Tycker att du verkar veta en hel del om det du håller på med!:)
Är nog bra att du kör om karet från början.
Mina tips är att du kollar inredningssakerna, alltså inte växterna utan ev. övrig inredning. Kan vara plast/koppar/konstigheter där...
Sedan apropå din fiskdöd, så var det ju tetrorna som dog? Jag läste i en bok att de flesta tetror är känsliga och inte klarar av nya akvarium, utan att man ska vänta 3 månader, gärna sex, innan man släpper i tetror. Mollies kan väl också vara känsliga, har jag för mig? Kanske kan du låna några platys av någon och köra in akvariet med den första tiden. Släpp i dem efter två dagar, är mitt råd.
Bakteriekultur är bra, men AquaSafe tror jag inte du behöver använda om du inte har väldigt "besvärligt" kranvatten.
OCH självklart en ny, ren hink. "Biltvättarhinken" kan mycket väl vara boven.
Lycka till!
Tack för svar. Jag tror inte att det är det. Jag har massa böcker hemma och är nog insatt ganska bra i ämnet. Har kört med "bakteriekultur" och "aquasafe". Problemet är att släpper jag in typ 10 fiskar som jag gjorde sist så dog alla mina koppartetror (dom var 6st) men mina BlackMolly som jag köpte samtidigt (4st) lever fortfarande. Varken Nitrit eller högt/lågt PH jag gissar och zoo butiken att det är hinken jag gjorde gruset med. Kommer från min mor som hon anväde för att tvätta bilen med (det sa hon inte till mig och jag tänkte inte på det heller). Plus att fiskarna verkar inte må bra, bara när jag matar dom. Då äter mina BlackMollys som "gamar". Matar sparsamt. Men efter "måltiden" så simmar dom lite och sedan börjar dom "trycka" vid doppvärmaren.
Så nu är det ut med allt och göra rent som jag har bestämt. Frågan var med tråden, hur länge ska jag har akvariet UTAN fisk om man kör med regelboken. Alltså göra rent in med växter in med Aquasafe och in med bakterier (inget vatten från adra baljor, bakterier på burk bara) :) Ska jag låta den stå i 2 veckor som vissa säger? Har hört att det inte spelar nån roll. "Lasse" säger att man kan/ska släppa in fisk 1-2 dagar efter uppstarten med "bakteriekultur". Stämmer det? Vill inte göra fel nämligen.:confused: