Ny lek nya bilder på v.f. discus i sällskapstank!

#1 - 21 januari 2006 15:07
#2 - 21 januari 2006 15:28
#3 - 21 januari 2006 15:30
#4 - 21 januari 2006 15:35
#5 - 21 januari 2006 15:41
#6 - 21 januari 2006 15:44
#7 - 21 januari 2006 15:46
#8 - 21 januari 2006 15:48
#9 - 21 januari 2006 15:50
#10 - 21 januari 2006 15:52
roligt att se. riktigt trevliga bilder :) mer tack [:-53] [:-53] [:-106]
#11 - 21 januari 2006 16:43
Ja håller med..fascinerande!!:D
mer bilder!!;)
#12 - 22 januari 2006 14:14
Mycket snyggt!!!

Använder du co2 i tanken?
#13 - 22 januari 2006 14:31
fina fiskar:D
#14 - 22 januari 2006 16:15
Du vet att skalarerna som är på bilderna inte är några altum va ?
Möjligtvis "redback" skalarer.;)

Ser nämligen exakt likt ut mina "red back" skalarer från manacapuru[8D]
#15 - 22 januari 2006 17:52
#16 - 22 januari 2006 18:02
I know och dina diskusar är underbara att följa men.....tänkte bara påpeka att visserligen kan altum se lite olika ut beroende på fångstplatser och så.[:o]

Kolla denna sajten som är super om man nu ska artbestämma sina skalarer.:D

http://www.finarama.com/tba/identification.htm
Bilagor:
#17 - 22 januari 2006 18:04
:)
#18 - 22 januari 2006 18:07
#19 - 22 januari 2006 18:15
Väldigt fina discusar! Och... Hmm, väldigt fina scalarer också, som jag dock vågar påstå inte är altum. Kroppen, fenorna, och ränderna stämmer inte. Ser ut som en variant av P. scalare, t.e.x den som felaktigt brukar kallas Perualtum, men som inte är en altum.

Discusarna gillar jag verkligen, de är bra mycket snyggare än de framavlade varianterna.
#20 - 22 januari 2006 18:54
#21 - 22 januari 2006 20:14
Altum ser likadana ut som halvvuxna, som vuxna, i form, färger och fenor. Jag har aldrig sett en altum med så kraftig panna som vanliga scalarer får, och altumen har kraftigare knyck på nosen. Fenorna på altum ger ett smalare och högre intryck, och stjärtfenan ser smalare ut. Jag har haft både äkta altum, och den såkallade perualtumen, och det är ganska stora skillnader mellan dem. Bilden på din Orinocoaltum är förmodligen en äkta altum. Att "dumerilii" (leopoldi) säljs som altum tycker jag är konstigt, de liknar inte varandra. En affär här i närheten fick in VF scalarer från nå´n flod som jag inte minns namnet på, plus ett gäng leopoldi som bifångst.

Här är en bild på äkta altum:
http://www.akvariumas.lt/zuvys/cichlidae/pterophyllum/images/pterophyllum_altum_big.jpg
#22 - 22 januari 2006 20:21
Den första bilden ser ut som en altum i kroppen men den andra ser inte ut som det.............
#23 - 22 januari 2006 20:29
Håller med Edlund,,,Den första ser faktiskt ut som en Altum.;)
#24 - 22 januari 2006 22:11
#25 - 22 januari 2006 22:13
Whatever...nu ser vi fram emot fler diskusyngelbilder iaf....
#26 - 22 januari 2006 22:32
[QUOTE=p-ö]inföding som packade min sändning satt och sov utan tog tacksamt emot en grupp Dumerilii som Altum.
[/QUOTE]

Fina Diskusar du har fått tag på!
Hoppas ynglen växer upp och blir fina individer.

En undran, vad är så speciellt med Dumerillii skalarer, har aldrig själv haft skalarer kanske därför jag inte vet...

andreas
#27 - 23 januari 2006 07:57
Vackra bilder :)
#28 - 23 januari 2006 09:24
[quote=Aquaboi]
En undran, vad är så speciellt med Dumerillii skalarer, har aldrig själv haft skalarer kanske därför jag inte vet...

andreas[/quote]

Det enda som är speciellt med dom är att dom är fula....[xx(]

Men det e min åsikt och ni andra som vill ha dom får som sagt tycka annat.[:P]
Smaken e som baken....delad [:D]
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 23 januari 2006 17:20
[quote=drd]Det enda som är speciellt med dom är att dom är fula....[xx(][/quote]
Smaken är som baken - tycker att dumerilli är snygga och tycker istället att skalarer (oavsett art) som gått i för låga akvarier är fula och sedan gillar jag väl inte heller direkt avelsformer av vare sig skalarer eller diskus.
För den skull vill jag inte vara oförskämd och klassa ner på andras smak att de har fula fiskar bara för att jag inte gillar just de varianterna - vi har ju alla olika smak som tur är.

Handlade inte denna tråd om diskus förövrigt.
#30 - 24 januari 2006 21:29
Vad har hänt med P-Ö´s inlägg?

#31 - 30 januari 2006 19:25
[QUOTE=Alexander Ylipää]Vad har hänt med P-Ö´s inlägg?

*********[/QUOTE]

ja-a.. det undrar jag åxå.. kanske han blev less på att allt snack handlade om hans scalarer.

Väntar med spänning på mera bilder
#32 - 30 januari 2006 23:55
Jag tror det är bäst att jag behåller det för mig själv innan ngn "förståsigpåare" här hänvisar till ngt "lexikon" och påstår att mina Discusar är guppis. :)

Tråkigt för Er som fann intresse i detta men som vanligt så är det alltid några som skall sabba för alla andra.

Avundsjuka är människans sämsta egenskap,likväl den som fortast genomskådas.[;)]
#33 - 31 januari 2006 05:10
Så kasst.....till och med jag hade sett fram emot nya diskuskort.
Bara för att du inte tålde lite kritik om dina "altum" så behöver du ju inte va blyg med berättandet om dom nya ynglen.
Men det e ditt val P-Ö så.....
#34 - 31 januari 2006 12:42
komigen nu mer bilder sluta barnsla er samtliga... måste bara få medela en liten halv rolig nyhet hade ett par med golden sunrise som fick fram frisimande yngel för någon dagsen. men sen va de roliga slut när ja kom hem från jobbet så var dom borta :(
#35 - 31 januari 2006 13:26
Beklagar sorgen Danne K:(
#36 - 31 januari 2006 13:30
vart tog alla bilder vägen????? eller e de bara stjärnor för mig??? dom va ju sååååå fina...hmmm missa att dom va bortagna...synd =(
#37 - 31 januari 2006 14:02
[quote=Jerry]Beklagar sorgen Danne K:([/quote]

De e lugnt det var deras första försök.. en av dom hade lekt tidigare en gång med en annan partner hoppas på att dom ska leka snart igen... men nog hade de vart roligt om dom hade klarat sig vart lite besviken när man kom hem de måst ja erkänna :(
#38 - 31 januari 2006 14:06
mycket förvirrande tråd...
#39 - 31 januari 2006 14:37
Men nog hade de vart roligt om dom hade klarat sig vart lite besviken när man kom hem de måst ja erkänna :([/quote]

Förstår dig.:(

Men hus stora är dina diskusar?

p-ö snälla fortsätt posta dina underbara diskus/skalar bilder.[:I]
#40 - 31 januari 2006 15:04
är dålig på att uppskatta längd men typ 15 kanske :D
#41 - 31 januari 2006 18:13
okeej.;)
#42 - 31 januari 2006 20:21
[quote=anna7607] dom va ju sååååå fina...hmmm missa att dom va bortagna...synd =([/quote]

Den här gillar jag skarpt(dock inget lekpar) utan en helt "vanlig" vf.

p.s. I bakgrunden skymtas en helt vanlig scalarhona.*blink*
#43 - 31 januari 2006 20:26
OK det va så här allt började.http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=77198

Sedan blev det så här i en annan tank där jag delar upp tanken på tre bilder.

Bild 1.
#44 - 31 januari 2006 20:27
Bild 2.
#45 - 31 januari 2006 20:28
Bild 3. Och här har vi lekparet.
#46 - 31 januari 2006 20:31
Fyra försök och det blir stadigt bättre!! För andra gången är ynglerna nu frisimmande.
#47 - 31 januari 2006 20:34
Bild på hur föräldrarna vaktar.
#48 - 31 januari 2006 20:35
En till bild.
#49 - 31 januari 2006 20:36
Och en till.
#50 - 31 januari 2006 20:37
Föräldrarbyte.
#51 - 31 januari 2006 20:42
[quote=Danne_K]komigen nu mer bilder sluta barnsla er samtliga... måste bara få medela en liten halv rolig nyhet hade ett par med golden sunrise som fick fram frisimande yngel för någon dagsen. men sen va de roliga slut när ja kom hem från jobbet så var dom borta :([/quote]

Gråt inte precis samma sak hände för mig (på natten) och dagen efter så va en av mina "scalarer" ovanligt rund och fin. Skam den som ger sig sa lekparet och satte genast igång igen. Denna bild tycker jag e lite ball då jag va tvungen att lysa upp lite med en ficklampa för att man på roten skall kunna se larverna.
#52 - 31 januari 2006 20:45
Jag gillar bilden och lägger ut en till. I morgon så är dom återigen frisimmande och denna gång skall jag prova ngt annat för att se om det är "scalaren" som snor dom på natten eller om det är dom själva som "somnar in"
#53 - 31 januari 2006 20:50
Den första bilden var på ett riktigt prakt exemplar;)
F*n va man blir avis,av att se dina fina fiskar.
#54 - 31 januari 2006 20:50
Så här har vi då en bild på min "naturliga" avskärmning och senast på torsdag får vi reda på svaret.
#55 - 31 januari 2006 21:42
[QUOTE=p-ö]Så här har vi då en bild på min "naturliga" avskärmning och senast på torsdag får vi reda på svaret.[/QUOTE]
När du vaknar imorgon har scalarerna rammat ner nätet :)
Nejdå!
Lycka till med ynglen nu!
Vad matar du ynglen med sen om de klarar sig?

andreas
#56 - 31 januari 2006 21:48
Jag har några bilder med högupplösning fast inte för dagen på lekparet då dom står i lite för ljusskygg miljö.

Kan visa en här och fler kommer senare.
#57 - 31 januari 2006 21:56
[quote=Aquaboi]
Vad matar du ynglen med sen om de klarar sig?
andreas[/quote]

Här kommer poängen med Discus(och det häftigaste) att ynglena inte behöver matas första veckan utan äter på föräldrarnas kropps sekret. Vet inte om det syns men honan har gått ner i färg och ser nästan "slemmig ut" medans hanen under hela tiden tagit ansvar för vaktningen. Vid frisimmande så kommer hanen få lite mer vila och det är främst honan som tar hand om matningen, därav låter hanen honan för dagen först äta sig mätt för att klara av det ansvar som hon senare kommer att ta den största delen av.

Efter ca en vecka är det dags att börja mata ynglena med levande nykläckta artemier.
#58 - 31 januari 2006 22:00
Tack för alla trevliga PM som gjorde att jag tänkte om.
#59 - 31 januari 2006 22:04
[quote=join4t]mycket förvirrande tråd...[/quote]

Tycker du???? Jag förstår inte vad du menar*asg*
#60 - 31 januari 2006 23:01
Tycker det är kul att du ändrat dig. Bilderna är en fröjd att se. Iofs förstår jag att det bara är Vf som gäller för dig o för en annan är det väl det som är kvar att jobba med.:) Men beteende finns alltid. O det är väl det som är kul.
I denna tank på 420 liter går 10 stora snakeskin, två par fick för sig at leka. Eftersom jag inte hade plats att flytta resterande fiskar då fick de gå kvar.
De var frisimmande idag när jag kom hem från jobbet (vid 4 tiden) Men i princip har de stått i samma ställning sedan jag kom hem tills nu. En V-ställning med de små mellan sig. Härligt o se som kom igen nu Pö mer kort:D
#61 - 31 januari 2006 23:16
[quote=p-ö]Gråt inte precis samma sak hände för mig (på natten) och dagen efter så va en av mina "scalarer" ovanligt rund och fin. Skam den som ger sig sa lekparet och satte genast igång igen. Denna bild tycker jag e lite ball då jag va tvungen att lysa upp lite med en ficklampa för att man på roten skall kunna se larverna.[/quote]

Det som har hänt för mig nu vet inte hur många gånger är att samma dag som dom ska kläckas blir dom uppätna (försvinner) men samtliga par har haft uppehåll nu ett ganska bra tag.. vilket jag tror är bra för tycker att dom har vart nog så små för att leka... så hoppas på att de ska gå ännu bättre nu nästa gång dom leker :) frisimande yngel var med andra ord ett stort fal framåt i varje fall... även om ja började hoppas lite på att det skulle hålla hela vägen om man säger så :rolleyes:
#62 - 31 januari 2006 23:22
Den första bilden som du la ut nu på singel diskusen är grym :) även paret är ju jätte fina hoppas nu bara att nått av mina par lyckas dra upp yngel så man får se de live :)
#63 - 31 januari 2006 23:44
[quote=kaj.p] En V-ställning med de små mellan sig. Härligt o se som kom igen nu Pö mer kort:D[/quote]

Jag bara älskar att se detta naturliga beteende liksom även dina uppvisar utifrån denna V-formation.

Jag lovar utifrån ditt och alla andras önskan om att jag lägger ut fler bilder här men kan vi inte ta denna i repris, den är ju bara så vacker trots dålig kvalite.
#64 - 31 januari 2006 23:55
otroligt fina discusar.. funderar själv på att skaffa de kanske..
vet du var på internet man kan hitta discus till salu?? nån hemsida till en affär kanske eller nåt.. gärna med bild o pris
#65 - 31 januari 2006 23:55
[quote=Danne_K]Den första bilden som du la ut nu på singel diskusen är grym :) [/quote]

För din skull så ska jag ta en ny bild i morgon,en digitalbild. Dom bilderna brukar bli lite bättre.*blink*

För övrigt så va det inte den som jag ville visa utan en grön "Tefe green" som lätt kan förväxlas med en "Coari" utifrån sin enorma färgteckning men den ville inte vara med utan surade hela tiden i skuggan under roten så då blev det denna i stället som tyckte att i så fall duger väl jag.

Jag är inte helt säker på exakt vad det är för Discus förutom att det inte är en Guppi och är det ngn som vet så emotager jag tacksamt svaret på det.

Det är denna Discus som jag pratar om.
#66 - 1 februari 2006 00:03
[quote=andreassofus]otroligt fina discusar.. funderar själv på att skaffa de kanske..
vet du var på internet man kan hitta discus till salu?? nån hemsida till en affär kanske eller nåt.. gärna med bild o pris[/quote]

Beror på var du bor, detta är inte annons sidan av Zoopet och länkar hit o dit passar inte in i tråden, dock börjar jag få lite ont om utrymme. Du kan PM:a.
#67 - 1 februari 2006 11:51
En liten rolig detalj är att mitt senaste lekpar använda ofta även dom av v-formationen tillfällighet? :)
#68 - 1 februari 2006 19:49
[quote=p-ö]Så här har vi då en bild på min "naturliga" avskärmning och senast på torsdag får vi reda på svaret.[/quote]

Det sket sig, vi får börja om.Den "naturliga" avskärmningen ska bort då den visade sig vara onaturlig.
#69 - 1 februari 2006 19:52
[quote=p-ö]För din skull så ska jag ta en ny bild i morgon,en digitalbild. Dom bilderna brukar bli lite bättre.*blink*[/quote]
Så mkt bättre bilder blev det inte men skickar ett par i alla fall.
#70 - 1 februari 2006 19:53
En till.
#71 - 1 februari 2006 19:54
Å en till.
#72 - 1 februari 2006 19:56
Nu tror jag även dessa börjar para ut.
#73 - 1 februari 2006 20:00
[quote=p-ö]
För övrigt så va det inte den som jag ville visa utan en grön "Tefe green" [/quote]

Skitkass bild men jag slänger in den i alla fall.
#74 - 1 februari 2006 20:02
[quote=Danne_K]En liten rolig detalj är att mitt senaste lekpar använda ofta även dom av v-formationen tillfällighet? :)[/quote]

Nej ingen tillfällighet bara ett naturligt beteende.;)
#75 - 1 februari 2006 20:02
[QUOTE=p-ö]Det sket sig, vi får börja om.Den "naturliga" avskärmningen ska bort då den visade sig vara onaturlig.[/QUOTE]

Synd. Nya tag bara
#76 - 1 februari 2006 21:35
[quote=p-ö]Nej ingen tillfällighet bara ett naturligt beteende.;)[/quote]

okej dom tidigare gångerna har dom haft lite annan taktik en fläcktar och en jagar allt som kommer nära. efter ett tag så avlöste dom varandra. men dom stod nästan aldrig i något som liknade någon formation :)
#77 - 1 februari 2006 21:38
snygga bilder förresten.. jag tjuvlägger in en fråga bara, funderar på att sätta ner någon fisk som äter sniglar funderar på praktbotia men är lite rädd att dom ska ta rommen under natten vad tror ni? någon som har nått tips på någon annan?
#78 - 1 februari 2006 22:00
[QUOTE=Danne_K]snygga bilder förresten.. jag tjuvlägger in en fråga bara, funderar på att sätta ner någon fisk som äter sniglar funderar på praktbotia men är lite rädd att dom ska ta rommen under natten vad tror ni? någon som har nått tips på någon annan?[/QUOTE]

Jag har bara dåliga erfarenheter av praktbotior med discus.

