Ny silikonat kar, när fylla med vatten?

#1 - 25 februari 2007 19:21
hej.
Har som sagt byggt ett yngelkar på 15 liter.

Tog biltema silikon, fast flera verkar tycka de va helt galet, min personliga åsikt är nog att detta inte är sämre än mycket annat, hur va silikonet för 20 år sedan och hur pass bättre är biltemas mot dåvarande "akvarie silikon"
Sen även tror jag belastningen på ett 15 liters kar inte år specielt hög så de troligen kommer hålla väldigt längre.

Men hur fort vågar man fylla på vatten, jag satte ihop det i fredags kväll, silikonet genomhärdar med 2,5mm per dygn, jag läcktestadet det under natten till söndag och de läcker inget, har stått tomt sedan i morse.

Har lagt i lite tort grus i det nu bara, vågar man fylla med vatten redan elelr gör man klokast i att vänta?
#2 - 25 februari 2007 19:29
tja det vågar man säkert :)
#3 - 25 februari 2007 19:38
Den fungerar säkert bra. Fyll du på bara.
#4 - 25 februari 2007 19:43
ska nog ta och göra det, har ca 50 platyyngel som ska få tillfälligt boende där tills de är så pass stora att de inte blir uppätna av de stora.

Silikonet känns genomhärdat osv.

Får se hur de blir med silikonet men tror inte biltemas silikon(som de står att de funkar bra på glas) skulle va så dåligt att de inte kan hålla ihop ett 15 liters kar.

Enligt instruktionerna på tuben bör det va genomhärdat nu lite drygt 2 dygn senare.
#5 - 25 februari 2007 19:59
såvidare det va akvariesilicon så är det Fult dugligt.

Du kan börja köpa dyrt silicon när du kommer upp i 200L+
#6 - 25 februari 2007 22:10
blev ingen flytt av yngel iad iaf, pumpen jag köpte va visst aningen stor så de blev rena orkanen i karet.

Får se om jag lyckas hitta en mer lämplig pump eller om man sta trycka denna full med skit så den går ner lite i fart.

Annons