Ny på det här med ytterfilter.

#1 - 7 april 2008 13:27
Med risk för att bli idiotförklarad av mer erfarna akvarister så har jag lite funderingar kring uppstart av ytterfilter.
Köpte ett beg. akvarium under helgen & till det var det med 2 st ytterfilter & jag har faktiskt inte den blekaste aning om hur jag får dom till att funka, det fanns tyvärr inga instruktionsböcker med & när jag frågade säljaren titta han lite konstigt på mig. Så nu vänder jag mig till er istället.
Det ena är ett Fluval 304 & det andra ett Eheim 2217.
#2 - 7 april 2008 13:33
Börja med att läsa den här tråden...
Guest
#3 - 7 april 2008 13:33
Menar du hur du ska få dom o pumpa vatten eller hur du ska stoppa i filtermaterial etc?
#4 - 7 april 2008 13:34
Narii skrev:
Menar du hur du ska få dom o pumpa vatten eller hur du ska stoppa i filtermaterial etc?

Hur jag ska få dom att pumpa vatten..
Guest
#5 - 7 april 2008 13:36
Nu minns ja inte om fluval 304 har en pump knapp men annars så stoppar du ner "insugslangen" i vattnet o suger i den andra slangen ("utblås-slangen"). När filtret fyllts så fyller du på utblås-slangen me vatten (om den inte redan är fylld) och sen kopplar du bara in filtret.

Du gör samma sak me eheimen
#6 - 7 april 2008 13:51
Narii skrev:
Nu minns ja inte om fluval 304 har en pump knapp men annars så stoppar du ner "insugslangen" i vattnet o suger i den andra änden. När filtret fyllts så fyller du på utblås-slangen me vatten (om den inte redan är fylld) och sen kopplar du bara in filtret.

Du gör samma sak me eheimen

Fluvalen har en sån pumpsak, men jag följde ditt råd & fyllde insugslangen.

Tackar :)
Guest
#7 - 7 april 2008 14:29
Det är lugnt ^^ så filtrena är igång nu?
#8 - 7 april 2008 14:42
Narii skrev:
Det är lugnt ^^ så filtrena är igång nu?

Ja, eheimet iaf... fluvalen hade jag inga fästanordningar till. =/

startade en annan tråd ang. powerheads som jag funderar på.

Annons