Ny Zoopetfunktion - avelsformer visas

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 15 november 2014 14:07
Vi introducerar nu en helt ny funktion på Zoopet där det är tänkt att man skall kunna se vilka avelsvarianter det finns av en art.

Nu startar vi med 3 olika arter: Xiphophorus helleri (svärdbärare) - 17 varianter, X. maculatus (platy) - 42 varianter samt X. variatus (indianplaty) - 2 varianter. Kolla nere till vänster på dessa arters resp. artbeskrivning.

Vår förhoppning är att allt efterhand kunna komplettera dessa 3 arter med även andra arters varianter. Ett stort tack till Mikael Håkansson som jobbar på Imazo (Sveriges största fiskgrossist) och som hjälpt oss med fotona på dessa arter.

Kom gärna med synpunkter på detta
#2 - 15 november 2014 15:56
Kul!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 15 november 2014 16:23
Ja, och i alla fall jag blev i alla fall förvånad över hur många platy-varianter det finns i handeln
#4 - 15 november 2014 17:55
Jag gör vågen!
#5 - 15 november 2014 21:34
Ja väldigt många platy fanns det! Jag har en svärdbärare som jag inte riktigt vet vilken det är, passar inte in riktikt på nån av dem. Men de flesta bilder visar hanar o det är honorna jag inte riktigt vet. Men jättekul att avelsformer oxå ges lite utrymme!

Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 16 november 2014 09:38
swetrot skrev:
Jag gör vågen!

Ja det passar ju in att göra när det handlar om akvarier:D
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 16 november 2014 09:41
HeidiH skrev:
Ja väldigt många platy fanns det! Jag har en svärdbärare som jag inte riktigt vet vilken det är, passar inte in riktikt på nån av dem. Men de flesta bilder visar hanar o det är honorna jag inte riktigt vet. Men jättekul att avelsformer oxå ges lite utrymme!

Det finns betydligt fler avelsformer på marknaden och olika grossister kan också sälja en och samma variant med olika namn. Så om du eller någon annan har en annan variant än de som finns med i artregistret och VET vad just din variant är såld som - ta ett foto på den så kan vi lägga upp den här.
#8 - 16 november 2014 18:21
Okej! Nästa gång jag åker dit ska jag kika om de kallas ngt särskilt.

#9 - 16 november 2014 18:34
Se'n finns det väl otaliga blandningar mellan de olika formerna, "platymix" kan man hitta då och då. Jag har några platy som är rödorange, några med lite ljusare partier, och de är svartfläckiga. Ingen aning om vad de kallas, det är inte tuxedo i alla fall, för de är ju mer enhetligt röda och svarta.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 16 november 2014 20:06
Shepard skrev:
Se'n finns det väl otaliga blandningar mellan de olika formerna, "platymix" kan man hitta då och då. Jag har några platy som är rödorange, några med lite ljusare partier, och de är svartfläckiga. Ingen aning om vad de kallas, det är inte tuxedo i alla fall, för de är ju mer enhetligt röda och svarta.

Men typ "platymix" handlar väl inte i fösrta hand om korsningar mellan olika varianter utan mer om att man har många av blandar man och säljer billigare. Sedan kan det ju också vara exemplar som inte helt uppfyltter kriterierna för att passa in i en färgvariant.
#11 - 19 november 2014 13:03
Til den arten som visas som ny artbeskrivning just nu på hemsidan finns även en variant som heter "yellow belly" vill du ha bild på en med för att ha som avelsform? :)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 19 november 2014 13:27
PiaJo skrev:
Til den arten som visas som ny artbeskrivning just nu på hemsidan finns även en variant som heter "yellow belly" vill du ha bild på en med för att ha som avelsform? :)

Ja gärna - har noterat att det även nu finns en avelsform av metallicus (ja vilken art finns det inte avelsformer på;)) så registert kommer att byggas ut allt efterhand.
#13 - 19 november 2014 13:30
Kanonbra [:-106] tycker jag det är att kunna se avelsformer :)

Annons