1. Så tar nog praktbotian rommen av disusarna.
2. Praktbotiorna har en tendens att ligga ut efter sidorna å discusarna och käkar av sekretet, det slutar med att discusarna blir skygga och trötta.
3. Tycker att praktbotior har högre genomsnitts hastighet än disusarna :).. alltså risken är att discusarna blir stressade och skrämda av den orange/svarta raketen som far runt :)
#79 - 1 februari 2006 23:46
okej du råkar inte ha något tips på någon annan som kanske skulle funka bättre?
#80 - 2 februari 2006 03:48
[quote=Danne_K]okej du råkar inte ha något tips på någon annan som kanske skulle funka bättre?[/quote]

Prova med den här dåhttp://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=844
jag har 5 st i den tanken där mitt par leker och det är inga problem(förutom för snigeläggen).
#81 - 2 februari 2006 08:03
[FONT="Comic Sans MS"]Vad har du för vattenvärden,temp i baljan P-Ö ? :confused:
Funderar nämligen själv på ett gäng VF diskus nu när man bara haft odlade varianter några år.
Har hittat några redspotted green och en röd med lite heckelanlag på kroppen som jag tänkte släppa i mitt 375 liters med btn miniamazonas.[/FONT]
#82 - 2 februari 2006 10:49
[quote=p-ö]Den här gillar jag skarpt(dock inget lekpar) utan en helt "vanlig" vf.

p.s. I bakgrunden skymtas en helt vanlig scalarhona.*blink*[/quote]

...vackert... ;)
#83 - 2 februari 2006 10:53
blir så avundsjuk... VILL OXÅ HA DISCUS....[:-118] :D
#84 - 2 februari 2006 12:41
[QUOTE=drd][FONT="Comic Sans MS"]Vad har du för vattenvärden,temp i baljan P-Ö ? :confused:
Funderar nämligen själv på ett gäng VF diskus nu när man bara haft odlade varianter några år.
Har hittat några redspotted green och en röd med lite heckelanlag på kroppen som jag tänkte släppa i mitt 375 liters med btn miniamazonas.[/FONT]
[/QUOTE]

e det bengans....? supergrymma..
p-ö. har du något som hjälper växterna? och vad har du för sand?
#85 - 2 februari 2006 12:48
[quote=p-ö]Prova med den här dåhttp://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=844
jag har 5 st i den tanken där mitt par leker och det är inga problem(förutom för snigeläggen).[/quote]

du tror inte att dom kommer att ta romen från diskusarna med tanke på att dom är nattaktiva?
#86 - 2 februari 2006 12:55
[QUOTE=anna7607]blir så avundsjuk... VILL OXÅ HA DISCUS....[:-118] :D[/QUOTE]

bara att införskaffa då ;)

"retas lite med en oidentiferad VF med lite heckel anlag"
http://img263.imageshack.us/img263/9681/im0050660gy.jpg
#87 - 2 februari 2006 12:58
mmmm de tänker jag :D håller på med byggprojekt jätteakvarium kan man ha dom med scalarer e ju frågan då... för det vill sambon ha och det blir ju han som bygger :D
#88 - 2 februari 2006 13:09
[QUOTE=anna7607]mmmm de tänker jag :D håller på med byggprojekt jätteakvarium kan man ha dom med scalarer e ju frågan då... för det vill sambon ha och det blir ju han som bygger :D[/QUOTE]

Med altum eller perualtum så går det hur bra som helst.

Vanliga Scalarer kan vara lite "grymma" när dom äter så discusarna inte hinner med att få mat.

Men för mig är det tvärtom. :) discusarna e så glupska att scalarerna får vänta på sin tur :D
#89 - 2 februari 2006 13:13
tänkte på altum isf =).... gud va bra :D :D :D ska jag sparka lite fart i sambon så jag får akvariumet =)
#90 - 2 februari 2006 18:50
[quote=anna7607]mmmm de tänker jag :D håller på med byggprojekt jätteakvarium kan man ha dom med scalarer e ju frågan då... för det vill sambon ha och det blir ju han som bygger :D[/quote]

jätteakvarium hur stort är de???
#91 - 2 februari 2006 18:52
[quote=Danne_K]du tror inte att dom kommer att ta romen från diskusarna med tanke på att dom är nattaktiva?[/quote]

Jag TROR inte det då dom har lekt sex ggr och alla ägg har varit kvar och utvecklats till larver vilket har tagit ca 5 dygn varje gång utan att dom "försvunnit" Det som skiter sig är vid frisimmningsstadiet inom ett dygn, det är då dom "försvinner". Dom får väl helt enkelt träna lite mer skärpa till sig.
#92 - 2 februari 2006 18:55
[quote=drd][FONT=Comic Sans MS]Vad har du för vattenvärden,temp i baljan P-Ö ? :confused: [/FONT][FONT=Comic Sans MS]
Har hittat några redspotted green och en röd med lite heckelanlag på kroppen som jag tänkte släppa i mitt 375 liters med btn miniamazonas.[/FONT][/quote]

Dom klarar lätt dina vattenvärden och kommer trivas som fisken i vattnet.[:o]
Tempen är som alltid i mina tankar runt 26-27 grader då högre temperatur för varje grad kraftigt reducerar syrehalten i vattnet vilket lätt leder till syrebrist så vida man nu inte kör med cirkulations storm och syrestenar vilket endast gör att livsviktig co2 går förlorad. Bakterier trivs ju oxå bättre ju varmare det blir.

p.s. fin bild.
#93 - 2 februari 2006 19:06
[quote=jolle]
p-ö. har du något som hjälper växterna? och vad har du för sand?[/quote]

Absolut inga tillsatser av växtnäring, bara ljus. Dock så är jag ytterst försiktig med att plantera växterna på botten i sanden utan sätter dom gärna i rötterna så deras eget rotsystem inte "kvävs" i sanden. Sanden är vanlig Engelsk sjösten i olika lager av tjocklek,som minst 0,3-0,6.
På vissa ställen har jag dock fuskat med lite svart sand.
Dock aldrig så finkornig sand att den snabbt klíbbar igen och blir som en "betongmatta"
#94 - 2 februari 2006 20:34
Åååå..Vad man blir Avundsjuk av att se dina grymt fina diskusar p-ö..!!:D
Lite skillnad mot mina odlade varianter..;);)
Bilagor:
#95 - 3 februari 2006 11:17
[quote=Danne_K]jätteakvarium hur stort är de???[/quote]

Hur många liter vet jag inte men det blir ett hörn akvarium med sidbredd 2x2 meter och utifrån väggen ca 60cm höjd 80. Det blir en välvd ruta innåt...svårt att förklara =(
#96 - 3 februari 2006 11:22
ok om man skulle räkna med en rakruta skulle de väll bli ca 1600l tror ja.. så om rutan är välvd innåt så är de väll lite mindre då.. låter grymt du måste lägga upp lite bilder på de :D
#97 - 3 februari 2006 11:26
de lovar jag att göra :D
#98 - 3 februari 2006 11:34
trevligt ser framemot det :) ska ta å fota mina me å lägga upp lite bilder
#99 - 3 februari 2006 12:23
Nu har jag lagt upp lite bilder på min zoon, så dom som är intreserade kan ju ta sig en liten titt, måste be om ursäkt för den kassa fotografen (jag själv :) ) och att akvarierna inte är direkt ny rengjorda... http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=480574
#100 - 3 februari 2006 13:12
jag e åxå på g, eller har varit länge med att få det mer naturligt för mina discus. har satt i en ny bakgrund till mina vf discus. tyvärr är det några röd turkos med för jag håller på och ska flytta så jag måste tömma min ställning först och då har dom hamnat där i så länge...
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=307869&gid=526966
#101 - 3 februari 2006 13:13
bra jobb p-ö, tror du inspirirerar en hel del folk med dina bilder.
mer bilder!!!
#102 - 3 februari 2006 16:43
Ja mer bilder:D
Hmm nu blir man sugen på att tästa vf diskusar..
Dom är ju grymt läckra:)
#103 - 3 februari 2006 17:47
Mer bilder,mer bilder !!! Vad är det för bilder ni vill ha??? Jag trodde ni ville se bilder på leken och när larverna blev frisimmamde samt hur dom sedan vårdar sina yngel vilket hitils skitit sig i slut ändan. Det kommer ta ca en vecka innan det är dax igen. Jag kan ju inte gärna tjata på dom men visst kan utifrån hur ot denna tråd utvecklat sig lägga in lite andra bilder på lite annat vf i tankarna.

Kan inte ni andra visa lite bilder för mig oxå??? Det finns säkert en hel del urläckra vf fiskar ni kan visa bilder på i denna tråd.
#104 - 3 februari 2006 17:57
Det här är iofs ingen v.f men väl en f1:a med "bebisar" !
#105 - 3 februari 2006 18:08
fin bild på scalareren. måste medela att mina discusar lekte nu medans jag var i väg och åt... satt å väntade innan på att de skulle hända men dom passar på just när man är å äter... typiskt... jaja har ju set de ganska många gånger tidigare..
#106 - 3 februari 2006 18:17
[quote=p-ö]
Kan inte ni andra visa lite bilder för mig oxå??? Det finns säkert en hel del urläckra vf fiskar ni kan visa bilder på i denna tråd.[/quote]

tanken när ja länka till zoonen va ju för att visa dig lite bilder me :P kan ju inte lägga upp bilder här eftersom ja inte är goldie... men vart inte så mycke bilder på lek osv fick slut ström i kameran.. kommer mer så småning om...
#107 - 3 februari 2006 19:00
[quote=Danne_K] kan ju inte lägga upp bilder här eftersom ja inte är goldie...[/quote]

Men bli det då da så gör du ngn glad.Jag tycker inte det är så dyrt så vida man som jag utnyttjar det maximalt.;)

Det där zoonen orkar jag inte hålla på att länka till och lägga upp bilder på, jag har nog med problem att klara av det som det är. Har dock kollat din "zoonn..." den va jättefin!
#108 - 3 februari 2006 19:02
[quote=oveb]Det här är iofs ingen v.f men väl en f1:a med "bebisar" ![/quote]

Det är en KANON bild!!!
#109 - 3 februari 2006 19:19
Jag skulle gärna vilja ha in lite bilder från http://www.zoopet.com/forum/member.php?u=31311

Jag VET att han har ngt väldigt trevligt att visa.
#110 - 3 februari 2006 19:32
Ingen VF men ändå en F1 Red Alanquer. :)

http://img401.imageshack.us/img401/3126/im0053934yz.jpg
#111 - 3 februari 2006 22:01
[QUOTE=p-ö]Jag skulle gärna vilja ha in lite bilder från http://www.zoopet.com/forum/member.php?u=31311

Jag VET att han har ngt väldigt trevligt att visa.[/QUOTE]
tycker åxå matte ska lägga in lite.... he he. jag vet att det finns en massa där....
#112 - 4 februari 2006 14:00
Bucket GRYMT läcker fisk;)

Har tyvärr inga vf diskusar.:(
#113 - 4 februari 2006 15:31
å så less ja blir... nu när ja kom hem höll en av dom på att äta upp all rom :(
#114 - 4 februari 2006 16:47
Beklagar sorgen Danne K.:(
#115 - 4 februari 2006 17:22
#116 - 4 februari 2006 19:23
[quote=Edlund]http://www.zoopet.com/video/showphoto.php?photo=24&limit=recent här har ni nåt o kolla på :)[/quote]

Trevliga "Amerikanska Ciklider" ;)
#117 - 4 februari 2006 19:48
Inga tecken på ny lek.
#118 - 4 februari 2006 19:50
Inte här heller.
#119 - 4 februari 2006 19:52
en annan vacker Discus
#120 - 4 februari 2006 19:53
V-formation????
#121 - 4 februari 2006 19:55
Ingen bra fotomodell.
#122 - 4 februari 2006 19:56
Jo kanske kan bli ngt. När den väl syns så tycker jag att den syns.:confused:
#123 - 4 februari 2006 19:59
Här har vi ngt som både syns och är fet.
#124 - 4 februari 2006 19:59
Riktigt fina bilder:D
Vilken sort är dina diskusar??:)
#125 - 4 februari 2006 20:00
Här bor jag.
#126 - 4 februari 2006 20:02
Bebis på rymmen!!!!!
#127 - 4 februari 2006 20:04
Lite pansarmalar på botten kan väl inte skada???
#128 - 4 februari 2006 20:09
Ah, är det OK med malar ! Då presenterar jag Mr L326 :)
#129 - 4 februari 2006 20:11
[quote=Jerry]Riktigt fina bilder:D
Vilken sort är dina diskusar??:)[/quote]

Tack men skriver jag det så kommer det väl snabbt in ngn annan och påstår ngt helt annant så jag nöjer mig med att skriva att det är V.F. Sedan är det upp till var och en att utifrån "sitt" leksicon själv artbestämma.

Bättre du PM:ar mig om du känner för det.
#130 - 4 februari 2006 20:14
[quote=oveb]Ah, är det OK med malar ! Då presenterar jag Mr L326 :)[/quote]

Så länge det håller sig inom Amerikanska Ciklider så är allt OK. OJ va fin den är,har själv EN i en tank men den ser man nästan aldrig.

Mera Bilder!!!!!!
#131 - 4 februari 2006 20:22
[quote=Danne_K]å så less ja blir... nu när ja kom hem höll en av dom på att äta upp all rom :([/quote]

Inte se det så. Se det istället att det är väldigt bra näringsrik föda och det går bättre nästa gång. Lycka till!!
#132 - 4 februari 2006 20:27
Fårla visa min fina stora Santarem hane :)
#133 - 4 februari 2006 20:29
[quote=p-ö]
Mera Bilder!!!!!![/quote]

Då kör vi scalarer i försvarsställning :)
#134 - 4 februari 2006 20:30
2 Pigeon Blood Blue hanar på vakt
#135 - 4 februari 2006 20:30
[quote=Edlund]Fårla visa min fina stora Santarem hane :)[/quote]

Holy smoke vicken goding !!
#136 - 4 februari 2006 20:34
Jäsicken vad jobbigt det är att titta framåt när man é platt :)
#137 - 4 februari 2006 20:56
[quote=oveb]Jäsicken vad jobbigt det är att titta framåt när man é platt :)[/quote]

Ha ha skitkulbild!!! jag har en annan som jag får ta i repris men den e lika Ball!!

Fast din va mkt bättre med den svarta bakgrunden. Ascol bild*tumme upp*
#138 - 4 februari 2006 21:18
[quote=p-ö]Inte se det så. Se det istället att det är väldigt bra näringsrik föda och det går bättre nästa gång. Lycka till!![/quote]

mm men kändes riktigt jobbigt att dom skulle äta upp dom nu.. är ganska övertygad om att dom åt upp dom förra gången för att dom tyckte att de va för lite många å nu hade dom lagt den största romkakan ja har set någon discus lägga så ja hade verkligen börjat hoppas :( va kostar clown plecos? är grymt sugen på några måste ja säga..
#139 - 4 februari 2006 21:19
Lite gott o blandat
#140 - 4 februari 2006 21:33
[QUOTE=Danne_K]va kostar clown plecos? är grymt sugen på några måste ja säga..[/QUOTE]

nere i velling kostar dom ca. 90 kr
#141 - 4 februari 2006 22:52
måste säga att de är trevliga bilder ni lägger upp :) 90kr de är ju typ va en vanlig ancistrus mal kostar här uppe :P
#142 - 5 februari 2006 07:32
Japp..Bilderna är Skiit FINA.:D
#143 - 5 februari 2006 18:13
Mitt diskuspar, är inne på sin 24:e misslyckade lek! De ni ! har dock sett liv vid vissa lekar, så ett par är det allt.
#144 - 5 februari 2006 19:55
okeej..låter inte så bra:(.
Hur stora är dom när dom börjar att para ut sig??
#145 - 5 februari 2006 21:01
OK nu va det dags igen, dom verkar leka efter klockan och här kommer nu en unik bildserie i Discus lek, dock med dålig bild kvalite. Hoppas det kan glädja ngn.

