Nya diskusar!!

#1 - 29 december 2006 18:55
Var iväg igår och köpte mina första diskusar någonsin. Köpte 4st och dom är på ca 10cm. Det gick snabbt hem från affären för att få dom i varmt vatten.
Ett par timmar senare simmade dom fritt i karet, eller kanske inte så mycket för dom har mest stått och tryckt bakom rötter.
Men dom äter den mat som trillar ner framför näsan på dom iallafall.
Malarna har fest på mat som hamnar lite längre bort.:D
Bara en fråga till er som har eller haft diskus, är dom en rädda av sig, lättskrämda?
Mvh//Fredrik
#2 - 29 december 2006 19:00
Det är väldigt olika, jag handmatar alltid mina och så fort någon går framför karet så kommer allihop som skjutna ur en kanon och tror att det är matdags. I början är de väldigt försiktiga av sig.
Vad köpte du för några?
#3 - 29 december 2006 19:07
När mina mår bra kommer alla fram när man närmar sig. Med andra ord så märks det tydligt när något INTE är bra. Jag säger som ansjo att ibörjan kan de vara lite rädda men sedan är de inte lättskrämda. Alla mina tittar upp till ytan när jag öppnar locket och ska ge mat.
#4 - 29 december 2006 19:17
Jag handmatar mina också! Dom blir som vilda vid framrutan bara jag rör mig "M A T" :)
#5 - 29 december 2006 20:14
Röd-turkos med vis leopardgen sa handlaren att det var. Men vissa har mer ränder än andra som är mer rödspräckliga. Jag får nog vänta med handmatningen ett tag för dom är inte ute från säkerheten bakom roten än.
#6 - 29 december 2006 20:39
Jag hängde en handuk för akvariet första dygnet så de inte skulle bli störda av världen utanför...
#7 - 29 december 2006 21:04
ok,smart. Kanske skulle göra det imorgon för dom verkar rädda. Dom var framme lite längre nu för en stund sen men försvann när jag skulle ge dom lite att äta. Vad har du för färg på dina diskusar solbacka?
#8 - 29 december 2006 22:23
Som på bilden :) Mina små ska vara solidblå men de flesta är randiga. Alltså det bruna från nos till svans. Mina stora är randig turkos och fläckig blå (tror jag) Finns några bilder om du klickar på 350l diskus i min signatur. Jag kan snart inte kalla mina små för små längre för de är lika stora som de två stora nu.
#9 - 29 december 2006 22:47
"Jag kan snart inte kalla mina små för små längre för de är lika stora som de två stora nu."

hehe, nä, det kanske är dags att döpa om dem!
#10 - 29 december 2006 22:53
Mina stora kallar jag för 1an och 2an. Ettan är den som bestämmer. Sedan har jag 2 som inte har dessa bruna ränder. Den lilla och näst minsta...
De andra 5 är svårare att se skillnad på. En kallar jag "avarator" (min bild här på zoopet) och en cc för ränderna på vänstersida längst upp är som 2 c vända bot varandra. De andra 3 är svårare. en ser lite sur ut och de andra två hmm vet ej skillnad riktigt. Måste studera ännu mer...
#11 - 30 december 2006 08:21
Nu på morgonen är dom mer aktiva. Jag har hängt för en handuk och självförtroendet verkar ha stigit ett par snäpp. Dom gillar speciellt ett hörn nu. Det med doppvärmaren och insuget till ena pumpen. Men dom ser ut att få hjärtproblem när doppvärmaren stänger av sig med ett knäpp.
Färgen på dom verkar bli som din stora fast lite mer spräckligt röd.
Fasiken vad kul det är med diskus...
#12 - 30 december 2006 08:33
Åhh..vad kul för dig! hur stort akvarium har du?
#13 - 30 december 2006 09:27
Det är på 200l. Kanske i minsta laget men jag hoppas på att det blir ett par och sen kanske sälja dom andra. Men dom är så små än.
Nu är dom ute och simmar mot pumpen och tittar på malar.
#14 - 30 december 2006 09:31
Trevligt! har ett 240l själv ,men funderar på att skaffa ett 400l just för diskus,trist att dom är så dyra bara:) Har du kort på dom?
#15 - 30 december 2006 09:38
Ja det hade inte varit dumt med ett större kar. Men jag har provat med ett 500l i detta huset och golvet pallade inte med det.Tyvärr.
Mina kostade bara 200kr st, billigt för att vara diskus. För att vara köpta i en butik iallafall.
Ska försöka lägga upp några kort senare idag. Om min kamera vill som jag vill, den är inte bra på att ta bra bilder på akvarium. Vi får se hur det går.
#16 - 30 december 2006 20:29
Nu har jag fixat med bilder.
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1067885
#17 - 30 december 2006 20:39
Har dom stora ögon i förhållande till kroppen eller är det bara närbilden som är orättvis?
#18 - 30 december 2006 20:42
Jag vet inte jag har aldrig haft diskus innan.
Mata mer?
#19 - 30 december 2006 20:50
Om det är så att ögat är mycket stort i förhållande till kroppen så tyder det på att dom har stannat i växten. Kanske också ser lite stort ut för att dom har den mörka linjen som går över ögat så vill därför inte säga att det är för stort men kolla om du hittar lite bilder på diskus i din storlek och jämför om ögona är ungefär lika stora som på dina:)
#20 - 30 december 2006 21:25
Kanske lite stora ögon, man ska kunna få plats med 7 st. Men det gör inte så mycket om de inte blir stora monster? De ser ut att vara i ok hull också inte magra och inte jättefeta. Äter de bra? Jag tycker de var söta.

