Nya filterbakterier?????

#1 - 8 september 2006 09:25
Hej! Startade upp nytt akvarium för ca två v sedan. Då vi ska ha diskusar i karet lite senare så fick vi rådet att köpa en liten pump för ett 75l akvarie.. Har nu ett på 112l.. Vi var å bytte pumpen mot en större igår då filtret var helt omöjligt att hålla rent! De sa i affären att vi inte behövde stoppa i några nya filterbakterier utan att det räckte med att lägga nitrivec! Gör det de eller bör vi köpa ny bekteriekultur.. Har redan lite fiskar i akvariet.
Hjälp...[:o]
#2 - 8 september 2006 10:56
Nej det behövs inte men var lite försiktig med maten ett tag.

Diskus är ingen lätt fisk och 112 liter i minsta laget så vänta med dessa och läs på, finns en hel del info bla artregistret

lycka till

erik l
#3 - 8 september 2006 11:19
Tack! Vi har läst på en del om diskus, behöver ca 50l vatten var så de é lite litet.. kanske får vi sälja dem när de blir större, vill ju att de ska må bra. Vi gav lite mat idag, men väldigt lite så då är det väl ingen fara? Bör vi vänta med vattenbyte?
#4 - 8 september 2006 14:11
De sa i affären att vi inte behövde stoppa i några nya filterbakterier utan att det räckte med att lägga nitrivec!

Nitivec ÄR filterbakterier. Vad har ni köpt innan som butiken kallat för filterbakterier? Känns inte som att de har så bra koll.

kanske får vi sälja dem när de blir större, vill ju att de ska må bra.

Jag tror inte att du kommer att behöva sälja dina diskusar, jag tror att de dör innan. Om du vill att de skall må bra tycker jag inte att du skall ha dem i 112 liter.

MVH
Magnus
#5 - 8 september 2006 16:19
moc skrev:
Tack! Vi har läst på en del om diskus, behöver ca 50l vatten var så de é lite litet..

Att de behöver 50 liter vatten var innebär INTE att en diskus skulle trivas i ett 50 liers akvarium. Det man menar är att i ett 250 liters akvarium (det absolut minsta där man kan ha diskus) så skulle man kunna ha upp till 5 diskus (eller lämpligast 2 par). Förstår du skillnaden?

Jag håller helt med Topfrog. Dina diskusar kommer att må mycket dåligt i ett akvarium av den storleken.
#6 - 8 september 2006 20:39
oki! Har förstått att det inte fick plats så många diskusar men via akvarielagret så sa de att vi borde kunna ha två. Vi har i stort sätt inga andra fiskar i akvariet. Men självklart vill vi inte skada diskusarna så vi får väl läsa på lite till och kanske skaffa oss några andra fiskar då...
#7 - 8 september 2006 21:03
Asiatiska odlare har ofta sina lekpar i 80 till 100liters akvarier, men, då har dom ju utvecklat viss fingertoppskänsla, det är alltså inte alls omöjligt att få dom att tom leka i ett 112liters, men det är absolut inget för nybörjare, dessutom har odlarna alltid möjlighet att flytta ena eller båda fiskarna till ett redan fungerande akvarium om något skulle hända, och de kan låta fiskarna bilda par i större akvarier.
#8 - 8 september 2006 21:10
trist... vi var så sugna på diskusar! Har läst på jätte mycket innan vi skaffade vårt akvarie och dessutom talat en hel del med affären där vi köpte allt.. men det är svårt när det står en sak i en bok och en annan i nästa och en tredje på nätet.. Det är inte så lätt det här=) Tyvärr har vi inte plats för ett större akvarie nu.. Har ni några idéer på andra sydamerikanska fiskar som är vackra att ha? Invånarna just nu är bara "sydamerikaner" och lugna sådana.
#9 - 8 september 2006 21:56
Några fina dvärgciklider kanske?
#10 - 8 september 2006 22:15
Att ha Discus i ett vanligt 112L akvarium är inget att rekomendera, Discus behöver ett ganska högt akvarium, för de växer (minst 45cm, helst 60cm) och behöver mer plats.
Man bör även ha minst 4st, helst 6st för att de ska må bra (om det inte är ett par!?).

Så har man inte plats för ett större akvarium så skulle jag välja en annan fisk.

//Calle
#11 - 9 september 2006 08:22
Vilken är den boken du läst där det står att diskus går bra i 112 liter? Att akvariebutikerna säljer med devicen "det kan gå" är ju inte så ovanligt, men om du hittat rekomendationer i en bok som säger att det är en bra idé så är det riktigt allvarligt.
MVH
Magnus
#12 - 9 september 2006 09:20
Tropfrog skrev:
Vilken är den boken du läst där det står att diskus går bra i 112 liter? Att akvariebutikerna säljer med devicen "det kan gå" är ju inte så ovanligt, men om du hittat rekomendationer i en bok som säger att det är en bra idé så är det riktigt allvarligt.