Vi börjar här.
#146 - 5 februari 2006 21:02
strax efter
#147 - 5 februari 2006 21:03
lite lite senare
#148 - 5 februari 2006 21:04
Får man önska i den här tåten ??? :)

Jag skulle jättegärna se lite riktigt skarpa bilder på diskus-småttingar !
#149 - 5 februari 2006 21:04
ännu en sekund senare och den här bilden gillar jag skarpt!
#150 - 5 februari 2006 21:06
ytterligare två secunder senare
#151 - 5 februari 2006 21:10
Du grabben du stör oss
#152 - 5 februari 2006 21:11
Två timmar senare är allt snart klart
#153 - 5 februari 2006 21:13
Då återstår bara fem dygns vaktande innan vi förhoppningsvis denna gång får se dom frisimmande runt sina föräldrar.
#154 - 5 februari 2006 21:20
[quote=oveb]Får man önska i den här tåten ??? :)

Jag skulle jättegärna se lite riktigt skarpa bilder på diskus-småttingar ![/quote]

Du är välkommen hem till mig för att ta några av dina skarpa fina bilder i mina tankar. Har vi tur går även din önskan in nästa helg. PM:a gärna.
#155 - 6 februari 2006 10:55
Grattis! hoppas de går vägen där gången. Alex 24:e tungt... vet int hur många mina två aktivaste par har men tror inte de är så många... men ska ja vara ärlig så tror ja mer på mitt par som har lekt dom två senaste gångerna (alltså gämfört me dom två som har lekt mest) å som fick upp frisimande i sälskaps akvariet..
#156 - 6 februari 2006 15:43
Grattis.;) p-ö!:D
#157 - 8 februari 2006 21:29
Det här blev ju inga bra bilder men det skall föreställa att äggen är kläckta och larverna är flyttade exakt så som det alltid skett.
#158 - 8 februari 2006 21:32
En bild till men lika skitkass. Man vill ju inte störa för mkt,uppskattningsvis ca 250st ägg kläckta och utvecklade larver.
#159 - 8 februari 2006 21:33
Grattis! igen :D
#160 - 8 februari 2006 21:41
[quote=Danne_K]Grattis! igen :D[/quote]

Tack men så här långt går det ju alltid bra. Det som skiter sig är i frisimmande stadiet.

Det har dock lyckats tidigare med mina Coari och jag saknar fortfarande bilder från M....

Skiter det här sig även denna gång kommer jag att flytta detta par till min Coari Tank(där det är lite mera lugn och ro och sedan åker Coariparet in i denna tank och då kommer det inte bli så lugnt i den här tanken. Ni tycker kanske att denna bruna hane är stor men min Coari hane är minst 1/3 del större och otroligt vass. Honan är heller inte att leka med så vi får se hur det blir. Jag hoppas det funkar nu,främst utifrån att honan börjar bli lite sliten.
#161 - 9 februari 2006 09:37
[quote=p-ö]Jag skulle gärna vilja ha in lite bilder från http://www.zoopet.com/forum/member.php?u=31311

Jag VET att han har ngt väldigt trevligt att visa.[/quote]

Det är ju trevligt att man blir inbjuden på en sån här tråd med alla fina bilder.
Här kommer en gammal bild på några F1 Coari..
Jag ska ta lite nya bilder ikväll och lägga in om jag hinner.

[ATTACH]2022[/ATTACH]
#162 - 9 februari 2006 13:46
[QUOTE=p-ö]En bild till men lika skitkass. Man vill ju inte störa för mkt,uppskattningsvis ca 250st ägg kläckta och utvecklade larver.[/QUOTE]
Hej!
Grattis till den nya leken.
Discus är fascinerande fiskar tycker jag, kan nästan inget om de, men de är verkligen vackra att se på.

En fråga, hur många yngel kan man föda upp till vuxen/säljbar storlek ur en kull om man har ett produktivt par och lägger tid på matning/vattenbyten/allmänskötsel.

andreas
#163 - 9 februari 2006 15:09
Fiina bilder:D
#164 - 9 februari 2006 17:11
[quote=Matte_g]Det är ju trevligt att man blir inbjuden på en sån här tråd med alla fina bilder.
Här kommer en gammal bild på några F1 Coari..
Jag ska ta lite nya bilder ikväll och lägga in om jag hinner.

[ATTACH]2022[/ATTACH][/quote]

Mera NYA bilder Matte_g så vi får se hur dom utvecklar sig. Jävligt fina F1 Coari du har,hummm... jag tycker jag känner igen dom.

*applåder*
#165 - 9 februari 2006 17:19
[quote=Aquaboi]
En fråga, hur många yngel kan man föda upp till vuxen/säljbar storlek ur en kull om man har ett produktivt par och lägger tid på matning/vattenbyten/allmänskötsel.
andreas[/quote]

Mitt Coari par har till dags dato vad jag vet 45 st levande från sin kull som gick tillsammans med dom i ca 2,5-3 månader och va fram till då 48 st. Det betyder tre bortfall sedan dess vilket jag är mäkta stolt över. Vuxna är dom för dagen inte men det finns säker ngn som glatt skulle kalla dom för säljbara. Man ser lite här och där Discusar stora som en femkrona och inte är mer än max 6 månader som kallas för säljbara.

Barn är väl inget man säljer eller???
#166 - 9 februari 2006 19:53
[quote=Matte_g]

Och här kommer bild på föräldrarhanen.
#167 - 9 februari 2006 19:55
[quote=Matte_g]

Och här är en nytagen bild på honan.
#168 - 9 februari 2006 19:55
Läcker firre;)

Ååå nu vill ja också skaffa V.F!!:D
#169 - 9 februari 2006 20:16
[quote=p-ö]Mera NYA bilder Matte_g så vi får se hur dom utvecklar sig. Jävligt fina F1 Coari du har,hummm... jag tycker jag känner igen dom.

*applåder*[/quote]

Här kommer Coari bilder.

[ATTACH]2041[/ATTACH]

[ATTACH]2042[/ATTACH]

[ATTACH]2043[/ATTACH]

[ATTACH]2044[/ATTACH]
#170 - 9 februari 2006 20:17
Skickar in en bild på en VF Alenquer också..

[ATTACH]2045[/ATTACH]
#171 - 9 februari 2006 20:37
Fina:D
#172 - 9 februari 2006 21:12
[quote=Matte_g]Här kommer Coari bilder.

[ATTACH]2041[/ATTACH]

[ATTACH]2042[/ATTACH]

[ATTACH]2043[/ATTACH]

[ATTACH]2044[/ATTACH][/quote]

Oj oj oj va kul att se dom,och vad bra dom verkar må. Teckningen börjar ju komma mer och mer och t.o.m. kan man skymta att dom börjar få sina röda prickar.

Hoppas dom inte får för många röda prickar för då kan man ju förväxla dom med "red spotted" vilket inte vora sant.

Jag bugar och bockar Matte för dessa bilder,dom va hitils dom finaste på denna tråd.

Vem och vad kan slå detta?????

Har vi ngn utmanare här som vill visa ngt riktigt grymt trevligt som har med denna biotop att göra så gör gärna det!!

p.s. Matte otroligt jämt tecknade band på dom, har du kört bilderna i "photo shop" ??
#174 - 10 februari 2006 09:43
Det ser riktigt bra ut jolle hoppas att flytten går bra och att vi får se en klar biotop snart..
#175 - 10 februari 2006 09:48
[quote=p-ö]Oj oj oj va kul att se dom,och vad bra dom verkar må. Teckningen börjar ju komma mer och mer och t.o.m. kan man skymta att dom börjar få sina röda prickar.

Hoppas dom inte får för många röda prickar för då kan man ju förväxla dom med "red spotted" vilket inte vora sant.

Jag bugar och bockar Matte för dessa bilder,dom va hitils dom finaste på denna tråd.

Vem och vad kan slå detta?????

Har vi ngn utmanare här som vill visa ngt riktigt grymt trevligt som har med denna biotop att göra så gör gärna det!!

p.s. Matte otroligt jämt tecknade band på dom, har du kört bilderna i "photo shop" ??[/quote]

Nej dom är inte körda i photoshop.
Men det är som du säger banden är helt spik raka.
Dom kommer bli hur fina som helst.
Jag ska försöka ta några nya bilder varje månad och uppdatera med så att alla kan följa deras uppväxt.
Den största är idag 8cm och resten ligger mellan 6-8cm.
#176 - 11 februari 2006 18:45
Lägger in en bild på en Santarem oxå..

[ATTACH]2060[/ATTACH]
#177 - 11 februari 2006 19:09
Coariparet har lekt igen och Mitt andra pars larver trodde jag skulle bli frisimmande i dag men det blir tydligen i morgon. Går allt vägen så kommer det nya bilder från TVÅ lekpar,ett som vi tidigare sett som nu har ägg samt förhoppningsvis bilder på det andra parets frisimmande yngel så vida dom nu kommit så långt att dom kan hålla ihop ynglen. Det vore jättekul att visa för det är minst 200 larver.

Återkommer hoppas jag.
#178 - 12 februari 2006 13:25
Nu återkommer jag!!! I morse så snart ljuset tändes kom signalen och nu är dom frisimmande!!!!
#179 - 12 februari 2006 13:25
Lite fler bilder.
#180 - 12 februari 2006 13:27
Dom sköter sig bättre nu och snart kan vi se ett föräldrarbyte.
#181 - 12 februari 2006 13:28
schvopp!!!
#182 - 12 februari 2006 13:29
Klart.
#183 - 12 februari 2006 13:38
En sista bild.
#184 - 12 februari 2006 15:02
dunder najs!!!
#185 - 12 februari 2006 15:16
ser riktigt trevligt ut grattis ännu en gång :) har inte haft tid att kolla in nu på några dagar har hållit på med mina tropheus... hoppas på att mina golden ska leka snart igen dom har börjat visa lite lekbetende igen så håller tummarna men är nog några dagar bort fortfarande... men är lite förvånad att mina två andra par inte har lekt nånting sen jag flyttade dom till ett eget akvarium... någon som har nån terori? finns bilder på karet på min zoon http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=480574&gid=609164 har bara en bild på det men man ser ganska bra hur de ser ut där... de enda som jag kan komma på stör dom är att dom inte har lika jämn dygns rytm eftersom att jag har den tanken i sovrummet och att jag jobbar skift så blir de lite svårt att ha timmer på det...
#186 - 12 februari 2006 16:36
[quote=Danne_K] men är lite förvånad att mina två andra par inte har lekt nånting sen jag flyttade dom till ett eget akvarium... någon som har nån terori? [/quote]

Det finns säker många teorier, min teori är att du har stört dom och ändrat miljö,vattenvärden,biotop,läge,ljusförhållanden mm mm .

Varför låter du dom inte ha sin dygnsrytm i fred??? Du kan väl sova i garaget eller ngn annan stans. Ha ha

Alvarligt. Funkar nu inte detta för mig så tänker jag oxå flytta dom till en annan tank,med helt nya förutsättningar avseende läge,ljus,biotop mm då jag så gärna vill ha några f1:or efter detta par.

Jag får dock räkna med ett avbrott på deras lek tills dom känner sig hemma igen, det kan ta upp till ett år men va fasen ett år går ju ganska snabbt
#187 - 12 februari 2006 17:02
vattenvärdena är ju i princip samma... är nog kanske lite mörkare i det nya akvariet bio topen har ju ändrats lite men inte mycke dom fick med roten som dom brukade leka.. och dom fick nästan lika dana växter de andra paret brukade leka på en svärdsplanta så dom fick en sån... nånting som jag har märkt är att dom äter bättre i det nya och lägger på sig mer. men de beror väll på att dom inte leker och spenderar tiden på att äta iställe..
#188 - 12 februari 2006 19:17
[quote=Danne_K]vattenvärdena är ju i princip samma... är nog kanske lite mörkare i det nya akvariet bio topen har ju ändrats lite men inte mycke dom fick med roten som dom brukade leka.. och dom fick nästan lika dana växter de andra paret brukade leka på en svärdsplanta så dom fick en sån... nånting som jag har märkt är att dom äter bättre i det nya och lägger på sig mer. men de beror väll på att dom inte leker och spenderar tiden på att äta iställe..[/quote]

En så "enkel sak" som att denna tank är placerad i ett för dom helt annat perspektiv kan ha en stor avgörande betydelse. Det blir liksom en helt ny värld för dom. Kan det vara så "enkelt"

Dessutom så har jag två tankar,på samma sida men två meters mellanrum och "preppas exakt lika men inte fasen har dom samma vattenvärden utan det skiljer sig ENORMT!!! Skitskumt är det men det är bara så.
#189 - 13 februari 2006 05:37
Häftiga bilder p-ö.
Vi hoppas på att få se mer bilder snart.
#190 - 13 februari 2006 14:41
Verkligen fina bilder:D
Jag tycker det är svårt att ta bra biulder på karen.:(
#191 - 14 februari 2006 05:05
Snart så postar jag lite kort på mina 4 nyinköpta vf gröna diskus oxå.

Köpte 4 igår på bl diskus i helsingborg. :D
#192 - 14 februari 2006 15:33
okej..ser fram emot det drd;)
Vad kosta dom 4?
#193 - 14 februari 2006 15:44
2400:- dessvärre.:( ....gjorde ett stort hål i börsen men det var det förhoppningsvis värt ;)
#194 - 14 februari 2006 16:52
[quote=drd]2400:- dessvärre.:( ....gjorde ett stort hål i börsen men det var det förhoppningsvis värt ;)[/quote]

Vaa? Det blir ju inte mer än 600:- pix per djur,låter för mig som väldigt billigt fast det beror ju lite på vilken storlek samt några andra saker hur billigt det va.

Nååå drd nu blir jag nyfiken,skicka in bilder!!!
#195 - 15 februari 2006 14:14
Ja,skicka in bilder;)!!!
#196 - 15 februari 2006 15:56
Har ni kollat bildarkivet nu ? Mitt menar jag ...hehehe...se dom där
#197 - 15 februari 2006 15:58
Slänger upp några kort här på dom oxå :D
#198 - 15 februari 2006 16:00
[QUOTE=drd]Slänger upp några kort här på dom oxå :D[/QUOTE]

va sa du att det var för sort? för dom liknar jäkligt mycket på mina Red alanquer F1. :) men dom påminner väl om varandra säkert.
#199 - 15 februari 2006 16:20
Nu är dom köpta av BL diskus som gröna och det har han köpt dom som från brasilien så därför så kallar jag dom bara gröna men det är fullt möjligt att dom ska heta nånting annat !
Den som vet berätta för mig är ni snälla.

Bilderna kan ljuga lite oxå p.g.a kameran och inställningarna på den.
#200 - 15 februari 2006 16:59
Vf
#201 - 15 februari 2006 19:51
[quote=drd]Nu är dom köpta av BL diskus som gröna och det har han köpt dom som från brasilien så därför så kallar jag dom bara gröna men det är fullt möjligt att dom ska heta nånting annat !
Den som vet berätta för mig är ni snälla.

Bilderna kan ljuga lite oxå p.g.a kameran och inställningarna på den.[/quote]

Det kan som sagt vara ljuset som spökar och den i mitten på den övre bilden påminner starkt om en Tefe Green eller varför kanske inte en Coari. Dom övriga ser ju helt annorlunda ut i teckningen för att vara Grön Discus.

Skitsamma kanon djur och för dom pengarna. Bara att GRATTULERA!!!!

Lägger in en bild på en Tefe Green bara som jämförelse.
#202 - 16 februari 2006 00:01
Grattis till mycket fina discus drd.
Hade tagit hela stimmet Bengt hade, om jag hade haft plats i karen där hemma.
#203 - 16 februari 2006 07:26
Jo ja vet d Patrik...;)
#204 - 16 februari 2006 13:28
ser riktgit fina ut 600/st tycker jag absolut inte var mycke...
#205 - 16 februari 2006 13:33
[QUOTE=Danne_K]ser riktgit fina ut 600/st tycker jag absolut inte var mycke...[/QUOTE]

nej absolut inte. mycket bra köp.

