Ny på forumet (Klockgrodor)

#1 - 11 juli 2003 21:30
Hej!
Har hittat hit då jag söker information om orientaliska klockgrodor. Har just fått överta ett par klockgrodor (Fredrik och Johanna!!![:D]) av en kollega vars barn tröttnat. Den äldste hanen har varit i deras ägo i ca 5 år och honan 1,5 år (efter att den första honan dog oförklarligt).

De bor i ett väldigt litet akvarium med lite grus, några stenar ett par växter och inget mer. Därför planerar jag att så snart jag kan ordna med bostadsbyte för dem, så att jag kan ordna en trevligare miljö. Ska försöka få tag i ett ca 100-150 liters tänkte jag mig för att kunna inreda på ett trevligt sätt, med både landdel och vatten samt filter o annat som kan underlätta skötseln. Jag återkommer med frågor om det och vad för slags utrustning ni rekommenderar som har lite mer erfarenhet på området.

Jag är redan väldigt förtjust i dem (har haft dem i ca 1,5 v). Det verkar vara riktigt intellegenta små varelser[:)][:D] och det är väldigt skoj att "umgås" med dem. De tar ganska snällt mat ur "handen" (nötfärs, fiskbulle) förutom de obigatoriska maskarna som jag hittils matat dem med. Jag tror faktiskt inte att de har handmatats med o-levande foder tidigare, men som sagt, det är så pass smarta att de fixar den uppgiften utan problem.

För övrigt så sjunger Fredrik om morgnar och kvällar och uppvaktar intensivt [:-64] Johanna, som inte är så imponerad dock [:-124] ([:D]).

Återkommer med frågor och ytterligare info så småningom.
#2 - 11 juli 2003 21:46
Men attans vad sugen man blev på att skaffa klockgrodor efter den här redogörelsen ;-)
#3 - 12 juli 2003 08:23
Prova att ge vanliga flugor. det är riktigt roligt att se när dem tar dem...

mats
#4 - 12 juli 2003 14:55
Ursprungligen skickat av smurfmats

Prova att ge vanliga flugor. det är riktigt roligt att se när dem tar dem...

mats

Hmm, hur får man tag i flugorna???

#5 - 12 juli 2003 16:33
Jo, klockgrodor är trevliga små varelser. Min delar hem med två salamandrar, och dom ska också få mer plats inom kort. Det ska bli himla kul att kunna inreda bättre. Ska testa att ha hemtrevnad och en liten bambuplanta på landdelen. Min groda däremot är en riktig fegis. Han kommer bara fram om han är riktigt riktigt hungrig. Men jag har inget UV-ljus, det får dom när dom flyttar till större. Det lär öka aptiten, och det verkar stämma för jag får ofta ha honom ute för att få honom att äta, och bli grön.
#6 - 12 juli 2003 20:28
vi fångar dem mot en solig vägg. ta en tom tändsticksask o för den mot flugan, är du snabb så fångar du den o då är det bara att dra i hop asken o gå med den till terrariet.. smidigt eller hur? =)

mats
#7 - 12 juli 2003 20:30
Till Helena S
Din klockgroda kanske skulle må bra av en kompis (av motsatt kön)[:-23]. De flesta djur mår bra av en kompis av samma art.
#8 - 12 juli 2003 20:33
Till Mats

OK jag får prova det då.
#9 - 12 juli 2003 20:56
Till Mats och Helena S (och andra som kan/vill svara):

Hur har ni era klockgrodor, strl på akvarium/terrarium, land/vatten fördelning, filter etc ?

Mycket tacksam för svar.

CurlySue
#10 - 13 juli 2003 12:37
Just nu bor min i ett..vad kan det vara. 70-80 liters. Det ska inom kort uppgraderas till ett 112 liters, och visst ska han få kompisar! När han var nyinflyttad blev han kär i en av salamandrarna, i brist på annat. Just nu har jag ungefär en tredjedel land, i det nya räknar jag med hälften land, hälften vatten. Landdelen just nu är uppbyggd med stenar och rötter, som det ligger skiffer ovanpå. Så dom har lite svängrum och gömställen under landdelen också. Pumpen är en Fluval 2, gamla modellen. Den verkar vara väldigt hållbar.
#11 - 13 juli 2003 15:13
Helena,
Hur ofta byter du vatten hos dessa, delvatten-, helvattenbyte?

Hos mina som ju bor i ett väldigt litet *vänta, springer bort och mäter - oj [:O] det är inte mer än 25 liter (totalt)* så gör jag delvattenbyte (1-2liter)vilket byts ca varannan dag. Den vattenvolym de har tillgång till är ca 5-7 liter.

Hoppas jag snart får tag på en större lya till dem.
#12 - 31 juli 2003 09:42
vi byter varje vecka hos grodorna. då byter vi ca hälften.

vi har javaormbunkar, rötter o stenar i terrariet. just javaormbunkar är bra att ha i terrarium tycker jag, då de kan växa med bara roten i vatten o resten av växten ovan land.

vi har en innefilter som tar bort det grövsta partiklarna o sen pumpar upp vattnet i ett vattenfall..

mats

Annons