Nya fiskar - byta vatten innan?

#1 - 22 augusti 2008 14:27
Hej allihopa!
Snabb fråga bara.

Jag gjorde inte något vattenbyte i söndags (brukar byta varje söndag men tänkte försöka gå över till varannan)

Nu e de så att ja ska plocka upp 10 nya Nätbarber idag.
E de smart att byta 30-40% vatten innan eller ska jag låta de vara tills på söndag?
#2 - 22 augusti 2008 14:52
Plocka upp barberna innan du gör vattenbytet för dels blir de lite stressade av vattenbytet och dels av att du sedan jagar dem med håv och det kan då vara svårare att fånga dem. Har du dem sedan i tex en hink kan du fylla på med lite nytt vatten där så blir det som ett vattenbyte även för dem.
#3 - 22 augusti 2008 15:04
Jag har inte hämtat dom ännu så de lungt på den fronten.
Jag menar om ja borde byta vatten i akvariet innan ja går till butiken å hämtar dom.
#4 - 22 augusti 2008 15:11
Aha, tvärtom;). Då skulle jag gjort vattenbytet innan:).
#5 - 22 augusti 2008 15:49
Okej tack!
då får fiskarna vara kvar i påsen tills ja har i nytt vatten!

*bugar*
#6 - 22 augusti 2008 16:04
Crap.. jag tror dom har gjort lite fel i affären..
De verkar som minst tre av mina Nätbarber faktiskt är Guldbarber...
Vad ska jag göra????

Affären har stängt och jag kan ju inte ha dom i en påse i ett dygn lixom...
#7 - 22 augusti 2008 16:11
kör dom i yngelkaret eller en hink med en lillpump..
#8 - 22 augusti 2008 16:15
Grodlund skrev:
Crap.. jag tror dom har gjort lite fel i affären..

De verkar som minst tre av mina Nätbarber faktiskt är Guldbarber...

Ja de är lätta att se fel på då de är så lika....NOT;)! Gör som Gaffel skriver tills i morgon, det funkar ganska bra för ett kort tag.
#9 - 22 augusti 2008 16:20
De är ganska små och barber (vet inte hur de e med andra fiskar) blir ju väldigt bleka när man transporterar dom så de e säkert därför de har blandats ihop...

Jag kör lite vattnetester i mitt andra akvarium nu, de har stått tomt med bara vatten i ett par månader.

Får se hur de går...

Edit: Jag la ner påsen i akvariet och har låtit den vara där ett tag nu.
De börjar få tillbaka sin färg.
Jag tror alla är Nätbarber endå.. de kan vara honor de som ser lite blekare ut och inte har nån färg på fenorna...

får se om 20-30 minuter om man kan se va de är för fisk... än sålänge är de ganska vita allihopa :p
#10 - 26 augusti 2008 19:11
Grodlund skrev:
De är ganska små och barber (vet inte hur de e med andra fiskar) blir ju väldigt bleka när man transporterar dom så de e säkert därför de har blandats ihop...

Jag kör lite vattnetester i mitt andra akvarium nu, de har stått tomt med bara vatten i ett par månader.

Får se hur de går...

Edit: Jag la ner påsen i akvariet och har låtit den vara där ett tag nu.

De börjar få tillbaka sin färg.

Jag tror alla är Nätbarber endå.. de kan vara honor de som ser lite blekare ut och inte har nån färg på fenorna...

får se om 20-30 minuter om man kan se va de är för fisk... än sålänge är de ganska vita allihopa :p

Hur gick det med fiskarna? Var alla nät eller??

Annons