Ny startat akvarium, alla fiskar dööör...

#1 - 29 mars 2008 18:38
Tjaba, behöver lite hjälp med mitt nya akvarium. Det är ett AquaStyle vägg akvarium på 140liter, med lysramp och 2st pumpar som sitter redan monterade. Det var bara att lägga in grus och växter in med fiskar liksom.

Nu är det så att jag har haft akvarium innan när man var mindre så man är ingen direkt nybörjare men ändå. Har köpt alla saker hos en och samma affär av en och samma säljare som verkar kunna sina saker.

Gruset var noga rengjord, bara vatten.
Näringen för växterna ligger i gruset.
In med vatten, och sedan in med AquaSafe + bakterier.
Efter cirka 3 dagar köpte jag in lite fiskar (enligt ekommendationer från affären)
Det blev: 10st fembandsbarbrer + 3st regnbågshajar + 2st siamesiska algätare.

Nu är det så att alla mina fiskar håller på och dör en efter en.

Imorgon ska jag åka med ett vattenprov till affären och få råd, men någon vänlig själ kanske vet redan nu vad det är för fel.

Alltså hela akvariet är cirka 2 veckor gammalt och fiskarna har varit i bara 3 dagar nu!!!

Hjälp någon...
#2 - 29 mars 2008 18:40
Jag kan säga det direkt... NITRIT!
Alldeles för många fiskar på en gång. Läs lite här på forumet på nyuppstartade akvarium.
#3 - 29 mars 2008 18:42
[SIZE="7"]nitrit[/SIZE]
#4 - 29 mars 2008 18:44
[SIZE=7]nitrit[/SIZE]

Ja, ja... Nu behöver du inte överdriva :D
#5 - 29 mars 2008 18:45
:d
#6 - 29 mars 2008 18:48
:p
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 29 mars 2008 18:49
Egentligen så är det primära inte hur många fiskar man lägger i utan hur mycket man matar.
Dock så brukar man av någon anledning lägga i mer mat när man lägger i många fiskar;). Visserligen lade du även i en bakteriekultur vilket tillåter att man lägger i fler fiskar, men ändå så beror problemen sannolikt på att du startade med för många fiskar.
#8 - 29 mars 2008 19:08
[SIZE=7]nitrit[/SIZE]

Hehehe tack för upplysningen, men hur kan man ha Nitrit i ett ny startat akvarium... jag har haft fiskar i 3 dagar och matat bara 2 gånger. Har haft "bakterier på burk" dock :) Får man Nitrit av det?

Som sagt ska åka imorgon till affären och be dom kolla mitt vatten. Har redan varit där igår och beskrivit symptomen plus visat bilder.... då fick man svaret.... i ett nystartat akvarium utan fiskar kan man inte ha felvärden på vatten... men men vi får väl se.

Tack igen för svaren.
#9 - 29 mars 2008 19:10
Egentligen så är det primära inte hur många fiskar man lägger i utan hur mycket man matar.

Dock så brukar man av någon anledning lägga i mer mat när man lägger i många fiskar;). Visserligen lade du även i en bakteriekultur vilket tillåter att man lägger i fler fiskar, men ändå så beror problemen sannolikt på att du startade med för många fiskar.

Tack Kjell... det sa jag till han i affären oxå... men då sa han att det borde inte vara några problem. Jag antar att det är vatten byte 50% som gäller nu och inte mata på en vecka eller? hehehhe

Det konstiga är att ingen av mina fiskar åt... inte en ända matbit :confused:
#10 - 29 mars 2008 19:12
det är kanske därför, all mat sjunker till botten och förstör vattnet.
#11 - 29 mars 2008 19:13
Darre skrev:
Tack Kjell... det sa jag till han i affären oxå... men då sa han att det borde inte vara några problem. Jag antar att det är vatten byte 50% som gäller nu och inte mata på en vecka eller? hehehhe

Det konstiga är att ingen av mina fiskar åt... inte en ända matbit :confused:

Kan vara svaga fiskar sen innan du fått, eller så var omställningen för stor.
Kan bero på mycket :)
#12 - 29 mars 2008 19:15
Är ingen expert, men har viss praktisk erfarenhet. För mig känns det som fiskarna kom i lite fort. Den erfarenhet jag har är att ett nystartat akvarie "svajar", d v s värdena flyger fram och tillbaks, är mkt känsligt. Varför förstår jag inte, men min praktiska erfarenhet säger mig det. Blir betydligt lugnare med tiden. Framgår inte hur mkt växter, jag startade precis ett där jag "vräkte" i massa flytväxter efter att nitriten steg oroväckande, lugnade sig väsentligt om det nu beroende på det. Vidare mkt vatten från andra akvarier och kramat ut filter från andra samt tagit filter från andra i det nya. Sedan också är min erfarenhet att fiskarna tar inte "hand" om maten i början, de har inte lärt sig att "äta/var den är". Så man får börja mer än försiktigt så de vet var den kommer. Mitt nya verkar under kontroll nu, så jag utökar i morgon med de två sista fiskarna. Har varit igång tre veckor, först en utan fiskar, sedan succesiv istoppning och nitrivec/jbl:s motsvarig vad den nu heter lite varje dag.
#13 - 29 mars 2008 19:23
Nilsrolf skrev:
Är ingen expert, men har viss praktisk erfarenhet. För mig känns det som fiskarna kom i lite fort. Den erfarenhet jag har är att ett nystartat akvarie "svajar", d v s värdena flyger fram och tillbaks, är mkt känsligt. Varför förstår jag inte, men är min praktiska erfarenhet säger mig det. Blir betydligt lugnare med tiden. Framgår inte hur mkt växter, jag startade precis ett där jag "vräkte" i massa flytväxter efter att nitriten steg oroväckande, lugnade sig väsentligt om det nu beroende på det. Verkar under kontroll nu, så jag utökar nu i morgon med de två sista fiskarna.

Som jag förstår av all literatur man har läst så kan man inte få varken bakterier eller nitrit utan fiskar.... Växter har jag så det räcker och dom växer så det knakar...
Jag frågade affären när det var dags att släppa in fiskarna då sa dom in med dom när du vill.... och efter mycket läsande på nätet och i alla böcker så står det faktiskt att all kran vatten är skadligt MEN häller man in AquaSafe så är det i princip in med fiskarna redan dagen efter FÖR att få igång processen. Jag tyckte att jag har väntat i en vecka innan jag släpte in mina fiskar.
Men det kan vara så som Kjell säger att jag började med för många... vi får se vad testet säger imorgon.
#14 - 29 mars 2008 20:51
Darre skrev:
Som jag förstår av all literatur man har läst så kan man inte få varken bakterier eller nitrit utan fiskar....

Ursäkta var lite snabb när jag skrev är säkert så, "skiten" jag tog över från andra akvarier + använda filter + massa växter + nitrivec/denitol (jbl:s motsvarighet) gjorde att det kom igång bra.
#15 - 29 mars 2008 21:25
nitrit börjar bli mätbart mellan 5-8dagen så jag tror inte det är nitrit utan snarare ammoniakförgiftning! undrar om du skölje filtermaterial osv,. innan du fyllde upp karet?
#16 - 29 mars 2008 21:26
Darre skrev:
Tjaba, behöver lite hjälp med mitt nya akvarium. Det är ett AquaStyle vägg akvarium på 140liter, med lysramp och 2st pumpar som sitter redan monterade. Det var bara att lägga in grus och växter in med fiskar liksom.

Nu är det så att jag har haft akvarium innan när man var mindre så man är ingen direkt nybörjare men ändå. Har köpt alla saker hos en och samma affär av en och samma säljare som verkar kunna sina saker.

Gruset var noga rengjord, bara vatten.

Näringen för växterna ligger i gruset.

In med vatten, och sedan in med AquaSafe + bakterier.

Efter cirka 3 dagar köpte jag in lite fiskar (enligt ekommendationer från affären)

Det blev: 10st fembandsbarbrer + 3st regnbågshajar + 2st siamesiska algätare.

Nu är det så att alla mina fiskar håller på och dör en efter en.

Imorgon ska jag åka med ett vattenprov till affären och få råd, men någon vänlig själ kanske vet redan nu vad det är för fel.

Alltså hela akvariet är cirka 2 veckor gammalt och fiskarna har varit i bara 3 dagar nu!!!

Hjälp någon...

