Ny och frågvis...

#1 - 23 juli 2011 21:21
Vi har precis börjat med vårt akvarium, och jag känner att det är såååå mycket att ta in och sååå mycket information så jag vet knappt vad jag heter nu när jag försökt lära mig allt. [V]
Så ber om ursäkt redan nu om mina frågor är uttjatade och dumma...

Vi har ett 93-litersakvarium med 3 platys (fler fiskar ska såklart tillkomma, men eftersom det är så nytt så skaffade vi bara 3 och tänkte vänta en vecka tills vi utökar).

Just nu är det ganska tomt och grumligt, behöver fylla på med växter. (som ni ser på bilden har vi 3 växter nu, och en stock).

Såhär ser det ut just nu...
http://i241.photobucket.com/albums/ff64/Popruta/akvarium.jpg

Hur mycket växter ska man ha? Vi vill ju kunna se fiskarna också, men samtidigt ska dom ju kunna gömma sig...

Akvariet är lite för varmt just nu (29 grader), Hur sänker vi temperaturen? (Har ingen kylare, bara en sån värme-termostat-sak som ingick i akvariesetet). Ska man ha den helt avstängd under sommaren?

Tror ni det svalnar under natten?

Vilka fiskar rekommenderar ni som nybörjarfiskar utöver platys? (Vi tänkte såna neontetror och någon algätande fisk som "städar").

Hur mycket fisk "får plats" i ett 93-liters? Kan vi ha en till art utöver platys, neontetra och den algätande fisken? Jag vill gärna ha en liten mer "praktfull" fisk, gärna lite större än dom andra fiskarna. Men ingen kampfisk för då har jag nog inga andra fiskar kvar sen ;-)

Och tillsist, hur gör ni med nedsläckningen på natten? Hur länge har ni nedsläckt?

Som sagt, jag får inte riktigt grepp om detta, men jag läser och läser och läser allt jag kan för att firrarna ska ha det så bra som möjligt.. :)
Ska fortsätta scanna forumet nu!

Vh
Irina
#2 - 23 juli 2011 21:37
Hej och välkommen hit:)!
Popruta skrev:

Hur mycket växter ska man ha? Vi vill ju kunna se fiskarna också, men samtidigt ska dom ju kunna gömma sig...

En liten tumregel är en kruka/ 10-15 liter vatten, sedan beror det givetvis vilka växter man väljer. Se till att det är riktiga akvarieäxter bara, så ni inte köper sumpväxter som dör efter en kort tid i karet.
Akvariet är lite för varmt just nu (29 grader), Hur sänker vi temperaturen? (Har ingen kylare, bara en sån värme-termostat-sak som ingick i akvariesetet).
Det bästa är att ha ytrörelse från tex utloppet från pumpen, det kyler ner vattentempen.
Ska man ha den helt avstängd under sommaren?

Med 29 grader i vattnet kan du definitivt ha den avstängd, men "normala" fiskar i en välisolerat hus eller lägenhet behöver man knappast en doppvärmare vare sig på sommaren eller vintern:p.
Tror ni det svalnar under natten?

Något kanske, men inte mycket.
Vilka fiskar rekommenderar ni som nybörjarfiskar utöver platys? (Vi tänkte såna neontetror och någon algätande fisk som "städar").

Karet är inte så stort, så det är inte fel att hålla sig till lite färre sorter men fler av dessa isf. Men några amanoräkor som algätare och någon mindre stimfisk ihop med Platyna så blir det finamang. Platyna lär bli fler efter ett tag med, något att ha med i beräkningarna:).
Hur mycket fisk "får plats" i ett 93-liters? Kan vi ha en till art utöver platys, neontetra och den algätande fisken? Jag vill gärna ha en liten mer "praktfull" fisk, gärna lite större än dom andra fiskarna. Men ingen kampfisk för då har jag nog inga andra fiskar kvar sen ;-)

En mindre gurami när karet är väl inkört, tex dvärggurami kanske? Den är lite känslig, så karet bör vara i god balans innan ni skaffar dem isf. Ett par av dessa, 10-tal tetror, 5-6 Platy och en näve amanos och sedn är karet mer eller mindre fullt.
Och tillsist, hur gör ni med nedsläckningen på natten? Hur länge har ni nedsläckt?

Jag skulle säga tvärtom istället, ha det tänt ca 8 timmar nu i början, vill ni så kan den tiden utökas succesivt till 10-12 när karet börjar bli stabilt, men då med risk för mer alger.
#3 - 23 juli 2011 21:41
Tack så hemskt mycket! :)

Ska verkligen läsa på. Det blev (tyvärr) lite spontant inköpt akvarium (butiken hade ett erbjudande som skulle gå ut så vi passade liksom på... [:o]) så jag ligger aningen efter i informationssökandet. Ditt svar hjälpte jättemycket :)
#4 - 23 juli 2011 21:43
Ja, någon gång ska man ju börja, och varför inte när tillfället ges:)?
#5 - 23 juli 2011 21:43
Men ansjo, javaormbunke är ju en sumpväxt och den är ju en alldeles ypperlig växt i akvariet, så nu fattar jag inte...
#6 - 23 juli 2011 21:45
åheim skrev:
Men ansjo, javaormbunke är ju en sumpväxt och den är ju en alldeles ypperlig växt i akvariet, så nu fattar jag inte...
Det vet jag nog att du inte fattar, gör dig inte dummare än vad du är. Du vet nog vad jag menar;)..
#7 - 23 juli 2011 21:46
ansjo skrev:
Ja, någon gång ska man ju börja, och varför inte när tillfället ges:)?

Joo, men vanligtvis så vill jag alltid hinna läsa på innan jag startar projekt.. Så man är lite förberedd. Men det ska nog gå bra :) Ettan, Tvåan och Trean (som vi döpt dom till :D) simmar runt så glatt i sitt kar nu iaf. Ännu gladare blir dom nog när dom får lite sällskap, av både växter och firrar... Visst kan man blanda olika färger av platys? Kan en orange para sig med en annan färg? Så man kan få vilka färger som helst typ?
#8 - 23 juli 2011 21:48
Popruta skrev:
Visst kan man blanda olika färger av platys? Kan en orange para sig med en annan färg? Så man kan få vilka färger som helst typ?
Jepp, de parar sig med varandra och resultatet kan bli lite hursom....:)
#9 - 23 juli 2011 21:50
ansjo skrev:
Jepp, de parar sig med varandra och resultatet kan bli lite hursom....:)

Spännande! :D

Men man får se upp då så det inte blir för mkt platys... Jag funderade på att skaffa ett mindre kar (när jag fått hum om hur man sköter det stora...) att ha en kampfisk i som kan få äta yngel som jag inte vill ha... jag får för mig att man kan göra så? Kampfiskar är ju så fina! Men ja, dom funker tydligen inte så bra med andra fiskar... :D
#10 - 23 juli 2011 21:53
Väljer man övriga fiskar efter kampfisken så kan du ha många olika arter ihop, så det är ingen ursäkt för att inte skaffa kampfisk;). Men det bästa rådet jag kan ge, är att ta det lugnt och inte stressa på med vare sig ditt nuvarande kar eller blivande fler kar...
#11 - 23 juli 2011 21:55
ansjo skrev:
Väljer man övriga fiskar efter kampfisken så kan du ha många olika arter ihop, så det är ingen ursäkt för att inte skaffa kampfisk;). Men det bästa rådet jag kan ge, är att ta det lugnt och inte stressa på med vare sig ditt nuvarande kar eller blivande fler kar...

