[QUOTE=Raven][QUOTE=Fred fish]1) Kommer en ny katt accepteras av den gamla?[/QUOTE]
oftast går det fint efter ett tag.
3) Är det någon annan som har praktiska tips inför ett ev. anförskaffande av en till katt när vi redan har en?
en metod ja läst om som ska funka bra är om en katt är i köket till exempel medans den andra katten är i resten av lägenheten och i dörröppningen in till köket sitter nät.
då kan katterna titta å lukta på varann och fräsa men då nätet finns där finns det möjlighet för katterna att backa undan i lugn å ro och minskar risken för eventuella skador dom kan få.
lådor är väldigt olika.
1 katt kan kräva 2 låder men 3-4 katter kan gå på samma men fler lådor betyder ju att längre tid kan gå mellan rengörning.
2 vattenskålar eller fler är bra rätt många katter gillar inte att ha skålen bredvid maten.
märkte det själv med min katt hon dricker enbart ur vattenskål nr2 som står 5 meter från maten.
grannens katt dricker hellre ur toan än ur sin vattenskål som står bredvid maten.[/QUOTE]
längre tid kan aldrig gå mellan rengöringarna. Har man två katter inne, blir det garanterat till att städa MINST en gån/dag. Annars får du nog plocka upp kattskit lite varstanns.
Och tre-fyra katter får du nog aldrig att gå på samma låda!(detta gäller om dom är inne på heltid)
Angående vattnet så vill dom mycket riktigt hellre dricka en bit ifrån maten, framförallt vill dom dricka rinnande vatten. tex ur toan. Själv skulle jag inte vilja att katten drack toavattnet, gjorde dom det så skulle jag nog köpa en sån kattfontän som finns.
Att sätta nät i lägenheten mellan katterna verkar väldigt överambitiöst, dom kommer ändå att testa varann och bestämma rang när du väl släpper ihop dom. Så då har du haft nät i halva lägenheten helt i onödan.
(raven: har inte du bara en katt?)