Ny sökfunktion i Zoopets artregister

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 13 mars 2008 09:13
Vi har nu lagt till en ny sökfunktion i Zoppets artregister för fiskar, skaldjur och växter.
Man kan nu även söka på temperatur - detta är speciellt intressant om man söker efter arter som passar i speciellt kallt eller varmt vatten.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 16 mars 2008 14:29
Kul att denna funktion blev så uppskattad;)
#3 - 16 mars 2008 14:58
:D:p!
#4 - 16 mars 2008 17:41
Kul att denna funktion blev så uppskattad;)

Har nog varit där och klickat runt:)

Men som vanligt så måste det till lite kundskap och bondförnuft för att tyda resultaten.

Söker man ut fiskar och växter som tycker om / klarar 30 grader så blir det en hel del träffar.

Men 31 grader är det inte många som klarar;)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 16 mars 2008 17:52
c90368 skrev:
Har nog varit där och klickat runt:)

Men som vanligt så måste det till lite kundskap och bondförnuft för att tyda resultaten.

Söker man ut fiskar och växter som tycker om / klarar 30 grader så blir det en hel del träffar.

Men 31 grader är det inte många som klarar;)

Finns ju 1300 fiskar i artregistret så det är ju ganska naturligt att det blir en hel del träffar om man inte reducerar sökningen ytterligare (t.ex. genom att ange fiskgrupp)
#6 - 16 mars 2008 18:08
Jag skulle vilja kunna söka efter var fiskarna håller till i karet, vid ytan, mitten eller botten alltså. Skulle det gå att fixa eller är det orealistiskt?
#7 - 16 mars 2008 18:17
Finns ju 1300 fiskar i artregistret så det är ju ganska naturligt att det blir en hel del träffar om man inte reducerar sökningen ytterligare (t.ex. genom att ange fiskgrupp)

[COLOR=black]Hmm, syftade mer åt att de temperaturer som är angivna är bara en del av sanningen.[/COLOR]

[COLOR=black]I den bästa av världar borde rekommenderad temp anges i ett undre register som fisk/växt klarar ett perfekt register där fisk/växt trivs samt ett övre register....[/COLOR]

[COLOR=black]Men tolka inte detta som kritik:) [/COLOR]

[COLOR=black]Det är bra med utökade sökmöjligheter:D[/COLOR]
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 16 mars 2008 18:20
Nitra98 skrev:
Jag skulle vilja kunna söka efter var fiskarna håller till i karet, vid ytan, mitten eller botten alltså. Skulle det gå att fixa eller är det orealistiskt?

Allt går att fixa - det är egentligen en fråga om det är värt tiden.
Låt oss säga att det tar en kvart att fixa för varje art (skapa en databas, hitta infon för varje art och sedan lägga in det).
1300x15 minuter = 325 timmar. Med andra ord ca. 2 månaders heltidsarbete och det är jag nog inte beredd på att lägga på detta.

Vad som däremot skulle kunna fixas det är att man skulle kunna skriva in sin akvarielängd eller t.o.m. litervolymen och få med alla fiskar som skulle kunna få plats i ett sådant akvarium.
Som det nu är så kan man söka i intervall på artsöksidan http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
istället skulle det funka som på denna sida http://www.backtonature.nu/pleco/

Detta skulle ta ca 3-4 minuter att genomföra per art, vilket alltså "bara" skulle innebära ca 2 veckors heltidsarbete
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 16 mars 2008 18:22
c90368 skrev:
[COLOR=black]Hmm, syftade mer åt att de temperaturer som är angivna är bara en del av sanningen.[/COLOR]

[COLOR=black]I den bästa av världar borde rekommenderad temp anges i ett undre register som fisk/växt klarar ett perfekt register där fisk/växt trivs samt ett övre register....[/COLOR]

[COLOR=black]Men tolka inte detta som kritik:) [/COLOR]

[COLOR=black]Det är bra med utökade sökmöjligheter:D[/COLOR]

Jepp och den infon finns ju i artbeskrivningen som man förhoppningsvis ändå tittar på innan man skaffar sig fisken.
#10 - 16 mars 2008 18:26
Kan du inte fixa enligt Ph-värde oxå när du ändå e på G :)
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 16 mars 2008 18:39
Nina82 skrev:
Kan du inte fixa enligt Ph-värde oxå när du ändå e på G :)

Det finns ju redan angivet om vattenet är alkaliskt, neutralt eller surt. De tester som 99% av oss använder har ju ändå inte så mycket större noggrannhet så att det skulle fylla någon funktion att kunna söka mer exakt.
#12 - 20 mars 2008 19:24
Allt går att fixa - det är egentligen en fråga om det är värt tiden.