[SIZE=5]Heej ! [/SIZE]
[SIZE=5]Det e nitritet jag hade också problem med dee. ![/SIZE]
[SIZE=5]jag lovar att det e det ! Konakta mej när du vet ![/SIZE]
#17 - 29 mars 2008 21:27
Sansiken skrev:
[SIZE=5]Heej ! [/SIZE]

[SIZE=5]Det e nitritet jag hade också problem med dee. ![/SIZE]

[SIZE=5]jag lovar att det e det ! Konakta mej när du vet ![/SIZE]

He,he.. Va nu lite sjyssta :p
#18 - 29 mars 2008 21:37
Som åheim skrev så är det högst troligen en förhöjd nivå av ammoniak som är problemet, det är ett naturligt steg.
http://www.kramforskoi.com/skotsel.htm
"Enkel förklaring av kvävekedjan: Proteinet i fiskarnas mat omvandlas i fiskmagen till avföring och urin innehållande bl.a. ammonium och/eller vid pH över 7,0 ammoniak (mycket giftigt), som med bakterien nitrosomas och syre bildar föreningen nitrit = NO2 (mycket giftigt), denna förenar sig ytterligare med bakterien nitrobakter och syre, som bildar slutprodukten nitrat. (som kan tas upp av akvarieväxter)."
#19 - 29 mars 2008 22:05
åheim skrev:
nitrit börjar bli mätbart mellan 5-8dagen så jag tror inte det är nitrit utan snarare ammoniakförgiftning! undrar om du skölje filtermaterial osv,. innan du fyllde upp karet?

Nej det gjorde jag inte... det var ingen som sa det till mig och det stog ingenstans att jag måste göra det. I det akvarium som jag har på väggen är allt monterat och klart det ända jag måste göra är att slänga i gruset och fiskar... egentligen...

Men som jag sa, tar och testar vattnet imorgon så då får man veta... hoppas att det är nått i vattnet så att man kan åtgärda detta. Lite jobbigt om det visar sig att "det är inget i vattnet" :confused:

Jag kan hålla Er uppdaterade imorgon om ni vill...
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 29 mars 2008 22:10
De som ovan påstår att det måste vara det eller det är ute på hal is. Det går inte att med säkerhet säga vad det är - man kan bara spekulera.
Det är t.ex. rätt osannolikt att det skulle upptås nitrit eller ammoniakförgiftning enbart efter 2 matningar (förutsatt att du matade försiktigt).
#21 - 29 mars 2008 22:52
Ska jag vara ärlig så tror jag inte 3 dagar räcker....jag hade mitt första akvarium igång minst 1,5 vecka innan jag släppte ner fiskarna och när jag väl gjorde det så la jag ner 3 märk väl _3_ inte 15 haha ;)
#22 - 29 mars 2008 23:07
De som ovan påstår att det måste vara det eller det är ute på hal is. Det går inte att med säkerhet säga vad det är - man kan bara spekulera.

Det är t.ex. rätt osannolikt att det skulle upptås nitrit eller ammoniakförgiftning enbart efter 2 matningar (förutsatt att du matade försiktigt).

Mmm... jag håller med, därför kollar jag upp vattnet imorgon.
#23 - 29 mars 2008 23:08
XenOn skrev:
Ska jag vara ärlig så tror jag inte 3 dagar räcker....jag hade mitt första akvarium igång minst 1,5 vecka innan jag släppte ner fiskarna och när jag väl gjorde det så la jag ner 3 märk väl _3_ inte 15 haha ;)

Jag hade inte mitt akvarium i 3 dagar utan i två veckor... mina fiskar började dö efter 3 dagar.
#24 - 30 mars 2008 00:35
när jag startade mitt första akvarium hade jag det igång 1vecka och sedan stoppade jag ner 2malar sen efter ytterligare en vecka kom dom första fiskarna i :) funkar prima!
#25 - 30 mars 2008 09:42
Det kan vara amoniak eller nitrit. I vilket fall som hällst har du satt i alldeles för många fiskar på samma gång. Man ska hälst starta med ca 2-5 st och sedan vänta några veckor innan man stoppar i några till, vänta några veckor osv.

Det kan vara smart att köpa nitrit (NO2), ph och ammoniak tester att ha hemma. Köp dock endast dropptest! Mätstickorna är värdelösa!
#26 - 30 mars 2008 09:54
för att få igång de där bakterierna så måste du ju ha växter och fiskar i på en gång. så säger de iaf häromkring, annars kan du lika gärna spola ner bakterierna
#27 - 30 mars 2008 10:01
Anteon87 skrev:
när jag startade mitt första akvarium hade jag det igång 1vecka och sedan stoppade jag ner 2malar sen efter ytterligare en vecka kom dom första fiskarna i :) funkar prima!

