Ny kamera

#1 - 26 juni 2006 09:01
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Tjena ![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har fått för mig att utvidga mitt fotande lite proffsigare och då jagar jag en sjysst kamera med både bra zoomobjektiv och ett bra macroobjektiv.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har fastnad lite för ett kit från canon [/COLOR][/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]http://www.record.se/product.php3?id=39&cat=69&prod=1457[/COLOR][/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red] som dom säljer i lund i en butik där för 11000:-[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vet inte om dom 2 objektiven som medföljer är någe o ha dock.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Sen undrar jag om det skiljer mycket på kvalité mellan nikon och canon ?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]En D70 från nikon har jag tittat på oxå nämligen.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Har inte tänkt att lägga mer än max 12 k på paketet kanske jag ska tillägga.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Vågar man köpa begagnade prylar ?[/COLOR][/FONT]
#2 - 26 juni 2006 09:13
Glöm inte att köpa till en bra extern blixt.
#3 - 26 juni 2006 09:14
Säkert bra val för någon som börjar med systemkamera. Båda objektiven är budget-varianter, men den budget du anger ovan ger ju knappast utrymme för några verkliga proffsobjektiv, varken från Canon eller Nikon. Eftersom dessa har en "något" större prislapp. Det finns ju annars objektiv från tredjepartstillverkare som kan vara prisvärda alterativ.

Vad beträffar Canon vs Nikon så ligger Canon före teknikmässigt, men det märks väl mest (läs: bara) på proffsmodellerna av kameror och objektiv. (läs tex: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=61228 )

Ps (Edit)
Om du vill fotografera räkor eller småfiskar kommer du antagligen även vilja ha ett makroobjektiv och en extern blixt. Men det kan du ju komplettera senare...
#4 - 26 juni 2006 09:14
Detta är en subjektiv åsikt och reflekterar vad jag tror, inte vad jag vet.

Tror inte kamera-huset har någon som helst betydelse i jämförelse mellan D70 och 350D (kvalitetsmäsigt). Däremot tror jag att objektiven kan skilja.

Personligen hade jag (iom den satta budgeten) köpt ett hus (troligen nytt) och begagnande objektiv. Ett dedikerat macro och en för zoom.

Då jag bara kan Nikon själv hade jag valt den pga detta. Fördelen i detta fall är att Nikon fortfarande jobbar med samma koppling för sina objektiv, så i princip all gamla objektiv fungerar. Canon har bytt koppling vid minst ett tilfälle.

Min lista hade sett ut så här:
D70s (nytt)
60 mm Nikkor
Extern blixt
Zoom om det finns pengar över.

Eller motsvarande för Canon.

Jag hade sett till att köpa ett orginal macro objektiv, men här är det åter så att jag "tror" att det är bättre än tex Tamron och Sigma snarare än att det verkligen är det.
#5 - 26 juni 2006 09:22
Nikons 18-70 är ett kanonobjektiv till bra pris, det duger bra till fiskfoto också.
#6 - 26 juni 2006 09:25
Jag hade hoppats för det första att ta lite skarpare och bättre kort än med min nuvarande långzoomskompaktkamera sony dsc-H1 som det tyvärr blir lite kromatisk abberation på ofta.
Och inte alls så skarpa bilder som jag vill.

Sen ska jag köpa en ny minikamera oxå och har kikat lite på nya sony T30 som är ruskigt snygg och har 7.2 mpix.
Har nämligen ett 2 gb kort till sony som jag vill kunna ha lite nytta av.

Vad kör canon och nikon för minnesmedia i sina kameror ?
#7 - 26 juni 2006 09:26
[quote=Micke]Nikons 18-70 är ett kanonobjektiv till bra pris, det duger bra till fiskfoto också.[/quote]

Menar du detta micke ?

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/pri_canon_obj.php?Show=Yes&ArticleIDGroup=43
#8 - 26 juni 2006 09:28
Jag plåtar mycket segelbåtar på sjön oxå och det har jag gjort med sonykameran med rätt sjysst resultat men nu vill jag kunna få till lite skarpare och bättre bilder.
#9 - 26 juni 2006 09:32
Jag har själv tänkt köpa mig en EOS350D när det behagar finnas lite pengar över. Jag har jämfört lite på http://www.cyberphoto.se/ mellan olika kameror. Men någonstans känner i alla fall jag, att jag väljer canon. Den är mycket enkel att förstå sig på. Hade Olympus digitalkameror förut, ger otroligt fina bilder, men lite bökiga i sitt program för min smak.. Nikon har jag ingen erfarenhet, men Kjell har det.
Att köpa begagnat kan vara en lyckoträff eller inte. Man har ju inte precis öppet köp på det tyvärr. Men det finns även piratobjektiv som duger utmärkt.