Låt oss säga att det tar en kvart att fixa för varje art (skapa en databas, hitta infon för varje art och sedan lägga in det).

1300x15 minuter = 325 timmar. Med andra ord ca. 2 månaders heltidsarbete och det är jag nog inte beredd på att lägga på detta.

Vad som däremot skulle kunna fixas det är att man skulle kunna skriva in sin akvarielängd eller t.o.m. litervolymen och få med alla fiskar som skulle kunna få plats i ett sådant akvarium.

Som det nu är så kan man söka i intervall på artsöksidan http://www.zoopet.com/fiskar/index.php

istället skulle det funka som på denna sida http://www.backtonature.nu/pleco/

Detta skulle ta ca 3-4 minuter att genomföra per art, vilket alltså "bara" skulle innebära ca 2 veckors heltidsarbete

Du är säkert en väldigt duktig akvarist Kjell, men någon snärtig databasadministratör är du i så fall inte :)

Att lägga in ett värde på varje fisk skulle väl ta... Ja, max en minut per fisk kanske om man måste kolla upp det. Och med tanke på att man ofta bör kunna ge samma värden för olika släkten av fiskar går det ju ännu fortare. Alla pansarmalar går ju automatiskt på botten t.ex. Det skulle ta några sekunder att fixa när man väl är igång. Och är det någon firre som inte vill vara med i gruppen kan man korrigera det senare.

Och det där med längd/volym borde redan vara förberett eftersom ni uppenbart har lagrat volym och minimilängd i databasen redan, det ser vi ju i artbeskrivningen. Ett script som plockar ut det bör ju inte ta många minuter att fixa. Nu vet jag inte hur sökfunktionen är uppbyggd, men det bör inte vara några konstigheter att integrera det.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 20 mars 2008 20:13
Barr skrev:
Att lägga in ett värde på varje fisk skulle väl ta... Ja, max en minut per fisk kanske om man måste kolla upp det. Och med tanke på att man ofta bör kunna ge samma värden för olika släkten av fiskar går det ju ännu fortare. Alla pansarmalar går ju automatiskt på botten t.ex. Det skulle ta några sekunder att fixa när man väl är igång. Och är det någon firre som inte vill vara med i gruppen kan man korrigera det senare.

Och det där med längd/volym borde redan vara förberett eftersom ni uppenbart har lagrat volym och minimilängd i databasen redan, det ser vi ju i artbeskrivningen. Ett script som plockar ut det bör ju inte ta många minuter att fixa. Nu vet jag inte hur sökfunktionen är uppbyggd, men det bör inte vara några konstigheter att integrera det.

Vad gäller nivå i akvariet så är det ju självklart faktaletandet som tar tid, alla är ju inte så lätta som pansarmalar och bilbukar och liknande, en hel kan leva i två nivåer, en del i tre osv. När jag gjorde databasen från början så hade jag tänkkt att ha med detta - men jag hittade helt enkelt inte info om detta för många arter och då avstod jag.
Sedan själva inläggandet för varje art tar kanske inte mer än kanske 1-2 minuter per art.

Vad gäller längd/volym så funkar det sannolikt inte fullt ut att använda den nuvarande databasen (i så fall hade det varit lätt som en plätt eftersom man kunnat göra allt på en gång), men siffrorna finns där så det är mycket möjligt att det skulle räcka med 1-2 minuter per art här också och handlar det kanske om ca. 30 timmars jobb.
Dock den primära anledningen till att jag inte gjort detta är inte tiden utan helt enkelt att det inte verkar var något intrsse för detta.
#14 - 20 mars 2008 20:31
Ja, ang. nivåerna så är den svaga punkten uppenbarligen faktaletandet, och där har du nog mer erfarenhet än mig.

Men vad gäller längd/volym så är jag övertygad om att detta kan göras mycket snabbt och enkelt, om ni inte har fullständigt kaos i databasen. Jag har inget emot att hjälpa till om det finns behov.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 20 mars 2008 20:54
Barr skrev:
Men vad gäller längd/volym så är jag övertygad om att detta kan göras mycket snabbt och enkelt, om ni inte har fullständigt kaos i databasen. Jag har inget emot att hjälpa till om det finns behov.

