nya firrar?

#1 - 15 november 2007 22:26
[LEFT]jag ska inskaffa ett 200 L sällskap och jag vill ha lite mer nya fiskar till det, jag har redan några platy,molly,guppy,neontetror (stora.. vet inte varför) , och en klo groda

några tips på lite mer nya fiskar :) ??[/LEFT]
#2 - 16 november 2007 00:16
jag har tjatat lite om scalarer..de är så fina:)...skaffa en liten grupp sådana...och någon ancistrus...de är osså fina...eller varföt inte någon apistogramma...de är väldigt fina med.
#3 - 16 november 2007 08:14
Skalarer är fina men behöver mycket plats för att växa. De blir 16 cm långa och vill ha ett högt akvarium så att de kan växa på höjden. Enligt artbeskrivningarna behöver de minst 275 liter..

Ett stim med neontetror (det kanske är kardinaltetror du har, de liknar neon men är lite större!) är ju fint, kanske 15 stycken. Det är extra fint om man har mycket växter och mörk bakgrund och botten.

Platy, molly, guppy kommer ju yngla av sig i mängder! Jag skulle tro att ditt akvarium snart blir överbefolkat. Kanske satsa på endast en av dessa arter? Så blir det inte så många olika sorters fiskar, vilket ofta ser finare ut!

Förutom Platy, molly eller guppy kunde du köpa någon annan sorts tetra... sorgmanteltetra, diamanttetra eller annat. Sök på artbeskrivningarna här uppe i menyn under "Avdelningar --> Sötvattensfiskar artbeskrivningar." på ordet "tetra" så hittar du flera vackra sorter! De flesta vill vara i stim, men du skulle ju kunna köpa åtminstone 6 stycken av en av dessa sorter, det brukar bli väldigt vackert.
#4 - 16 november 2007 12:09
Corydoras-malar är hemskt bra att ha. Söta är de också. :D
#5 - 16 november 2007 12:21
toccata skrev:
Skalarer är fina men behöver mycket plats för att växa. De blir 16 cm långa och vill ha ett högt akvarium så att de kan växa på höjden. Enligt artbeskrivningarna behöver de minst 275 liter..

Ett stim med neontetror (det kanske är kardinaltetror du har, de liknar neon men är lite större!) är ju fint, kanske 15 stycken. Det är extra fint om man har mycket växter och mörk bakgrund och botten.

Platy, molly, guppy kommer ju yngla av sig i mängder! Jag skulle tro att ditt akvarium snart blir överbefolkat. Kanske satsa på endast en av dessa arter? Så blir det inte så många olika sorters fiskar, vilket ofta ser finare ut!

Förutom Platy, molly eller guppy kunde du köpa någon annan sorts tetra... sorgmanteltetra, diamanttetra eller annat. Sök på artbeskrivningarna här uppe i menyn under "Avdelningar --> Sötvattensfiskar artbeskrivningar." på ordet "tetra" så hittar du flera vackra sorter! De flesta vill vara i stim, men du skulle ju kunna köpa åtminstone 6 stycken av en av dessa sorter, det brukar bli väldigt vackert.

Jag tycker nog att ett 200 liters räcker även till ett par scalarer....förutsatt att höjden är 45-50 cm ungefär. Om man börjar med små individer så brukar det funka bra, och märker man att de börjar bli för stora så kan man ju byta dem mot mindre individer i t.ex. akvarieaffären....:) Stora tetror som t.ex. dolkstickstetror eller diamant/briljanttetror behöver inte så stora stim, till och med så lite som 3-5 individer kan funka bra...;) ...och så håller de dessutom efter ynglen från levandefödarna....
#6 - 16 november 2007 13:35
Hmm.. så det är därför inte fler än ett enda yngel överlevt under snart 7 månaders konstant graviditet för mina guppyhonor (som dessutom begår självmord genom att hoppa ut lite då och då)? Jag har ju 10 hungriga fantomtetror som decimerar dem å det grövsta. Nåja, överbefolkningen lär gå sakta i mitt kar :D