Ja, det lär ligga långt i framtiden :D

Tack tack för alla svar, jag har skrivit ner dom nu och ska läsa på mera :) Så får ni antagligen se lite bättre bilder när karet är lite mer utvecklat :D
#12 - 23 juli 2011 21:58
Gott:).
Tänk på att du inte kan lägga in foton direkt i tråden om du inte är Guldmedlem utan får länka dem hit isf.
#13 - 23 juli 2011 22:35
Guppies är små men praktfulla och lätta nybörjarfiskar ^^ <3

Kram JAG
#14 - 26 juli 2011 18:39
En tumregel när det gäller hur många fiskar man ska ha kan man tänka: 1L/per 1cm fisk! Så har du en fisk på 10cm så finns det plats för ytterligare 83cm fisk..! Fast dock inte en fisk på 83cm för det får nog inte plats.. ;) Asså om man under konstiga omständigheter har möjlighet att lägga alla fiskarna på en lång rad och mäta.. ;O
#15 - 26 juli 2011 19:15
Tack för alla svar! :) Just nu har vi som sagt inte så mycket fiskar, men 10 stycken neontetror fick flytta in idag! :D Så nu är det lite mer rörelse i karet. Sen har vi fått in lite mer växter och en sten. Så nu börjar det ju nästan ta sig. :) Men bakgrunden är fortfarande en Taxi Driver-affisch [:o] Men såna där plastbakgrunder jag sett i affären ser så konstiga ut tycker jag.. :-/

Eftersom jag inte kan lägga in bilder direkt i inlägget får ni klicka på länkar. [:o]

Akvariet som det är nu:
http://utfyllnadsord.blogg.se/images/2011/tetra2_158899565.jpg

Tetror!
http://utfyllnadsord.blogg.se/images/2011/tetra_158899531.jpg

Hur ser man förresten om en platy är gravid? Ena honan tycker jag ser "bulligare" ut än dom andra, och "magsäcken" (eller vad som nu syns igenom.. den silvriga saken?) är större. Men det kanske är önsketänkande från min sida bara. [:o]:D
#16 - 26 juli 2011 19:21
Det brukar vara en stor svart fläck vid analöppningen när de är höggravida! Eller ja, det är så på guppys och det borde väll vara nästan samma med platy.. :) Men platys blir nog extremt knubbiga när det är dags..!
#17 - 26 juli 2011 19:41
Angeliqa skrev:
En tumregel när det gäller hur många fiskar man ska ha kan man tänka: 1L/per 1cm fisk! Så har du en fisk på 10cm så finns det plats för ytterligare 83cm fisk..! Fast dock inte en fisk på 83cm för det får nog inte plats.. ;) Asså om man under konstiga omständigheter har möjlighet att lägga alla fiskarna på en lång rad och mäta.. ;O

Den tumregeln är inte speciellt bra, det finns mycket annat man måste ta hänsyn till också. T.ex en fisk som blir 30 cm skulle inte må så bra i ett 30 l akvarie :p Läs istället i artbeskrivningarna vad de olika fiskarna kräver för literantal innan du skaffar några :)
#18 - 26 juli 2011 23:07
Ja, den där tumregeln är ganska värdelös. Så gott som alla fiskar har olika behov. T.ex stimfiskar vill oftast ha ett långt akvarium så dom kan sträcka ut sig ordentligt, en mal på 20 cm ligger oftast i sin grotta hela dagen så den behöver oftast inte lika stort kar som en ciklid i samma storlek som simmar runt hela tiden. Det var bara några exempel på varför man inte ska följa den regeln.
Rätta mg gärna om jag har fel.
#19 - 27 juli 2011 05:19
Popruta skrev:
Tack för alla svar! :) Just nu har vi som sagt inte så mycket fiskar, men 10 stycken neontetror fick flytta in idag! :D Så nu är det lite mer rörelse i karet. Sen har vi fått in lite mer växter och en sten. Så nu börjar det ju nästan ta sig. :) Men bakgrunden är fortfarande en Taxi Driver-affisch [:o] Men såna där plastbakgrunder jag sett i affären ser så konstiga ut tycker jag.. :-/

