Ny svensk akvariemöbel uppmärksammas internationellt

#2 - 11 november 2011 14:14
Ser ut som en modern micro..
#3 - 11 november 2011 14:18
"..trendiga guppys o coola kampfiskar..."
jo jag tackar ja...

håller med mathias. en jäkla micro.. bort med trät för fasen o kör baaara glas!
#4 - 11 november 2011 14:23
Bara jag som gillar den? Kanske är det för att jag är andrageneration och därför uppskattar svensk design likt utlänningar? :p
#5 - 11 november 2011 14:24
va fasen?! är du en svartskalle VD? ne ut med sånt pack! vi vill inte ha sånna som dig här!

.obs. grov ironi.
#6 - 11 november 2011 14:40
Mkt konstigt VD... Jag är utböling jag också. och inte fan tycker jag att det är snyggt när man täcker 80% av karet med plyfa!
men designen var iofs snygg, bara man flyttar ner plyfan på själva möbeln och inte på karet!
#7 - 11 november 2011 14:45
Jag byggde något liknande i slöjden, tror jag gick i fyran. Den gick under namnet tv-bänk.

Det här med uppmärksamheten tror jag att vi ska ta med en nypa salt, eller en hel skopa. De sitter och skrattar åt oss och funderar på vad tusan vi dolar med.

Hannesc, du körde ju ett liknande upplägg nyligen, vallisen gillade det lika lite som jag gillar designen på dessa kar. Men fan, vi skapar en ny trend i Sverige, vi bygger in karen så att vi inte ser det som är i, blir mer spännande.

Jag sätter mig och skissar efter frysen nu, två fack, 120 liter överst och 540 nedanför, en dörr man kan stänga framför. Blir asfett! :D
#8 - 11 november 2011 14:46
Gillar bordet den står på i all sin enkelhet men gillar att se mina djur och det gör man ju knappt i dem. Dock så tycker jag inte de är helt illa, i rätt miljö så lär de vara snygga. Skulle uppskatta det hos tex tandläkaren, centralen osv. Gillar att de går att bygga på höjden, ser ett användningsområde om man har tex kampfisk i ett av dem och guldfiskar i det andra osv. Nej jag tycker allt att de var ganska snygga.
#9 - 11 november 2011 14:50
Jag byggde något liknande i slöjden, tror jag gick i fyran. Den gick under namnet tv-bänk.

byggde med nått liknande i slöjden. kallades Smörkniv.
#10 - 11 november 2011 14:54
Stilrent. Årets modell klart mer tilltalande än förra årets. Häftigt!

Men 18.900 kr - utan en enda trendig gyppy. För häftigt!

Som leasingakvarie i trendig kontorsmiljö kan det nog vara en framgång dock. Kikhål är alltid spännande...

/Bengt
#11 - 11 november 2011 14:55
:d:d Trodde du menade mitt klocknano ;);)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 11 november 2011 15:03
Tycker det är väldigt snyggt - även om jag kanske inte hade valt vitt som färg
#13 - 11 november 2011 15:34
Karro gillar inte men Kjell gör, så det har inte med tyskhet att göra. ;)
Jag kan även jag se karet stå i något stilistiskt rum hos tandläkare eller liknande. Även i designrum av den extrema varianten.
Vad som tilltalar mig är just perspektivet som gör att karet får sig en del extra mystik och proportionerna på alla rektanglar som lockar.
#14 - 11 november 2011 17:38
Usch!!
#15 - 11 november 2011 18:01
jodå, om man skall ha lite skräpfisk som tuffar runt på kontoret som en häftig grej,

men hemma,,,,,,,njaaa...i köket isf.

fast en till mig närstående person har klart och tydligt meddelat att jag begriper inte design,,,,,,

.
#16 - 11 november 2011 18:06
Det där var mycket snygga kar och varför skulle man bara ha "skräpfisk" i dem skulle göra sig mycket bra med "kvalitetsfisk" i vilket vardagsrum som helst.