//Camilla
#11 - 26 juni 2006 09:41
Aha...skumt ju, hade nämligen kopierat denna länken men nu ser jag att den inte kom med utan en annan....mysko
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 26 juni 2006 10:20
Själv har jag Nikon D70 men jag skulle tro att det är hugget som stucket mellan Canon och Nikon.
Servicen är dock usel på Nikon http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=90237 men lär tydligen vara lika kass på Canon så inte heller där skiljer det sig så mycket

Tycker inte heller att man skall snåla ned objektiven och blixtar eftersom det sannolikt blir så att man byter kamerahus rätt regelbundet med några års mellanrum (de blir billigare och bättre hela tiden) men att man har objektiv och blixt betydligt längre tid eftersom dessa har "längre hållbarhet"
#13 - 26 juni 2006 10:22
[QUOTE=drd]Vad kör canon och nikon för minnesmedia i sina kameror ?[/QUOTE]
De flesta systemkameror använder CompactFlash.

Det finns även adaptrar så att man kan använda tex ett SD-kort i en Compactflash slot. Mycket praktiskt! ( http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=BN-SDCF1E )
#14 - 26 juni 2006 11:08
Nikon D50 använder SD-kort, annars är det CF-kort i Nikons systemkameror.
#15 - 26 juni 2006 11:17
Medföljande paketlinser håller oftast inte den kvalité som gör kameran rättvisa. Har man lite högre krav på bildkvalitén skulle rekommendera något bättre.

Mitt förslag men en budget på 12.500 på Cyberfoto

Paket med Pentax istDL inkl 18-55 objektiv. 5.500

Sigma 17-70/2.8-4.5 (Svårslagen zoom) 3.100

Tamron 90 mm macro 3.900

Sökaren är så pass bra på Pentaxen att det går bra att focusera manuellt med macrolinsen vilket kanske kan vara värdefullt om du skall plåta fisk.

Beträffande service så har Pentax kostnadsfri rengöring av sensorn under garantitiden. I augusti släpps K100D som har bildstabilisering i kamerahuset men då håller inte budgeten längre.
#16 - 26 juni 2006 11:53
Här är ett paket med kamerahus, objektiv, extern blixt och väska:
http://www.scandinavianphoto.se/?503253
#17 - 26 juni 2006 11:54
[QUOTE=Micke]Här är ett paket med kamerahus, objektiv, extern blixt och väska:
http://www.scandinavianphoto.se/?503253[/QUOTE]
Usch... Det där var ju ingen Canon... :D
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 26 juni 2006 11:56
[quote=petnym]Usch... Det där var ju ingen Canon... :D[/quote]
Vill bara påpeka att de fotografer som toppar Zoopets fototävling om bästa fotograf använder Nikon:p
#19 - 26 juni 2006 11:59
[QUOTE=Kjell Fohrman]Vill bara påpeka att de fotografer som toppar Zoopets fototävling om bästa fotograf använder Nikon:p[/QUOTE]
Tävlingen är ju inte avgjord än. Den som vann förra året hade Canon... (Och det är min övertygelse att det kommer hända i år igen...) :D

Edit:
Denna tråd börjar alltmer bli ännu en sån där "mitt märke är bättre än ditt märke"-tråd... :|
#20 - 26 juni 2006 12:10
Ryktet säger att det införs en särskild poängliga för kamerastall i Zoopets fototävling nästa år :D Därför är det viktigt att drd hamnar i rätt stall ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 26 juni 2006 12:11
Denna tråd börjar alltmer bli ännu en sån där "mitt märke är bättre än ditt märke"-tråd...