Eftersom jag inte kan lägga in bilder direkt i inlägget får ni klicka på länkar. [:o]

Akvariet som det är nu:

http://utfyllnadsord.blogg.se/images/2011/tetra2_158899565.jpg

Tetror!

http://utfyllnadsord.blogg.se/images/2011/tetra_158899531.jpg

Hur ser man förresten om en platy är gravid? Ena honan tycker jag ser "bulligare" ut än dom andra, och "magsäcken" (eller vad som nu syns igenom.. den silvriga saken?) är större. Men det kanske är önsketänkande från min sida bara. [:o]:D
Jag håller med, en bakgrund vore inte fel. En del av de planscherna som säljs i akvarieaffären har en svart eller mörkblå baksida som man kan använda, och är i mina ögon den snyggaste lanschen man kan ha:)!
Vad är det för en halvmåneformat sak som ligger till vänster i karet?
#20 - 27 juli 2011 06:18
ansjo skrev:
Jag håller med, en bakgrund vore inte fel. En del av de planscherna som säljs i akvarieaffären har en svart eller mörkblå baksida som man kan använda, och är i mina ögon den snyggaste lanschen man kan ha:)!

Vad är det för en halvmåneformat sak som ligger till vänster i karet?

Ah, jag får leta efter en sån! För dom jag såg var typ tecknade fiskar eller stora berg och liknande. [:o]

Det är en sten! Vet inte vad för sten dock, den ser ut som en gråsten utanpå men har någon slags kristall inuti. Sambons mormor och morfar som plockat den för läääänge sen.

Vi kokade den innan den fick hamna i akvariet :)
#21 - 27 juli 2011 06:18
Vill du ha en lite större fisk som är praktfull tycker jag du ska kolla på dvärgciklider ett par skulle funka fint för dig skulle jag tro.
#22 - 27 juli 2011 06:58
Ett hett tips du säkert redan vet om och säkert läst 30 ggr över hela förumet, men så att du inte glömmer det: Tänk på att inte mata för mycket. De ser hungriga ut, de är säkert vrålhungriga, men försök dämpa dina ömma modersinstinkter och göm matburken för dina barn/sambo. Sparsam matning.. sätt lås på gömstället så slipper du få en vrålchock en morgon. Och för att förmildra eventuella chocker och reagera i tid, köp ett nitrit test utifall att sambon lyckas slita åt sig nyckeln genom bedrägeri. :D
#23 - 27 juli 2011 07:08
Merza skrev:
Ett hett tips du säkert redan vet om och säkert läst 30 ggr över hela förumet, men så att du inte glömmer det: Tänk på att inte mata för mycket. De ser hungriga ut, de är säkert vrålhungriga, men försök dämpa dina ömma modersinstinkter och göm matburken för dina barn/sambo. Sparsam matning.. sätt lås på gömstället så slipper du få en vrålchock en morgon. Och för att förmildra eventuella chocker och reagera i tid, köp ett nitrit test utifall att sambon lyckas slita åt sig nyckeln genom bedrägeri. :D

Ja, jag har gjort en matningslista typ, man får signera när fiskarna fått mat... jag har skrivit upp vilka datum dom ska få mat på också. :D. Så nu i början matar vi inte varje dag heller, utan typ varannan/vart 3e. (läste att man skulle vara extra extra sparsam i början...)

Sen tänkte jag angående snabbväxande växter, räcker det med en sån? Jag sa till i affären att jag ville ha en snabbväxande när jag köpte sist, men vet inte om jag fick det... Ska förbi djuraffären idag och köpa bakgrund tänkte jag, i såna fall köper jag en snabbis också. Tycker Hornsärv ser fin ut! :-) Vet inte om den finns där dock...

