Ny lysrörs armatur.

#1 - 10 november 2009 17:46
Hej!

Tänkte kolla vad man kan köpa en ny lysrörs armatur för T8 eller T5 rör. Jag såg att det fanns någon väldigt enkelt där man bara kunde skruva fast själv hållarna för rören och sedan var det en sladd för "tändaren" och sedan kontakten men jag kommer inte ihåg vad den heter eller vad jag såg den.

Kan vara bra att säga att jag har ett "lock" till akvariet där mina lysrör sitter så det kan tyvärr inte vara någon man måste hänga från taket eller dylikt utan man måste helst kunna skruva fast det.

Tack för ev. tips :)
#2 - 10 november 2009 17:55
#3 - 10 november 2009 18:01
Johanski skrev:

Svårt att se från bilden hur dom ser ut men det verkar sådana som man hänger upp eller är det jag som ser helt galet? Tack för länken :)
#4 - 10 november 2009 18:48
Eller så bygger du in dem i armaturen, valfritt. Det är bara lysrörshållare, så simpelt som det låter. Du sätter ett lysrör mellan dem och tänder, sen får du fästa dem hur du vill :)
#5 - 10 november 2009 19:01
Hm, får kanske ta och beställa ett par då kanske. Är det så billigt man kommer? 1100kr för en dubbel hållare för T5 54W är rätt mycket ändå, eller?
#6 - 10 november 2009 19:31
Vet faktiskt inte. Du får titta runt på andra sidor. Ett alternativ om du kan tänka dig ta bort locket på karet:
http://www.pwss.se/product.php?productid=6485&cat=1029&page=1
#7 - 10 november 2009 19:37
Johanski skrev:
Vet faktiskt inte. Du får titta runt på andra sidor. Ett alternativ om du kan tänka dig ta bort locket på karet:

Tyvärr så är det inte möjligt, kan inte börja borra i taket eller hålla på med sådant. Måste finnas lösningar som går att skruva fast i locket. Ska försöka få mer info på egenhand när det gäller produkterna du länkade, tack igen.
#8 - 10 november 2009 20:19
Dessa http://www.pwss.se/home.php?cat=999 som nämndes tidigare typ Glo 2x54 går lätt att montera i en bef. ramp eller "lock". Fästen medföljer så det är lätt att montera.
#9 - 10 november 2009 20:56
Andrém skrev:
Hm, får kanske ta och beställa ett par då kanske. Är det så billigt man kommer? 1100kr för en dubbel hållare för T5 54W är rätt mycket ändå, eller?

Där fanns även 2x54w för 843 kronor :)
#10 - 10 november 2009 21:05
Yoink skrev:
Där fanns även 2x54w för 843 kronor :)

Jo såg det, och det är även den produkten jag såg förr :) Blir nog att beställa 2 stycken av det så har man 4 stycken lysrör :) Smarrigt!
#11 - 10 november 2009 21:25
Andrém skrev:
Jo såg det, och det är även den produkten jag såg förr :) Blir nog att beställa 2 stycken av det så har man 4 stycken lysrör :) Smarrigt!

Hur stort är karet? :)
#12 - 10 november 2009 21:36
Johanski skrev:
Hur stort är karet? :)

400L, 150x50x55 (L*B*H)
#13 - 10 november 2009 21:37
Definitivt fyra rör då med andra ord, blir en bekväm ljusmängd! Ska du inte köra co2 också? :)

PS.

Beställ såna här när du ändå är i farten

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/hagen-5reflektor-p-6182?osCsid=46ddccab7dff7bdd52558a2d36dfb88a

Där kostade även lysrörshållarna bara 750 KR. Har bara bra erfarenheter av guldfisken, oerhört bra service och extremt snabb leverans.

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/hagen-glomat-lysroershaallare-p-6104?osCsid=46ddccab7dff7bdd52558a2d36dfb88a
#14 - 10 november 2009 21:43
Johanski skrev:
Definitivt fyra rör då med andra ord, blir en bekväm ljusmängd! Ska du inte köra co2 också? :)

PS.