MVH

Magnus

Att ha Discus i ett 112L kar är inga problem, MEN då måste dem vara små.
De växer och då växer dem ur karet ganska fort, så därför blir det "omöjligt" då man inte har tillgång/plats till ett större kar när man måste ge dem mer plats som de behöver.

Att ens rekomendera att ha Discus i ett litet kar är lika illa som att sälja en Gibbiceps till någon som har ett 80L akvarium, då denna mal ganska snabbt blir +20cm!
[COLOR=black]Akvarium rekomendationer för Gibbiceps enl Zoopet: 160 cm & 550 liter![/COLOR]
[COLOR=#0000ff][/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Gibbiceps[/COLOR]
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318

Discus
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=499
Akvarium rekomendationer enl Zoopet: 120cm & 250 liter

//Calle
#13 - 9 september 2006 15:06
Tack för allas råd! Vi vill inte skada diskusarna och har redan gett upp tanken på det! Trist bara att det kommer olika information från olika håll. Vi har redan två små dvärgfjärilciklider. Kan man ha fler då? Har ej läst på så mycket om dessa fiskar då diskusen skulle vara den fisken vi byggde akvariet efter. Fick rådet att mata de fiskar vi har nu med diskusfoder (torrfoder) Och sedan lägga till frysfoder. Bör vi då skaffa annan mat också då?
#14 - 9 september 2006 15:31
omväxlande mat är alltid bra oavsett fisk.Varför inte någon typ av flingfoder.

Vad ni ska ha i karet ja det är ju en smaksak men kanske skulle ett stim kardinaltetra på minst 10 passa bra och till botten regionen en 5-6 pansarmalar vara en start samt i med växter.nån dvärgciklid till ev ny art eller ett par till. ja alternativen finns.:)

mvh erik l
#15 - 9 september 2006 16:45
I ett 112l skulle ni kunna ha 2 par fjärilsciklider. Se bara till att det finns gott om rötter och stenar så de kan bestämma var revirgränserna går.

I fall ni ska ha en annan dvärgciklidart får ni kolla så de inte är för tuffa mot fjärilarna. Jag fick omplacera mina agassizii för att hanen började störa mitt fjärilpar när han blev könsmogen.

Om ni ska ha pansarmalar bör ni ha fin sand på botten. Se till att välja en tålig art som inte blir så stor.

Lycka till!
#16 - 10 september 2006 09:08
Tack! Vi har tre små pansarmalar just nu och sandbotten valde vi för dom och för diskusarna (som vi nu inte ska ha=)) Låter bra med ett till ciklidpar! Skall genast kolla upp det. Det verkar som att den nya pumpen fungerar för alla fiskarna ser ut att må bra och äter, det har dock blivit rätt så grumligt i akvariet efter pumpbytet, vi bytte ut ca 10% vatten igår men detta hjälpte inte, beror grumligheten på att pumpen är starkare? Kommer detta att lägga sig? Vi har nu en pump som heter aqua Clear powerhead 50 med ett filter på. De rekomenderade denna i affären. Någon som vet om denna är bra????
#17 - 10 september 2006 09:17
Vi ska köpa lite fler pansarmalar sen också.. ska ju vara minst sex stycken har vi läst...
#18 - 12 september 2006 10:08
Yep!
#19 - 12 september 2006 10:18
Jag tror faktiskt att de rekommenderar lite som dem vill i zooaffärerna eftersom jag har ett akvarium på endast 45 liter och mannen i zooaffären tyckte jag skulle ha en eller två Discus bland de andra småfiskarna i mitt lilla...självklart köpte jag ingen då det kändes alldeles för litet...man får nog helt enkelt se upp med vad man köper och ta det dem säger i affären med en nypa salt. =)
Bilagor:
#20 - 12 september 2006 10:28
Diskusar i ett 45 liters? :eek: Jag blir så j*vla upprörd!!! Hur kommer det sig att detta kan fortgå dag ut och dag in? Man borde fan med sätta dit dessa okunniga och oseriösa affärer. Anmäla dem till djurskyddsinpektören eller nåt.
#21 - 12 september 2006 10:34
I diskusboken back to nature står det att man först har en grupp diskus i 75l, bytar till större sedan och ännu större till sist om man nu behåller alla. Jag har läst att om man skaffar små diskus till mycket stora kar med gömställen kan de bli skygga. Så är man bara berädd att skaffa större kan man ha en grupp i 112l. Obs man vår vara berädd på dagliga vattenbyten!
#22 - 12 september 2006 11:07
Hmm... I så fall borde väl alla vildfångade diskusar vara extremt skygga ;)
#23 - 12 september 2006 11:53
ja, är de vuxna när de fångas är de nog skygga...de har ju aldrig sett en människa...fast vad vet jag som aldrig har sett en viltfångad diskus live:):)
#24 - 12 september 2006 13:51
Kan faktiskt hålla med dig! Det är djurplågeri! Och vi som inte kan så mycket blir lurade av dessa! Somsagt inte lita på zooaffären!!!!!

Annons