Någon som har tips på bra objektiv för att fotografera fiskar med?
Det som medföljde var inte det bästa. Vad använder ni för objektiv
till era kameror?
Gratulerar till ett mycket bra köp ;)
Själv har jag inte köpt något macro ännu men lånar ett ibland:)
Sigma har bra alternativ annars.
Du kan alltid kolla fotosidan.se
Nu är jag ju "Nikonist" så jag kan inte någon om Canons objektiv men klart bäst vid fiskfotografering är ett macroobjektiv med ett brännvid på ca. 60-80
Vad gäller ditt foto så är det ju främst skärpan som brister - men det är svårt att få riktigt bra skärpa på små fiskar utan att använda ett macro. Så satsa på lite större fiskar tills du har köpt in ett sådant.
Sedan handlar det ju mest om övning - även med ett macro så får man ta många kort innan ett blir riktigt bra
Den jag lånat är ett: Canon EF-S 60/2,8 macro USM
Blev väldigt bra resultat med tanke på att jag är en medioker fotograf.
men som Kjell säger är det bara att öva och prova sig fram.
och framförallt att våga pröva och utforska sin kameras olika inställningar.
jag är fortfarande mycket flitig användare av "auto"-läget men provar mer och mer dom andra alternativen, ett tips är att "tomfotgrafera" samma föremål från stativ men med olika inställningar så du ser vad som händer ;)
Om du inte har råd med makro så kan du alltid köpa close up 4+ lins för ungefär 200-300 lappar och du får hyfast bilder med den. Beror naturligtvis på vad du har för objektiv nu också. Men det är bäst med makro objektiv, jag lånade en Tamron 90mm via jobbet och det var lättare att fotografera med den men glöm inte belysning också så det blir ännu lättare.
Jag tycker också Christians alternativ är trevligt. Sköna bilder med just en 400d. För 2500kr på beggatmarknaden är det inte så mycket att tveka på. ;)
Tack för alla tips, jag kommer att köpa ett macro objektiv inom en snar framtid. Men jag tycket att det blir hyfsade bilder nu när jag provat lite mer funktioner i kameran.