[LEFT]jag ska inskaffa ett 200 L sällskap och jag vill ha lite mer nya fiskar till det, jag har redan några platy,molly,guppy,neontetror (stora.. vet inte varför) , och en klo groda
några tips på lite mer nya fiskar :) ??[/LEFT]
toccata skrev:Skalarer är fina men behöver mycket plats för att växa. De blir 16 cm långa och vill ha ett högt akvarium så att de kan växa på höjden. Enligt artbeskrivningarna behöver de minst 275 liter..
Ett stim med neontetror (det kanske är kardinaltetror du har, de liknar neon men är lite större!) är ju fint, kanske 15 stycken. Det är extra fint om man har mycket växter och mörk bakgrund och botten.
Platy, molly, guppy kommer ju yngla av sig i mängder! Jag skulle tro att ditt akvarium snart blir överbefolkat. Kanske satsa på endast en av dessa arter? Så blir det inte så många olika sorters fiskar, vilket ofta ser finare ut!
Förutom Platy, molly eller guppy kunde du köpa någon annan sorts tetra... sorgmanteltetra, diamanttetra eller annat. Sök på artbeskrivningarna här uppe i menyn under "Avdelningar --> Sötvattensfiskar artbeskrivningar." på ordet "tetra" så hittar du flera vackra sorter! De flesta vill vara i stim, men du skulle ju kunna köpa åtminstone 6 stycken av en av dessa sorter, det brukar bli väldigt vackert.
Janina skrev:jag är trött på att ha platy och guppy och tetror just eftersom jag har haft just dom arterna ganska mycket :S mina oefarna vänner föreslår Malawi men det verkar alldeles för svårt, men som dom flesta säger... det är lockade och dom verkar ganska rogivande
Koksalt skrev:Jag tycker du ska köra på Malawi! :D
Jag har fastnat stenhårt.. Har läst massor och är i startgroparna att starta upp ett "litet" med malawi. Ska bli jättespännande!
Janina skrev:är inte 200L för litet? ska läsa på till varenda lilla grej så att det inte blir några nybörjar fel :) det enda jag vet nu är att dom vill knappt ha några växter och att lavasten är en passande inredning...
men isåfall behöver ALL fakta man kan hitta på internet... några bra sidor? :)