Skickar med en bild när mina diskus tittar upp ur vattnet för att spana in maten :)
#21 - 30 december 2006 21:34
Så du tycker inte dom ser onormala ut. Dom äter både tetra diskus och artemia med god aptit, men dom är lite blyga än så dom simmar inte över hela akvariet för sista matbiten. Men idag simmar dom runt betydligt mer än igår. Fodrar ni med rödamygglarver till era?
#22 - 30 december 2006 21:38
Jag kör med fryst artemia och D-50 Plus, dom är som galna då det är matdax:)
#23 - 30 december 2006 21:39
Det är svårt att se på bild bli inte orolig :) Det spelar ju ingen roll egentligen bara de är friska och mår bra, vilket många av mina inte gör :(
Skickar en bild på en didkus som inte mår bra, den blev ännu värre och dog sedan min lilla snakeskin :(
Bilden är suddig men änndå....
#24 - 30 december 2006 21:42
Jag ger tetra diskus både vanlig och blå som jag blöter upp innan ca 10minuter. Lite D-50+ och tropicas andra granulat (uppblött).
Frysfoder, vita och svarta mygg och artemia.
Favorit är vita mygg, artemia äter alla utom min nr1. Tetras granulat.
#25 - 30 december 2006 21:42
Ahh D-50 plus köpte jag på postorder tillsammans med tetra diskus. Har inte matat med det än för dom inte är vid ytan. Men det var bra att höra att det funkar bra och att dom gillar det.
#26 - 30 december 2006 21:47
D-50 plus matar du i vattnet! stoppar ned fingrarna och firrarna äter ur handen, mesta av d-50 plus ätes på botten!
#27 - 30 december 2006 21:50
Då ska dom få det till frukost imorgon. Sen väntar ett vattenbyte för dom så en riktig frukost är viktig.......
#28 - 30 december 2006 21:51
Glöm ej att blötlägga innan jag har råkat ut för otrevligheter...
Min nr1 överlevde men jag har förlorat en annan.
Den var pigg och frisk och jag matade med granulat på kvällen och trodligtvis så blötlade jag de inte tillräckligt och den var död dagen efter med svullen mage :(
#29 - 30 december 2006 21:55
Tack för tipset, det hade jag inte tänkt på annars. Det är med andra ord som hundmat.
#30 - 30 december 2006 21:56
Måste tyvärr också säga att ögonen ser stora ut. Om allt går bra så kanske de växer till sig fint. Tänk på vattenkvaliteten, det är otroligt viktigt. Byt gärna en gång för mycket än för lite.
Se till att mata med kraftiga foder, typ oxhjärta och räkmix så de växer ordentligt.
#31 - 30 december 2006 22:02
Då blir det en tripp till akvarieaffären efter helgen då. Men om man matar med oxhjärta behöver jag byta vatten oftare då? Jag har hört att det förorenar/skitar ner vattnet väldig.
#32 - 30 december 2006 22:04
Jag slutade med min hemmagjorda räkmix för det skitade ner vattnet så hemskt. Oxmix har jag aldrig gett de...
Har funderingar på att ge räkmix igen i små mängder...
Jag byter 50% var tredje dag...
#33 - 30 december 2006 22:06
Ja, det skitar ner ordentligt. Om man får discus till ett billigt pris finns det ofta en anledning. Hade jag varit som dig hade jag letat rätt på en seriös odlare, det brukar vara bättre.
Vet inte om Ronneby akvarium finns kvar, han var iaf seriös.
#34 - 30 december 2006 22:09
Jag hade tänkt mig ungefär samma vattenbytar intervall. Jag har matat 4gånger dag i små mängder. Jag får nog vara försiktig med ett kraftigare foder ändå.
#35 - 30 december 2006 22:10
Jag har inte lyckats få till bra tillväxt utan oxhjärta :( men det går ju helt klart.
Kollar man på dina fiskar i övrigt så ser de friska och pigga ut så det kan va falskt larm, svårt at se på kort.
#36 - 30 december 2006 22:11
Ja, det skitar ner ordentligt. Om man får discus till ett billigt pris finns det ofta en anledning. Hade jag varit som dig hade jag letat rätt på en seriös odlare, det brukar vara bättre.

