Nya fiskar =)

#1 - 24 april 2008 16:41
hej nu är jag på väldigt glatt humör igen efter min tragiska Guppymassaker. har fått lite javamossa , 2 platyhonor varav 1 riktigt väldigt massa gravid, och ca 7-8 räkor. körsbärsräkor:p räkorna stortrivs redan dom älskar javamossan.

min platy är ju jättetjock ser ut som än jätteliten fotboll haha:D och då var det ju det dära med guppy olyckan att mamman åt upp alla barn i yngelkaret så jag funderar på nu när jag har javamossan så låter jag platyn föda i akvariet fritt alltså, eller vet ni om platy äter sina barn?
tips vad skulle ni gjort?
#2 - 24 april 2008 16:50
jorgner skrev:
hej nu är jag på väldigt glatt humör igen efter min tragiska Guppymassaker. har fått lite javamossa , 2 platyhonor varav 1 riktigt väldigt massa gravid, och ca 7-8 räkor. körsbärsräkor:p räkorna stortrivs redan dom älskar javamossan.

min platy är ju jättetjock ser ut som än jätteliten fotboll haha:D och då var det ju det dära med guppy olyckan att mamman åt upp alla barn i yngelkaret så jag funderar på nu när jag har javamossan så låter jag platyn föda i akvariet fritt alltså, eller vet ni om platy äter sina barn?

tips vad skulle ni gjort?

Platy är kända för att de är väldigt glupska när det kommer till yngel. Har du inte tätt planterat är det tyvärr kört. Jag har själv 6 st sunsetplaty men har tyvärr inte fått några yngel. De har blivit uppätna :( Du ska införskaffa en yngelbox som garanterar alla dina yngels säkerhet ;)
#3 - 24 april 2008 16:55
Vad kul att du köpt nya fiskar!
Ja, platy äter också sina yngel.
Om du verkligen vill vara säker på att dina yngel överlever så ska du köpa en yngelbox som honan inte kan komma åt sina yngel i.
Bild: (den är rätt liten men du kanske ser endå)
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_thumb.php?img=images/Yngelbox.jpg&w=75&h=75
Som du kanske ser så är det galler i buren. Du släpper i honan ovanför gallret innan hon ska föda och så ramlar ynglen ner igenom gallret och ner på botten av buren, eftersom honan inte kommer igenom gallret (:p) så kan hon ju inte äta upp de små.
En sådan bur finns att köpa i nästan alla zoo/akvariebutiker för en 50-lapp eller nåt sånt.
Bilagor:
#4 - 24 april 2008 16:55
XenOn skrev:
Platy är kända för att de är väldigt glupska när det kommer till yngel. Har du inte tätt planterat är det tyvärr kört. Jag har själv 6 st sunsetplaty men har tyvärr inte fått några yngel. De har blivit uppätna :( Du ska införskaffa en yngelbox som garanterar alla dina yngels säkerhet ;)

xen0n hej jag skaffade en yngelbox min guppy fick debut i den. men hon lyckades äta upp alla yngel :( över natten i den. vet inte hur men aah de va det ja mena med guppytragedin. a får lägga i min platy i den.
vad är det för symptomer för platy? när dom ska föda
#5 - 24 april 2008 16:57
soffan96 skrev:
Vad kul att du köpt nya fiskar!

Ja, platy äter också sina yngel.

Om du verkligen vill vara säker på att dina yngel överlever så ska du köpa en yngelbox som honan inte kan komma åt sina yngel i.

Bild: (den är rätt liten men du kanske ser endå)

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_thumb.php?img=images/Yngelbox.jpg&w=75&h=75

Som du kanske ser så är det galler i buren. Du släpper i honan ovanför gallret innan hon ska föda och så ramlar ynglen ner igenom gallret och ner på botten av buren, eftersom honan inte kommer igenom gallret (:p) så kan hon ju inte äta upp de små.

