Ny på ytterfilter

#1 - 28 juli 2007 09:08
Jag är helt novis på ytterfilter. Köpte ett kar begagnat 350l däe det följde med en Eheim 2228 dock behövdes reservdelar så de är beställda o kom igår har pulat ihop filtret o satt igång det.
Jag har i nedersta korgen makaroner korg 2 ehfifix korg 3 två blå filtermattor och högst upp filtervaddsmatta, är det bra eller ska jag ha något annat? Har Malawisar.
Innerfiltret sitter fortfarande i så det blir mumsaiga bakterier i ytterfiltret med men hur länge ska jag ha det i? Kan jag ta bort det efter en vecka?
En fråga till hur vet man om det kommit luft i filtret?
Vilken av slangarna ska jag vrida på för att minska styrkan i utblåset? Just nu är det orkan i akvariet.
Tacksam för svar är som sagt helny på ytterfilter
#2 - 28 juli 2007 10:06
Om du ska minska styrkan så får du vrida ner på insuget. Annars exploderar pumpen[:O] ;P
#3 - 28 juli 2007 10:46
zickan skrev:
Jag är helt novis på ytterfilter. Köpte ett kar begagnat 350l däe det följde med en Eheim 2228 dock behövdes reservdelar så de är beställda o kom igår har pulat ihop filtret o satt igång det.

Jag har i nedersta korgen makaroner korg 2 ehfifix korg 3 två blå filtermattor och högst upp filtervaddsmatta, är det bra eller ska jag ha något annat? Har Malawisar. [COLOR=Red]Det blir nog bra....[/COLOR]

Innerfiltret sitter fortfarande i så det blir mumsaiga bakterier i ytterfiltret med men hur länge ska jag ha det i? Kan jag ta bort det efter en vecka? [COLOR=Red]Ja det borde räcka, krama ur lite skit från innerfiltret som får sugas in i ytterfiltret så för du över nyttiga bakterier som påskyndar övergången.[/COLOR]

En fråga till hur vet man om det kommit luft i filtret? [COLOR=Red]DET LÅTER MASSOR!!!!! Du kommer att höra skillnaden då det händer, vicka lite försiktigt på pumpen så åker luften ut med vattnet.[/COLOR]

Vilken av slangarna ska jag vrida på för att minska styrkan i utblåset? Just nu är det orkan i akvariet. [COLOR=Red]Sätt dit ett strilrör så behåller du cirkulationen, men det blir ändå lugnare, eller rikta utblåset mot en framruta så bildas lugnare zoner i andra delar av akvariet....[/COLOR]

Tacksam för svar är som sagt helny på ytterfilter

[COLOR=Red]Ha det bra och lycka till! Thomas.[/COLOR]
#4 - 28 juli 2007 14:33
Ok, tack då har jag tänkt lite rätt iaf. Har redan strilrör men tycker det "blåser" så himla kraftigt.
Tror ni jag behöver tillföra nitrivec för säkerhets skull.
Just nu är värdena bra, men man vet ju aldrig.
Byter vatten nu i början ca 2-3 gånger i veckan bara lite
Har även en massa snabbväxande flytväxter i samt ett par anubias
#5 - 28 juli 2007 19:12
liindaa skrev:
Om du ska minska styrkan så får du vrida ner på insuget. Annars exploderar pumpen[:O] ;P
Nej nej och åter nej!!! alla ytterfilter ska strypas på utblåset dvs slangen som går tillbaka till karet (out)!:) Hur menar du att det ska kunna explodera?? vattnet rinner ju ner till filtret med häverteffekt och den kan inte spränga nånting!!!;)

Annons