Vet inte om Ronneby akvarium finns kvar, han var iaf seriös.

Jo då det finns kvar och det var där jag köpte dom.
#37 - 30 december 2006 22:14
Ok, har inte varit där på länge:)
Kör du med rent kranvatten eller surar du det?
#38 - 30 december 2006 22:19
Jag kör med en kagge torv i Fluvalen. Jag tycker att Peter är den bäste i östra blekinge. Alltid hjälpsam och vill inte BARA kränga fisk.
#39 - 30 december 2006 22:22
Ok, du bör dra ner Ph till 7 iaf, men börja inte mixtra med syror och sånt, det blir bara skit av det oftast.
Godnatt och lycka till.
#40 - 30 december 2006 23:09
Ok, du bör dra ner Ph till 7 iaf, men börja inte mixtra med syror och sånt, det blir bara skit av det oftast.

Godnatt och lycka till.

Kommer aldrig få ner ph till 7 med torv om han kör vattenbyten var tredje dag.

Testa att lufta igenom vattnet 24h i en tunna med en syresten som ser till så vattnet rör sig ordentligt då kan du nog få ner ph till runt 7-7,5 skulle jag tro.
#41 - 30 december 2006 23:16
Eller så kan man ha naturligt lågt ph i vattnet :) (som jag)
#42 - 30 december 2006 23:28
Glenn skrev:
Kommer aldrig få ner ph till 7 med torv om han kör vattenbyten var tredje dag.

Testa att lufta igenom vattnet 24h i en tunna med en syresten som ser till så vattnet rör sig ordentligt då kan du nog få ner ph till runt 7-7,5 skulle jag tro.

Nja Jag kör med obehandlad torv fyller med osmosvatten eller vatten från avfuktaren. Den rinner igenom på några minuter och jag har sedan vatten som håller Ph runt 4.5 o 14-20 i ms använder sedan detta till att främst trigga mina apistos men även vissa diskuslinjer . De flesta funkar dock ok i neutralt ph. För o lyckas är kläckningsgraden a och o. Vaar par har sedan sin lösning. Men det är väl det som är utmaningen :D :D :D
#43 - 30 december 2006 23:30
För tillfället känns det som en avlägsen framtid att få se sådanna bilder från mina diskus :(. Jag jobbar främst på att mina diskus ska må bra, äta och växa...
#44 - 30 december 2006 23:33
solbacka skrev:
För tillfället känns det som en avlägsen framtid att få se sådanna bilder från mina diskus :(. Jag jobbar främst på att mina diskus ska må bra, äta och växa...

Linda så startade även jag en gång i tiden :) :) Inom vården också:D
#45 - 30 december 2006 23:46
Hur länge har du hållit på med diskus kaj?
#46 - 31 december 2006 00:07
solbacka skrev:
Hur länge har du hållit på med diskus kaj?