Förresten, bakgrunden, klistrar man på den på utsidan av akvariet? För nu är det ju massa vatten i...? *jättedum fråga* [:o]
#24 - 27 juli 2011 07:09
Äter inte dom småfisk? Tyckte mig läst på ett annat akvarieforum att hans ciklider hoppat på hans mindre fiskar... :-/
#25 - 27 juli 2011 07:18
Plancherna brukar ha en färgad framsida med hemska motiv, men om du tittar på baksidan så brukar den vara enfärgad blå eller svart.
Bakgrunden fäster du på utsidan.
#26 - 27 juli 2011 17:14
Det blev faktiskt bilden med växterna, den blåa såg så tråkig ut....

Så nu har dom en bakgrundsbild också :D

Översikt:
http://i241.photobucket.com/albums/ff64/Popruta/bakgrund-2.jpg

Här är vår "växthörna" eller ja, där vi placerat flest växter helt enkelt. Ville inte sätta för många vid filtret så dom flesta är på den här sidan, försökt göra lite "skog" åt dom... Hoppas växterna ska växa lite :)
http://i241.photobucket.com/albums/ff64/Popruta/bakgrund2-2.jpg

Hörnan med filtret, och en bättre bild på stenen :)
http://i241.photobucket.com/albums/ff64/Popruta/bakgrund3.jpg
#27 - 27 juli 2011 18:10
Just det. Hanen har jagat ena honan nu en stund på kvällen, stackarn försöker gömma sig men han kommer efter. :(

Gör det nåt att honan är ovillig? (om han nu jagar henne för att fixa till lite romantik), jag kan ju liksom inte riktigt hindra honom från att jaga henne...
#28 - 27 juli 2011 18:26
Är det ett bergskristalls kluster du har i karet? är du inte rädd att någon ska simma in och riva sig:confused: Annars tycker jag kluster är fina.
#29 - 27 juli 2011 18:28
solis skrev:
Är det ett bergskristalls kluster du har i karet? är du inte rädd att någon ska simma in och riva sig:confused: Annars tycker jag kluster är fina.

Ingen aning vad det är, det är sambons mormor som plockat.

Jo alltså jaaaag var det... såg framför mig hur dom fastnade där.. men sambon påstår att dom inte kommer in där.. Eller att dom inte ens kommer försöka för dom ser att det är för litet...

Men jag är lite nojjig... :-P Tror ni dom kommer försöka ta sig in??
#30 - 27 juli 2011 18:34
Inget omöjligt, jag hade en båt i ett av mina kar för några år sen och där var gott om utrymme men ändå så fastnade en pansarmal däri så jag fick knacka sönder båten för att få ut den. Fiskar kan fastna på alla möjliga konstiga ställen.
Är kristallerna vita så är det bergskristall.
Tänkte också på när det börjar bli lite etablerat i karet och kanske det börjar komma alger där så lär det inte vara så lätt att rengöra ditt kluster och då är charmen med klustret förstört, vet inte hur stor den är men dom är värda lite pengar med vet inte hur mycket men det såg väldigt vacker ut det är inte så lätt att hitta dom i naturen.
#31 - 27 juli 2011 18:38
solis skrev:
Inget omöjligt, jag hade en båt i ett av mina kar för några år sen och där var gott om utrymme men ändå så fastnade en pansarmal däri så jag fick knacka sönder båten för att få ut den. Fiskar kan fastna på alla möjliga konstiga ställen.

Är kristallerna vita så är det bergskristall.

Tänkte också på när det börjar bli lite etablerat i karet och kanske det börjar komma alger där så lär det inte vara så lätt att rengöra ditt kluster och då är charmen med klustret förstört, vet inte hur stor den är men dom är värda lite pengar med vet inte hur mycket men det såg väldigt vacker ut det är inte så lätt att hitta dom i naturen.

Hm. Det har du iofs rätt i, det med rengöringen. Jag får plocka ut det (och försöka förklara för sambon, han tycker det är superfint där). Ska plocka lite snäckor och sånt hos sambons mormor i helgen som vi får dekorera med istället då.

