Ny startat kar (långt inlägg)

#1 - 26 maj 2005 16:06
Dag 1
Springer runt i huset och har inget att göra, finns inte så mycket att göra som arbetslös. Då slås jag av en tanke -jag startar upp ett kar det var ju länge sen man hade ett eget. Sagt och gjort drev runt i källaren en stund för att se om jag hittade nått. Jovist där stog det ett 35 liters kar och bara väntade på att få fyllas med vatten.
Tankarna började snurra vad ska jag ha för fiskar, växter ska jag ha pump?? finns det någon lampa jag kan ha??
Frågorna var många och de mesta svaren hitttade jag i källaren. Efter lite mer letande i lådor och kartonger så hittade jag en pump modell gammal Eheim, en liten amartur, modell hemmagjord, som har plats för två glödlampor...oj en kasse med grus står här i hörnet helt ensam och bara vill bli nerblötat med akvarievatten.

Nu ska (allt) bäras upp, akvariet fick stå ute under natten fyllt med vatten så att man slipper vattenspill på golvet om det nu skulle få för sig att läcka, pumpen och amarturen fick så snällt vänta på sin tur till akvariet har kommit in igen.

Dag 2
HA akvariet håller tätt då spar jag ju dom pengarna, men jag låter det stå en dag till för säkerhets skull.
Tankarna snurrar nu om vad jag ska ha för fisk och växter, sitter och kikar på mor o fars kar, då slårs jag av tankan där kan jag nog rycka någon växt jodå det gör jag så får dom köpa någon ny som jag kan ta lite skott ifrån. Detta blir ju billigt (Börjar att känna mig som en Tjörn bo =) ). Då var ju växterna ordnade det var ju fint.
Nu skulle man bara fixat några fiskar me.
Vad kan ma ha för fisk? tar en kaffe tänker hmm små fiskar... kanske någon Kampfisk hane med ett par honor eller några Guppy eller varför inte lite Kardinaltetror. Kan inte bestämma mig, jobbigt.
Jaja kollar på nätet vad som finns där men jag blir bara mer förvirrad snäcklekare hade ju varit kul eller vaför inte några räkor aaah nu blir det ännu mer att välja mellan...

Dag 3
Kollar karet engång till och det är tätt, tar och vaskar av det från gamla alger och dam. Se där vad det blänker. Joggar med lätta steg ner i källaren och tar upp sanden och sköljer den me, nu är det nära tänker jag. Upp med kar och sand till övervåningen samt vatten från det gamla karet. Pumpen kopplas in... ska den starta? jovist den går som en klocka, sätter i armaturen och den lyser. Vilken lycka.
Hmm ska kanske haft täckglas f*n ner och leta igen, hittar inget. Säger till far att -skulle det inte vara bra om ni ordnade nya täckglass till erat akvarium dom är ju så dåliga? Jo det tycket han me. -När ni endå ska in till glasmästaren så kan ni väl fixa ett glas till mig me. Ha han gick me på det fint då slipper man den kostnaden me.
-Du far nu när du endå ska till stan så är det nog lika bra att ni köper lite växter. Det gick i lås ojoj vad billigt jag kommer undan.

Fick tömma mor o fars akvarium för det var fullt av skräp, snodde en sten full av halvdana växter samt några döende, kanske inte så bra start men det tar sig, hoppningsvis, samt några nya skott från dom nya växterna, pelade ner det i kruset i min burk.
Den där stenen var nog lite stor, ner i källaren och började leta efter en lämplig rot, jodå hittade en lagom, men den flyter ju som en kork. Slängde ner roten i en spann med lock, där får den ligga tills den behagar att sjunka.

Såja då var allt fixat förutom fiskar, jobbigt kan inte bestämma mig, får grubbla över natten så kommer jag nog på någon sort som jag ska ha.