Dessvärre är det som så att det inte är kameran som är det viktigaste vid fotografering utan den som håller i den;)
#22 - 26 juni 2006 12:18
[QUOTE=Nizztos]Personligen hade jag (iom den satta budgeten) köpt ett hus (troligen nytt) och begagnande objektiv. Ett dedikerat macro och en för zoom.[/QUOTE]
Tyvärr sparar man inte så mycket pengar på den linjen. Det är på kamera-sidan utvecklingen går snabbast och man kan göra fynd om man man väljer en äldre modell. Begagnade objektiv (särskilt de lite bättre) kostar ungefär detsamma (eller rent av mer!) som man får betala om man beställer nytt från någon webbutik (tex i Tyskland). Suget efter begagnade objektiv är jättestort nu när många skaffat digital systemkamera i digitaliseringsboomen...
#23 - 26 juni 2006 12:45
Här finns ännu en tråd i samma ämne på ciklid.se:

http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=52910
#24 - 26 juni 2006 13:42
[quote=Micke]Ryktet säger att det införs en särskild poängliga för kamerastall i Zoopets fototävling nästa år :D Därför är det viktigt att drd hamnar i rätt stall ;)[/quote]

Hehehehe....då ska det fanimej has bra rabatt på grejerna :) d
Det kan påverka valet av "stall" :D
#25 - 26 juni 2006 13:56
[quote=petnym]Tyvärr sparar man inte så mycket pengar på den linjen. Det är på kamera-sidan utvecklingen går snabbast och man kan göra fynd om man man väljer en äldre modell. Begagnade objektiv (särskilt de lite bättre) kostar ungefär detsamma (eller rent av mer!) som man får betala om man beställer nytt från någon webbutik (tex i Tyskland). Suget efter begagnade objektiv är jättestort nu när många skaffat digital systemkamera i digitaliseringsboomen...[/quote]

Vet att objektiven inte sjunker i pris lika mycket som hus (visste dock inte att det var så illa). Dock är jag ganska säker på att det är där man skall lägga pengarna. Ganska säker på att dagens kameror är begränsade mer av objektiv än hus.

Jag skulle alltså själv hellre lägga pengar på ett bra objektiv än lite extra på kameran. Dock skulle jag nog inte köpa en begagnad digitalkamera. Det är dock mer en personlig sak än att jag tror de skulle vara ett riskabelt köp. Jag skulle iofs själv inte köpa begagnade objektiv heller, men om jag var tvungen att spara pengar skulle jag välja att spara där.
Om det nu är så att objektiven går för nypris så hjälper ju dock inte det :(
#26 - 26 juni 2006 20:39
Någon som har erfarenhet av Canon A 620?
#27 - 27 juni 2006 07:06
Paketet som Micke länkar till kommer du väldigt långt med, optiken är bättre än den som Canon skickar med i paketet du länkar till. De gör faktiskt inte den kameran rättvisa anser jag. Sen får du ju med en bra blixt i Nikonpaketet, du behöver bara skaffa minneskort men de är billiga idag. Kvaliteten mellan fabrikaten skulle jag säga är likvärdig dock anser många att Canon känns lite plastigare. Men det behöver ju inte vara negativt. Mitt tips är som alltid att gå ner på stan och känna på dom, känn efter var reglagen sitter och hur du trivs med kameran i handen. Logiken bakom knapplaceringen är lite olika och vissa trivs med det ena men ogillar det andra. Du kanske kommer fram till att något annat fabrikat passar dig bättre oxå, t ex Pentax eller Olympus.
Bildmässigt är 350, och D70s rätt lika utom på höga iso tal där Canon har lite bättre brusredusering, den för dock med sig att en del bilder ser lite konstgjorda ut, t ex porträtt där folk kan få lite aningens "dockhud". Och när de väl brusar så brukar Canon ge färgflammigt brus medans Nikons brus är neutralare i karaktären. Canon börjar dock brusa lite högre upp i isostegen men brusar fulare kan man säga. Skulle dock inte påstå att brus är något problem på någon av kamerorna under de flesta förhållandena. Du får inte glömma att brus kan du använda kreativt i dina bilder. Speciellt om du konverterar bilden till svartvitt.

Att kalla Nikons service för usel tycker jag är synd för den är inte sämre än någon annan, de har dessutom alternativa verkstäder.

