Nya Diskusar...slem/svamp??! AKUT!!!!

#1 - 19 november 2003 17:13
När jag nu håller på att installera mina nyinköpta diskusar fick jag se att en hade något svampliknande som satt på ena bukfenan. När man kollar i påsen (har inte släppt i dem än, så ser man slem-/svampliknande saker som flyter omkring. Efter en liten stund hade "beläggningen" lossnat från diskusens fena och flöt även den omkring i påsen.
ÄR DETTA SVAMP, ELLER NÅGOT NORMALT??
Hinner inte lämna tillbaka dem till zooaffären och har tyvärr inget karantänsakvarium.... Vad ska jag göra? De ska bo med ett litet stim friska kardinaltetror.
#2 - 19 november 2003 17:16
Du måste ju ta upp de ur påsen, då har du ju inget val. Lägg dem i akvariet och ös i lite salt utan jod, ca 1dl/100l vatten. se till så tempen är mellan 30-35c.
#3 - 19 november 2003 17:35
OK, tack!!

Men jag tar inte död på kardinaltetrorna då?
#4 - 19 november 2003 19:51
Hej sessan!
Jag tror inte att du behöver vara orolig över "slemmet", mina diskusar har jag haft i ca 5 månader och de har ibland också lite av det där. Som jag har förstått det verkar det vara normalt:)

/ veronica
#5 - 19 november 2003 19:55
Slem är inte normalt. Kör med hög temp och salt ett tag och se vad som händer. Kardinalerna klarar det fint.
#6 - 20 november 2003 13:16
Hej mrsonk!
Svårt att veta vem man ska förlita sig på men jag har inte hört av någon att det är onormalt, men sen kan ju det här se ut på olika sätt. Om det rör sig om en svampinfektion så hade jag omedelbart åkt tillbaka med fiskarna och frågat. Det råder tydligen olika åsikter om detta.

/veronica
#7 - 20 november 2003 13:58
Välkommen till akvaristvärlden, du har nu inträtt i en värld där det inte existerar några sanningar utan bara vaga antaganden underbyggda av ovetenskapliga observationer i privatpersoners egna akvarium! [:D][;)]
Därmed inte sagt att man inte skall lyssna på råd, men ta inte allt som absoluta sanningar, bara för att det är erfarna personer som skriver.
#8 - 20 november 2003 14:44
Veronica: Jag har haft liknande symptom med slem på sidorna på discus & jag hade dödsfall på ca 35 st. Så jag tog 1 dl salt till 100 liter vatten som Oscar säger & höjde tempen till ca 34 grader & gkorde vattenbyte ca 1/5 del varje dag. Till slut så slutade det.
#9 - 20 november 2003 14:55
Veronica: Bra att du tog upp det, stämmer som du säger "vem ska man lita på". I detta fallet är jag dock 500% säker. Ingen Discus, varken odlad eller VF är täckt i slemlager. Kanske är det svamp eller Ph värdet sänkts för snabbt eller höga nitrit värde om jag får gissa.
#10 - 20 november 2003 18:52
Okej, då antar jag att mina inte är helt krya:( Jag har börjat med en temperaturhöjning till ca 30 grader. Tyvärr har jag många pansarmalar tillsammans med mina diskusar,så salt blir inte aktuellt just nu. Om det här slemmet inte ger med sig får jag flytta diskusarna. För övrigt mår de väldigt bra!

Tack för alla råd, men ibland är det inte så konstigt att man är kluven och jag har inte hållt på med akvarie särskilt länge/ Veronica

Annons