Beställ såna här när du ändå är i farten

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/hagen-5reflektor-p-6182?osCsid=46ddccab7dff7bdd52558a2d36dfb88a

Där kostade även lysrörshållarna bara 750 KR. Har bara bra erfarenheter av guldfisken, oerhört bra service och extremt snabb leverans.

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/hagen-glomat-lysroershaallare-p-6104?osCsid=46ddccab7dff7bdd52558a2d36dfb88a

Jo, har bara 2 lysrör (T8 med 40W) så det blir en bättre mängd ljus för både fiskar och växter.

Jo, reflektorer är nog något jag också kommer skaffa men just nu så oroar jag mig över hur jag ska sätta dit det och att det kommer funka som jag vill :) Måste planera lite innan, har inga pengar för att köpa något just nu tyvärr
#15 - 10 november 2009 21:59
Den kapslade grunkan verkar faktiskt vara rätt smidig att använda. Skaffa en sån och montera hållarna i en låda, anslut ström och vips har du en färdig ramp :)

Men visst går det att komma billigare undan. Driftdon (/ballast) kostar 300 kr/st för 2x54W på www.oceanakvarium.se , behöver du dimbara don kostar det dubbelt. Men lysrör dimrar man ju inte :D Till detta behöver du socklar (2 per rör), föreslår att du använder kapslade för 30 kr (st?). Alltså 420 kr för att driva två rör, nääästan halva pengen. Men är det ju lite mer bök med att koppla ihop det själv. Och eftersom vatten finns några cm från elen så bör man ju veta vad man pysslar med...
Min ramp bygde jag själv med lösa komponenter för T8 lysrör. Har 4 st 36W i rampen just nu, men funderar på om man inte ska komplettera med ett par T5'or också. Kostar ju nästan gratis :)
#16 - 10 november 2009 22:06
Jo, att bygga det själv vågar jag nog mig inte på :p jag gick en EL linje fast så säker är jag inte på vad jag sysslar med. Jag kommer nog skaffa hållaren ifrån PWSS, verkar vara något som är minimalt att borra fast och pussla med när akvariet är igång.
#17 - 10 november 2009 22:24
Annars är de här prisvärda, så får du inbyggda reflektorer.

#18 - 10 november 2009 22:27
Andrém skrev:
Jo, att bygga det själv vågar jag nog mig inte på :p jag gick en EL linje fast så säker är jag inte på vad jag sysslar med. Jag kommer nog skaffa hållaren ifrån PWSS, verkar vara något som är minimalt att borra fast och pussla med när akvariet är igång.

Från guldfisken menar du väl ;)
#19 - 12 november 2009 15:06
#20 - 12 november 2009 15:31
Koljonen skrev:

inte gjorda för akvariebruk.

om olycka händer, så gäller inte en enda försäkring.

.
#21 - 12 november 2009 15:58
Kensa skrev:
inte gjorda för akvariebruk.

om olycka händer, så gäller inte en enda försäkring.

.

Kan inte hitta en enda "regel" som säger att jag måste köpa en armatur från zooaffären istället för att välja en 5ggr billigare från en el-butik bara den är klassad för det ändamålet jag ska använda den till.

Bara och välja en armatur som är godkänt för utomhusbruk eller andra fuktiga områden.

Men nyfiken som jag är så är det alltså helt ok att koppla in dessa hållare, drivdon som jag kan köpa från PWSS och mecka ihop själv på min ramp? Alltså försäkringen täcker detta för dom kommer från en zooaffär?