Se det som en utmaning att göra insidan snyggare än utsidan:p
#17 - 11 november 2011 19:17
Svensk design i alla fall. Ett par kromade stålrör så är det Bokhyllan Niklas, den där vitlackerade alla hade på 80-talet.
#18 - 11 november 2011 19:30
Lika snyggt som en Volvo240
#19 - 12 november 2011 10:19
...Man kan ju lika gärna sprejmåla en kartong, om man nu vill ha en jävla låda och sitta och titta på;) Lycka till med att sälja det där skräpet:D
#20 - 12 november 2011 10:20
åheim skrev:
...man kan ju lika gärna sprejmåla en kartong, om man nu vill ha en jävla låda och sitta och titta på;) lycka till med att sälja det där skräpet:d

:d
#21 - 12 november 2011 11:52
Uppmärksammandet verkar inte heller så positivt. :p

Den enda kommentaren på PKF:
Reader comment[LEFT][COLOR=#333333][FONT=Lucida Grande]"What a stupid idea!! surely the point of an aquarium and the effort we all go to to aquascape and display it is so we can see it in its glory! you wouldnt go and buy a rembrant or a picasso and gaffa-tape 90% of it over! im sure somebody will buy them but they probably shouldnt be buying a tank at all! they look amazing but totally useless to me! ikea specials methinks!"[/FONT][/COLOR][/LEFT]Posted by: nopointyhats

Date: Friday November 11th, 2011, 4:47 pm
#22 - 12 november 2011 14:16
Tycker det är bra att det kommer nya ider för det är sådan som driver hobbyn framåt, för i ärlighetens namn är det ju inte så ofta det kommer större nyheter när det kommer till akvarium.
#23 - 12 november 2011 16:23
Ni är för jäkla trångsynta och pessimister. Det är väll kul att någon försöker något nytt. Jag önskar dem lycka till.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 12 november 2011 16:35
Tycker det är bra att det kommer nya ider för det är sådan som driver hobbyn framåt, för i ärlighetens namn är det ju inte så ofta det kommer större nyheter när det kommer till akvarium.

Ni är för jäkla trångsynta och pessimister. Det är väll kul att någon försöker något nytt. Jag önskar dem lycka till

Kan bara instämma:D
#25 - 12 november 2011 16:36
lillfrasse skrev:
Ni är för jäkla trångsynta och pessimister. Det är väll kul att någon försöker något nytt. Jag önskar dem lycka till.

Är väl ingen som har sagt att det inte är kul med någonting nytt. Det många däremot sagt är vad de tycker om själva möbeln, vilket vi alla har rätt till utan att bli kallade trångsynta och pessimister?

Skitfult.
#26 - 12 november 2011 16:49
Min reaktion var den samma som de trångsinta första gången jag såg bilderna på burkarna. Något i stil med ”Bra för fisken men tråkigt för ägaren som inte ser sina fiskar”.
Men sedan kom jag att tänka på de gamla akveriemöblerna man hade för med bara en framruta. Det blev faktiskt ofta riktigt fina akvarier i dessa. Det där med lite titthål kan nog också bli fräckt och det ger nog ett ganska härligt perspektiv om man inreder rätt. Det skulle vara kul att se hur dom löst tekniken i burkarna.

Som alltid måste vi vänja oss med nymodigheter!
#27 - 12 november 2011 16:51
Johanski skrev:
Är väl ingen som har sagt att det inte är kul med någonting nytt. Det många däremot sagt är vad de tycker om själva möbeln, vilket vi alla har rätt till utan att bli kallade trångsynta och pessimister?

Skitfult.

Jag tolkar det som gnäll och att göra sig lustig över deras produkter.

Skitfult.
#28 - 12 november 2011 17:05
Köp dig en bil utan rutor för att den är snygg!

Eller så kan du köpa dig ett kar, de är säkert sketanöjda om de säljer ett. Tetris möter akvarium liksom, rätt fult faktiskt. Och det har jag rätt att tycka.
#29 - 12 november 2011 17:12
Alla har rätt att tycka vad det vill naturligtvis kanske skulle lagt in en smiley. :p
#30 - 12 november 2011 17:22
Köp dig en bil utan rutor för att den är snygg!
Var det riktat till fiskarna?:D
#31 - 12 november 2011 17:27
Kan man inte kalla dessa akvarier för fulsnygga?
Då får jag skaffa ett enligt devisen "don efter person"!;)
#32 - 12 november 2011 17:30
bossep skrev:
Kan man inte kalla dessa akvarier för fulsnygga?

Då får jag skaffa ett enligt devisen "don efter person"!;)

Fulsnygg är ett gångbart koncept. Vissa av modellerna var rätt ok. Måste bidra till lugna fiskar när det inte är öppet runt om.
#33 - 12 november 2011 17:37
lillfrasse skrev:
Fulsnygg är ett gångbart koncept. Vissa av modellerna var rätt ok.