Jag fattar inte varför alla börjar med malarna??? Det finns ju ingen mat till dem, de borde man ju köpa sist, när det börjar bli skitigt lr?![:-174]
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 30 mars 2008 10:07
XenOn skrev:

Jodå 3 dagar räcker definitivt om man inte har exceptionellt dåligt vatten (egen brunn eller så).
Däremot skall man som sagt inte starta med för många fiskar.
#29 - 30 mars 2008 10:08
Håller med dig, Katharina. Jag har alltid lagt i malarna sist. E väl det jag har lärt mig från början & det sitter i än idag. :-)

/Eva
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 30 mars 2008 10:09
Darre skrev:
Jag hade inte mitt akvarium i 3 dagar utan i två veckor... mina fiskar började dö efter 3 dagar.

Bakteriekultur och vattenberedningsmedel bör i bara något dygn innan fiskarna kommer i - annars gör de ingen nytta.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 30 mars 2008 10:15
Katharina skrev:
Jag fattar inte varför alla börjar med malarna??? Det finns ju ingen mat till dem, de borde man ju köpa sist, när det börjar bli skitigt lr?![:-174]

Tvärtom jag startar alltid med algätande fiskar om jag skall ha sådana i akvariet.
Det där är ju en myt att de bara äter alger eller skräp på botten - tvärtom om de bara hade det att leva på så skulle de snabbt svälta ihjäl.
Deras huvudsakliga kost är alltid det foder vi lägger i akvariet så oavsett om malarna läggs i först eller sist så skall de matas med lämpligt foder.
Att jag startar med malar beror dock enbart på att de äter alger/bottenskräp och då är det bra att ha sådana från starten innan t.ex. växterna har skjutit fart och bidrar till balasen i akvariet.

Så min rekommendation - starta akvariet med några tåliga algätande fiskar.
#32 - 30 mars 2008 12:10
Bakteriekultur och vattenberedningsmedel bör i bara något dygn innan fiskarna kommer i - annars gör de ingen nytta.

Så då har man varit i affären och fått vattnet testat. Tyvärr så var det inget fel på det... tvärtom så sa expediten att det var ett perfekt vatten... vad nu hon menar med det. Alltså varken Nitrit eller PH var det fel på.

Hon rekommenderade byte av 2/3 delar... jag vill satsa på 50%... Kjell hjälp... vad göra nu?

Tänkte sätta igång med det nu alltså :)
#33 - 30 mars 2008 13:03
Darre skrev:
tvärtom så sa expediten att det var ett perfekt vatten... vad nu hon menar med det. Alltså varken Nitrit eller PH var det fel på.

Hon rekommenderade byte av 2/3 delar... jag vill satsa på 50%... Kjell hjälp... vad göra nu?

Tänkte sätta igång med det nu alltså :)

Jag tänker nu citera min fiskguru (en kille i min zoobutik);): Perfekt, det är kranvattnet också"
Det innebär alltså inte att det automatiskt är fisklämpligt, bara att det inte är nitrit eller åt helskotta ph-värde vilket väl i regel är vad man kan mäta. Dör fiskarna är det ju uppenbarligen något som inte stämmer, antingen med vattnet eller fiskarna själva. Gör det vatten byten hon rekommenderar, och när de avlidna ska ersättas, ta inte så många åt gången.
Köp även dropptest för att kontrollera ev. nitrit, så ligger du så mycket "steget före" som jag tror man kan
#34 - 30 mars 2008 13:10
Ja, exakt det var det jag menade oxå att nått är fel fast vad? Så jag byter då vatten och får se om det som är kvar av fiskarna överlever då. Tack för alla svar.
#35 - 30 mars 2008 17:04
Som vanligt gör inte zoobutikerna ett ammoniak test...
Testar man inte fram till dess att man hittar ett avvikande värde så är det ju självfallet perfekt.
#36 - 30 mars 2008 18:41
Så nu har man bytt 2/3 delar vatten... la in AquaSafe och bakterieflura, har typ 4 fembandsbarber kvar :( får se om dom överlever.

Jo men vart kommer Ammoniaken ifrån? Som jag sa så har mitt akvarium stått stilla med bara vexter i cirka 1,5 veckor sedan la jag in "bakteriefluran" och efter 1 dag in med fiskarna (AquaSafe har jag lagt in i början och lite när jag la in fiskarna). Efter typ 3 dagar så började mina fiskar dö men efter en dag så har mina Regnbågshajar (var 3st) suttit rakt upp mellan doppvärmaren och glaset sedan har dom simmat lite och upp igen och dött.

Nu märkte jag på mina fembandsbarber att vissa av dom har röda gällar (hur det nu stavas) simmar som om det brann i rumpan på dom

Annons