Ny mal?

#1 - 21 augusti 2011 21:25
Eftersom botia almorhae tydligen inte äter alger tänkte jag köpa en som gör det och som gör det bra. Är corydoras en bra fisk som äter mycket alger?

//Sofia
#2 - 22 augusti 2011 01:43
Nej, Corydoras äter inga alger (men trevliga fiskar annars). Av malarna är det bara sugmalar som äter alger, och inte ens alla dessa gör det. Testa Ancistrus, eller siamesisk algätare (dock ingen mal). Kinesisk algätare (heller ingen mal) är dock ingen hit, den blir ca 25 cm, aggressiv, och äter inte alger nå´t vidare bra, så låt inte nå´n butik lura på dig en så´n. Läs lite i olika böcker, och på nätet, så hittar du säkert nå´n som passar :)
#3 - 22 augusti 2011 05:20
Otocinclus är en liten trevlig, effektiv algätare.
#4 - 22 augusti 2011 07:29
Mumin skrev:
Otocinclus är en liten trevlig, effektiv algätare.

Hur många skulle passa i ett 54L?
#5 - 22 augusti 2011 07:40
Det beror helt på övrig fisklast i akvariet
#6 - 22 augusti 2011 08:21
Tack så mycket :)
#7 - 22 augusti 2011 08:31
Hur många tycker ni att jag ska ha i ett akvarium som är 80 cm, 126 liter? :) Jag har tre botia almorhae och 8 neontetror.
#8 - 22 augusti 2011 09:42
det var inte mycket fisk där inte.;)

1-2 st skulle jag köpa.
#9 - 22 augusti 2011 10:18
Har inte så mycket fisk än tänkte köpa black molly och guppy senare :)
#10 - 22 augusti 2011 12:24
Hur många tycker ni att jag ska ha i ett akvarium som är 80 cm, 126 liter? :) Jag har tre botia almorhae och 8 neontetror.

Vad jag har förstått så gillar Otocinclus att vara i grupp, och i ett akvarium av den storleken kan du säkert ha 10. Men Botior kan vara ganska "på" och Otocinclus är rätt små och ömtåliga, så vet inte hur det funkar där.
#11 - 22 augusti 2011 14:05
Hur många ska man helst ha då? Har nog ett relativt "fullt" akrvarium som det är, men hade varit bra med en. Men det kanske inte är så bra då om de vill vara flera!

Har 5 molly, 3 guppy, 5 sterbai, 2 malar
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 22 augusti 2011 14:23
Vanish skrev:
Hur många ska man helst ha då? Har nog ett relativt "fullt" akrvarium som det är, men hade varit bra med en. Men det kanske inte är så bra då om de vill vara flera!

Har 5 molly, 3 guppy, 5 sterbai, 2 malar

Vilka malar har du - det finns väl några tusen arter att välja mellan (varav Botia almorhae INTE är en) och det är ju viktigt vad det är för malar som du har
#13 - 22 augusti 2011 14:34
Har just köpt tre st otocinclus vittatus. En är som på bilden på beskrivningen på zoopet men de andra är lite mer gula. Har det något med könen att göra? :)

//Sofia
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 22 augusti 2011 14:48
Har just köpt tre st otocinclus vittatus. En är som på bilden på beskrivningen på zoopet men de andra är lite mer gula. Har det något med könen att göra? :)

//Sofia

Nej det är ingen skillnad på färgen mellan honor och hanar
#15 - 22 augusti 2011 16:16
Här om dagen skaffade jag en ancistrusmal och den är alldeles för bedårande! Ganska liten, kanske 3-5 cm, än så länge och hjärtar klappar lite extra för den ;). Den är väldigt vanlig men jag tycker nästan alla borde ha en!! [:o]
#16 - 22 augusti 2011 20:00
CarroAnn skrev:
Här om dagen skaffade jag en ancistrusmal och den är alldeles för bedårande! Ganska liten, kanske 3-5 cm, än så länge och hjärtar klappar lite extra för den ;). Den är väldigt vanlig men jag tycker nästan alla borde ha en!! [:o]

Den malen finns i nästan alla akvarium ;). Nog en av de allra vanligaste fiskarna som man har i akvarium ^^.
#17 - 22 augusti 2011 20:13
rätt spännande. jag har haft akvarium i nästan 15 år. o aldrig haft en ancistrus.
#18 - 22 augusti 2011 20:40
Otocinclus KAN gå i stora stim (eller snarare grupper) i naturen, men de behöver inte göra det. Finns det mycket gott om alger samt gärna multnande växter så kan man säkert ha ganska många, men så fort maten är uppäten så blir det risk för svält.

Alltså, om man lyckas balansera så att det produceras exakt så mycket alger och halvruttna växter som otocinclusarna behöver så uppnår man den där rengöringseffekten. För mycket malar, maten tar slut, malarna dör, algerna kommer tillbaka. Så om avsikten bara är att bli av med alger så är det ingen enkel balans. Lättare är att ha akvarieväxter som konkurrerar ut algerna, men jag håller med om att det inte heller alltid är så lätt. En tredje möjlighet är att finna sig i att grönalger är en naturlig del av en sötvattensbiotop.

Är det frågan om blågröna alger blir det annorlunda. Det finns inga fiskar som äter sånt. Ibland råkar man ut för det, och det kan vara en rejäl utmaning även för vana akvarister att komma tillrätta med (utan att använda kemikalier...)
#19 - 22 augusti 2011 20:43
hannesc skrev:
det var inte mycket fisk där inte.;)

Jag tycker det låter precis lagom...
#20 - 22 augusti 2011 20:46
nja fler kan man ha. bör tillomed ha fler neontetror. inte under 10 på stimtetrorna.
#21 - 22 augusti 2011 20:47
macke_fisk skrev:
Den malen finns i nästan alla akvarium ;). Nog en av de allra vanligaste fiskarna som man har i akvarium ^^.

Jo jag vet!!! Men det är inte konstigt heller... ;) Så har man ingen så bör man skaffa!! :O
#22 - 22 augusti 2011 20:48
Så har man ingen så bör man skaffa!! :O

why? ser ingen anledning till att skaffa en. jag kör med andra malar OM jag ens har malar.
#23 - 22 augusti 2011 21:00
Jag köpte 10 stycken men när jag öppnade påsen hade han i akvarieaffären gjort någon miss så jag hade bara 8 :(
#24 - 23 augusti 2011 17:47
Vilka malar har du - det finns väl några tusen arter att välja mellan (varav Botia almorhae INTE är en) och det är ju viktigt vad det är för malar som du har

Självklart, måste skrivit i nattmössan ;) Det är två ancistrus, vanliga skägg. Är införstådd i att de kommer växa ur akvariet tillslut, just nu är de på ca 4-5cm.
#25 - 10 september 2011 10:08
Tänkte också skaffa en mal som äter alger, vilka malar äter alger? ( 28l akvarium) har ni något bra tips svara då :confused:
#26 - 10 september 2011 10:13
Mina bästa algätare har varit Molly.:D Dom rensar ett 350 l på två alger på ca två dygn. Skiter grönt, är proppmätta och akvariet är blåst på alger.
#27 - 10 september 2011 12:03
Otocinclus är riktigt bra. Men enligt beskrivningen behövs det 40L för den

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329&SOK=1

Annons