Tittade i en discus bilds bok och nog e det grön discus det handlar om.
#206 - 16 februari 2006 15:01
Jätte fina fiskar:D både drd och Edlund;);)
#207 - 16 februari 2006 18:28
nu har dom lekt igen får vi se hur de går denna gång...
#208 - 16 februari 2006 18:57
mmm denna är grann :D
#209 - 16 februari 2006 19:39
instämmer :)
#210 - 16 februari 2006 20:50
Japp håller med..!!
Man blir ju så avis;)

drd nu får vi hoppas på att det blir lek;) (Om ett tag)
#211 - 16 februari 2006 21:16
[quote=drd]mmm denna är grann :D[/quote]

Visst är den grann!!! Sagolikt fin liksom dom andra och efter mkt forskande så är det nog så att dom alla är just Grön Discus och just denna med stort inslag av Coari för att inte säga en äkta Coari likväl att dom övriga är förmodligen fångade i tefe området utifrån deras färgteckning. Några v.f. "red spottet" är det absolut inte då just "red spottet" är i första led framavlade F1:or och dina är ju v.f. så än en gång grattis!!! Dom är grymt fina (avundsjuk) men säg mig, kan du inte ta nya bilder och försöka dra ned på den röda färgen så dom blir lite mer naturliga i sin teckning??
#212 - 16 februari 2006 21:17
Det här e helt jävla sjukt!!!!

Kolla här, här e paret som har lekt femtioelva ggr och allt VA frid o fröjd. OK här är dom
#213 - 16 februari 2006 21:23
Då ynglena som vanlig natten mellan söndag och måndag "försvann" så gjorde jag ett större vattenbyte på tisdag kväll med resultatet att två timmar senare så utbryter fullt slagsmål mellan parets hona och den här honan. Kolla bilden.
#214 - 16 februari 2006 21:40
OK hon e både större och vackrare än den honan som hanen parat ut med och lekt så framgångsrikt med "femtioelva gånger" Triggen fortsätter och lekparets hona ger inte en tums vika till att denna hona skall inkräckta på deras lekrevir samt signalerar hela tiden (med sjärtfenan) till hanen att kom hit o lek igen............. Utan resultat

Denna Hane tar nu helt enkelt inom loppet av en timme och BYTER hona till den större och dom har i dag i helt andra änden av tanken lagt ägg på insugningsröret!!!!

Den lilla tidigare så trogna honan är ju naturligt vis förtvivlad över att hanen är otrogen och helt enkelt bytt till en snyggare hona på så kort varsel men i hennes sängkammare blir det ingen lek med annat fruntimmer!!

Jag har aldrig sett ngt liknande och inte har jag några bilder på det heller då ljuset i det hörnet är för mörkt för dagen (kanske kan ta en bild i morgon)

Va fan, är fiskar så lika män eller vad är det som händer. ??? Jag börjar förstå kvinnor som blir förbannade när deras män är otrogna eller byter partner.

Vilket jävla svin*arg* hoppas det går åt hel....(bara för det så går det väl jättebra.) Vi får se helt otroligt unikt för mig är det i alla fall(utifrån fiskarnas värld)
#215 - 16 februari 2006 21:51
Hänger inte riktigt med i ditt resonemang Pö. Jag har svårt att se att man skulle kunna se fångsplats efter teckningen då det är stor variantion i teckning på varje lokal fångstplats eller?? Det finns ju också sk. gypsis dvs vandrande diskus, som blandar om bestånden. När det gäller red spotted green så är det nog så att vi sällan får se de fina fullspotted djuren här hemma. de sorteras redan på fångsstationen o de finaste går till dem som betalar mest dvs tyskar, japaner o amerikaner.
Ett exempel denna Vf har jag köpt som Coari o lovar denna färg o teckninga hade den inte i butiken.
#216 - 16 februari 2006 22:01
[quote=p-ö] kan du inte ta nya bilder och försöka dra ned på den röda färgen så dom blir lite mer naturliga i sin teckning??[/quote]

Detta är så när på exakt som den ser ut i mitt ljussken från rampen.
Ett grolux och ett aqualuxrör som står för färgerna.:)
#217 - 16 februari 2006 22:53
drd, tycker att du har fått fram färgerna och teckningen på fisken mycket mer än när dom gick i butiken, nästan två olika fiskar:p
Ser oxå att du valden den med mest prickar på, helt klart den maffigaste av dom.

Fan, nu har jag bestämt mig helt att sälja mina discus i stora baljan och köpa ett stim VF discus på 14-16 stycken. Denna tråden har förstört mig, måste börja leta efter ett fint gäng nu........
#218 - 17 februari 2006 06:57
Det är möjligt men så ser dom ut i min tank med ljuset som finns där.
I bengt kar så var ju allting så jäkla ljust ljust ljust bara...:D

LJus sand , ljus bakgrund, ljust lyse....kom ner en dag o kika live vettja [:o]
#219 - 18 februari 2006 13:03
Dom är riktigt snygga in med lite fler bilder drd...
#220 - 18 februari 2006 14:15
Det gör jag gärna en dag, när vägarna är riktar sig emot dina trakter (får övertala sambon att Löddeköping är väldigt vackert:) ).
Har inte körkort, men skall försöka börja ta ett nu så jag kan ta mig ut i akvarievärlden, som alla andra:)
#221 - 18 februari 2006 15:35
Ja gör så Patrik !!
E hemma nästan hela dagarna nu så karet står till beskådan stor del av närmsta veckorna iaf...:p
#222 - 19 februari 2006 20:50
[quote=kaj.p]Hänger inte riktigt med i ditt resonemang Pö. Jag har svårt att se att man skulle kunna se fångsplats efter teckningen då det är stor variantion i teckning på varje lokal fångstplats eller?? Det finns ju också sk. gypsis dvs vandrande diskus, som blandar om bestånden. [/quote]

Visst är det som du säger kaj och exakt fångstplats eller teckning är omöjligt att avgöra så vida man nu inte kan lita på fångststationernas uppgifter. Dock så är det ganska lätt att härleda till det flodsystem som just Grön Discus "normalt" är att betrakta som deras biotop utifrån vattnets karaktär samt hur dom utifrån bifloderna mot Tefe,Coari så karakteristiskt ändrar sin färgteckning mot just en mer koncentrerad röd prickig kroppsteckning. Mig veterligt och även enligt mer kunnig lokal expertis så har man hitils inte kunnat påvisa ngn vf art uppkallad som "red spottet" utan bestämt påvisar att det endast är en framavlad art. Däremot så är man mäkta stolt över att kunna erbjuda äkta vf Coari som utifrån sin enorma färgteckning lätt kan klassas som "red spotted"

Jag är skit avundsjuk på drd:s vf "red spotted" För mig så är det ett riktigt praktex. Grattis drd och välkommen till vf "klubben"
#223 - 19 februari 2006 20:54
[quote=drd]Detta är så när på exakt som den ser ut i mitt ljussken från rampen.
Ett grolux och ett aqualuxrör som står för färgerna.:)[/quote]

Du har aldrig som jag provat med JBL:s rör??? I framkant JBL Colur och i bakkant JGL Natur. Svindyra och helt omöjliga att få tag i i sverigen men oj oj oj vilket otroligt ljus det blir. Nästan som i naturen.
#224 - 19 februari 2006 20:57
[quote=p-ö]OK hon e både större och vackrare än den honan som hanen parat ut med och lekt så framgångsrikt med "femtioelva gånger" Triggen fortsätter och lekparets hona ger inte en tums vika till att denna hona skall inkräckta på deras lekrevir samt signalerar hela tiden (med sjärtfenan) till hanen att kom hit o lek igen............. Utan resultat

Denna Hane tar nu helt enkelt inom loppet av en timme och BYTER hona till den större och dom har i dag i helt andra änden av tanken lagt ägg på insugningsröret!!!!

Den lilla tidigare så trogna honan är ju naturligt vis förtvivlad över att hanen är otrogen och helt enkelt bytt till en snyggare hona på så kort varsel men i hennes sängkammare blir det ingen lek med annat fruntimmer!!

Jag har aldrig sett ngt liknande och inte har jag några bilder på det heller då ljuset i det hörnet är för mörkt för dagen (kanske kan ta en bild i morgon)

Va fan, är fiskar så lika män eller vad är det som händer. ??? Jag börjar förstå kvinnor som blir förbannade när deras män är otrogna eller byter partner.

Vilket jävla svin*arg* hoppas det går åt hel....(bara för det så går det väl jättebra.) Vi får se helt otroligt unikt för mig är det i alla fall(utifrån fiskarnas värld)[/quote]

Kommer ni ihåg??? Nu har jag stora bekymmer och fattar ingenting. Kolla här vad som händer.
#225 - 19 februari 2006 21:00
Hur som helst så verkar det ju fungera.
#226 - 19 februari 2006 21:02
Vass är hon oxå den nya honan som han valt.
#227 - 19 februari 2006 21:03
Nu åker ngn av dom andra som är för nyfiken på stryk.
#228 - 19 februari 2006 21:05
Att ha kläckta larver på ett plaströr verkar dock vara lite för onaturligt så då får vi väl flytta dom till en säkrara plats.
#229 - 19 februari 2006 21:08
Och så här är det för dagen. Hur det kommer utveckla sig törs jag inte tänka på men ger mig fasen på att dom fixar det här.
#230 - 19 februari 2006 21:13
Inte nog med detta nu leker mitt Coari par igen!!!!
#231 - 19 februari 2006 21:14
Kolla en bild till!
#232 - 19 februari 2006 21:16
Jag blir matt.... Nu börjar det här påminna om ett horhus. Dom har sex överallt. Vad gör man????
#233 - 20 februari 2006 13:16
Okej:)
heheheheh

Jag vill att min diskusar ska para ut sig snart..:(

Verkligen fina bilder allihopa..:D:D
#234 - 20 februari 2006 15:15
[QUOTE=p-ö]Jag blir matt.... Nu börjar det här påminna om ett horhus. Dom har sex överallt. Vad gör man????[/QUOTE]

LOL.. man njuter :) jag e inte avis.. nej nej.. inte alls..

det här e en jäkligt trevlig tråd :)
#235 - 20 februari 2006 23:38
[quote=p-ö]Visst är det som du säger kaj och exakt fångstplats eller teckning är omöjligt att avgöra så vida man nu inte kan lita på fångststationernas uppgifter. Dock så är det ganska lätt att härleda till det flodsystem som just Grön Discus "normalt" är att betrakta som deras biotop utifrån vattnets karaktär samt hur dom utifrån bifloderna mot Tefe,Coari så karakteristiskt ändrar sin färgteckning mot just en mer koncentrerad röd prickig kroppsteckning. Mig veterligt och även enligt mer kunnig lokal expertis så har man hitils inte kunnat påvisa ngn vf art uppkallad som "red spottet" utan bestämt påvisar att det endast är en framavlad art. Däremot så är man mäkta stolt över att kunna erbjuda äkta vf Coari som utifrån sin enorma färgteckning lätt kan klassas som "red spotted"

Jag är skit avundsjuk på drd:s vf "red spotted" För mig så är det ett riktigt praktex. Grattis drd och välkommen till vf "klubben"[/quote]

Men p-ö Det finns bara två arter av diskus enligt all senast vetenskap. Vild som odlad. Sedan finns det en massa teckningar o varianter som oftat beskrivs i namn som typ royal, semiroyal,och spotted kontra fullspotted. Så red spotted är ju bara en färgteckning som man odlat på o helt klart kommer ursprunget av alla odlade "red spott" från de vilda.
Så även hos Coari. Kolla en av de större tyska importörernas galleri. Kolla in deras Corai det finns ett brett spectra i utseeende även där.http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Diskuswildf%E4nge/INDEX.htm
#236 - 21 februari 2006 07:35
[FONT=Comic Sans MS]Mina 4 är vad man kan se på den import sidan dessa följande sorter.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]1. 2 st Tefe red spotted[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]2. Manacapuru blue[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]3. Japura[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Men om det är så dom heter det vetigudarna men snygga är dom och dom verkar trivas kanon trots det decimerade simutrymmet.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Dom ska dock få flytta till större hem i helgen som kommer för jag ska ha ner dom i mitt 540 liters istället för btn 375 karet.[/FONT]
#237 - 21 februari 2006 07:47
Satan vad dom e fina.
#238 - 21 februari 2006 08:33
[quote=drd][FONT=Comic Sans MS]Mina 4 är vad man kan se på den import sidan dessa följande sorter.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]1. 2 st Tefe red spotted[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]2. Manacapuru blue[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]3. Japura[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Men om det är så dom heter det vetigudarna men snygga är dom och dom verkar trivas kanon trots det decimerade simutrymmet.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Dom ska dock få flytta till större hem i helgen som kommer för jag ska ha ner dom i mitt 540 liters istället för btn 375 karet.[/FONT][/quote]

Mattias Dom kommer från samma ställe fråga Bengt vad som står på importlistan. Du kan inte se fångsplats utifrån teckning.
#239 - 21 februari 2006 08:39
Så kan det klart oxå vara Kaj .....

SKa ringa bengan i eftermiddag och höra om han har koll på d ;)
#240 - 21 februari 2006 17:59
[quote=kaj.p]Men p-ö Det finns bara två arter av diskus enligt all senast vetenskap. Vild som odlad. Sedan finns det en massa teckningar o varianter som oftat beskrivs i namn som typ royal, semiroyal,och spotted kontra fullspotted. Så red spotted är ju bara en färgteckning som man odlat på o helt klart kommer ursprunget av alla odlade "red spott" från de vilda.
Så även hos Coari. Kolla en av de större tyska importörernas galleri. Kolla in deras Corai det finns ett brett spectra i utseeende även där.http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Diskuswildf%E4nge/INDEX.htm[/quote]

Jo jag vet kaj, jag är inte så bra på odlade men vet att det ursprungligen utifrån VF endast finns fyra arter,Heckeel,grön,brun och blå och dom har sina karasteristiska drag utifrån olika flodområden. Sedan har det ju med tiden blivit lite gypsis som du kallar dom för utifrån utfiskning samt miljöförstöringar i flodområdena.

Kul oxå att det börjar dyka upp nya namn såsom bl.a Coari "red spottet" då det tidigare aldrig skådats en Coari
naturligt helt utan sina karakteristiska röda prickar.

En annan sak som jag reagerade på utifrån den jättefina länken du bifogade va just den sk Jatapu red ica type som saknar det vita karateristiska bandet högst upp
längs ryggfenan vilket enligt all tidigare expertic är ett av dom mest säregna dragen för en discus just från Rio Ica.

Jag har sökt just denna Discus i åratal men den verkar helt omöjligt att uppbringa.Jag skulle betala vad som helst för en äkta grupp från Rio Ica.

Skit samma nu ska vi inte sitta här och märka ord uatn jag får helt enkelt lära mig att bli lite mer modern utifrån nya benämningar.

Tack Kaj för länken den va kanon.!!
#241 - 22 februari 2006 09:23
P-Ö om du giter slita dig från pökakvariet så kan du se mina live här.

http://213.113.44.129:8080/

Kan hända att skiten hackar lite men please .....det är bara att gilla läget ;)
#242 - 22 februari 2006 11:00
Jätte fina bilder allihopa:D

Några frågor. Var står det priserna på diskusarna på denna sida?
http://www.amazon-exotic-import.de/
Någon som vet om fisken är av bra kvalite?

Är välldigt sugen på vf.:)
#243 - 22 februari 2006 11:51
Priserna får man maila efter prislista på.
Det gjorde jag för några år sedan.

Fin fisk men inte billigt då i allafall. ;)
#244 - 22 februari 2006 12:15
Okej.

Men hur mkt ungefär fick du ge för din grupp vf?
Dom är ju grymt snygga;)
#245 - 22 februari 2006 13:06
Jag gav 600:- st för dom , dom ligger normalt nån hundring styck dyrare men jag fick lite specialpris på dom.
#246 - 22 februari 2006 13:36
0kej;)
Det vart ju värsta kapet!!!:D
var köpte du dom??
#247 - 22 februari 2006 13:37
drd synd att de hackar så. hela bilden blir blå nån sekund o sen när bilden kommer tiullbaka har fiskarna flyttat dig nån cm kanske, o så håller de på så.
varför är de så? min dator e supersnabb annars.
#248 - 22 februari 2006 13:55
Jag undrar om det inte kan vara nåt me webcam XP programmet.
Har värsta kameran nämligen och tillräcklig utlina så det måste vara nåt me programmet, jag har sån provversion på det.
#249 - 22 februari 2006 15:34
[QUOTE=drd]Jag undrar om det inte kan vara nåt me webcam XP programmet.
Har värsta kameran nämligen och tillräcklig utlina så det måste vara nåt me programmet, jag har sån provversion på det.[/QUOTE]

jag tror att Webcam XP delar upp det i bilder, altså det "streamar" inte.

altså det är en drös med stillbilder som publiceras med 1-2sekunders mellanrum.

