nya diskus

#1 - 12 november 2004 13:04
kom hem igår med mina första diskusar (6st) och ja har läst ganska mkt om dom och pratat med min akvariebutik.. men två frågor glömmde jag:

1. nu "Ggömmer" dom sig i ett hörn vilket jag läst att dom brukar göra men hur matar man dom då?? ja släppte ner lite mat men de va bara en som smakade lite.

2. när man ska byta vattnet måste man värmade först då? de e 30 grader i karet nu. e de skadligt för dom om de sjunker en halv dag?
#2 - 12 november 2004 13:35
Tja man !
Kul att du börjat med diskus.
Att de gömmer sig e bara normalt, om du tänker efter så gör ju all ny fisk samma sak så fort de kommit i vattnet. Släpp du i mat de äter när de känner sig redo för det. (Vad matar du med?)

När jag bytar vatten så släpper jag ned ungefär 24-25 gradigt vatten och funkar bra.

Ps. om de fortfarande gömmer sig efter ett par dagar kan man börja oroa sig, men inte förr!

//Jesper
#3 - 12 november 2004 13:41
ok

ja matar med oxhjärtemix å akvariehobbys räkmix.

men tar du 14-15gradit vatten ur kranen eller värmer du de? det finns ju fler mysko metaller i varmvatten :s

kan dom inte ta skada av att inte äta på två-tre dar?
#4 - 12 november 2004 13:47
Ibland kan nya discusar, speciellt små, gömma sig upp till en vecka.
#5 - 12 november 2004 13:48
men om dom gömmer sig och inte äter nåt på 7 dagar borte som se ut som skelett ju :S
#6 - 12 november 2004 13:51
Först maten. Du kan inte ge dem vita och röda mygglarver istället?
de sprider sig bättre och det är lättare för diskusen att finna dem, och sen när de äter gå över igen till mix. Det gör absolut inget om de inte äter på ett par dagar, förutsatt att de är friska och vid god hälsa.

Det där med vatten är en vetenskap för sig. Jag råder dig att ta kontakt med ditt lokala vattenverk för att kolla exakt vad ditt vatten innehåller. Jag värmer inte mitt vatten utan direkt från kran ned i karet. Bytar var tredje dag ca 200 l av totalt 500 och det sänker tempen i karet med ungefär 3-4 grader bara, så det gör inget alls, det där med att värma och bängla ids jag inte, det funkar bra för mig och mina fiskar iaf. Du får helt enkelt prova dig fram.

Är du det minsta osäker på vad ditt kranvatten innehåller kontakta dem!

//Jesper
#7 - 12 november 2004 13:52
Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää

Ibland kan nya discusar, speciellt små, gömma sig upp till en vecka.

Tjoo ! Titta nu har experterna kommit oxå ! :) Hepp Alex!
#8 - 12 november 2004 14:08
ok men ja har inga mygglarver men ja provade att släppa ner en bit räkmix bredvid dom och uj va snabbt den tog slut... men de va bara 4 av 6 som vågade äta men de kommer nog me tiden ;)och så verkar de som om att dom blev säkrare så för dom simmade iväg en bit efter de :D
#9 - 12 november 2004 14:20
Låter bra ju! Låt dem bara vara ifred i början. Stöka inte i karet. Det kommer nog att gå bra, de blir tuffare och tuffare ju säkrare de känner sig.

//Jesper
#10 - 12 november 2004 14:21
vad e de som blir tuffare och tuffare och sen så brukar ja byta vatten på lördagar men de ska ja skjuta på till sön eller måndag
#11 - 12 november 2004 14:44
Ursprungligen skickat av weezo

vad e de som blir tuffare och tuffare och sen så brukar ja byta vatten på lördagar men de ska ja skjuta på till sön eller måndag

Dina Diskusar :)
#12 - 12 november 2004 14:55
aha va de så du menade ;) nu fattar ja :D... har kollat på diskusarna här på zoopet och dom som ja har e inte me.. red ribbion eller hur de stavas e inte säker och e de lätt att få yngel på diskus? ja har ju läst om många som har fått lek.
#13 - 12 november 2004 15:00
Tjoo ! Titta nu har experterna kommit oxå ! :) Hepp Alex!