http://cstjanster.idg.se/sprakwebben/ord.asp?ord=kapslingsklassning
kapslingsklassning - (ip rating) - klassning av teknisk utrustnings kapsling, alltså skydd mot vatten, damm, större partiklar och stötar. Kallas också för ip-klassning efter engelska ip rating, där ip står för ingress protection. - Används bland annat om datorutrustning som ska användas i fabriker. En vanlig klassning är IP65, som betyder att utrustningen är dammtät och skyddad mot svagare vattenstrålar från alla håll. IP44 betyder att den tål skvättar av vatten från alla håll och är tät mot större partiklar som sandkorn. Första skyddan står för skydd mot damm och annat, andra siffran för skydd mot inträngande vatten. Ju högre siffra desto bättre skydd. - Läs mer på [COLOR=#000000]SP Sveriges tekniska forskningsinstituts[/COLOR] webbsidor.
#22 - 12 november 2009 16:27
Grejen är att jag vill inte ha en sådan armatur som du länkade, visst att dom är billigare men jag har helt enkelt inte plats att sätta dit dom, dom är för stora (har jag för mig) men jag ska gräva lite vidare och mäta och se men såklart så föredrar jag något som tål lite vatten än inget alls.
#23 - 12 november 2009 17:01
Andrém skrev:
Grejen är att jag vill inte ha en sådan armatur som du länkade, visst att dom är billigare men jag har helt enkelt inte plats att sätta dit dom, dom är för stora (har jag för mig) men jag ska gräva lite vidare och mäta och se men såklart så föredrar jag något som tål lite vatten än inget alls.

det finns billigare drivdon om du bara söker utanför zooaffärerna.

Men annars kan man plocka delarna från dessa och montera dit man nu vill ha dom.
#24 - 12 november 2009 17:13
Koljonen skrev:

Men annars kan man plocka delarna från dessa och montera dit man nu vill ha dom.

Jodå exakt, jag försöker ju hitta något som funkar bra och inte är för dyrt men det är främst säkerheten jag tänker på vilket jag gärna betalar lite extra för.
#25 - 12 november 2009 17:44
Koljonen skrev:

Inte alltid så lätt att "slakta" en lysrörsarmatur och använda delarna. T.ex. brukar lysrörshållarna inte kunna användas då dom är specialanpassade för armaturen osv.
#26 - 12 november 2009 22:49
Sleaper skrev:
Inte alltid så lätt att "slakta" en lysrörsarmatur och använda delarna. T.ex. brukar lysrörshållarna inte kunna användas då dom är specialanpassade för armaturen osv.

Allt går bara man vill!

Men det finns även lösa delar att köpa för den som orkar leta, ip67 klassade rörhållare (don från nått gammalt armatur som du köpt, hämtat från industrin eller vart du nu kan tänka dig hämta det) så är du lika säker som du är när du betalar 1000kr för 1st setup från zoot men betydligt billigare.

Vill du vara änna säkrare så köper du jordfelsbrytare.

Lite som att ni gärna betalar 25kr/kg för rådasand hos din lokala zoohandlare än går till närmsta bygghandel och hämtar en 25kg säck för 80kr.
#27 - 12 november 2009 22:59
Lite info om IP klassningarna för den som nu undrar vad IPxx står för och vad som är rekomenderat för den bruk vi är ute efter.

http://www.glamox.se/glx/ArticleAdmin/ShowImage.aspx?tblType=Article&Type=Images&ImageId=141858
#28 - 1 december 2009 07:31
Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd :D men när det står t.ex på en armatur 2x36W är det då max 36W lysrör den kan driva? Lite konstigt att jag inte har sett en armatur på t.ex kjell o company, rusta etc där det står 2x54W eller liknande.
#29 - 1 december 2009 10:04
Watten är bunden till längden på röret, så du får varken in ett kortare eller längre rör om det är en färdig armatur vi pratar om. Lysrörshållare är en annan femma, har jag för mig.
#30 - 1 december 2009 10:10
Johanski skrev:
Watten är bunden till längden på röret, så du får varken in ett kortare eller längre rör om det är en färdig armatur vi pratar om. Lysrörshållare är en annan femma, har jag för mig.

Aha, antog att det var något sådant men var inte säker. Ville bara höra efter, men då är det nog som det står på sidan att den håller 2x36W rör pga rörens längd kan inte ge mer W som du säger Johanski.

Annons