Ny sand

#1 - 1 juli 2004 15:02
Hejsan Hoppsan

jag har just varit och köpt nytt grus, nåt engelskt havskross 3-5 mm. Skall jag skälja gruset eller något innan man trycker ner det i akvariet? Jag har just flyttat så det börjar bli bråttom att få igång akvarie igen eftersom fiskarna är inne i sin 3.e dag i en hink (jag byter faktiskt lite vatten då och då i hinken) =)
#2 - 1 juli 2004 15:12
Ny sand e skit jobbigt.
jag brukar fylla en hink till tredje delen med sand och senda skölja med vatten (fylla, röra om och tömma) sen gör man det 2-15 gånger per hink beroende på hur mycket gruset dammar.

När du ser att vattnet i hinken (som har en tredjedel sand) är rent, häll ut vattnet än en gång och skåda den rena sanden som är redo att hällas i ett akvarium.

Om man inte bor i lägenhet, och kanske bor på en bondegård, då kan du ju hälla sanden i en skottkärra och sedan spola vatten över (med en trädgårdslang eller något)
#3 - 1 juli 2004 15:15
Inte svälja gruset, då har du ju inget kvar att stoppa i burken.

Ta alltid god tid på dig med att skölja grusen ordentligt innan du stoppar det i karet. Även med nitrivec så tycker jag att man skall lufta vatt´net ett dygn innan man öser i fisken. *Sen är det helt matfritt i en vecka som gäller. Efter en vecka kan du börja att mata mycket försiktigt, men mät nitrit med jämna mellanrum och sluta mata vid första tecknet på nitrittopp.
MVH
Magnus
#4 - 1 juli 2004 15:18
Skölj utan tvekan!

Häll i som tidigare beskrivet 1/3 del i en hink å sen ställ hinken i duschen/badkaret och spruta på me vatten för fulla muggar..
När hinken blir full så rinner det ju bara över och ner i avloppet, så spruta du en stund tills du tror gruset är rent.

Annons