Vi har nu lagt till en ny sökfunktion i Zoppets artregister för fiskar, skaldjur och växter.
Man kan nu även söka på temperatur - detta är speciellt intressant om man söker efter arter som passar i speciellt kallt eller varmt vatten.
Kjell Fohrman skrev:Kul att denna funktion blev så uppskattad;)
c90368 skrev:Har nog varit där och klickat runt:)
Men som vanligt så måste det till lite kundskap och bondförnuft för att tyda resultaten.
Söker man ut fiskar och växter som tycker om / klarar 30 grader så blir det en hel del träffar.
Men 31 grader är det inte många som klarar;)
Kjell Fohrman skrev:Finns ju 1300 fiskar i artregistret så det är ju ganska naturligt att det blir en hel del träffar om man inte reducerar sökningen ytterligare (t.ex. genom att ange fiskgrupp)
Nitra98 skrev:Jag skulle vilja kunna söka efter var fiskarna håller till i karet, vid ytan, mitten eller botten alltså. Skulle det gå att fixa eller är det orealistiskt?
c90368 skrev:[COLOR=black]Hmm, syftade mer åt att de temperaturer som är angivna är bara en del av sanningen.[/COLOR]
[COLOR=black]I den bästa av världar borde rekommenderad temp anges i ett undre register som fisk/växt klarar ett perfekt register där fisk/växt trivs samt ett övre register....[/COLOR]
[COLOR=black]Men tolka inte detta som kritik:) [/COLOR]
[COLOR=black]Det är bra med utökade sökmöjligheter:D[/COLOR]
Nina82 skrev:Kan du inte fixa enligt Ph-värde oxå när du ändå e på G :)
Kjell Fohrman skrev:Allt går att fixa - det är egentligen en fråga om det är värt tiden.
Låt oss säga att det tar en kvart att fixa för varje art (skapa en databas, hitta infon för varje art och sedan lägga in det).
1300x15 minuter = 325 timmar. Med andra ord ca. 2 månaders heltidsarbete och det är jag nog inte beredd på att lägga på detta.
Vad som däremot skulle kunna fixas det är att man skulle kunna skriva in sin akvarielängd eller t.o.m. litervolymen och få med alla fiskar som skulle kunna få plats i ett sådant akvarium.
Som det nu är så kan man söka i intervall på artsöksidan http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
istället skulle det funka som på denna sida http://www.backtonature.nu/pleco/
Detta skulle ta ca 3-4 minuter att genomföra per art, vilket alltså "bara" skulle innebära ca 2 veckors heltidsarbete
Barr skrev:Att lägga in ett värde på varje fisk skulle väl ta... Ja, max en minut per fisk kanske om man måste kolla upp det. Och med tanke på att man ofta bör kunna ge samma värden för olika släkten av fiskar går det ju ännu fortare. Alla pansarmalar går ju automatiskt på botten t.ex. Det skulle ta några sekunder att fixa när man väl är igång. Och är det någon firre som inte vill vara med i gruppen kan man korrigera det senare.
Och det där med längd/volym borde redan vara förberett eftersom ni uppenbart har lagrat volym och minimilängd i databasen redan, det ser vi ju i artbeskrivningen. Ett script som plockar ut det bör ju inte ta många minuter att fixa. Nu vet jag inte hur sökfunktionen är uppbyggd, men det bör inte vara några konstigheter att integrera det.
Barr skrev:Men vad gäller längd/volym så är jag övertygad om att detta kan göras mycket snabbt och enkelt, om ni inte har fullständigt kaos i databasen. Jag har inget emot att hjälpa till om det finns behov.
Barr skrev:Du är säkert en väldigt duktig akvarist Kjell, men någon snärtig databasadministratör är du i så fall inte :)
Att lägga in ett värde på varje fisk skulle väl ta... Ja, max en minut per fisk kanske om man måste kolla upp det. Och med tanke på att man ofta bör kunna ge samma värden för olika släkten av fiskar går det ju ännu fortare. Alla pansarmalar går ju automatiskt på botten t.ex. Det skulle ta några sekunder att fixa när man väl är igång. Och är det någon firre som inte vill vara med i gruppen kan man korrigera det senare.
Och det där med längd/volym borde redan vara förberett eftersom ni uppenbart har lagrat volym och minimilängd i databasen redan, det ser vi ju i artbeskrivningen. Ett script som plockar ut det bör ju inte ta många minuter att fixa. Nu vet jag inte hur sökfunktionen är uppbyggd, men det bör inte vara några konstigheter att integrera det.
Vad som däremot skulle kunna fixas det är att man skulle kunna skriva in sin akvarielängd eller t.o.m. litervolymen och få med alla fiskar som skulle kunna få plats i ett sådant akvarium.
Barr skrev:
Kjell, varför jag låg på om längd/volym funktionen så var det för att jag tolkade
som att det var något som faktiskt skulle kunna vara aktuellt att göras. Och då är det ju dumt att lägga ner två veckor på det istället för några minuter.
c90368 skrev:Lätt fixat om data ligger i en relationsdatabas med en bra arikitektur i botten;)
Men det kanske inte är så i detta fall, det är så lätt att tänka hur vi skulle ha gjort utifrån våran vardag. Men verkligheten ser inte alltid ut som vi förväntar oss.
Barr skrev:Men nu ska jag inte tjata mer om det... Ursäkta.