En sådan bur finns att köpa i nästan alla zoo/akvariebutiker för en 50-lapp eller nåt sånt.

tack sofie jag hade en sån men yngelna hade tydligen simmat upp igen eller något inatt när min guppy födde så hon åt upp dom :( prövar på min platy =)
#6 - 24 april 2008 17:05
jorgner skrev:
xen0n hej jag skaffade en yngelbox min guppy fick debut i den. men hon lyckades äta upp alla yngel :( över natten i den. vet inte hur men aah de va det ja mena med guppytragedin. a får lägga i min platy i den.

vad är det för symptomer för platy? när dom ska föda

De är olika...ibland simmar de upp,ner,upp,ner längs akvarieglaset. Ibland gömmer de sig bakom pumpen eller bland växterna
#7 - 24 april 2008 17:51
jorgner skrev:
tack sofie jag hade en sån men yngelna hade tydligen simmat upp igen eller något inatt när min guppy födde så hon åt upp dom :( prövar på min platy =)

hmm, vad konstigt... Ja, du får helt enkelt testa igen med din Platyhona och se hur det går. Lycka till! ;)
#8 - 24 april 2008 18:29
Är honan riktigt kvick hugger hon ynglen när de simmar upp till ytan och fyller simblåsan :(
#9 - 24 april 2008 20:02
Jag brukar lägga en liten bit hornsärv med honan, så ser hon inte ynglen så bra och färre blir uppätna
#10 - 24 april 2008 20:15
Jag proppar i min yngel box med java mossa.
En i en butik säljer java mossa jätte billigt 0,5l för 25kr fast bara för mej;)
#11 - 25 april 2008 18:04
Bästa tipset har du fått förut: låt honan föda fritt i ett akvarium med mycket växter (och annan inredning, t.ex. stenar och rötter).

Risken finns/är stor att platyn tar livet av dina räkor, bara så du är medveten om det.
#12 - 25 april 2008 22:13
tummen skrev:
Bästa tipset har du fått förut: låt honan föda fritt i ett akvarium med mycket växter (och annan inredning, t.ex. stenar och rötter).

Det är det bästa :) Tycker inte om yngelboxar [:o] Kan gå med på det om man har väldigt aggresiva fiskar och väldigt gärna vill behålla ynglen men annars kan det va´så :)
#13 - 25 april 2008 22:35
Där finns yngel boxar med ett extra galler för botten som gör att ynglen kan gömma sig under så mamman inte kommer åt. Så att du har tid att ta bort honan innan hon klippt alla yngel. Men jag är också mot yngel boxar jag tycker det är fult, men det är bra om du vill ha så många överlevande som möjligt.

MVH /Tobias
#14 - 26 april 2008 07:41
Där finns yngel boxar med ett extra galler för botten som gör att ynglen kan gömma sig under så mamman inte kommer åt. Så att du har tid att ta bort honan innan hon klippt alla yngel. Men jag är också mot yngel boxar jag tycker det är fult, men det är bra om du vill ha så många överlevande som möjligt.

MVH /Tobias

Jag bryr mig inte om att det är fult, vilket det visserligen är ;)

Jag syftar mer på att honan blir stressad och det blir så onaturligt för henne [:o]

Sen om hon föder fritt är det de starka ynglen som överlever. Oftast blir missbildade yngel uppätna medan de som är smarta nog att gömma sig överlever.
#15 - 26 april 2008 08:41
Tror du inte där finns en och annan ful jäkel som är lite smart ;)

Håller med dig på den punkten också. Jag tyckte det var kul när man fick yngel första gången och att få så många som möjligt att överleva, men nu gör det inget med lite svinn.

MVH /Tobias
#16 - 26 april 2008 08:51
Tror du inte där finns en och annan ful jäkel som är lite smart ;)

Håller med dig på den punkten också. Jag tyckte det var kul när man fick yngel första gången och att få så många som möjligt att överleva, men nu gör det inget med lite svinn.

MVH /Tobias

Tyvärr, så verkar mina honyngel av Guppy vara mycket smartare än hanyngel :p
#17 - 26 april 2008 20:34
Nina82 skrev:
Tyvärr, så verkar mina honyngel av Guppy vara mycket smartare än hanyngel :p

Är du säker på det? Hur gamla är ynglen? Är de verkligen könsmogna och utfärgade?
#18 - 26 april 2008 20:42
tummen skrev:
Är du säker på det? Hur gamla är ynglen? Är de verkligen könsmogna och utfärgade?

Har fem yngel som snart är 2 månader och fyra av dom har dräktighetsfläck. Nu har de yngel som är nästa kull oxå börjat visa dräktighetsfläck. Hoppas på småttingarna. Hade nämligen en snygg gul snakeskin som jag hoppas få någon fin hane från :)
#19 - 26 april 2008 21:13
Lyckligtvis verkar det som om jag har fått 50/50 av både han och honyngel :) Har läst i lite tidigare trådar om att man max kan få 3 hanar per kull.

Annons