Nya filter, pumpar, värmare, belysning

#1 - 8 april 2017 16:22
Behöver nya grejer och vill ha tips av er! Har ni ngt begagnat att sälja så säg till, annars tips på vad jag kan kolla på.

Jag har ett gäng små akvarium som jag tänkte starta upp igen efter ett långt uppehåll. Jag tror inte att de ryggsäcksfilter jag hade till dem fungerar längre så jag tänkte köpa nytt. Även lyse och värmare mm.

Det är :

1 st Cocoon 31,5 lit. 40x26 cm (höjd 30cm)

2 st Cocoon 15,5 lit. 31x19 cm (höjd 26 cm)

1 st (okänt märke) 20 lit. 27x27 (höjd 27cm)

1 st Aquael 19 lit. 25x25 (höjd 30cm) Köpte detta som "saltvattenskar". Till detta har jag ett lyse som fungerar, det är två lysrör (econoline) på 11w, ett på 10.000K och ett på 20.000K. Samt ett ryggsäcksfilter som jag TROR fungerar, ska kolla upp det.

Sitter på ebay och kollar nu, har även kollat lite på svenska sidor men tänkte försöka hitta ngt till bra pris men ändå inget skräp.

Har ni några tips?

Jag har inte bestämt än vad jag ska ha i men det blir ju framförallt växter och några räkor i de små och växter och galaxy eller likn. i 30-lit.

När jag letar värmare - kan man säga att 20w är till ca 20 lit, 50 w till ca 50 lit osv?? Eller är jag helt ute och cyklar?

Vad ska jag tänka på när jag väljer filter och pump?

Har kollat på Chihiros Ledbelysning, men jag vet inte om man ska ha en belysning till varje kar eller en lång över alla karen? Vad tror ni blir bäst?

Jag tänkte ha dem stående på rad på en lång bänk (eller två bänkar) i mitt källarrum som ska bli min myshörna.

ELLER

Kanske jag ska köra lowtec på de fyra minsta och det aningens större (31,5 lit) köra som vanligt? Någon som testat Lowtec på små kar? Vad tycker ni?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 15 april 2017 12:04
Det går absolut inte att säga att en 20 watts värmare är till ett 20-liters akvarium. Det beror ju på faktorer som vilka fiskar vill du ha (olika har olika krav på temp), hur varmt är det i rummet, vad har du i övrigt som värmer (t.ex. innerfilter och belysning höjer tempen)
#3 - 16 april 2017 10:33
Ok, tack!
Jag har löst det så nu att 4 av karen kommer vara kallt vatten (ca 18 grader) och ett av karen har jag en doppvärmare till så där får det vara ca 23 grader.

Jag har startat två av dem nu precis.

Annons