Ja med diskus sedan 89 men haft akvarium långt längre o i vården tja sedan 1976 :D
#47 - 31 december 2006 00:19
Men kaj om ens diskus skulle lägga rom inom vilka gränser måste man ha ph´t isf för att få så bra kläckningsprocent som möjligt? Finns det något mer som avgör? Inte alltför inne i det där:p

Haha va roligt att du har jobbat inom vården och att Linda gör det och jag jobbar inom hemtjänsten men kan väl kalla det för vård det med:) Och sen att alla är intresserade av dikus och att vi alla 3 finns både här och på amazondiscus:p
#48 - 31 december 2006 00:37
Glenn skrev:
Men kaj om ens diskus skulle lägga rom inom vilka gränser måste man ha ph´t isf för att få så bra kläckningsprocent som möjligt? Finns det något mer som avgör? Inte alltför inne i det där:p

Haha va roligt att du har jobbat inom vården och att Linda gör det och jag jobbar inom hemtjänsten men kan väl kalla det för vård det med:) Och sen att alla är intresserade av dikus och att vi alla 3 finns både här och på amazondiscus:p

haha såg de med Glenn Iofs har jag lämnat "golvet" för många år sedan. Men min morronfika tar jag alltid med dom som jobbar med tvätt o städ.:) :) :)
Säger bara dom är goa o har oftast bra o enkla lösningar. O sen vet dom allt haha
#49 - 31 december 2006 00:44
pricken över i hade väl vart om Linda var en kille eller om du och jag var tjejjer kaj *asg*

Ställer frågan igen:[color=blue]Men kaj om ens diskus skulle lägga rom inom vilka gränser måste man ha ph´t isf för att få så bra kläckningsprocent som möjligt? Finns det något mer som avgör? Inte alltför inne i det där[/color]:p
#50 - 31 december 2006 01:10
Glenn skrev:
Ställer frågan igen:[COLOR=blue]Men kaj om ens diskus skulle lägga rom inom vilka gränser måste man ha ph´t isf för att få så bra kläckningsprocent som möjligt? Finns det något mer som avgör? Inte alltför inne i det där[/COLOR]:p

KOrt Beror på vad du har för diskus Ph påverkar o ms också. Många odlade varianter går o fixa i BRA vattenkvalitet. I andra fall måste du ner. :)
#51 - 31 december 2006 01:14
okej men bra då vet man det:D Ska åka och kolla på ett red scribblet-par om ett par dar och ska kika på lite mindre BD också. Tror nog att om jag köper ngt så blir det kanske en 10 BD:D:D
#52 - 31 december 2006 02:09
Red scibbelt o Bd från stendker är inga problem Fixar vanligt kranvatten runt 7. Från sett några ställen i sveige har vi bra vatten Eller som danskarna säger vi svenskar kokar potatis i lekvatten .:) :) :)
#53 - 31 december 2006 08:03
Nu känner jag mig lite dum igen. Inte första gången på detta forumet.He he.
Mitt kranvatten ligger mellan 6,5-7ph. Har lite svårt med avläsningen på testet pga lite färgblindhet. När man anstränger sig för att läsa av det blir allt bara en färg ändå. Men enligt säkra källor (min fru) så ligger det på det.
Ska jag skita i torven och spara den tills jag får ett lekpar om ett par år?
#54 - 31 december 2006 09:06
Fredde L skrev:
Nu känner jag mig lite dum igen. Inte första gången på detta forumet.He he.

Mitt kranvatten ligger mellan 6,5-7ph. Har lite svårt med avläsningen på testet pga lite färgblindhet. När man anstränger sig för att läsa av det blir allt bara en färg ändå. Men enligt säkra källor (min fru) så ligger det på det.

Ska jag skita i torven och spara den tills jag får ett lekpar om ett par år?

Tror att ni ligger på Ph 8 om du bor i karlskrona. Torv har många bra egenskaper så kör du med det.