Hepp hepp, Jesper!![:D]

Jag skulle inte mata discusarna så länge de inte visar någon matlust.Det blir bara skit på botten. Vänta tills de VILL ha mat. När man tex. ska vänja dem vid torrfoder brukar jag låta dem svälta i flera dagar, upp till VECKOR utan problem. Så dör gör dom inte.
#14 - 12 november 2004 15:26
annars kan du installera en L-mal som tar hand om överbliven mat :)

//marcus
#15 - 12 november 2004 15:40
Köpte 4 fullvuxna blue diamond i söndags, idag åt dom för första gången!! Försökte hålla huvet kallt men inte är det kul när dom inte äter...Helst inte när man ser över 2000 kronor bara tyna bort [:-41]
Men som sagt nu idag 5 dagar senar passade det att äta med dom andra*pust* Jag är inte så orolig att dom skall svälta för några dagar mer nojjig att dom skall få dåligt imun och på så sätt få följdsjukdomar...fast det kanske inte är så vanligt?
Mina som jag köpt av en tjomme hade importerat ett gäng från Thailand för 1 1/2 år sedan, dom stod bara i en kub utan någonting och hade gjort så hela tiden, så dom var ju skräckslagna när dom kom till mig och fick uppleva sand, rötter och växter det var något helt nytt för dom! Jag kan förstå att man har dom så vid lek för att underlätta skötsel och renhet men ha dom så hela tiden?? Är det vanligt bland discusfolk?
mvh
Åsa

#16 - 12 november 2004 16:15
hehe ja nu har nog nästan alla mina duskus ? rätatsut till ! :D

*edit* ja har två ancistrus på ca 10 cm
#17 - 12 november 2004 16:18
Köpte 5 st ung discusar i går (5-6cm) å dom tog det bara nån timme för att fatta vad röda mygglarver var :) men nu är det så att 1 kanske 2 mobbar dom 3 andra + varandra. Är dett för att dom e osäkra ännu eller vad kan detta bero på?
#18 - 12 november 2004 16:25
kan nu medela att samtliga diskusar e ute å rejsar lite n :D dom ha upptäckt halva akvariet nu :D (utom en som simmade bakom alla växter och gömde sig bakom pumpen och spionerade på dom andra finkarna i andra halvan av akvariet ;)
#19 - 12 november 2004 17:00
Ursprungligen skickat av Bucket

Köpte 5 st ung discusar i går (5-6cm) å dom tog det bara nån timme för att fatta vad röda mygglarver var :) men nu är det så att 1 kanske 2 mobbar dom 3 andra + varandra. Är dett för att dom e osäkra ännu eller vad kan detta bero på?

De kan vara "oroliga" upp till en vecka eller så. Mobbningen skulle inte jag vara så orolig för ännu, de mäter bara varandra. Det viktigaste är ju att de börjar äta allihopa. Fortsätter det efter en vecka eller så kanske man skulle börja fundera.

//Jesper
#20 - 12 november 2004 17:24
ja sitter och kollar på dom nu och så e de en som hela tiden jagar iväg dom andra eller snarare lixon naffsar lite.. e de normalt?
#21 - 12 november 2004 17:56
Fiskar och speciellt diskus kan vara lite knepiga den första tiden, tycker du skall mer eller mindre sluta leta fel och brister i deras beteende. Låt dem vara de anpassar sig nog skall du se. Om du om ca 1-2 veckor fortfarande ser samm tendenser kan börja fundera lite mer kring om det är "mobbning" eller ej, men det är rent för tidigt att säja bara efter ett par dagar...!

//Jesper
#22 - 12 november 2004 18:19

De kan vara "oroliga" upp till en vecka eller så. Mobbningen skulle inte jag vara så orolig för ännu, de mäter bara varandra. Det viktigaste är ju att de börjar äta allihopa. Fortsätter det efter en vecka eller så kanske man skulle börja fundera.

//Jesper

Okej. Tack för upplysningen =)
#23 - 12 november 2004 18:40
aha va de så du menade ;) nu fattar ja :D... har kollat på diskusarna här på zoopet och dom som ja har e inte me.. red ribbion eller hur de stavas e inte säker och e de lätt att få yngel på diskus? ja har ju läst om många som har fått lek.

Dina fiskar borde vara lika dessa. Jag antar att du köpt dem på Akvarie Hobby. Jag har likadana och jag vill nog kalla dem röd turkos med längsgående ränder. Kola den här bilden. Borde var något lik iaf.
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=536
Jag kan väl säga att det inte är lätt att få yngel av diskus. Flera olika problem vid leken kan uppstå som du kan läsa i flertalet trådar här på Zoopet. Men det är många som har lyckats också. Så det går.[8D]
#24 - 12 november 2004 20:40
ok vad ska man göra om de e så kallad mobbning då??
ps. ja tycker dom liknar dom som bara heter red ds.

Annons