Jo dom är vita, så då är det väl bergskristall :) Ska gå och fiska upp den...
#32 - 27 juli 2011 18:46
Jättevacker är den men som vi skrev så får du nog aldrig rent den där det verkligen behövs.:)
#33 - 27 juli 2011 18:52
solis skrev:
Jättevacker är den men som vi skrev så får du nog aldrig rent den där det verkligen behövs.:)

Nu är den borta! :) Får placera ut snäckor istället.
#34 - 27 juli 2011 18:54
Säg att en fisk åt upp den så slipper du förklara för mycket för sambon och såra eventuella känslor. Eller 'It just ran away!!!'
#35 - 27 juli 2011 18:56
Merza skrev:
Säg att en fisk åt upp den så slipper du förklara för mycket för sambon och såra eventuella känslor. Eller 'It just ran away!!!'

Haha ja, får se om han märker nåt ;-) Han är inte fullt så uppmärksam alla gånger :D
#36 - 27 juli 2011 19:02
Popruta skrev:
Haha ja, får se om han märker nåt ;-) Han är inte fullt så uppmärksam alla gånger :D
Det är inte nya gardiner, ny frisyr eller kläder det handlar om nu;)....så han lär märka det:p!
#37 - 27 juli 2011 19:06
Ja... han märkte det nu. :D haha jag hör hur han ropar från vardagsrummet. Men jag hade ju en bra anledning... ;-)

Funderar på någon slags grotta åt dom också. Men nu börjar karet plötsligt kännas så trångt... borde köpt ett större kar... [:o]
#38 - 27 juli 2011 19:07
Snart jul. Lägg det på önskelistan.
#39 - 27 juli 2011 19:20
Popruta skrev:
Ja... han märkte det nu. :D haha jag hör hur han ropar från vardagsrummet. Men jag hade ju en bra anledning... ;-)

Du får skylla på mig stenfantasten;)
#40 - 29 juli 2011 11:03
Hehe det var tydligen ingen fara med stenen :D

Men nu har jag hittat en ny liten krabat i karet... en liten snäcka! Vet inte vart den kom ifrån, men plötsligt åkte den runt på en av växterna.

Är det en sån ohyre-snäcka som kommer äta upp mina växter eller kan man låta den bo kvar?

Här är en bild (cirka 5 mm lång är den):

http://i241.photobucket.com/albums/ff64/Popruta/snigel.jpg
#41 - 29 juli 2011 11:10
Hade fullt med såna krabater när jag var ny dom skadar inte växterna och försvinner om några veckor
#42 - 29 juli 2011 11:12
Physa...
#43 - 29 juli 2011 11:14
iik. Jag vill ju inte få en miljard snäckor... Så den lilla krabaten får inte flytta tillbaka... (jag la honom i ett glas för att fota)
#44 - 29 juli 2011 11:38
fixa nån fisk som gillar snäckor om det kommer flera
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 29 juli 2011 11:41
Halofan skrev:
fixa nån fisk som gillar snäckor om det kommer flera

Eller sköt akvariet istället - i ett välskött akvarium blir det aldrig en massa snäckor.
Jag har själv snäckor i alla mina akvarier eftersom de hjälper till med rengöringen och jag vansköter inte mina akvarier (de är dock definitivt inte pedantskötta) så det blir aldrig en massa snäckor i akvariet
#46 - 29 juli 2011 11:41
Snäck ätande snäcka (Anatoma helena)? Köper du en sån kommer du inte ha några snäckor. Men dom flesta snäckor är faktiskt nyttodjur, dom äter alger döda växter mm.
#47 - 29 juli 2011 11:44
Eller sköt akvariet istället - i ett välskött akvarium blir det aldrig en massa snäckor.