Fantomtetror kan rekommenderas, mycket aktiva och framåt men viker fullständigt mot mina andra fiskar (har guppy, ancistrus och siameser i övrigt). Hannarna har vackra revir/hotsstrider sinsemellan och är fascinerade i sina färgförändringar, från näst intill genomskinligt grått när de är lugna (eller har gett sig i en strid) till silverglänsande sotsvart när de är dominanta/stridande. Honorna är röda och håller hyfsat väl ihop, om än inte i täta jättestim. Jag gillar dem iaf, om det nu inte märktes ;)
#7 - 16 november 2007 20:49
jag är trött på att ha platy och guppy och tetror just eftersom jag har haft just dom arterna ganska mycket :S mina oefarna vänner föreslår Malawi men det verkar alldeles för svårt, men som dom flesta säger... det är lockade och dom verkar ganska rogivande
#8 - 16 november 2007 21:11
Janina skrev:
jag är trött på att ha platy och guppy och tetror just eftersom jag har haft just dom arterna ganska mycket :S mina oefarna vänner föreslår Malawi men det verkar alldeles för svårt, men som dom flesta säger... det är lockade och dom verkar ganska rogivande

Jag tycker du ska köra på Malawi! :D

Jag har fastnat stenhårt.. Har läst massor och är i startgroparna att starta upp ett "litet" med malawi. Ska bli jättespännande!
#9 - 16 november 2007 21:28
Koksalt skrev:
Jag tycker du ska köra på Malawi! :D

Jag har fastnat stenhårt.. Har läst massor och är i startgroparna att starta upp ett "litet" med malawi. Ska bli jättespännande!

är inte 200L för litet? ska läsa på till varenda lilla grej så att det inte blir några nybörjar fel :) det enda jag vet nu är att dom vill knappt ha några växter och att lavasten är en passande inredning...

men isåfall behöver ALL fakta man kan hitta på internet... några bra sidor? :)
#10 - 17 november 2007 16:05
Malawis kan visst ha växter, men det är inte så många som trivs i det hårda vattnet. Dessutom gräver dom som attan ibland. :)
Växter som passar är Vallisneria, Crinum-lökar och Anubias (fastsatta på stenar).
Lavasten funkar, men det blir faktiskt snyggare (tycker jag) med vanlig gnejs och granit hämtat utifrån.
200 liter är helt ok för malawis...kanske 15-20 fiskar fördelat på 2 eller tre arter fungerar i ett sådant.
I övrigt, så gillar Malawis klippor och stenskravel och bra fart på vattnet. En rätt så bekväm sak är att pH-värdet på kranvatten oftast ligger rätt nära det malawis gillar, dvs omkring 8. Man buffrar sedan upp vattnet med bikarbonat eller genom att ha kalksten i burken.
Två arter som passar ihop och som är hyggligt snälla är "Golden" (Labidochromis caerulus) och "Marigold" (Pseudotropheus sp. "Acei"). Bland de snällare malawisarna är också de som tillhör Aulunocara-släktet...

Nåja, det finns mera att lära, men jag ska sluta där...blir lite till mej när någon vill börja med mina favvo-fiskar! :D
#11 - 17 november 2007 16:22
Janina skrev:
är inte 200L för litet? ska läsa på till varenda lilla grej så att det inte blir några nybörjar fel :) det enda jag vet nu är att dom vill knappt ha några växter och att lavasten är en passande inredning...

men isåfall behöver ALL fakta man kan hitta på internet... några bra sidor? :)

Finns ju en del.. Men sök på Malawi +ciklid så får du fram en hel del sidor. Dessutom länjas det ofta till en sida till! :) Så du har att göra när du börjar läsa!

Jag ska ha Malawi i mitt 144 liters och det går ju bra (enligt expertisen ;)) om man väljer mindre arter och enbart ett par arter. Jag tror nog att 200 liter ska räcka till!

Annons