Som sagt varför göra något som uppenbarligen ingen vill ha
#16 - 20 mars 2008 21:25
Barr skrev:
Du är säkert en väldigt duktig akvarist Kjell, men någon snärtig databasadministratör är du i så fall inte :)

[COLOR=black]Jag förstår exakt vad du menar, men den kunskap du och jag har kan inte kommuniceras på det sätt som du försöker göra.[/COLOR]

[COLOR=black]Du kan inte ens via telefon förklara exakt vad som ska göras, även om du kan fixa det själv i sömnen framför tangentbordet. Lika lite som Kjell kan förklara för dig hur han har gjort för att översätta den senaste boken om malar.[/COLOR]

[COLOR=black]Du, jag och andra som jobbar med databaser och programmering tjänar inget på att övermästra och tala om för andra vad som ska göras eller borde ha gjorts.[/COLOR]

[COLOR=black]Däremot kan vi i specifika fall komma med konkreta goda råd, på ett språk alla kan förstå.[/COLOR]

[COLOR=black]Personligen tycker jag att Zoopets fisk och växt databaser är utmärkta, med tanke på att det inte är ett proffsjobb med en taxa på 800 – 1200 i timmen.[/COLOR]
#17 - 20 mars 2008 22:09
Oj, jag menade verkligen inte att verka övermästrande. Jag kanske uttrycker mig lite burdust ibland, men det var absolut inte menat så. Vi har alla naturligtvis olika kunskapsområden och grunden till framgång är ju att vi kan dela med oss av vad vi är bra på och jag såg bara ett tillfälle att dra några strån till stacken.

Kjell, varför jag låg på om längd/volym funktionen så var det för att jag tolkade

som att det var något som faktiskt skulle kunna vara aktuellt att göras. Och då är det ju dumt att lägga ner två veckor på det istället för några minuter.

Zoopets växt och fiskdatabaser är utmärkta, men allt kan alltid göras lite bättre ;)
#18 - 20 mars 2008 22:27
Barr skrev:

Kjell, varför jag låg på om längd/volym funktionen så var det för att jag tolkade

som att det var något som faktiskt skulle kunna vara aktuellt att göras. Och då är det ju dumt att lägga ner två veckor på det istället för några minuter.

Lätt fixat om data ligger i en relationsdatabas med en bra arikitektur i botten;)

Men det kanske inte är så i detta fall, det är så lätt att tänka hur vi skulle ha gjort utifrån våran vardag. Men verkligheten ser inte alltid ut som vi förväntar oss.
Bilagor:
#19 - 21 mars 2008 00:59
c90368 skrev:
Lätt fixat om data ligger i en relationsdatabas med en bra arikitektur i botten;)

Men det kanske inte är så i detta fall, det är så lätt att tänka hur vi skulle ha gjort utifrån våran vardag. Men verkligheten ser inte alltid ut som vi förväntar oss.

Problem är till för att lösas, och det är ju bara roligare om man får tänka lite :)

I det här fallet är det ju uppenbart att informationen om längd/volym iallfall kan läsas ut från databasen så att iallfall vi förstår den. Så även om den t.ex. ligger som "200cm & 700liter" så får vi helt enkelt skriva en funktion som extraherar, formulerar om och sedan stoppar in alla värden igen på rätt sätt så att vi kan använda dom.

Det vet ju du också, men du vet ju också att jag bara måste skriva det ;)

Edit: Men visst har du rätt, vi kan inte alltid utgå ifrån att saker ser ut som vi förväntar oss.
admin
Christian Alfredsson
#20 - 21 mars 2008 06:42
Längd och volym är lagrade var för sig som en integer.
#21 - 21 mars 2008 09:04
admin skrev:
Längd och volym är lagrade var för sig som en integer.

Härligt, då går det säkert smidigt att anpassa sökfunktionen, om det nu överhuvudtaget finns behov av det.

Men nu ska jag inte tjata mer om det... Ursäkta.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 21 mars 2008 09:17
Barr skrev:
Men nu ska jag inte tjata mer om det... Ursäkta.

Inga problem - kom gärna med synpunkter.

Men i just detta fall så är som sagt det som stoppar förändringen att inte behovet verkar finnas

Annons