Kaj, vad säger du om ögonen på Fredde's fiskar?
#55 - 31 december 2006 09:14
Ja som tur är bor jag inte inne i stan.Sämre vatten än i karlskrona får man leta efter. Sämst i landet för ett par år sedan. Jag bor ute på landet norr om karlskrona och har djupborrad brunn. Ska se om jag hittar papper på vattentest som gjorts här.
#56 - 31 december 2006 09:23
Kolla även dina andra värden så du inte åker på en överaskning. Egen brunn kan spöka till det.
#57 - 31 december 2006 09:38
Jag hittde bara ett papper som det stod att det var tjänligt. Det var ett test på bakterier. Kollade ph nu och det låg på 6.
#58 - 31 december 2006 09:45
Brukar inte nu ta vattenprov på ert vatten? Vi gör det då och då för vi har grävd brunn. Ett ypperligt tillfälle att kolla upp vattenvärderna. Ta då ett "stort" test så du får reda på allt, kosta en del 100 lappar men är värt det.
Glenn, jag är en hon :D, jobbar natt innom äldreomsorgen.. vi servar 2 avdelningar och 51 lägenheter :).
Jag är inte så mycket på amazondiskus för jag skulle byta mitt e-post till ett hotmail så alla kunde få tillgång till det men det fungerade inte :(. Så jag får nog logga in igen som en ny person :(.
#59 - 31 december 2006 11:15
Jaha nu efter vattenbyte i förmiddags är det tillbaka i gamla rutiner. Står bara och är rädda bakom roten. Gav artemia och dom åt men dom jagar inte det längre än en dm. F** är det något fel på dom, börjar tappa hoppet.....
Har en handuk för akvariet så dom inte ska bli skrämda av oss men dom kommer inte fram för det.
#60 - 31 december 2006 11:26
Kanske du skulle försöka få tag i några ungdiskus i storlek 5-8 cm för att få diskusarna säkrare genom större antal. 4 st 10 cm tycker jag är alldeles för lite i akvariumet. Och har du fler är risken mindre att dom parar ut för tidigt.
Detta är min helt personliga åsikt som givetvis ingen behöver bry sig i:)
Gott slut på det gamla året och GOTT NYTT 2007
önskar jag er alla
Lasse
#61 - 31 december 2006 14:47
kaj.p skrev:
Red scibbelt o Bd från stendker är inga problem Fixar vanligt kranvatten runt 7. Från sett några ställen i sveige har vi bra vatten Eller som danskarna säger vi svenskar kokar potatis i lekvatten .:) :) :)

Hehe stendker var det ja:) Du fattar nog också vart ja har tänkt och köpa dom men vill inte säga vart här, lite orolig att någon åker dit innan isf:p Haha koka potatis i lekvatten, vi får helt enkelt sluta med och använda vatten till andra saker än diskuslekar:p

[color=blue]Kom och tänka på en annan sak också och det var KH´t. Ligger väl på 5-6 här i sthlm och som jag har förstått det så borde det vara perfekt?[/color]

solbacka skrev:

Glenn, jag är en hon :D, jobbar natt innom äldreomsorgen.. vi servar 2 avdelningar och 51 lägenheter :).

Jag är inte så mycket på amazondiskus för jag skulle byta mitt e-post till ett hotmail så alla kunde få tillgång till det men det fungerade inte :(. Så jag får nog logga in igen som en ny person :(.

Jo jag vet att du är en hon Linda, skulle vara lite märkligt med en kille som heter så:p
Vi har också 2 avdelningar & 72 lägenhter och sen så har vi utegrupper också som vi åker till. Dom som jobbar natt här har hand om hela komunen vilket kan bliganska så stressigt vad jag har förstått:p

Men har du gått in på din profil? Där kan du ju ta bort den gamla mailen och istället skriva i den nya?:)
#62 - 1 januari 2007 09:33
Nu har jag bestämt mig för att skaffa 3-4 diskus till i samma storlek. Bara att hoppas att självförtroendet växer då på dom. När handuken hänger för är dom framme och simmar. Men dom blir rädda när jag öppnar för att ge dom mat. Ingen som vet var man kan köpa billiga diskus i sydöstra sverige?
#63 - 1 januari 2007 09:38
Synd att du bor så pass långt söderut! Jag kunde annars bistått med ett gäng!
#64 - 1 januari 2007 10:07
Peter på akvarium ronneby är ganska så billig på discus och sen kan han mycket om discus ochså:)