Måste bidra till lugna fiskar när det inte är öppet runt om.
Jag vet inte om det är så, men nog tycker jag de "möbelakvarier" jag byggt och de som varit infällda i en vägg har funkat bättre än glaslådor.
#34 - 12 november 2011 18:51
Kul att dom gör något nytt, men jag säger som dom flesta här, den va inte särskilt snygg.
#35 - 12 november 2011 19:04
Nej, det ser ut som om ts och lillfrasse är de enda framtida kunderna :)
#36 - 12 november 2011 19:17
Nej, det ser ut som om ts och lillfrasse är de enda framtida kunderna :)

Jag då? Skrattar
#37 - 12 november 2011 19:28
Du kan ta över Kjells när han tröttnar, efter ett tag får du lillfrasses, vill det sig väl och de har valt "rätt" kan du kanske bygga dem på höjden. Sen kan det bli en följetong, varje födelsedag får du en tetrisbricka. Det är ju bättre än servisen min farmor prackar på mig :D
#38 - 12 november 2011 19:32
Du kan ta över Kjells när han tröttnar, efter ett tag får du lillfrasses, vill det sig väl och de har valt "rätt" kan du kanske bygga dem på höjden. Sen kan det bli en följetong, varje födelsedag får du en tetrisbricka. Det är ju bättre än servisen min farmor prackar på mig :D

Skrattar! Kjell har minst 1 burk jag kan ta över när han ställer in en sån här på kontoret!...hint, hint;)
#39 - 12 november 2011 19:42
Tycker dom var rätt coola fast jag vet inte om jag skulle vilja ha fiskar i dom...;)...men som prydnad så är dom fina...:D
#40 - 12 november 2011 19:45
Menar du det "lilla" karet på 3 kubik? Det blir fint att få ut :D
#41 - 12 november 2011 19:50
Tycker dom var rätt coola fast jag vet inte om jag skulle vilja ha fiskar i dom...;)...men som prydnad så är dom fina...:D
Jag vet ju inte hur dom ser ut under huven men jag kan inte se problemet med fisk om man har rätt sorter och rätt mängd. Allting är ju relativt även akvarier.
#42 - 12 november 2011 19:51
Menar du det "lilla" karet på 3 kubik? Det blir fint att få ut :D

Exekt men sedan hänger det ju en del fräcka burkar på väggen! Då slipper man ju kanske lyfta bort huset!
#43 - 12 november 2011 19:56
Man kanske skulle göra något liknande själv vit ihop med valnöt är riktigt snyggt fast jag hade nog gjort en mindre ram mot framrutan. Jag har ju alla möjligheter utom just tid.
#44 - 12 november 2011 20:06
bossep skrev:
Jag vet ju inte hur dom ser ut under huven men jag kan inte se problemet med fisk om man har rätt sorter och rätt mängd. Allting är ju relativt även akvarier.

Jo fast det var ju mer för egen del jag tänkte....fiskarna skiter nog i om dom ser ut lr ej, men jag tycker det är kul att se in...;)
#45 - 12 november 2011 20:36
jag tror det har en väldigt stor betydelse för fisken om den kan se ut eller ej, det är ju helt klart en stimulans att de kan se ut! Sen vill man ju kunna se sina fiskar, det är liksom hela vitsen, då är det väl korkat om mode eller design ska göra anspråk på det!
#46 - 12 november 2011 20:41
fast det tror inte jag tror dom lever i sin egen lilla värld, vad bryr dom sig om vad som sker utanför den mer än att dom kopplar ihop oss med med mat, tror akvarier som dom ser ut är mer skapade för människan än för fiskarna :)
#47 - 12 november 2011 20:48
Ställde upp med ett helt nytt svensktillverkat nano kar i malmö som enliten test. JAg vet också att fler prototyper är på G. :d
I Padauk och med LED belysning.
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 12 november 2011 20:58
lillfrasse skrev:
Fulsnygg är ett gångbart koncept. Vissa av modellerna var rätt ok. Måste bidra till lugna fiskar när det inte är öppet runt om.

De allra flesta fiskar känner sig helt klart tryggare om det finns skydd på några sidor. Svenska lagstiftning säger t.o.m. att minst en sida av akvariet måste vara täckt.

