Nya fiskar efter platy?

#1 - 12 november 2003 11:46
Hej!

Jag har ett 105-liters akvarium där jag har platy, mosaikgruami (3st) och anscistrus (2st). Tyvärr har platyna droppat av en efter en och jag vet inte varför. De har blivit "tufsiga" i fjällen, deformerade i kroppen och fjällen har blivit vita. Efter ett tag så dör de. Nog om detta. Jag har nu bara en frisk platy kvar och när hon dött har jag tänkt skaffa någon annan sort istället. Frågan är så klart vad jag ska ha för nåt. Vattenvärdena är bra, förutom att ph:t ibland är lite för lågt. Ingen perfekt situation för ungfödare alltså som gärna vill ha högt ph, misstänker att det har något att göra med platy-döden.

Akvariet är alltså 105 liter, ph neutralt, temperatur runt 26. Fiskarna ska passa med ancistrus och gurami, och helst vara tåliga för mina nyörjarfel... Har ni några förslag?

Är det dumt att slänga i nya fiskar i ett akvarium där det uppenbarligen finns någon sjukdom? hur ska jag bete mig? vänta ett bra tag? byta ut nästan allt vatten? Guramina och ancistrusarna mår bra och visar inga tecken på sjukdom.
#2 - 12 november 2003 17:15
jag skulle avaktat och se om någon mer dog
#3 - 13 november 2003 11:55
Jo kanske.. Frågan är bara hur länge. Sjukdomen är inget som kommit snabbt, utan det har funnits i akvariet ca ett halvår. Måste jag vänta ett helt halvår till eller vad tror ni?
#4 - 13 november 2003 12:31
Jag har Guppy i ungefär samma vatten som du har... testa det kanske??? Lite salt i vattnet skadar varken de fiskar du har eller andra ... Jag har inte salt till mina Guppys men hade det däremot till mina Platys och det fick dem mycket tåligare.
Annars kan du väl kika lite på fiskbeskrivningarna här på Zoopet, Asien kanske... Rasboror eller Barber kan väl vara något??? Dvärgbotia kanske?

Annons