Jag har för mig att jag har läst det någonstans.

dethär mixtrade jag med då jag försökten få igång min sunkiga webcam

Windows media encoder
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/9series/encoder/default.aspx
#250 - 24 februari 2006 18:25
[quote=drd]P-Ö om du giter slita dig från pökakvariet så kan du se mina live här.

http://213.113.44.129:8080/

Kan hända att skiten hackar lite men please .....det är bara att gilla läget ;)[/quote]

Sluta snacka massa data snack här nu och plugga in kontakten i stället drd jag e skit nyfiken.

Ska man även införskaffa "Lambi bal" innan man kollar????
#251 - 24 februari 2006 20:42
Nu har jag ordnat med windows media kodaren så att jag kör kameran med ett annat program så det flyter fint som fan.

Just ikväll står det på uppväxtkaret med lite 10-14 cm diskus i varierande färger ;)

mms://213.113.44.129:8080/

Klistra in länken i media player och njut !
#252 - 24 februari 2006 21:03
Var ska man klistra in länken??
#253 - 24 februari 2006 21:55
MAn kan kopiera denna mms://213.113.44.129:8080/ och klistra in den i internet explorer så öppnas windows media playern och man kan se min balja live där.
#254 - 24 februari 2006 21:59
Det är roligt att se på när diskus yngel äter! I en tysk akvarie affär hade diskusarna i ett utställningsakvarium fått yngel. Om jag hade tid och pengar skulle jag köpt ett lekpar. Kul att dina diskusar ynglar av sig iallafall!
#255 - 25 februari 2006 08:20
Antingen blev det earthquake eller så flyttade nån på kameran nyss :D
#256 - 25 februari 2006 08:47
Den stod på mina skalaryngel som fick frukost men ja fimpa den igen, startar den om några timmar på 375 karet med dom vildfångade fiskarna istället.
#257 - 25 februari 2006 08:54
drd lite inspiration kanske..kolla länken.

http://www.mbayaq.org/efc/efc_smm/smm_cam.asp?bhcp=1

finns massa andra där man kan styra kameran inne på ett zoo mm...kan ju alltid kolla vilket/vilka prog han kör..:)
http://marcussharpe.com/vidstream.htm
#258 - 26 februari 2006 13:00
Det du också kan göra drd är att regga dig på http://www.no-ip.com så du får en adress till din sida istället för ett ip.
Då blir det lättare för folk att komma ihåg vars du finns:)
#259 - 26 februari 2006 14:16
Häftigt att se ditt kar drd!
Skulle vara kul att se när du matar dina scalarer, när får de mat nästa gång? :D

andreas
#260 - 6 mars 2006 09:17
Måste bara del med mig av min glädje :) just nu ligger det en 15st "larver" och sprattlar på en rot, mamma och pappa är där och fläktar och blåser.

Hur länge tar det innan dom blir frisimmande? och troligtvis mat åt resten av discusarna, eller det beror väl på hur tuffa föräldrarna är.
Men det ska sägas att detta är endast andra gången dom leker.
#261 - 6 mars 2006 09:26
Vad roligt:D:D
Lycka till;)
jag vet tyvärr inte hur lång tid det tar :(
#262 - 6 mars 2006 10:42
Grattis!
Larverna blir frisimmande ca 3 dagar efter kläckning.

/Claes
#263 - 6 mars 2006 10:48
[QUOTE=Grus]Grattis!
Larverna blir frisimmande ca 3 dagar efter kläckning.

/Claes[/QUOTE]

tackar.. får se om dom finns kvar så länge :)
#264 - 6 mars 2006 10:58
[FONT=Comic Sans MS]P-Ö hur går de med paren/ ynglen ??[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Nya bilder efterlyses :D[/FONT]
#265 - 26 mars 2006 09:02
Här kommer ett par kort på mina altums och vf green diskus :D :D
#266 - 26 mars 2006 15:20
drd det ser riktigt grymt ut i ditt akvarium
#267 - 26 mars 2006 15:35
drd det är ju inte P.Ö`s tråd längre.Du har ju tatt över den med dina altums o "greens"
#268 - 26 mars 2006 17:25
[quote=Edlund]drd det är ju inte P.Ö`s tråd längre.Du har ju tatt över den med dina altums o "greens"[/quote]

Edlund,den här tråden har aldrig varit "min" utan allas som du sett och visst fasen är drd:s biotop med sina vf invånare bara såååå fin.

Varför jag varit så tyst är för att jag plötsligt fick problem med mitt brunnsvatten,trots att jag mixade 80% osmos med 20% brunnsvatten så kom det in ngs skit som tog överhand. Allt är nu stabilt och mina coari är p.g. igen.
#269 - 26 mars 2006 17:38
Dina är ruskigt fina P-Ö :)

Har ett bra kort här på dom flesta i mitt vf 540 kar oxå :D
#270 - 26 mars 2006 17:53
[quote=drd]Dina är ruskigt fina P-Ö :)

Har ett bra kort här på dom flesta i mitt vf 540 kar oxå :D[/quote]

Ha ha kolla in blicken på "surputten" i roten den blicken ser man aldrig på en odlad Discus. Kanon drd. Säg mig, är det inte lite roligare med vf än odlat???

p.s. tack för att du gillar dom trots att bilderna är tagna med mobilkamera. Jag och min nya digitalkamera är inte riktigt överens om bildkvaliten men så snart vi är det så lägger jag in ett par bilder eller varför inte en liten videosnutt?? Ja ja vi får se,skall försöka göra det lite senare.
#271 - 26 mars 2006 18:02
Jo fan jag är helt såld på mina vf diskusar alltså......att man inte vågat köpa såna innan är pinsamt ju.
Ska ha tag i ett par till i veckan tänkte jag :)
Blir ett par blueface heckel om jag hittat såna eller ett par coari el. tefé green.
#272 - 26 mars 2006 18:02
bara en liten parantes,kolla mina sista bilder och då på den längst ner. Lägg märke till den utväxta tråden längst ut på ryggfenan på hanen(längst fram) det är den han signalerar med när ungarna börjar fara i väg och det ser skitkul ut då dom far tillbaka som om det vore en magnet.
#273 - 26 mars 2006 18:10
[quote=drd]Jo fan jag är helt såld på mina vf diskusar alltså......att man inte vågat köpa såna innan är pinsamt ju.
Ska ha tag i ett par till i veckan tänkte jag :)
Blir ett par blueface heckel om jag hittat såna [/quote]

Hittar du några B.H.H. så hör av dig,jag är på jakt efter just dom och jag betalar vad som helst,bara dom är av god kvalite.
#274 - 26 mars 2006 18:48
Tja då är även min på G igen. En Coari hanne o en Alenquer hona. Vf verkar vara i ropet just nu :)
#275 - 26 mars 2006 19:05
Ser förbannat nice ut Kaj...hur gick det med första leken då ?
Åt dom upp äggen eller vad hände ?
Hoppas jag får fram ett par av mina här hemma oxå.
#276 - 26 mars 2006 19:13
Heh. :) har lite liknande bild som kaj.p :) en F1 alanquer med en red turqoise.. har frisimmande yngel nu som bäst.. kanske ett 30 tal.. får se om dom klarar natten :)

http://www.amazondiscus.se/phpBB2/files/lek_651.jpg
#277 - 26 mars 2006 19:18
Diskusar gillar verkligen silikonfogar :D

Flera av mina par som man ägt har lagt massor med ägg på just fogarna i hörnen på akvarierna.
#278 - 26 mars 2006 19:30
[QUOTE=drd]Diskusar gillar verkligen silikonfogar :D

Flera av mina par som man ägt har lagt massor med ägg på just fogarna i hörnen på akvarierna.[/QUOTE]

Ja tydligen :)
#279 - 26 mars 2006 19:42
[QUOTE=drd]Här kommer ett par kort på mina altums och vf green diskus :D :D[/QUOTE]

satan vad dom där altums va stora..
#280 - 26 mars 2006 19:53
Kolla vad som händer just nu då. Efter bara ett år så satte dom här i gång o leka,just nu.

Be mig inte förklara vad det är för några,det enda jag vet är att det är vf och ngn blåvariant.
#281 - 26 mars 2006 19:59
Detta är deras första lek så det blir nog inget av det men endå, dom har dock parat ut under en lång tid(drygt sex månader)

OK här kommer då deras första lekbilder.
#282 - 26 mars 2006 20:02
ojoj va fina fiskar ni har allihopa :)
själv ska ja hamta mina första discusar på fredag :)
ja längtar, de ska bli riktigt roligt
#283 - 26 mars 2006 20:04
juwel rio 400 Det är precis en sådan tank som mina vf blåa här ovan leker i och äggen är lagda på pumphuset,inget siliconfusk där inte.
#284 - 26 mars 2006 20:06
se där ja:) du har ingen bild på hela karet så ja får se hur du har inrett?
#285 - 27 mars 2006 07:32
Det ser riktigt bra ut p-ö.

Jag håller på med ett nytt projekt 720L Vf biotp så ni får gärna komma med förslag på växter och andra bra lösningar ni har gjort i era kar.
#286 - 27 mars 2006 20:49
[quote=Matte_g]Det ser riktigt bra ut p-ö.

Jag håller på med ett nytt projekt 720L Vf biotp så ni får gärna komma med förslag på växter och andra bra lösningar ni har gjort i era kar.[/quote]

Tack!! Första natten gick fin,fint och dom jobbar o sliter.

Du vill ha förslag på VF biotop??? OK lite tips har du redan men jag vill gärna fylla i här.

Jag utgår ifrån drd:s sista bild på den biotopen han har och den gillar jag skarpt!!!! Varför??? Jo därför den innehåller mkt rötter och stora simutrymmen där inte växterna tar överhand.Det finns dock ngt i "bakgrunden" som jag inte finner naturligt och på sikt lätt skapar stora problem,(du förstår).

Skulle jag börja om med en så naturlig biotop som möjligt för just VF Discus utifrån hur jag har gjort skulle jag göra det lite annorlunda och jag kommer att göra det i en tank och utgå ifrån drd:s "mall"

Så här skulle det bli och allt skulle vara naturligt.

På botten enbart bygga upp med så som jag i dag har det med olika skickt av vanlig grundligt tvättad Engelsk sjösten. Rötter,massor av rötter och gärna stora rötter som ge stor skugga för dagsljuset(lysrören,halogenen) där just Discusen gärna gillar att stå och trycka under. Allt skulle vara centrerat så att det skapar fritt simutrymme i ytterkanterna runt hela tanken då just främst Heckeln bara under kvällstimmarna och i månljusets sken älskar att dra några repor längs hela tankens fulla omfång. Du förstår vad jag menar(lycka till) men endå så skulle jag gärna vilja bygga in just den spretiga roten som drd har och där dom har möjlighet att simma in under och freda sitt revir så som hans vf "surputte" så tydligt visar utifrån ett vf naturligt beteende. Den Discusens naturliga beteende finner jag som "topp ten" på hans bild. Toppen på denna rot skulle jag dock inte lägga med stöd i bakkant utan gärna se till att den va ca tio cm fri i från bakkanten av glaset.

Växter: Ja vad har Discusen för naturliga växter i sin biotop??? Förmodligen inte så där jättemånga men dom vänjer sig och har man bara friska växter så får man friska Discus eller???

Jag försöker alltid ha litet antal av olika arter men gärna fler av samma art och att gruppera med kolplantor av olika storlekar planterade i håligheterna på rötterna är aldrig fel och ser väldigt naturligt ut oxå samt att en växt där rötterna kan växa ner naturligt från roten ger en friskare växt med enorma rötter fritt svävande än en växt nertryckt i botten sanden. På botten skulle jag plantera endast jättevalisneria lätt nedtryckta i sanden med stora mellanrum då dom sätter nya skott fort som fasen och man bokstavligen får gå med slottermaskin en gång i veckan för att undvika att det blir helt igenvuxet. Slutligen så har jag funnit att ett par Lotusar lämpligt placerade ganska högt upp i ngn lämplig ficka i rötterna både skapar en snabb tillväxt på dom samt ger ett extra naturligt ljusskydd utifrån bladens utveckling vilket Discusen finner som naturligt. Har man även pansar malar vilket jag finner som naturligt så finner jag även en stor grupp av anubis väl planterad under en stor hålighet under ngn av rötterna som väldigt trivsamt både för pansarmalarna,Discusarna samt anubisarna då dom gärna inte vill ha för mkt ljus. Under denna anubis matta skulle jag ha en matta av finkornig sand.

Kort sagt. Rötter,massor av rötter,fria simutrymmen,kolplantor,jättevalisneria,ett par Lotus samt en stor grupp av anubis.

p.s. Har man pansarmalar så blir det jättekul om man sätter ner en ren cirkulationspump strax ovanför botten med riktning mot huvudutsuget,det älskar pansarmalarna då dom gillar strömt vatten samt att man naturligt får en bättre cirkulation från botten mot huvudinsuget vilket gör det mkt lättare att naturligt få en bättre cirkulation med ett renare vatten utan att förlora co2.

Varför skrev jag allt det här??? Du vet ju redan hur du ska göra.
#287 - 28 mars 2006 19:40
Det är faktiskt nåt åt det hållet jag tänkt mig :)
#288 - 28 mars 2006 21:28
[FONT=Comic Sans MS]Så här ser mitt hela kar ut med dom feta altumen och vf diskusen :)

Alldeles nytaget ikväll :D[/FONT]
Bilagor:
#289 - 28 mars 2006 21:40
fy f*n va fint kar du har drd. riktigt avundsjuk..
göder du dina växter?
#290 - 28 mars 2006 21:52
[quote=andreassofus]fy f*n va fint kar du har drd. riktigt avundsjuk..
göder du dina växter?[/quote]

Har slutat med att göda dom sen en månad.....körde med tmg innan bara.
Men det funkar inte med vattenbytena så ofta som jag gör så jag slutade göda och nu växer det lika bra.
#291 - 28 mars 2006 21:54
oki. ja ska ner o hämta discus hos kaj på fredag :) (längtar)
och ja läste att det är bra och plantera växterna i krukor när det är ungdiscus, så det blir lättare o rengöra.
är det en bra ide?
#292 - 29 mars 2006 04:55
[FONT=Comic Sans MS]Absolut och se ändå till att suga upp efter dom när du har matat, åtminstonde en gång om dan så man får upp all lös skit efter dom. ;) !![/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Har ju själv ett 310 kar som där går ett gäng på tillväxt och utparning som får mat 3-4 ggr om dan nu och jag tar upp skiten efter dom varje dag + vattenbyte 30% var 3:e dag ungefär.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Köpte lite mindre diskus i höstas typ 7-8 cm´s och dom är nu 12-14 cm stora ![/FONT]
#293 - 29 mars 2006 10:33
ja tror att dom ja ska köpa är ca 7-9cm .
är dete lagom då som du gjorde o mata dom 4ggr omdagen?

hur har ni andra löst det med matningen om ni jobbar skift o så?
och vilka tider har ni tänt i akvariet?
kan man mata en kvart innan ljuset släcks?
#294 - 29 mars 2006 18:36
[quote=drd][FONT=Comic Sans MS]Så här ser mitt hela kar ut med dom feta altumen och vf diskusen :)[/FONT][FONT=Comic Sans MS]

Alldeles nytaget ikväll :D[/FONT][/quote]

Fan vad snyggt det är blir riktigt avundsjuk på ditt kar..
#295 - 29 mars 2006 20:46
[quote=drd][FONT=Comic Sans MS]Så här ser mitt hela kar ut med dom feta altumen och vf diskusen :)[/FONT][FONT=Comic Sans MS]

Alldeles nytaget ikväll :D[/FONT][/quote]

Och här har vi kört bilden i "photo shop" Ha ha

Du såna där äckliga bilder hoppas jag slippa se fler gånger,hur fasen bär du dig åt???

Nä alvarligt,grymt fint riktigt kanongrymt.