Dag 4
Vattnet är kvar, pumpen funkar ännu. Fint har inte kostat mig en krona ännu, såhär ska det va. Lunkar ner i källaren och studerar det karet en stund och är stolt över omplaceringen i karet, det kan nog funka.
Går runt i en dimma i huset vet inte vad jag ska göra. Mor kommer och säger att de har öppnat en akvariebutik här i byn för någon månad sedan (jag har varit till sjöss sedan i januari tills nu så jag är helt ovetande vad som har hänt i omärlden och hemma) aha dit måste jag.
Jag greppar hundkopplet och tar mig ut på en promenad mot affären.
FISK det var ju det jag skulle ha, utbudet var ju inte så stort, bra lättare att välja då =). Men det är lite tidigt att skaffa fiskar allaredan men vaf*n några guppy är inte så dyrt tänker jag och det är ju alltid bra att stödja lokala butiker, så det blev 5 guppys rättare sagt 2 hanar och 3 honor, det är ju alltid lite roligare med en extra hona ;). Greppar hunden och tar mig hem igen. Väl hemma så låter fiskarna aklimatisera sig en stund.
Greppar en kaffe och väntar på isläppet efter någon timme så tycker jag att det är dags att låta fiskarna bekanta sig med varandra och karet, kan ju inte vara så kul för dom att ligga i en plastpåse.
Nu är det bara till att hoppas att dom överlever och att allt rullar på.

Kostnad för detta projekt är hitills 85 kr för fiskarna.
#2 - 26 maj 2005 18:53
Fy! :P mitt akvarium på 110liter gick på 1500 efter allt! :) bra gjort ;)
#3 - 26 maj 2005 20:09
jo, fint. bara det att kostnaden verkar öka exponentiellt med tiden;)
#4 - 26 maj 2005 21:16
[QUOTE=malawi´n]jo, fint. bara det att kostnaden verkar öka exponentiellt med tiden;)[/QUOTE]

haha nåt så groteskt.
räkor or fina på att städa men tänk på att dom är olika.
vissa blir inte mycket mer än 2.5cm andra uppåt 12cm och finns nog dom som blir större också.

85kr de täcker inte ens no2 testet jag köpte häromdan :/ så de va te å komma billigt undan.

några guppy och en kampfisk hanne kan du ha.
kardinaltetror går också fint har jag själv men va försiktig så du inte överbefolkar karet.

jag har gått efter 1cm fisk per 1L vatten principen och det har funkat rätt ok för mej hittills
#5 - 26 maj 2005 22:23
räknade lite, mest för skojs skull vad mitt 250l (eheim ytterfilter,armatur med lysrör, bakgrund,sand,växter,fiskar,luftpump, fisk osv osv), mitt 170l (eheim innerfilter, i övrigt som ovan) 100L, (aquael innerfilter, övrigt som dom andra) ställningar osv var uppe i 4300:- totalt...och jag tyckte jag låg billigt på det hela ;)
#6 - 27 maj 2005 08:31
Jag kom också billigt undan då jag började med akvarium. Vi hade 135L akvariet i källarn plus doppvärmare, pump och armatur. Bänk snodde pappa hem en från jobbet och likaså ett lysrör. Frigolitskiva köpte min bror till mig på sitt jobb och pappa köpte täckglaset, fiskar och växter fick jag i början av mamma och pappa. Men nu så är det nog lätt 10.000 som man har lagt ut på akvariet om inte ännu mer:p

/Glenn
#7 - 27 maj 2005 09:09
[QUOTE=Glenn]Men nu så är det nog lätt 10.000 som man har lagt ut på akvariet om inte ännu mer:p[/QUOTE]

och de blir bara mer men finns ju klart sämre grejer att lägga dom på
#8 - 27 maj 2005 09:40
[QUOTE=Raven][QUOTE=Glenn]Men nu så är det nog lätt 10.000 som man har lagt ut på akvariet om inte ännu mer:p[/QUOTE]

och de blir bara mer men finns ju klart sämre grejer att lägga dom på[/QUOTE]

Exakt hehe;)

/Glenn
#9 - 27 maj 2005 19:40
men som min pappa har sagt att alla ska vi slösa våra pengar på något det är bara vad som är frågan :D
#10 - 27 maj 2005 19:49
[QUOTE=Paniktandborste]men som min pappa har sagt att alla ska vi slösa våra pengar på något det är bara vad som är frågan :D[/QUOTE]

akvarium e ju klart bättre än amfetamin som en före detta arbetskollega numera lägger sina pengar på :/

Annons