Jag har själv snäckor i alla mina akvarier eftersom de hjälper till med rengöringen och jag vansköter inte mina akvarier (de är dock definitivt inte pedantskötta) så det blir aldrig en massa snäckor i akvariet

Mitt är ju nytt, kan jag redan ha hunnit missköta det? :(

Jag tog bort den iaf, och i helgen är det dags för första rensningen (rengöra filter och byta vatten.. jag har hört att man ska skölja filtret genom sitt egna akvarievatten så man inte tar bort sina bakterier?) För ni är det lite växtdelar som sitter där.
#48 - 29 juli 2011 11:44
robidobban skrev:
Snack ätande snäcka (Anatoma helena)? Köper du en sån kommer du inte ha några snäckor. Men dom flesta snäckor är faktiskt nyttodjur, dom äter alger döda växter mm.

Jo jag har hört det, men samtidigt vill jag ju inte ha en miljard snäckor... läste att dom förökar sig i rekordfart? :-/
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 29 juli 2011 12:34
Popruta skrev:
Mitt är ju nytt, kan jag redan ha hunnit missköta det? :(

Att ha en snäcka är inte att ha en massinvasion
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 29 juli 2011 12:39
Popruta skrev:
Jo jag har hört det, men samtidigt vill jag ju inte ha en miljard snäckor... läste att dom förökar sig i rekordfart? :-/

Dom förökar sig i rekordfart om det det minns massor av mat för dom i akvariet (dvs om man vansköter akvariet). Sköter man sitt akvarium så blir det det inte en massa snäckor och om du du vansköter ditt akvarium så kan det ju vara bra att då åtminstone snäckorna äter upp en del av skiten i akvariet - om du då inte har snäckor i akvariet så kommer akvariet att "haverera" mycket snabbare
#51 - 29 juli 2011 12:40
Att ha en snäcka är inte att ha en massinvasion

Ah okej. Jag tänkte om snäckor i allmänhet betyder att man missat nåt (jag är som sagt helt ny på detta så jag är nog mer orolig än vad man borde vara....).
#52 - 29 juli 2011 12:41
Dom förökar sig i rekordfart om det det minns massor av mat för dom i akvariet (dvs om man vansköter akvariet). Sköter man sitt akvarium så blir det det inte en massa snäckor och om du du vansköter ditt akvarium så kan det ju vara bra att då åtminstone snäckorna äter upp en del av skiten i akvariet - om du då inte har snäckor i akvariet så kommer akvariet att "haverera" mycket snabbare

Okej. Jag får väl spara nån kanske då, om det dyker upp fler, bara sett den här enda än så länge. Sen ska jag ju ha räkor som hjälper till med städandet :)
#53 - 29 juli 2011 14:56
Jag fick själv min första physa nyligen. De följer oftast med växter man köper, så de uppstår inte genom vanvård. :) De kan självbefrukta, så de blir fler även om man bara har en, men vad jag märkt går det inte explosionsfort. Så länge de inte blir galet många är de som sagt bara till nytta, och jag tycker de är fina också. Min har en vana att vandra runt på undersidan av ytspänningen som ä ganska intressant, dessutom. :)
#54 - 29 juli 2011 15:14
vitter skrev:
Jag fick själv min första physa nyligen. De följer oftast med växter man köper, så de uppstår inte genom vanvård. :) De kan självbefrukta, så de blir fler även om man bara har en, men vad jag märkt går det inte explosionsfort. Så länge de inte blir galet många är de som sagt bara till nytta, och jag tycker de är fina också. Min har en vana att vandra runt på undersidan av ytspänningen som ä ganska intressant, dessutom. :)

Ja jag såg det när den temporärt bodde i mitt glas.. den gick på vattenytan fast upp och ner :D såg hur roligt ut som helst :D
Kjell Fohrman
Administrator
#55 - 29 juli 2011 16:27
Zoopets artbeskrivning på Physa http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=44
#56 - 2 augusti 2011 19:30
Än så länge har vi bara en snäcka (Lars heter han :D) så verkar inte vara någon fara på taket.

Nu har ena honan fått platy-yngel också, dock är det bara en som överlevde som nu gömmer sig i växtligheten.

Hur snabbt växer ynglet upp? Efter hur lång tid är risken mindre att han/hon blir uppäten?

Annons