Dock så skulle du behöva byta tank till en mkt högre,dina Altum slår ju ryggfenan i taket. Varför inte en som är minst 90cm hög???
#296 - 29 mars 2006 20:52
[quote=andreassofus]
och vilka tider har ni tänt i akvariet?
kan man mata en kvart innan ljuset släcks?[/quote]

Att mata en kvart innan ljusets släcks skulle inte jag råda.

Hos mig tänds det när solen går upp i Amazonas och släcks när solen där går ner. Man försöker ju återskapa en så naturlig biotop som möjligt;)
#297 - 29 mars 2006 21:07
oki.. är foderautomat ett måste då när man jobbar skift och inte är hemma vid samma tider varje vecka.
eller går det bra o börja mata efter kl två ( har tänt mellan 11.30-22.30)

hur skulle du göra när du jobbade kväll då? jobbar 14-23 när ja går kväll

har ingen som kan hjälpa mig med matningen nämligen
#298 - 30 mars 2006 15:04
nja måste å måste ja kör utan. men om tjejen är hemma så har jag hon till att mata.. har dock köpt en foder automater som jag har tänkt köra med problemet är att jag har lite svårt att få alla att äta granulat... är nu kanske ingen större panik om dom bara får mat just innan du far på jobbet hur ofta jobbar du eftermiddag/kväll

är det någon som har nått bra tips på hur man får discusarna att sluta mobba varandra... är nästan konstant nån som är det och ibland börjar dom som blir det att matvägra.. något tips?
#299 - 30 mars 2006 15:11
[quote=p-ö]Och här har vi kört bilden i "photo shop" Ha ha

Du såna där äckliga bilder hoppas jag slippa se fler gånger,hur fasen bär du dig åt???

Nä alvarligt,grymt fint riktigt kanongrymt.

Dock så skulle du behöva byta tank till en mkt högre,dina Altum slår ju ryggfenan i taket. Varför inte en som är minst 90cm hög???[/quote]

[FONT=Comic Sans MS]Photoshoppat ?? Never har inte ens det på datan :confused: [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Men jag är nöjd med det mesta i karet utom dom läbbiga svarta toffsalgerna som envisas med att dyka upp, får väl snart införskaffa några siamesiska algätare som får ta hand om problemet [:o] [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Har dock funderat på ett högre kar P-Ö men 90 cm ????[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]E du galen kar, får man ju odla längre armar så man räcker ner till bottnen om man ska sätt fast växterna :D[/FONT]
#300 - 30 mars 2006 16:43
du kan få låna några trophar av mig :D
#301 - 30 mars 2006 20:05
[quote=Danne_K]nja måste å måste ja kör utan. men om tjejen är hemma så har jag hon till att mata.. har dock köpt en foder automater som jag har tänkt köra med problemet är att jag har lite svårt att få alla att äta granulat... är nu kanske ingen större panik om dom bara får mat just innan du far på jobbet hur ofta jobbar du eftermiddag/kväll

är det någon som har nått bra tips på hur man får discusarna att sluta mobba varandra... är nästan konstant nån som är det och ibland börjar dom som blir det att matvägra.. något tips?[/quote]

ja jobbar förmiddag varannan vecka o eftermiddag varannan vecka, o när ja jobbar eftermiddag är ja ledig på fredagar,
ja kan ju ändra tiden när de tänds o släcks, så hinner ja ju mata ett par gånger innan ja måste iväg till jobbet när ja jobbar kväll.

hoppas de räcker o funkar
#302 - 30 mars 2006 20:08
[quote=drd]

[FONT=Comic Sans MS]Men jag är nöjd med det mesta i karet utom dom läbbiga svarta toffsalgerna som envisas med att dyka upp, får väl snart införskaffa några siamesiska algätare som får ta hand om problemet [:o] [/FONT][/quote]

Jag såg dom men ville inget säga för att såra dig.Stoppa fasen inte in några Siamenses där dom skiter i tofsalgerna så länge du fodrar för Discus. Jag vet och kan lägga in en bild på en av mina som är femton cm lång och förmodligen minst fyra cm i omfång och inte fasen äter den några tofsalger. Varför skulle den göra det när det bjuds på både levande röda mygg samt Golden Gate Artemie????

Jag har oxå "toffsisar":( Eller hade skulle man kunna säga.Jag gjorde så här. Ansade bort alla blad som va angripna samt skrapade bort så mkt det gick från övrig inredning. Sedan köpte jag 60 st algätande räkor(stora annars äter dina Altum upp dom) och sedan dess har jag inga problem med vare sig "tofsisar"eller övriga alger.

Dyrt är det men väldigt effektivt,kom dock ihåg att köpa STORA. Förtsa gången så köpte jag 60 st ganska små och det gick jättebra i fem minuter,sedan såg det ut som om man satte ström i hela tanken och Altum och Discus for hit o dit som tokar. En halvtimme senare hade jag inga räkor kvar men jättestora fiskar. Den läxan kostade mig lika mkt som en trerätters middag för två personer på Operakällaren. Dyrt blev det men det såg jävligt kul ut och det va faktiskt värt det.
#303 - 30 mars 2006 20:12
[quote=drd]

[FONT=Comic Sans MS]Har dock funderat på ett högre kar P-Ö men 90 cm ????[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]E du galen kar, får man ju odla längre armar så man räcker ner till bottnen om man ska sätt fast växterna :D[/FONT][/quote]

Prova, det kommer se skitkul ut när du välter över och far ner som en sötvattensdelfin i tanken. Sätt på webkameran innan!!!! *asg*

Alvarligt talat så har det ju sina problem men dina Altum skulle gilla det,och vi med när vi får se "svanhoppet".
#304 - 30 mars 2006 20:13
[quote=p-ö]

Jag har oxå "toffsisar":( Eller hade skulle man kunna säga.Jag gjorde så här. Ansade bort alla blad som va angripna samt skrapade bort så mkt det gick från övrig inredning. Sedan köpte jag 60 st algätande räkor(stora annars äter dina Altum upp dom) och sedan dess har jag inga problem med vare sig "tofsisar"eller övriga alger.

Dyrt är det men väldigt effektivt,kom dock ihåg att köpa STORA. Förtsa gången så köpte jag 60 st ganska små och det gick jättebra i fem minuter,sedan såg det ut som om man satte ström i hela tanken och Altum och Discus for hit o dit som tokar. En halvtimme senare hade jag inga räkor kvar men jättestora fiskar. Den läxan kostade mig lika mkt som en trerätters middag för två personer på Operakällaren. Dyrt blev det men det såg jävligt kul ut och det va faktiskt värt det.[/quote]

p-ö hur stort är ditt kar som du stoppade dom i??
#305 - 30 mars 2006 20:17
[quote=andreassofus]ja jobbar förmiddag varannan vecka o eftermiddag varannan vecka, o när ja jobbar eftermiddag är ja ledig på fredagar, [/quote]

Jobbar du bara vardagar??(Måndag till Fredag)
#306 - 30 mars 2006 20:20
Kan se det framför mig med dig och dina f.d räkor och så du sitter utanför och bara river och sliter dig i håret. :D :D :D :D :D :D :D
Sen tanten som vet hur mycket det kostade med räkorna och vad stålarna kunde ha använts till istället för att mata andra fiskar med dom ;) !!:p
#307 - 30 mars 2006 20:22
[quote=adl]p-ö hur stort är ditt kar som du stoppade dom i??[/quote]

400liter upp till 600 liter, (jag har fyra tankar) räkna med 10-15 st/100 liter vatten och då menar jag tank med "normal" algtillväxt.

Jag kan ta bilder o lägga in,vissa e skitstora (drygt 6cm) och vissa har rom oxå. Kanonbra föda det oxå.(romen allstå)
#308 - 30 mars 2006 20:24
[quote=p-ö]400liter upp till 600 liter, (jag har fyra tankar) räkna med 10-15 st/100 liter vatten och då menar jag tank med "normal" algtillväxt.

Jag kan ta bilder o lägga in,vissa e skitstora (drygt 6cm) och vissa har rom oxå. Kanonbra föda det oxå.(romen allstå)[/quote]

Ok, Det vore kul med bilder på dom.
#309 - 30 mars 2006 20:29
[quote=drd]Kan se det framför mig med dig och dina f.d räkor och så du sitter utanför och bara river och sliter dig i håret. :D :D :D :D :D :D :D
Sen tanten som vet hur mycket det kostade med räkorna och vad stålarna kunde ha använts till istället för att mata andra fiskar med dom ;) !!:p[/quote]

Du har rätt,först blev jag förtvivlad. Sedan såg jag deras naturliga beteende och deras naturliga jakt teknik. Räkor är inte så långsamma i sina rörelser och så här går det till.

Dom närmar sig räkan väldigt långsamt och på ett slagrkaftigt avstånd så öppnar dom jälarna jättefort så det bildas ett baksug samtidigt som dom pilsnabbt anfaller och räkan har inte en tjans att simma undan utan bokstavligen sugs in i det enorma öppna gapet. Påminner lite om en damsugare.

Tanten??? Jag har fasen inte råd med att ha ngn tant, jag har ju vf discus.
#310 - 30 mars 2006 20:31
[quote=p-ö]
Tanten??? Jag har fasen inte råd med att ha ngn tant, jag har ju vf discus.[/quote]

[FONT=Comic Sans MS]Åfan grattis dude :D[/FONT]
#311 - 30 mars 2006 20:49
[quote=p-ö]Jobbar du bara vardagar??(Måndag till Fredag)[/quote]

jepp de gör ja. förmiddag: mån-fre

eftermiddag: mån-tors
#312 - 31 mars 2006 20:38
[quote=p-ö]Jag såg dom men ville inget säga för att såra dig.Stoppa fasen inte in några Siamenses där dom skiter i tofsalgerna så länge du fodrar för Discus. Jag vet och kan lägga in en bild på en av mina som är femton cm lång och förmodligen minst fyra cm i omfång och inte fasen äter den några tofsalger. Varför skulle den göra det när det bjuds på både levande röda mygg samt Golden Gate Artemie????

Dyrt är det men väldigt effektivt,kom dock ihåg att köpa STORA. Förtsa gången så köpte jag 60 st ganska små och det gick jättebra i fem minuter,sedan såg det ut som om man satte ström i hela tanken och Altum och Discus for hit o dit som tokar. En halvtimme senare hade jag inga räkor kvar men jättestora fiskar. Den läxan kostade mig lika mkt som en trerätters middag för två personer på Operakällaren. Dyrt blev det men det såg jävligt kul ut och det va faktiskt värt det.[/quote]

kan bara bekräfta detta hade själv en siames med mina discusar den vart helt enorm även denna åt bara endast discus foder å sket i alger å de är inga små mängder den sätter i sig heller... men har flyttat den nu den började bita discusarna å då såg ja rött så den går nu med malawi cikliderna :D
#313 - 1 april 2006 20:41
[quote=adl]Ok, Det vore kul med bilder på dom.[/quote]

ok här är dom.
#314 - 3 april 2006 09:25
Tack p-ö, Dom ser riktigt feta ut.
Vet du hur gamla dom blir?
#315 - 3 april 2006 21:05
[quote=adl]Tack p-ö, Dom ser riktigt feta ut.
Vet du hur gamla dom blir?[/quote]

Ingen aning men dom här är har varit i drygt ett år i mina tankar.

Röjde runt i just den tanken bilderna kommer ifrån i dag(plockade ut massa kolplantor och då visade det sig att dom hade massor av ungar oxå.Tyvärr blir det inga bilder på dom då dom just ni ligger i magen på mitt Coari par.

Levande föda är naturlig föda. *Tumme upp*
#316 - 9 april 2006 18:30
Här kommer några nya bilder på 720L karet med VF diskus..
Bla med några F1 Coari..
#317 - 9 april 2006 20:12
otroligt fint matte
#318 - 10 april 2006 06:15
[quote=andreassofus]otroligt fint matte[/quote]

Tack så mycket..
Det är inte riktigt klart än men det börjar likna nåt iaf:) .
#319 - 10 april 2006 07:27
[quote=Matte_g]Här kommer några nya bilder på 720L karet med VF diskus..
Bla med några F1 Coari..[/quote]

ahh..nu fick jag en inspirations-kick! :D
#320 - 10 april 2006 20:23
[quote=Matte_g]Här kommer några nya bilder på 720L karet med VF diskus..

Applåder!!!!! Helt kanon.

P.S. Flytta "Lotusen"
#321 - 10 april 2006 20:26
[quote=Matte_g]

Vadå bla med några??? f1 coari. Var är dom andra??? Har du klantat till det ???? Ha ha *skämt*
#322 - 11 april 2006 06:19
[quote=p-ö]Vadå bla med några??? f1 coari. Var är dom andra??? Har du klantat till det ???? Ha ha *skämt*[/quote]

Nej då... Men det går några Hekel och två blåa i karet åxo...
#323 - 14 april 2006 22:07
Här kommer en ny bild på en blå VF från utamà
#324 - 29 april 2006 12:30
Nu har jag "stökat runt lite" för att försöka skapa en så trivsam miljö som möjligt för att Heckeln skall känna sig hemma stagd. Har satt up en halogenramp,skickan ner flera rötter med massa nya gömställen samt skapat massa skuggpartier. Tycker själv det blev ganska bra och lägger upp bilder på det här.

Dessa bilder är endast med lysrören.
#325 - 29 april 2006 12:32
och nu har jag tryckt i gång halogenen oxå.
#326 - 29 april 2006 16:40
Nu leker mina Coari igen!!!
#327 - 29 april 2006 16:41
kolla va stor hanen är mellan ögonen, ha ha!!!
#328 - 29 april 2006 16:47
Blev lite fel där bilden skall föreställa míddagstips a la räka.
#329 - 29 april 2006 16:58
Skojj :) lycka till med leken
#330 - 29 april 2006 19:24
Kör du med omosvatten eller hurdana värden har du?
#331 - 30 april 2006 21:37
Då så är mina nya Heckel på plats och allt har gått otroligt bra! Kan inte låta bli att lägga ut lite bilder redan nu och dessa bilder är tagna en timme efter att dom med lite trix o fix under några fler timmar "koppats" in.

Stora kan man ju inte beskylla dom för att vara men otroligt fina o välmående är dom och dom har redan igrupp spöat upp ett par "scalarer" ha ha.

Otroligt kul är att se (vilket ni tyvärr inte på bilderna får se) är att mitt ståtliga par i denna tank redan tagit till sig denna grupp som sina yngelbarn vilket är helt otroligt att se då dom kommer på signalerna och simmar tätt efter sina "föräldrar" i grupp.

Skit samma, nu ska vi se på lite bilder och senare så kommer jag visa bilderna utifrån hur mitt ståtliga par tagit till sig dom som sin kull.
#332 - 30 april 2006 21:43
[quote=Bucket]Skojj :) lycka till med leken[/quote]

Den gick åt fanders:( Hanen har fått psykbryt och började med att spöa upp kärringen för att dagen efter äta upp alla ägg.[:(!]
#333 - 30 april 2006 21:46
[quote=Alexander Ylipää]Kör du med omosvatten eller hurdana värden har du?[/quote]

Tydligen krånglar jag till det för skånskt kranvatten är väldigt snarligt min mix av osmos 80% och 20% brunnsvatten. Båda har gh3 och kh2-3 samt ph ca 6.78. Skilnaden skulle då vara att jag med mitt vatten inte har buffrat med kemikalier typ klor eller lut.:)
#334 - 30 april 2006 22:00
OK lägger upp en bild till.
#335 - 30 april 2006 22:02
Bara en till enbart för att visa hur löjligt små dom är gentemot sin falska "fader".
#336 - 1 maj 2006 05:25
Jaha det var dit till dig din rackare som heckeln åkte till, det måste nämligen vara dom jag kikat på och varit extremt sugen på som simmat i varberg ett tag eller ?
#337 - 2 maj 2006 16:39
[quote=drd]Jaha det var dit till dig din rackare som heckeln åkte till, det måste nämligen vara dom jag kikat på och varit extremt sugen på som simmat i varberg ett tag eller ?[/quote]

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar så jag dementerar;)
#338 - 2 maj 2006 16:50
[quote=p-ö]Nu förstår jag inte riktigt vad du menar så jag dementerar;)[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fast jag tycker det känns som om jag var vittne till upphåvningen???:rolleyes: De skulle väl med en herre som jobbade .... eh, vart var det han jobbade nånstans nu igen??? ;) [/COLOR][/FONT]
#339 - 2 maj 2006 20:40
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fast jag tycker det känns som om jag var vittne till upphåvningen???:rolleyes: De skulle väl med en herre som jobbade .... eh, vart var det han jobbade nånstans nu igen??? ;) [/COLOR][/FONT][/quote]

Det här e lite kul, hos mig så är det bara discus honorna som simmar runt med öppen mun.:D
#340 - 4 maj 2006 09:36
Dom ser riktigt bar ut P-Ö
#341 - 6 maj 2006 17:47
[quote=adl]Dom ser riktigt bar ut P-Ö[/quote]

Va dom fina så är dom nu helt gudomliga,Kolla (men tips är att först ta fram "lambi rullen") dom har nu varit hos mig i exakt sex dagar och inte fasen är det några heckel eller????
#342 - 6 maj 2006 18:23
Håll i Er nu och fram med "hela lambi balen" då dom i rätt miljö och trivsam biotop uppvisar vad "VI" så säkert kunde avspegla utifrån deras kontrast,form och teckning i ett tidigare skede trots att dom inte är fullvuxna och fått full utfärgning än. Tio "Blue heeded Heckel" fast här syns ju tyvärr bara sex:p

Jag är evigt tacksam över detta lyckade införskaffande och bugar främst till mannen som med en sådan entusiasm och kunskap samt ärlighet utifrån sitt åttagande gett mig detta förtroende att lagt kort ligger. Jag känner till att ni är många som "sett" dessa djur och enbart därför finner jag det som en skyldighet i från min sida att här delge Er alla hur dom utvecklar sig.

