Ny rutin - helvattenbyte

#1 - 4 november 2008 21:52
Jag vet att jag blivit kritiserad på forumet för några år sedan eftersom jag körde 50-80% vattenbyten varje vecka. Jag har små killiakvarier utan filter förresten. När det gäller Triops t ex har dock vattenbytena varit på 100% nästan dagligen när de kommit upp till viss storlek. Att rädda killiungfisk har också inneburit 100% vattenbyte 2-3 dagar eller mer i veckan om problem uppstått.
Eftersom jag av många olika orsaker inte längre följer min regim med stora veckovisa vattenbyten har jag sedan några dagar tillbaka infört regimen med 100%-iga vattenbyten även i de små killiakvarierna och har hittills i alla fall inte sett något som tyder på att det är fel, snarast tvärtom. Jag använder kranvatten (vättervatten) som stått minst ett dygn och som är tillsatt med 1 ml koksalt per liter vatten. Inget aquasafe eller liknande.
Jag jag preparerar alltså inte mitt vatten lika fullt ut som på södermalm. Vad jag önskar veta är om det finns några visa kunskaper som jag borde känna till inför fortsättningen av denna slarviga men mera radikala regim.
#2 - 4 november 2008 22:00
Om man vill dra upp diskus i storlek snabbt så är det stora dagliga vattenbyte som gäller, så jag förstår inte riktigt vad man kan ha emot dina vattenbyten?
#3 - 4 november 2008 22:08
Det handlar väl syvende och sist om att fiskar som är vana vid stora del(hel)vattenbyten inte blir stressade av detta precis som fiskar kan överleva i fisksoppor utan ett vattenbyte på flera år, nyckeln borde vara tillvänjning och att undvika att få ett för högt pH, har du några bilder på dina P82'or?
#4 - 4 november 2008 22:24
Har man tillgång till bra vatten att byta med finns det ingenting som heter "för stort vattenbyte". Eller "för täta vattenbyten" heller, för den delen.

Annons