Ny mal?

#1 - 2 maj 2014 21:53
Vill ha tips på en häftig mal som går ihop med Malawi ciklider. Har en Ancistrus, min andre blev ihjälbiten :(
Gillar PiaJos fina L200, men tyvärr var det inte mycket i mitt kar som stämde för dem. Några andra, gärna färgglada förslag?
#2 - 2 maj 2014 21:57
Synodontis?
#3 - 2 maj 2014 22:06
Tack! Där var endel! Ska läsa i artbeskrivningarna!
#4 - 2 maj 2014 22:15
Hittade faktiskt till och med en från Malawisjön!

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=365&SOK=1
#5 - 3 maj 2014 11:57
Synodontis Multipunctatus är en klassiker med Malawi. Pass på att den stökar runt med rom (och äter yngel tror jag) så ska du avla de andra fiskarna kan du nog skippa den. ;) men kolla igenom hela Synodontissläktet, många fina och de flesta funkar med Malawi. Som jag förstått det. :)
#6 - 3 maj 2014 11:57
#7 - 3 maj 2014 13:03
Jag har fyra stycken Synodontis Petricola tillsammans med mina Mbunsa, visserligen går det två st Ancistrus sp. i akvariet också. Det jag uppskattar med Synodontis Petricola är att det inte blir så stora (runt 10 cm) och deras vita fen kanter är riktigt vackra.

EK
#8 - 3 maj 2014 16:30
Det kan bli en dyr chansning att släppa ner en L-mal bland malawi....en ancistrus är billig så den går ju förlora om malawifiskarna får för sig att bita ihjäl...
#9 - 3 maj 2014 18:37
Kollar febrilt alla art beskrivningar ni skriver om, endel är riktigt fula medans andra är mer gracila. Hade gärna haft något som sticker ut och är vackert men mina fiskar röjer rätt bra. Ser att flera av dem har kraftiga bitmärken idag! Kan man beställa hos handlaren eller får man ta vad de har hemma? Upplever att de har stort sortiment men svårt att hitta arter de inte har hemma?
#10 - 3 maj 2014 20:40
Rätt mängd sten i rätt storlek rätt placerad (både hur och var) löser mycket av röjet både av inredning och varandra samt öppna ytor där de kan böka och röja i sanden Det är en av mina filosofier när det gäller Malawiciklider.

EK
#11 - 4 maj 2014 21:35
Håller med! Jag har mycket sten och grottor, öppen yta dör det plöjer. Men de går ganska hårt på varandra ändå!

Annons