Dåså är det nu bara upp till mig att förvalta dessa (jävligt små) men dock Blue Heeded Heckel som bara stormtrivs med sina övriga VF kamrater och nya??? föräldrar som är som hökar utifrån att beskydda dom samt först se till att dom blir mätta innan dom själva får ngt i sig.

Vad jag "tror" att jag här främst lyckats med är att jag byggt upp tanken med en massa fler naturliga revir i form av rötter samt skuggpartier så även den som är lägst i rang kan skapa sig ett revir samt att dom kan simma fritt runt i ytterkanterna runt hela tanken vilket dom starx efter solnedgången bara älskar att göra.

Som "mäster" har lärt mig så är det oftast ett socialt problem i stället för ett medicinskt problem om en Discus blir sjuk och vem fasen vill ha sin granne boende hos sig???

Okejdå................. Här kommer bilden:)
#343 - 6 maj 2006 18:30
Ser granna ut P-Ö.
Köpte själv en fullvuxen bluce face heckel som går i karantän för tillfället.

Har du några tips på hur länge och vad jag ska göra för att säkra mig om att inge skit kommer till mitt kar med de andraa VF diskusarna?

Hur många disksuar har du i karet nu och vilka sorter? Har du ingen helbild på karet, så man ser hur hela landskapet är uppbyggt! :)
#344 - 6 maj 2006 18:49
[quote=Alexander Ylipää]Ser granna ut P-Ö.

Hur många disksuar har du i karet nu och vilka sorter? Har du ingen helbild på karet, så man ser hur hela landskapet är uppbyggt! :)[/quote]

Tyvärr har jag ingen "wide screame" utan kör enbart med enkel mobilkamera enbart för att det inte skall bli falska bilder. Om du kollar på den tidigare sidan så har jag lagt ut fyra bilder (från vänster till höger) för att försöka visa hela tanken.

Om du frågar mig om "sorter" så kommer du nog bli besviken, jag är inte riktigt med i det "moderna"snacket men skall försöka svar. Av Discus så är det tio st små BHH samt en tidigare stor, tre st bruna varav paret tagit sig an dessa som sina barn???? Ytterligare så är det två st blåa
där honan tidigare va ett par med den stora bruna Discusen. Han är dock lite "hattig av sig" och byter hona titt som tätt.

Du kan kolla mitt fotoalbum om du vill och själv bestämma vilka dom övriga sorterna är. Vågar inte skriva mer ingående här utan kan bara konstatera att det är vf allt ihopa i den tanken. Tyvärr dock inte alla Zebra Plecos då några är f1:or både i den tanken samt i dom övriga tankarna.:)
#345 - 6 maj 2006 19:01
[quote=p-ö]
Jag är evigt tacksam över detta lyckade införskaffande och bugar främst till mannen som med en sådan entusiasm och kunskap samt ärlighet utifrån sitt åttagande gett mig detta förtroende att lagt kort ligger. Jag känner till att ni är många som "sett" dessa djur och enbart därför finner jag det som en skyldighet i från min sida att här delge Er alla hur dom utvecklar sig.[/quote]

Har samma tankar som du angående han som lyckats skaffa dom och det glädjer mig att få följa dom i framtiden häri forumet, då jag också tillhör skaran av avundsjuka diskusälskande som sett dom i verkliga livet före leveransen till dig. Det var många som var bra avis för att dom inte var till salu...
#346 - 6 maj 2006 19:04
[quote=p-ö]Tyvärr har jag ingen "wide screame" utan kör enbart med enkel mobilkamera enbart för att det inte skall bli falska bilder. Om du kollar på den tidigare sidan så har jag lagt ut fyra bilder (från vänster till höger) för att försöka visa hela tanken.

Om du frågar mig om "sorter" så kommer du nog bli besviken, jag är inte riktigt med i det "moderna"snacket men skall försöka svar. Av Discus så är det tio st små BHH samt en tidigare stor, tre st bruna varav paret tagit sig an dessa som sina barn???? Ytterligare så är det två st blåa
där honan tidigare va ett par med den stora bruna Discusen. Han är dock lite "hattig av sig" och byter hona titt som tätt.

Du kan kolla mitt fotoalbum om du vill och själv bestämma vilka dom övriga sorterna är. Vågar inte skriva mer ingående här utan kan bara konstatera att det är vf allt ihopa i den tanken. Tyvärr dock inte alla Zebra Plecos då några är f1:or både i den tanken samt i dom övriga tankarna.:)[/quote]

Tackar för svaret.

Har du några kommentarer ang. karantän av diskus som jag skrev ovan?
#347 - 6 maj 2006 19:16
[quote=Alexander Ylipää]Ser granna ut P-Ö.
Köpte själv en fullvuxen bluce face heckel som går i karantän för tillfället.

Har du några tips på hur länge och vad jag ska göra för att säkra mig om att inge skit kommer till mitt kar med de andraa VF diskusarna[/quote]

Svår fråga och säker kan man väl aldrig vara, skit kan även komma in med vattnet eller genom ditt eget kluttande med fingrarna eller???

Jag kör aldrig via karaktän utan förvissar mig genom mina kontakter att den biten redan är avklarad vad gäller reducering både avseende paraciter, mask,bakterier,flagellater samt svamp. Helt fria blir dom ju som bekant aldrig utan bara mer eller mindre reducerade och är dom bara friska och finner en bra naturlig biotop så brukar dom kunna hantera ev kvarvarande problem. Dock så kör jag alltid en behandling med "Furan" ca en timme efter ny introduktion.

Varför då inte ett karantänkar???? Jo enbart för att alla nya miljöer,vattenkvaliteer samt förflyttningar enbar stressar fisken samt väldigt lätt sänker deras imunförsvar.

Det finns en annan tråd där man hela tiden kliddar o kluttar hit och dit enbart för att man tror sig göra allt så rätt som möjligt men tyvärr blir slutresultatet endast en enda stor soppa med sönderstressade fiskar,obalans i vattenkvaliten samt nedsatt imunförsvar.

Jag koppade in mina fiskar under tre timmar utifrån det vattenvärdet dom kom ifrån (vilket va väldigt lika mitt) kastade i dom och efter en timme släckte ner tanken under två dygn samtidigt som jag va tvungen att åka bort. Sedan kom jag hem och endast tände upp lysrören under ett dygn samt intruducerade mig för dom genom att "fisk muppa" sedan va det bara att börja mata lite mer från dag till dag och fiskar är inte så dumma att dom inte förknippar mig med mat.

Din fråga va karantär och där svarar jag dig att en seriös importör sköter själv den biten utifrån sin kunskap och sedan är alla andra mellanhänder en viktig del i kedjan utifrån att inte kladda runt dom hit o dit i olika tankar utan försöka ge dom en så snarlig lugn sluss som möjligt.

Så som mina Heckel fick det, från vf till en station med proffsig reducering i lugn o ro, därefter en sluss till Sverige för att sedan avslutningsvis komma "hem" i lugn o ro.
#348 - 6 maj 2006 19:19
Kan vi inte skita i det där??? Har du inga fina bilder att lägga in här i stället???
¨
Ni andra då,,,, kom igen nu!! Alla bilder på amerikanska ciklider passar in på denna tråd.
#349 - 6 maj 2006 19:26
[quote=Marie J]Har samma tankar som du angående han som lyckats skaffa dom och det glädjer mig att få följa dom i framtiden häri forumet, då jag också tillhör skaran av avundsjuka diskusälskande som sett dom i verkliga livet före leveransen till dig. Det var många som var bra avis för att dom inte var till salu...[/quote]

Hummm,,,, dom verkar ju vara världskända redan. Nu fick jag en enorm press på mig utifrån att klara av detta, har dom varit fotomodeller eller????

Vill bara poängtera att dom va till salu då jag köpte dom:)

Vill bara säga att jag kämpat i drygt ett halvår med att finna rätt säljare och jag är otroligt tcksam för den kontakten jag slutligen efter lite "knorr" fick kontakt med.
#350 - 6 maj 2006 19:47
Han Har inte talat om vem dom skulle till mer än att det var en bra kund. När vi var där på diskusmeetinget så var dom redan sålda, så även någon vecka innan när jag hämta en mindre grupp. Visst hittar jag fina diskus men inte av någon som jag litar så mycket på som denna familj. Kanske korkat att skriva så men han är min diskusguru... Det borde beskriva mina tankar väl om vad jag tycker om honom.

Lägger in några bilder på mina små av mindre bra bildkvalitet men...
#351 - 6 maj 2006 19:57
P-Ö !!!

Har du tid att visa mig dina kar imorrn söndag mitt på dagen vid 12-13 ??
Ska köra söderut igen då nämligen efter ett malköp hos Bosse på lagret.
Jag tänkte ha med mig en bautastor L333 som jag såg simma på bottnen där i ett kar idag.
Sen funderar jag på att ge dig ett skambud på den där snygge gröna vf du har på en bild här lite längre upp i tråden på sida 17 :):):)
#352 - 6 maj 2006 20:16
[quote=drd]P-Ö !!!

Har du tid att visa mig dina kar imorrn söndag mitt på dagen vid 12-13 ??
Ska köra söderut igen då nämligen efter ett malköp hos Bosse på lagret.
Jag tänkte ha med mig en bautastor L333 som jag såg simma på bottnen där i ett kar idag.
Sen funderar jag på att ge dig ett skambud på den där snygge gröna vf du har på en bild här lite längre upp i tråden på sida 17 :):):)[/quote]

Men va fasen varför har du inte hört av dig ??? Kl 12 Svensk tid = kl 06.00 Amazonas tid (vintertid och då tänds mina tankar automatiskt) Ja ja för dig kan jag göra ett undantag och du är hjärtligt välkommen, hör av dig. Några skambud kan du glömma, är det mitt Coari par du suktar över???? Ring mig och du är välkommen.

Ok allt efter kl 10.00 är ok bara du hör av dig i tid. Du vet var jag finns.
#353 - 6 maj 2006 20:36
[quote=Marie J]Han Har inte talat om vem dom skulle till mer än att det var en bra kund. När vi var där på diskusmeetinget så var dom redan sålda, så även någon vecka innan när jag hämta en mindre grupp. Visst hittar jag fina diskus men inte av någon som jag litar så mycket på som denna familj. Kanske korkat att skriva så men han är min diskusguru... Det borde beskriva mina tankar väl om vad jag tycker om honom.

Lägger in några bilder på mina små av mindre bra bildkvalitet men...[/quote]

Fina bilder är det både på dina Discusar och din avatrar. :p

Korkat har jag aldrig sett dig skriva här. ;)
#354 - 6 maj 2006 20:38
[quote=p-ö]Fina bilder är det både på dina Discusar och din avatrar. :p

Korkat har jag aldrig sett dig skriva här. ;)[/quote]Visst är dom söta... Kul att du gillar avatern men den tänker jag inte lägga in här för jag kommer liksom från fel land :D

Klart det är lätt att missa lilla mig....:p

Hade jag vetat att matte skulle upp så hade jag liftat med honom... massa finbesök ju....
#355 - 6 maj 2006 21:03
[quote=Marie J]Visst är dom söta... Kul att du gillar avatern men den tänker jag inte lägga in här för jag kommer liksom från fel land :D

Klart det är lätt att missa lilla mig....:p

Hade jag vetat att matte skulle upp så hade jag liftat med honom... massa finbesök ju....[/quote]

Du kanske vill komma upp en annan gång på en mer privat visning.[:-94]
#356 - 6 maj 2006 21:06
[quote=p-ö]Du kanske vill komma upp en annan gång på en mer privat visning.[:-94][/quote]Vågar du ta emot mig så.... Är inte den fega typen... Har släkt där uppe och ska även hälsa på bekanta så varför inte... Jag tackar och tar emot! Vill gärna se din farm...
#357 - 6 maj 2006 21:14
[quote=p-ö]Men va fasen varför har du inte hört av dig ??? Kl 12 Svensk tid = kl 06.00 Amazonas tid (vintertid och då tänds mina tankar automatiskt) Ja ja för dig kan jag göra ett undantag och du är hjärtligt välkommen, hör av dig. Några skambud kan du glömma, är det mitt Coari par du suktar över???? Ring mig och du är välkommen.

Ok allt efter kl 10.00 är ok bara du hör av dig i tid. Du vet var jag finns.[/quote]

Syns söndag P-Ö :D
#358 - 7 maj 2006 21:37
[quote=drd]Syns söndag P-Ö :D[/quote]

Nu bara kräver jag lite bra bilder från dig på denna tråd.:)
#359 - 7 maj 2006 21:40
Det är det minsta du kan begära tycker jag. Har väntat halva kvällen på det... :)
#360 - 8 maj 2006 05:08
Ledsen P-Ö det gick nästan inte att få till några kort alls ju....

Du måste rensa rutorna innan nästa fotosession :)
Ska slänga upp några så småningom ;)
#361 - 8 maj 2006 16:20
[quote=drd]Ledsen P-Ö det gick nästan inte att få till några kort alls ju....

Du måste rensa rutorna innan nästa fotosession :)
Ska slänga upp några så småningom ;)[/quote]

Hade du bara innan sagt att du ville plåta med din fina kamera så hade jag naturligtvis sett till att alla rutorna va kliniskt rena. Med en sådan superkamera måsta man väl kunna retuchera bilderna och sudda ut den naturliga lilla algbeläggning som fanns eller??? Skit samma det kuliga va att du (nästan) fick se dom. Kan du tänka dig att så fort du hade åkt så kom alla fram. Ha ha snacka om bra fotomodeller. Ja ja dom är som dom är Discus.

Tack för att du tog dig tid att komma förbi,blir det igen så lovar jag lite mer klar sikt;)
#362 - 8 maj 2006 16:38
Bilder? janå detta är vad jag har att komma med.

http://www.amazondiscus.se/phpBB2/album_pic.php?pic_id=408

wiee :)
#363 - 8 maj 2006 17:05
[quote=p-ö]Hade du bara innan sagt att du ville plåta med din fina kamera så hade jag naturligtvis sett till att alla rutorna va kliniskt rena. Med en sådan superkamera måsta man väl kunna retuchera bilderna och sudda ut den naturliga lilla algbeläggning som fanns eller??? Skit samma det kuliga va att du (nästan) fick se dom. Kan du tänka dig att så fort du hade åkt så kom alla fram. Ha ha snacka om bra fotomodeller. Ja ja dom är som dom är Discus.

