Hej, alla på forumet!
Jag är ny här och detta är min första post, men jag har dock varit här och lurkat i ungefär två års tid. Det är väldigt intressant att läsa inlägg från alla duktiga akvarister om Scalarer, Fjärilciklider, Zebraciklider med flera, men framför allt om Discus. Själv har jag varit akvarist i över 35 år och dragit upp oräkneliga kullar av ovanstående ciklider, men inte Discus som jag aldrig haft tidigare, förutom de senaste två åren. Mitt största intresse har dock varit Tanganyikaciklider där jag har haft stor framgång med klassikern Julidochromis Ornatus, underbara små gynnare om man ger dem rätt livsbetingelser.
För ungefär två år sedan blev jag sugen på att dra igång ett Discuskar, det kändes som att det var på tiden att prova på dessa utomordentligt vackra fiskar, och kollade detta forum för lite tips och inspiration. Jag vill härmed tacka för alla fina poster om dessa ciklider, de har varit till stor hjälp.
Jag är kanske lite av den äldre skolan när det gäller akvarium. På min tid fanns det knappt termostat på doppvärmarna och man fick utveckla en speciell känsla för värme, vattenvärden och förhållanden som var väldigt lärorikt men kostsamt. Nu finns nätet och forum som detta och det är man ju tacksam för!
När jag läser en del poster här blir jag lite fundersam över att ganska många vill ha resultat så fort och att det skall joxas så intensivt i karet så fort det är det minsta problem. En sak som jag tror är väldigt viktigt är att ta det lugnt och ha tålamod, och åter tålamod. Då lyckas man i regel efter lite trial and error.
Som sagt, jag beslutade mig för att dra igång Discuskaret. Det första jag gjorde var att läsa på, om både det naturliga tillståndet och det som man kan åstadkomma i akvarium. Jag bestämde mig för att ha ett så naturligt akvarium som möjligt, med rötter och växter. Jag måttbeställde ett kar med måtten 120x70x70 cm, det blir väl uppemot 600 liter någonstans, go figure!
Jag inredde med rötter och växter, och jag kan lova att jag möblerade om många gånger. När jag var hyfsat nöjd körde jag igång två Eheim-pumpar (utombordare) med 300-liters kapacitet per styck. Jag inhandlade ungefär 70-80 Kardinaltetror, några Ancistrus av den vanligaste sorten, två Golden Nugget och ett gäng Corydoras Julii. Detta fick stå och puttra i ett halvår. Ancistrusarna lekte/leker som tokiga så nu är det massor av dom, både svarta och gula. Sedan var det dags för Discus; 8 stycken ganska unga, ungefär 8-9 cm små, i olika valörer som grönturkos och marlboro red (tror att de kallas så).
Tricket är att jag visste att det fanns risk för svinn och behöll därmed coolen. Jag var alltså inte i akvariet och donade så fort någon av dessa betedde sig lite konstigt eller såg svag ut. Jag hetsade inte med att hälla i salt, höja och sänka temperaturen, byta vatten varje dag och störa genom att slamsuga med slangen så fort jag såg något skit, utan lät det hela bero och hade tålamod och lugn.
Visst, nu efter ett och ett halvt år kan jag berätta att jag fått min släng av sleven. Fyra av Dicusarna är döda men jag har två saftiga lekpar som är runt 15 centimeter från topp topp till tå. Honorna är någon centimeter mindre. Båda paren har sina yngel snyggt och tjusigt samlade mellan sig, och föräldrarna turas om att passa dom medan partnern äter eller fajtas med någon av de andra. Ynglen brukar gå åt efter någon vecka på naturlig väg (oftast kardinalerna) och så fort det händer leker dom igen. De två paren har varsit revir i akvariets bakre vänstra och högra hörn och går sällan eller aldrig över på det andra parets sida.
Av åtta vackra individer blev det till slut bara fyra, men det är en syn för gudar när dessa fiskar håller hov.
Vad jag vill med detta, ganska långa, inlägg är att entusiasmera till att prova Discus och att göra det utan ångest eller oro. Var beredd på att det kan gå åt några stycken, men framför allt; var förberedd, ta det piano, byt vatten regelbundet. Bestäm en dag i veckan för akvarievård och håll det där, rodda och stör inte i akvariet så fort något verkar lite knasigt, för det mesta löser det sig på naturlig väg men håll uppsikt, så klart, händer det något drastiskt måste man ta hand om det.
Jag håller mina fiskar på 28,5 grader (det tog ett tag innan doppvärmarna var kalibrerade, det ingår också i förberedelserna), byter en tredjedel till 50% vatten en gång i veckan och matar dom tre gånger per dag med en varierande kost av frysta röda och svarta mygglarver, artemia och något lite räkmix och någon typ av röd mat som dom kallar Discusfoder (tror att det kan vara en typ av oxhjärtsblandning) samt levande foder när jag får tag på det. I övrigt låter jag akvariet sköta sig självt och det har funkat toppen.
Återigen, Tack för alla tips här på forumet! Det tycks vara en skön samling folk här!