ny startat

#1 - 20 juli 2004 06:59

jag har startat 3 veckor sedan ett nytt akvarium 200 liter
(tidigare 54 liter)vid startet hälde jag i vatnet Tetra Agua Safe + Easy Balance + Planta Min alla enligt dosering.
Jag beställde min akvarium från zoo nära hemmet innan jag
åkte i väg.. en veckas semmester , (detta modell hade de inte i lager) Tanken vad att jag skulle startat innan semester och
låtit vatten och växterna vara så länge utan fiskar, komma på gång. Men, men leverans vad för senade och jag fick akvariumet först när jag kom hem från semester.
Jag vad givetvist lessen eftersom jag hade fiskar som skulle yngla sig och behövde lilla akvariumet som yngel hem.

När jag diskuterade detta med tjeijen i Zoo äffaren sa hon att det gör inget, du behöver inte vänta att jag skulle bara häla i vattnet Bio Baktol Plus enligt dosering.
Samtidigt köpte nya växter, som skulle växa snabbt och till de skulle jag ha JBL växkulor på roten.

Ok ! Ja, jag litade på.. hon skulle ju veta bättre än jag så klart
Jag fixade växterna oxh kulorna 5 st i akvarium. Dagen efter flyttade jag mina 20 fiskar till akvarium. Vattnet vad grymligt fortvarande efter en vecka.

Jag åkte till ett annan Zoo och berättade allt det ovan och därifrån åkte jag hem med en flaska Nutrafin B clear biological, det skulle jag blanda i enligt beskrivning max 3 dagar.
Dagen efter första dosen vad vattnet klart och fiskarna vad överlyckliga för sitt nya hem slott. så inget mera medel tänkte jag

Där efter gick en vecka och jag började få ljus gröna algmattor på min BTN Rocky backgrund men jag ser inget alger på växterna...och inte på gruset heller (ljust)
hmm, hmm inte så trevligt att algerna kanske ska tag över....
jag bestämde mig att byta 30% av vattnet, vilket jag gjorde ny i helgen.

Jag har ett eiheim ytefilter nr.2224 mer makaroner understa korg mer blå filter matta på och något annat material ? med vita filter matta på översta korg. 2 st ljusrör Sylvania Gro-Lux 12 timmar med timer

Växterna började tag sig jätte fint, men nu ser jag att de specielt 2 buskar gräs har börjat bli bruna.
Mina gamla växter på rot har börjat göra mycket nya knystar men samtidigt har fått mera svarta kanter till bladerna.

Jag har 4 st siamensk algätande fisk och 2 st ansisus malar ca' 2-3 cm, ett par segelfensmolly, ett par gul skalarer små, ett par drävgurami, 5 st svarta neontetror och 6 st svärdbärade

min fråga till er är... att om jag kan har fått för mycket näring i akvariumet och finns det risk att algerna kommer tag över ?
Måste starta om allt [:-56] vilket skulle vara olyckligt eftersom jag har en hel del yngel i den lilla

Nutrafin B clear biological ???
hjälp önskas

#2 - 20 juli 2004 07:42
Fast näring är aldrig bra att använda eftersom du inte har någon koll på hur mycket näring som finns i vattnet. Använd TMG eller liknande istället.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 20 juli 2004 07:44
Ofta kan det bli mycket alger precis i starten men efter några veckor brukar det stabilisera sig förutsatt att du har snabbväxande växter i akvariet. Vilka växter har du köpt?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 20 juli 2004 07:52
Fast näring är aldrig bra att använda eftersom du inte har någon koll på hur mycket näring som finns i vattnet. Använd TMG eller liknande istället.

Det är möjligt men å andra sidan så brukar växtkulor lösa sig mycket långsamt så risken för överdosering är minimal.
Själv brukar jag använda växtkulor (har dock inte använt JBL, men jag har hört flera säga att de är bra) när jag startar ett växtakvarium och har aldrig råkat ut för bakslag pga detta.
#5 - 20 juli 2004 08:38
Växterna heter

Hygrophila polysperma 4 stort och ca' 8 minde
rak tiger vallisneria stora ändå upp till ytan o lite till
2 x 6 (är på grupp)
Limnobium laevigatum (flytväxten små 4 st
Gymnocoronis spilanthoides
2 st små buskar gräs
och 2 kanska stora växter på rot, kan inte namnet !
de vanligaste växterna man har på rot antag jag
roten flyttade jag från min lilla 54 liters

vattenpest (ergeria densa) ej flyttat än till de större
skall jag göra de...

Nutrafin B clear vad är de äntligen ?
jag kan inte engelska
Det är ett problem som jag har jämt, eftersom texen på flaskorna är allt annat, men ej svensk
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 20 juli 2004 08:44
Hygrophilan och vattenpesten är väldigt snabbväxande så de bör definitivt motverka algtillväxten.
#7 - 20 juli 2004 09:07

Samtidigt köpte nya växter, som skulle växa snabbt och till de skulle jag ha JBL växkulor på roten.

Har du haft lerkulor liggande ovanför gruset på en rot? Bad idea.

Ska man överhuvudtaget använda sig av lerkulor (vilket jag är emot eftersom man som jorgen säger inte har en aning om hur mycket som kommer lösa upp sig) så ska man köra ner dom ganska djupt i gruset runt rötterna på glupska bottenätande sumpväxter typ Echinodorus och Cryptocoryne.

Utöver dessa lerkulor har du även använt Planta Min, så du lär har otäckt hög järnhalt i akvariet.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 20 juli 2004 09:55
Har du haft lerkulor liggande ovanför gruset på en rot? Bad idea.

Missade det[:I] - om så är fallet håller jag självklart med Defdac om att det är en dålig idé. Ner rejält i gruset med dom och de skall också bara användas till "rotväxter" som hämtar sin näring från bottenmaterialet.
#9 - 21 juli 2004 06:44
Tack !

Det har blivit ett missförstånd, jag har kulorna nere i gruset under plantorna och de mår jätte bra speciellt svärdplantorna har blivit välligt täta och fina (glömde förut skriva att jag har även de 3 st)
Och alla andra växer nästan så att det syns, utom gräs buskarna (2 st) har fått brunt missfärgning
Under gräset har jag inte kulor.

Kan man med enkel sätt mäta Järn halten och finns de något billigt prov att köpa
Ex. ”Stickor”

Det kan för sig vara så som Kjell säger att detta är ett fenomen bara just vid start.
Närmade forskning igår kväll visade att grönt inte har ökat på någon sätt, nu
ser det ut som de börjar torka bort eller helt enkel försvinner bara…
kanske jag ha bara över reagerat. [:-175]
#10 - 21 juli 2004 07:01
Då tror jag det är lugnt och dom du själv säger uppstartstrubbel.

Akvatiska bottentäckare såsom gräs brukar man behöva CO2 till. Se även till att dina större växter inte lutar sig över gräset och skymmer sikten till ljuset.

Eventuellt kan du dra ner Plantamin-dosen till halva. Det brukar rekommenderas att man börjar göda ganska försiktigt.

Annons