Ny typ av akvarium

#1 - 2 juni 2009 17:04
Vad tror ni om detta karet http://www.hagen.com/uk/aquatic/addinfo/fluval_edge_discover.cfm

Verkar vara bökigt att rengöra glaset + får fiskarna tillräkligt med syre (tänker på den lilla ytan som finns "under huven")

Det var snyggt iaf men vette sjutton hur praktiskt det är.

Tyck till :)
#2 - 2 juni 2009 20:49
Fan va läckert! Vattnet verkar ju rinna av från en liten kant så syresättningen borde räcka, snarare filtreringen som känns lite bristfällig. Sen så finns det ju firrar som fixar rutorna.
#3 - 4 juni 2009 10:28
Japp håller med. Tycker också det såg jädrigt snyggt ut.
#4 - 4 juni 2009 10:33
Jäkligt snyggt!
#5 - 4 juni 2009 10:48
Jag tycker det ser ut som ett vanligt påhängsfilter bara det att man byggt in det. jag har använt flera typer av dessa i många år och de är lättjobbade och har en suverän syresättning.:)
#6 - 4 juni 2009 10:50
kaj.p skrev:
Jag tycker det ser ut som ett vanligt påhängsfilter bara det att man byggt in det. jag har använt flera typer av dessa i många år och de är lättjobbade och har en suverän syresättning.:)

Har du ingen gammal bild på hur det såg ut?
#7 - 4 juni 2009 11:03
Har en del av denna typen de ser ut vara samma som på länken
fast detta är inbyggt. Jag använder också en hel del toppfilter som är ännu bättre då all nitrifikation sker i luft istället för i vattnet.
Nackdelen är ju att det inte är så snyggt isällskapskaret men det han man ju löst här. Filtermässigt är de kanonbra, lättjobbade, bra syresättning och bra nitrifikation. Toppfiltret ger dig också en massa alternativ när det gäller flödet till skillnad från många andra filter. T.ex kan du få ett massivt bottenflöde om du vill leka malar eller strömlevande fisk.
#8 - 4 juni 2009 11:11
kaj.p skrev:

Menar du att du använt glastopp (med vattennivåns max ovanför) eller filtret?
#9 - 4 juni 2009 11:12
Så här ser det ut som Kaj menar.
Detta är ett sånt ryggsäcksfilter ;)
Suveräna att ha hängandes på karkanten.
#10 - 4 juni 2009 11:13
Hmm....han hann före ;) :)
#11 - 4 juni 2009 11:15
Bra med kompletterande bilder även om du ÄR lite långsam drd.. :d
#12 - 4 juni 2009 11:17
Nja vet inte riktigt hur du menar filterhänger över kanten. Sug o retur är på akvariesidan medan filtermaterialet hänger på utsidan.
Så klipper du till två bitar filtermatta så kan du bara byta när det ser ut o behövas. Du vill du behöver inte ens stänga av det eller ner i karet o härja.
#13 - 4 juni 2009 15:25
Blir det inte en himla massa porlande (ljud) av ryggsäcksfilter?
Man vill ju inte behöva springa på toa hela tiden ...:p
#14 - 4 juni 2009 16:00
Det kan man tro men det är tyst varken brummar eller porlar.
#15 - 4 juni 2009 16:27
Aaah...det jag har här det porlar iaf ;)
Inte skitmycket men visst porlar det, skulle tro att har man 50 andra kar och luftpumpar modell gigantisk så hör du inte att det porlar Kaj ;) :D
#16 - 4 juni 2009 17:00
drd skrev:
Aaah...det jag har här det porlar iaf ;)

Inte skitmycket men visst porlar det, skulle tro att har man 50 andra kar och luftpumpar modell gigantisk så hör du inte att det porlar Kaj ;) :D

Hehe kanske har med åldern o göra med.:p
#17 - 4 juni 2009 18:09
rödtoppen skrev:
Vad tror ni om detta karet http://www.hagen.com/uk/aquatic/addinfo/fluval_edge_discover.cfm

Verkar vara bökigt att rengöra glaset + får fiskarna tillräkligt med syre (tänker på den lilla ytan som finns "under huven")

Det var snyggt iaf men vette sjutton hur praktiskt det är.

Tyck till :)
Jag kollade på hela instruktionsvideon (skitlång och gick inte att snabbspola) och de visade inte ett dugg hur man ska kunna rengöra glasen... där tappade dem mitt intresse, dock väldigt snyggt kar[:o] http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/item.php?news=2115
#18 - 4 juni 2009 19:54
Får lov att instämma med åheim för en gångs skull, Hagen har en massa skit för sig..
#19 - 4 juni 2009 20:05
Gaffel skrev:
Får lov att instämma med åheim för en gångs skull, Hagen har en massa skit för sig..
Men då är vi inte eniga;)
#20 - 4 juni 2009 20:26
Vad sägs om detta saltkar då? Vattnet rinner hela tiden över fångas upp av en ram o ner i ett filter under karet. Detta pumpar sedan tillbaka vattnet genom en bottengenomföring som mynnar ut mitt i karet.
Var rätt häftigt faktiskt.

Annons