Han har även en hemsida www.akvariumronneby.se
#65 - 1 januari 2007 10:32
Om du kan köra en bit kan jag rekomendera Bl Discus i Helsingborg, tar ca 2 timmar med bil.
#66 - 1 januari 2007 11:54
Jag tackar för tipsen. Peter är duktig och har väl hyfsade priser. Hade man varit rik hade det inte varit något problem... Men jag har hittat på blocket. Är det någon som har skickat efter fisk någon gång. Jag har hittat billiga från göteborg men har ingen aning hur det går till att skicka fisk. Någon som har erfarenhet av det eller är det inte att rekomendera?
#67 - 1 januari 2007 14:40
Personligen skulle jag inte köpa grisen i säcken. Även om de kanske är billiga så vill jag gärna se fisken, och helst även se att de inte är vitskitare.
Säljaren är säkert seriös, men du ser inte vad det är du får hem, och skicka tillbaka fisken är inte det lättaste.
#68 - 1 januari 2007 14:48
Håller med ansjo, köp inte utan att ha sett fisken först. Att frakta fisk kan också stressa fisken så att den aldrig blir bra igen.
#69 - 1 januari 2007 14:54
Nej jag bryr mig nog inte om att beställa fisk.Som sakt vet man inte vad man får.Desutom var frakten så dyr att jag inte tjänar på det så valet är inte så svårt. Ska åka ner till peter i ronneby och se om han har kvar av samma sort jag köpte.
#70 - 1 januari 2007 21:34
ska snart ochså köpa lite discus hos peter,när jag köpt större kar vilket snart blir:)
#71 - 2 januari 2007 08:30
ska snart ochså köpa lite discus hos peter,när jag köpt större kar vilket snart blir:)

Ja det tycker jag dom är så fina.

Igår ringde jag till Peter i ronneby och berättade om mitt problem med diskusarna. Jo det var nog så att jag hade för få och att dom får självförtroende i antal. Sen sa han att han ändå skulle ner till affären och ta emot malaviciklider så att jag kunde komma om 50min. Så det var bara att slänga sig i bilen och köra. Jag köpte två diskusar till och efter lite prat om hur man skulle få dom att inte vara så rädda köpte jag även tre skalarer. Peter sa att dom är ju matgalna så dom drar fram diskusarna med vid matdax.
En timme efter inväning så simmade alla diskusarna ute och såg allmänt nöjda ut. Men ett problem finns kvar. Nu på morgonen var dom lite rädda igen, det är bara när dom ska få mat dom blir det. När man öppnar luckan ryggar dom tillbaka och kommer inte fram sen på en stund. Någon som har tips?
Sen undrar jag om jag ska ta bort deras gömslen eller att problemet blir värre då? Jag har sett många diskuskar som inte har mer än enstaka plantor och inga gömslen.
#72 - 2 januari 2007 08:41
Bra gjort. De kan va lite skygga ett tag till, speciellt när man kommer uppifrån. Scalarerna vet jag inte om det vara så bra men det kan funka.
#73 - 2 januari 2007 20:09
Det brukar fungera bra med scalarer och discus. Dock bör scalaren vara svsevärt mindre för att inte helt konkurera ut diskusen. Annars sitter jag i samma stol, ett kar med bara fyra discus som är på tok för skygg och måste ha sällskap snarast...
#74 - 2 januari 2007 20:55
Ja skalarerna får åka när dom är större. Dom är riktigt galna i mat så diskusarna har svårt att hänga med i svängarna. Akvariet idag kan knappt kännas igen från igår. Det är liv och rörelse hela tiden, diskusarna är inte skygga för mig längre och idag kunde jag nästan handmata dom. Dom kommer fram till rutan när man tittar in till dom och dom gömmer sig inte när jag öppnar luckan för att mata dom.
#75 - 3 januari 2007 17:42
Nu verkar allt vara frid och fröjd i akvariet. Bra fart på diskusarna som äter bra och ser ut att trivas.
Jag vill tacka alla som gav mig tips i denna tråd, det har givit mig mycket kunskap.
Mvh//Fredrik
#76 - 22 juli 2008 19:54
Hej Fredde!

Är du kvar i akvarievärdlen eller är du ute på åkrarna? :)

Jag finns i Kkrona och tänkte det kunde vara kul att träffas över en kopp kaffe och diskus!

Annons