Nya fiskar

#1 - 22 september 2003 11:59
Tjena allesammans!!

Nu är det så att jag ska starta upp mitt akvarium igen & då undrar jag vilka fiskar jag ska ha... Har NI några förslag... Akvariet är på ca:600L. Har igång det just nu med växter & grejs så nu är det bara införskaffningen av nya fiskar! Så jag skulle vara glad vi förslag, helst lite större fiskar då.

/MVH John
#2 - 22 september 2003 13:51
Kul att du tar upp hobbyn på nytt ;-)
Då akvariet är så pass stort skulle det passa utmärkt som Malawi-akvarium eller att ha andra typer av ciklider i. Dock så är ju dessa firrar väldigt dyra och att fylla ett 600L med sådana skulle gräva ett stort hål i plånboken. Ett annat förslag är att göra det till ett biotopp-akvarium med scalarer, och "fylla ut" med 20-30 dalmatinermolly samt 30-40 kardinaltetror eller neontetror. Vissa påstår att så små fiskar gärna blir till mat för scalarer, men jag tror nog att om man bara ser till att hålla scalarerna mätta (hur man nu lyckas med det...) så bör det inte vara några problem. Ett tredje alternativ är att starta ett saltvattensakvarium, men då detta både är väldigt tidskrävande och extremt dyrt skulle jag föreslå något av de två lösningar jag skrev här ovan. Lycka till!!!
#3 - 23 september 2003 10:47
Du skulle också kunna göra det till ett biotopp-akvarium med silverhajar kombinerat med scalarer och andra större fiskar som molly, svärdbärare, eldstjärtar och guramis.
#4 - 23 september 2003 10:52

Du skulle också kunna göra det till ett biotopp-akvarium med silverhajar kombinerat med scalarer och andra större fiskar som molly, svärdbärare, eldstjärtar och guramis.

Då skulle det ju inte vara ett biotop akvarium??? =) ..

Tror det är svårt att komma ifrån att skalarer äter småfisk, blir alltid tetror i gruppen som halkar efter i storlek och dom kommer att gå åt när skalarerna blir större men ett par tetror hit och dit är ju iof ingen fara större delen lär får va kvar om man köper lite större tetror.

Men som sagt med ett så pass stort akvarium kan du ju faktist ha dom flesta fiskarna, mina favoriter för tillfället är helt klart choklad ciklid. Dom blir stora och är riktigt personliga fiskar men endå väldigt lugna för sin storlek
#5 - 23 september 2003 14:28
alltså det jag skulle vilja prova på är någon mellanstor ciklid. Alltså inte en allt för stor och aggresiv ciklid.
#6 - 23 september 2003 16:24
Öhh, jo det blir ju inget riktigt biotoppakvarium nej, men det jag menade var att man inredde akvariet med den miljö silverhajar, scalarer eller ciklider normalt har och fokuserar på att ha dessa fiskar som dominerande population, och "fylla på" med några andra typer/arter för att liksom fylla ut akvariet då det är så stort. Vad kan man kalla ett sådant akvarium? Då du (Haplo) skriver att du vill prova på mellanstora ciklider föreslår jag att du startar ett Malawi-akvarium, det finns massor av ciklider som inte blir större än ca. 12 cm. Någon annan fråga?
#7 - 23 september 2003 17:52
Du kan ju läsa på lite om olika ciklidgrenar typ:
Sydamerikaner, Malawiciklider, Centralamerikanska eller västafrikanska och välja nåt kul ifall du vill ha ett biotopakvarium med ciklider.

"Utnyttja tid, köp en ciklid"
#8 - 24 september 2003 06:55
Om man vill fylla på med något annat till akvariet kan man ju
välja dvärgciklider eller lite större tetror från samma miljö som scalarerna
#9 - 24 september 2003 17:42
Malawiciklider äter växter ganska duktigt med få undantag. Däremot så käkar inte sydamerikanska cilkider o central amerikanska ciklider växter bortsett från ett fåtal, dom kan dock gräva lös växterna i samband med lek osv. Dvärgciklider och tetror och lite malar vore ju ett trevligt sätt att befolka ett 600 liters åxå.

#10 - 24 september 2003 18:20
Haplo: Var jag du skulle jag helt klart satsa på att försöka skaffa ett par av Texas ciklid (Carpinte, inte Cyanguttum)

Dom blir grymt vackra och sen fyller du ut med några andra intressanta fiskar :)

//Marcus

Annons