Dock dessa designakvarier hade nog inte det i åtanke, även om de i och för sig är bätttre på fiskarna. Denna ttyp av akvarier kräver en viss typ av inredning och säkert en viss typ av fiskar för att det skal se snyggt ut.

Vad jag personligen tycker är oerhört fult är akvarier med silverfärgad aluminium, akvarier med transparent silikon, akvarier där man ser tekniken (filter, doppvärmare etc.) i akvariet. Det tycker jag är fult, men om andra gillar det så är det helt OK för fiskarna far inte illa av detta - likaväl som dom absolut inte mår sämre av att gå i akvarier med "titthål".
#49 - 13 november 2011 01:14
Akvarium som inredning/konstform är väl lika intressant som den rent "biologiska" aspekten av hobbyn. Jag älskar att se akvarier inbyggda i oväntade behållare, typ bil, torktumlare och kylskåp som på akvariet i Bangkok. Så länge invånarna inte far illa tycker jag bara det är kul att någon vågar testa något nytt. Jag hade inte personligen köpt dessa, men titthål är ju alltid spännande och designen var trevligt minimalistisk.

De allra flesta fiskar känner sig helt klart tryggare om det finns skydd på några sidor. Svenska lagstiftning säger t.o.m. att minst en sida av akvariet måste vara täckt.

Räknas undersidan? :P
#50 - 14 november 2011 11:10

[SIZE=2][...][/SIZE]
[SIZE=2]
Den lustiga formuleringen i 13 kap. 4 § Djurskyddsmyngihetens föreskrift DFS 2004:16, som tycks gälla trots att Jordbruksverket tagit över, är: "Minst en sida av ett akvarium skall vara insynsskyddad om inte akvariets inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd". [min fetstil][/SIZE]

Du och jag får inte se fiskarna in genom den sidan alltså, men de får gärna se ut på oss. En envägsspegel t.ex. är helt ok. Integritetsskydd för fisken alltså, men inget skydd mot skrämsel - som nog trots allt var tanken. "Utsynsskyddad" hade varit en rimligare om än konstig formulering tycker jag som människa. ;)

Det är bra med myndigheter som formulerar sig så gott de kan - eller avsåg de integritetsskydd för fisken?

/Bengt
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 14 november 2011 11:16
Ason skrev:
[SIZE=2]

Den lustiga formuleringen i 13 kap. 4 § Djurskyddsmyngihetens föreskrift DFS 2004:16, som tycks gälla trots att Jordbruksverket tagit över, är: "Minst en sida av ett akvarium skall vara insynsskyddad om inte akvariets inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd". [min fetstil][/SIZE]

Du och jag får inte se fiskarna in genom den sidan alltså, men de får gärna se ut på oss. En envägsspegel t.ex. är helt ok. Integritetsskydd för fisken alltså, men inget skydd mot skrämsel - som nog trots allt var tanken. "Utsynsskyddad" hade varit en rimligare om än konstig formulering tycker jag som människa. ;)

Det är bra med myndigheter som formulerar sig så gott de kan - eller avsåg de integritetsskydd för fisken?

/Bengt

Du har rätt. Håller med om att det finns många konstigheter i lagstiftningen - detta rör sig nog enbart om en felskrivning i alla fall. Det finns värre saker där man inte ens kan skylla på att det är en felskrivning;)
#52 - 14 november 2011 14:55
Sedan så är det lustigt att sällskapsdjur har så hårda regler medans tex fisk får kvävas till döds på fiskebåtarna, svin bo i trånga bås osv. Missta mig inte nu för jag tycker det är bra att sällskapsdjur har de skydden, men varför inte samma för matdjuren?
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 14 november 2011 15:14
kaj.p skrev:
Ställde upp med ett helt nytt svensktillverkat nano kar i malmö som enliten test. JAg vet också att fler prototyper är på G. :d

I Padauk och med LED belysning.

Snyggt
#54 - 14 november 2011 15:21
Jag måste säga att jag tycker dessa kar är riktigt snygga! Jag skulle lätt kunna tänka mig att ha ett hemma!
#55 - 16 november 2011 15:53
Sedan så är det lustigt att sällskapsdjur har så hårda regler medans tex fisk får kvävas till döds på fiskebåtarna, svin bo i trånga bås osv. Missta mig inte nu för jag tycker det är bra att sällskapsdjur har de skydden, men varför inte samma för matdjuren?

Money talks.

Jag får gå emot strömmen här och erkänna att jag tycker det var riktigt snyggt.

Annons