Tack för att du tog dig tid att komma förbi,blir det igen så lovar jag lite mer klar sikt;)[/quote]

[FONT=Comic Sans MS]Lugnt p-ö ;)
Klart du inte fick hemskt mycket tid på dig att rensa så vi får ju ha lite överseende med det ;)
[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Trevliga fiskar fick man se iaf....mitt L46 begär fick sig en nytändning och jag ångrar lite att jag sålde dom jag hade innan.[:o] [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Ska slänga upp nån bild så småningom, dock så får det vänta tills efter hockeyn och skånederbyt i allsvenskan idag :D[/FONT]
#364 - 8 maj 2006 19:19
[quote=drd][FONT=Comic Sans MS]Lugnt p-ö ;)
Klart du inte fick hemskt mycket tid på dig att rensa så vi får ju ha lite överseende med det ;) [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Trevliga fiskar fick man se iaf....mitt L46 begär fick sig en nytändning och jag ångrar lite att jag sålde dom jag hade innan.[:o] [/FONT][/quote]

Lungt ja inga problem,jag har nu nogrant analyserat problemet och med tanke på hur många gånger du tappade linsen i golvet så är det inte skit på glasen i mina tankar utan endast så att det blev skit på din lins. OK då får jag väl även dammsuga golven oxå innan du kommer nästa gång. :D

Du som är så noga med allt, heter det inte L046:p

Kom gärna snart igen jag behöver städa. Ha ha, ha det och tack för att du kom förbi och även fick se mina "scalarer";)
#365 - 8 maj 2006 19:22
[quote=Bucket]Bilder? janå detta är vad jag har att komma med.

http://www.amazondiscus.se/phpBB2/album_pic.php?pic_id=408

wiee :)[/quote]

Kanon fin, välputsad ruta oxå[B)]
#366 - 10 maj 2006 14:11
tjena p-ö!

jag kontrar med en bild på min enda heckel!

http://www.amazondiscus.se/phpBB2/files/pict0249_206.jpg
#367 - 10 maj 2006 19:52
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag bidrar gärna med lite Heckelbilder. Inte världens bästa kanske. Tror det finns fler bilder i plattfiskalbumet bland mina bilder här på zoopet.[/COLOR][/FONT]
#368 - 10 maj 2006 19:59
Kanon fina bilder från Er båda och nu börjar vi komma in på riktiga Discusar nämligen heckel. Jag slänger in några nya bilder i morgon (får ta nya själv) efter som nu drd lyckades skita ner sin lins:)

Du lilla "sockertoppen" bilden i mitten är bara sååå fin, vilket ex, typisk hona.Liten med trubbig panna:p
#369 - 10 maj 2006 20:02
Å så en bild på ngt helt annat.
#370 - 11 maj 2006 20:44
Nu har jag lite trevliga bilder här, inte fasen vet jag vad drd sänder för vibbar men dagen efter han va här så lekte mitt "blåa" discus par. Det kan berott på att jag innan drd kom över gjorde ett stort vattenbyte och tjansade på att mixa upp med hela 50% av mitt brunnsvatten mot Osmosen,därav va det tyvärr för dagen då drd va här ganska "grumligt" i tanken eller oxå har drd en magisk förökningskraft.

Bilderna är lite kuliga då dom för att man skall kunna se ngt tagna uppifrån, som vanligt lägger ofta en vf diskus sin lek på en rot.
#371 - 11 maj 2006 20:51
Kul serie p-ö!

Här är min lille turkos som nästan alltid sover i krukan. Tyvärr blev första bilden suddig så han stördes av blixten. Är inte så noga med putsen på rutorna jag heller.
#372 - 13 maj 2006 00:44
blir så avundsjuk. jag hade värsta vf-projektet på g i ett 720 med bakgrund och 14 gröna, bruna och blåa men jag vågade inte efter min flytt för golven e ca 100 år gamla och skriker för livet bara man tar ett steg här i det nya.... har bara tre 250 och tre kuber nu utan inredning om man inte räknar krukor då.... snyft
#373 - 14 maj 2006 15:03
Lite nya bilder på Zebra Pleco.
#374 - 21 maj 2006 15:13
Bumpar upp tråden med lite nya bilder på mina senaste Heckel.
#375 - 21 maj 2006 15:14
skitbilder, för mkt ljus just nu. Tar nya i kväll efter solnedgången.
#376 - 21 maj 2006 16:27
Bild två, den till höger vad är det för sorts discus? Mina är ganska lika fast det breda svarta strecket på mitten är inte bredare än de andra. På min är det strecket på huvudet bredast. Min hona som jag tror det är "amatörmässigt" har dessa streck tydligt och särskilt när hon blir lite puffad av hanen och då försvinner dessa streck på honom och hans bleka tunna strecken på andra hållet syns tydligare. Titta gärna på min zoon för jag letar förtvivlat efter discusar som är lika mina....
#377 - 21 maj 2006 20:57
[quote=solbacka]Bild två, den till höger vad är det för sorts discus?[/quote]
Det är samma som den här och den kallas för Heckel Discus, just denna är en så kallad Blue Heeded Heckel.
#378 - 21 maj 2006 21:00
[quote=p-ö]skitbilder, för mkt ljus just nu. Tar nya i kväll efter solnedgången.[/quote]

Så då har vi äntligen solnedgång i Amazonas och här kommer då lite fler bilder.

Go Natt.
#379 - 22 maj 2006 06:17
Mycket vackra fiskar p-ö!
#380 - 22 maj 2006 06:24
Smaka på den här rackaren som simmar i mitt 540 kar :D
#381 - 22 maj 2006 06:25
Eller den häringa som gör den tidigare sällskap i samma tank :D
#382 - 5 juni 2006 19:41
Skickar lite nya bilder på mina Heckel, hoppas det syns hur mkt dom har växt.
#383 - 5 juni 2006 19:43
Gruppfoton.
#384 - 5 juni 2006 19:46
Ett par bilder på paret som tagit dom till sig som sina ungar.
#385 - 5 juni 2006 19:53
Vad stora, "tjocka" och snygga dom är!
#386 - 5 juni 2006 20:08
[quote=Marie J]Vad stora, "tjocka" och snygga dom är![/quote]

Jaaa,,,,, dom blir som sin matte[:o]

Nä jag e inte tjock,bara stor och snygg:p

Bilderna är tagna i dag FÖRE matning. ha ha
#387 - 5 juni 2006 20:13
Och före vattenbytet ;) och med nyputsade rutor... :D

Så du menar att du är lik dina diskusar..... Riktig läckerbit...

Inte visste jag att du var svart över ögonen var gulgrön på kroppen och har svarta fenor ;) :D
#388 - 5 juni 2006 20:33
[quote=Marie J]Och före vattenbytet ;) och med nyputsade rutor... :D

Så du menar att du är lik dina diskusar..... Riktig läckerbit...

Inte visste jag att du var svart över ögonen var gulgrön på kroppen och har svarta fenor ;) :D[/quote]

ha ha just så är det. Det är skitsvårt att ta kort utan att det blir reflexer från glaset,särskilt när man fotar medans halogenlamporna är tända, fråga drd han vet;)

Kolla noga på denna bild,nja så noga behöver man väl inte kolla för att se en ful gubbe mitt i rutan.

Dagens fråga blir är han framför eller bakom glaset.:D
#389 - 5 juni 2006 20:36
NU är dom tjocka, pinfärska bilder efter matning och utan halogenlyse.
#390 - 7 juni 2006 17:18
P-Ö :Antagligen har du skrivit detta tidigare men jag orkar inte läsa igenom allt igen :). Vad ger du dom för foder?
#391 - 7 juni 2006 20:13
[quote=Diskus_Clabbe]P-Ö :Antagligen har du skrivit detta tidigare men jag orkar inte läsa igenom allt igen :). Vad ger du dom för foder?[/quote]

Pusst,,,,,,,,,, (du orkar inte men jag ska orka??)

Alltid som första fodring flingfoder Tropical D-50 Plus i fyra veckor, därefter i två veckor Tropical D-Allio Plus o.s.v.

Vid helger eller då tid finns kan denna fodring upprepas upp till två-tre ggr/dag.

Som andra fodring som aldrig infaller tidigare än två timmar före ovanstående så fodrar jag alltid med 50% Golden Gate artemier,30% M.B.F. Discusfood, 10% svarta eller röda mygg samt 20% Discus quick. En gång i veckan så blir det en extra lyxrätt (Jahnssons Lyxräkmix) vilket mottages med applåder[:o] :D .

När jag dock matar den andra matningen så snålar jag inte då Discusen är känd för att äta långsamt,smaka och spotta ut maten för att bjuda den till sin kompis, kort sagt det är ett jävla kluttande hit o dit innan ngn av dom bestämmer sig för att visst fasen det går ju att svälja oxå. Discus beter sig ofta som småbarn vid matbordet,kastar mat hit o dit på varandra så det gäller att det finns så mkt att alla hinner bli mätta. Mina Discusar äter aldrig klart tidigare än på drygt en timme, däremot så går Scalarerna (törs man säga Altum??) på som Cobror dom första femton minuterna.

Två saker tror jag att jag har lärt mig avseende matning av Discus.
1. Finkornig sand på botten (1mm-3mm) är rena döden då Discusen gärna äter från botten samt gillar att blåsa upp maten i från sanden, finkornig sand kommer då mkt lätt att sväljas med förstoppning samt död till följd. Man skulle kunna kalla det för "sandkolik"(ngn kanske förstår)

2. All typ av pellets eller granulat leder förr eller senare till "gas kolik"(nu måste ngn fatta) med uppsväld buk och den typen av foder är perfekt till Guldfiskar och Golfbollar.

När jag fodrar andra gången då är det julafton för fiskarna, och på julafton ska det snöa!!

Tyvärr blev bilden inte så bra då det snöar mer i andra änden.
#392 - 7 juni 2006 20:24
Tack för ditt uttömmande svar. Anledningen till att jag frågade är att folk brukar ju säga att VF diskusar, särskillt heckel, inte äter annat än Artemia. Hur lång tid brukar det ta innan din VF blir allätare?

ps. Själv kör jag bara odlat och har väll ett liknande matningschema som du.
#393 - 7 juni 2006 20:37
[quote=Diskus_Clabbe]Tack för ditt uttömmande svar. Anledningen till att jag frågade är att folk brukar ju säga att VF diskusar, särskillt heckel, inte äter annat än Artemia. Hur lång tid brukar det ta innan din VF blir allätare?

ps. Själv kör jag bara odlat och har väll ett liknande matningschema som du.[/quote]

Min uppfattning är oxå att VF gärna äter artemier därav som du kanske noterat minst 50% Artemie.

Discus blir väl aldrig allätare däremot så går det ganska lätt att trigga in dom på annant foder. Man gör helt enkelt så att man matar jättelite med det nya fodret och säger åt dom att det blir ingen annan mat förän ni äter upp denna.

Detta har fungerat jättebra när det gäller flingfoder hos alla mina vf Discus, förutom mitt Coari par som trots ett års kämpande bara vägrar att äta flingor:mad: Vad gör man:confused: man vill ju inte att dom ska svälta ihjäl så dom slipper både flingor,räkmix utan har specialmeny:p
#394 - 7 juni 2006 20:44
[quote=Diskus_Clabbe]Anledningen till att jag frågade är att folk brukar ju säga att VF diskusar, särskillt heckel, inte äter annat än Artemia.[/quote]

Bara som en liten ( ) så va mina nya ung Heckel som tokiga i Tropicals D-50 Plus dag fyra (som en regel så matar jag aldrig nyintroducerade fiskar dom första tre dygnen fast det är en annan historia) men det tror jag berodde på att den dom kom ifrån hade uppfostrat dom och på rätt sätt introducerat dom med flingfoder.

Nu ska inte detta tolkas som reklam med Tropcals flingfoder är otroligt bra och framtaget främst till just Discus, däremot så är det inte lika bra till Fjärils ciklider om man nu har dom i samma tank (vilket jag har i en) då dom blir skitstora!!
#395 - 30 december 2006 22:02
En liten nyårs hälsning från en äkta v.f. ?????
#396 - 30 december 2006 22:06
Ser ut att vara Symphysodon tarzoo...(men jag är inte 100% säker)
#397 - 30 december 2006 22:08
Här kommer en Nyårs hälsning från en av mina v.f. blue heeded heckel.
#398 - 30 december 2006 22:08
Intressant läsning om matning. Kör du med samma fortfarande? Mina gillar tetras granulat men som sagt jag blötar det länge innan... har tyvärr råkat ut för både det ena och det andra :(
#399 - 30 december 2006 22:43
solbacka skrev:
Intressant läsning om matning. Kör du med samma fortfarande?

Nej jag har äntligen hittar rätt, kör fortfarande med Tropical:s D-50 + som flingfoder vid första matningen.
Här kommer min nya hemlighet som är helt överlägsen.

Ocean Nutrition: Discus Quintet, Röda Mygg (som är helt överlägsna i kvalite och färskhet för att vara frysta). Bästa av allt av deras produkter är deras frysta White shrimps,

när man tinar upp dom i lite varmt vatten och sköljer dom så luktar det som att gå in i en gammal äkta fiskhall= färsk fisk fångad i dag och mina Discus är helt tokiga i den maten!!! Bra är den oxå då den är extremt "ren" och innehåller både stora och små räkor vilket gör matningen enkel oberoende av storlek på Discusen.

Jag vet inte vad dom gör i sin tillverkning mer än att dom har en "speciel" nedfrysningsprocess" av sina produkter, men mer rent foder från paraciter,bakterier,mask har jag aldrig tidigare upplevt.

Livet har plötsligt blivit skit enkelt både för mig och mina Discusar. Tidigare på dom bilderna jag i denna tråd har visat så hade dom jätteproblem med främst bandmask:(
vilket man inte för ögat kunde se men nu efter lite trix o fix så är det fixat.:p

Granulat skulle inte jag mata Discus med, har aldrig fått det att funka hur jag än har gjort. Tror det har ngt med deras ämnesomsättning att göra.

Tips: Prova White Shrimps från Ocean Nutrition, det slår Golden Gate:s frysta Artemier med hästlängder både i smak och näringsvärde samt att dom är heltokiga i den maten, beter sig mer som pirajor än discus.
#400 - 30 december 2006 22:51
Var hittar man ocean nutrition? Det finns inte i någon affär jag har tittat. Det är ju inte så lätt att skicka frysfoder;) Har hört dåligt om röda mygg så det vågar jag inte ge.
Jag ger tetras granulat både vanlig och blå. D-50+ ibland för de tittar så och undrar om de ska äta detta sandpapper:) Ibland tropikas granulat.
Av larver ger jag svarta och vita mygg och artemia.
Nu medicinerar jag mina diskus för inre parasiter för de mår allmänt inte bra.
Innan gav jag räkmix men det skitade ner så mycket.
Det är inte lätt med diskus, det tar tid att lära.
#401 - 29 april 2007 15:22
Heckel!!!

Hej,,, ny bild med bättre upplösning.... Pinfärsk!!
#402 - 29 april 2007 15:28
En till,,,,
#403 - 30 april 2007 18:13
Rolig tråd med mycket fina bilder!
#404 - 14 maj 2007 21:01
P-Ö !

Snart får jag starta en egen tråd med dina ungar som nu har fått för sig att para ut.
Där är 2 av dom som står och skakar och putsar som galningar och honan ser inte ut att vara mer än 10 cm stor tyvärr så det är lite tidigt.
Får se om man får dom på bättre tankar och äter upp sig mer istället för att sexa :)
#405 - 15 maj 2007 20:32
F1 Coarilek :)

Dom är dock inte så stora och spridde ut rommen över hela vänstersidan i karet men lekte gjorde dom och dom vaktar ännu.
2 korn är inte befruktade och dom blev bortplockade rätt snabbt och det verkar nästan trots den lilla storleken på diskusarna som att dom har bra koll på läget.
#406 - 15 maj 2007 20:50
Pheter skrev:
Rolig tråd med mycket fina bilder!

Jag vill bara instämma! En härlig tråd med fina Discusbilder. MUMS!
#407 - 18 maj 2007 15:50
drd skrev:
F1 Coarilek :)

Dom är dock inte så stora och spridde ut rommen över hela vänstersidan i karet men lekte gjorde dom och dom vaktar ännu.

2 korn är inte befruktade och dom blev bortplockade rätt snabbt och det verkar nästan trots den lilla storleken på diskusarna som att dom har bra koll på läget.

Ha ha,, va kul!!!! Mitt F1 par har lekt två ggr. första gången så lyckades äggen även kläckas trots att jag absolut inte gav dom en "ärlig tjans". Två dagar senare så va larverna borta. Andra gången så tappade honan intresset och hanen efter två dagar blev så hungrig att han "sket i alltihopa.

Att dom börjar i tid är väl jättebra, träning ger färdighet och visst har dom redan från start ngt "inbyggt" grundbeteende som påminner starkt om deras föräldrar. Låt det gå en tid med fyra-fem lekar. flytta sedan över dom till en enskild tank så kan du ge dig fasen på att du snart har äkta Coari F2.

Själv avvaktar jag en tid,,, här är proppfullt!!!!:D
#408 - 18 maj 2007 15:55
Jag la in mina bilder här på snusk i barnkammaren.

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=961726&postcount=153

Annons