Lycka till med ditt val och jag ser fram emot fler fartfyllda vattensport bilder! Glöm inte heller att det är fotografen som tar bilden, inte kameran.
#28 - 27 juni 2006 07:49
DRD
Med tanke på att du är märkesfreak så är kanske detta ett alternativ.
http://www.sony.se/view/ShowProduct.action?product=DSLR-A100&site=odw_sv_SE&pageType=Overview&category=DPH+Digital+SLR
#29 - 27 juni 2006 08:26
[quote=Guy Palm]DRD
Med tanke på att du är märkesfreak så är kanske detta ett alternativ.
http://www.sony.se/view/ShowProduct.action?product=DSLR-A100&site=odw_sv_SE&pageType=Overview&category=DPH+Digital+SLR[/quote]
Den har fått bra kritik i tester och ligger ganska bra till prismässigt. Utbudet av objektiv är inte lika stort som för Canon och Nikon, särskilt inte på begagnatsidan.
#30 - 27 juni 2006 08:28
Nikonpaketet ser bra ut och Nikons 18-70 är en riktigt bra glugg men att fota macro med den tror jag är att hoppas lite för mycket. Sigma 17-70 har en närgrans på bara 20 cm i hela området och 1:2,3 i avbildningsskala så skall man försöka kombinera macro och zoom kanske det är ett bättre val. Nikon är också den snabbaste kameran men sökaren är tyvärr inte så bra.

Håller inte riktig med om att man skall gå på det som känns bäst i handen, det tar ett tag att lära sig var alla reglage sitter men det gör man nog så småningom. I byggkvalité tycksr jag sjäv att Pentax och även Nikon ligger rätt långt före Canons 350.
#31 - 27 juni 2006 08:31
Har faktiskt kikat lite på just den från sony oxå Guy men jag vet inte minsann......

Kanske väntar tills i höst med mitt kameraköp och då har den syns mer och kanske är mest lockande då.

10 mpix är ju inte helt fel.
#32 - 27 juni 2006 08:43
Bildstabilisering och antidustfunktion är ju inte helt fel.
#33 - 27 juni 2006 10:02
[QUOTE=Micke]Den har fått bra kritik i tester och ligger ganska bra till prismässigt. Utbudet av objektiv är inte lika stort som för Canon och Nikon, särskilt inte på begagnatsidan.[/QUOTE]

Har inte sett någon ritkig test av Sonyn men den har inte samma bra sökare som KM hade på sina modeller och det finns viss risk att den har högre brus då man tryckt in 10 MP på sensorn. ISO 3200 finns tex inte i kameran av någon anledning.

Så är det väl med D200 också att den brusar lite mer än D70n
#34 - 27 juni 2006 10:58
[quote=papi]Har inte sett någon ritkig test av Sonyn[/quote]

Här finns en utförlig test med testbilder: http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA100/AA100A.HTM
#35 - 27 juni 2006 11:19
[QUOTE=Micke]Här finns en utförlig test med testbilder: http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA100/AA100A.HTM[/QUOTE]

Tack. Skall bli intressant att se hur Sonyn klara sig när de testar en produktionsmodell fullt ut. Så långt verkar de ju gilla den med reservation för just bruset på högre ISO. Lite förvånad att man inte nämner sökaren som inte längre håller KM standard efter vad jag läst.
#36 - 27 juni 2006 11:37
[QUOTE=Micke]Ryktet säger att det införs en särskild poängliga för kamerastall i Zoopets fototävling nästa år :D Därför är det viktigt att drd hamnar i rätt stall ;)[/QUOTE]

Hah! Det låter kul. Till nästa år är det väl dags att bli zoopetmedlem och se till att Nikon inte får orimligt högt deltagande :)
#37 - 27 juni 2006 12:56
[QUOTE=papi]
Så är det väl med D200 också att den brusar lite mer än D70n[/QUOTE]

Gör den verkligen det? Jag upplever det snarare som tvärtom faktiskt. Nu fotar jag extremt sällan över iso 800 iof.
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 27 juni 2006 12:59
[quote=Tony]Hah! Det låter kul. Till nästa år är det väl dags att bli zoopetmedlem och se till att Nikon inte får orimligt högt deltagande :)[/quote]
Ja, ja och sen gäller det att prestera också;)
#39 - 27 juni 2006 14:29
[quote=doctor]Gör den verkligen det? Jag upplever det snarare som tvärtom faktiskt. Nu fotar jag extremt sällan över iso 800 iof.[/quote]

På högre ISO ser det så ut på DPs testbilder, men inte någon större skillnad dessbättre. Skall själv uppgradera till Pentax kommande 10 MP och den har troligen samma sensor.
#40 - 30 juni 2006 09:20
Pris på Pentax nya dslr med bildstabilisering i huset är nu fastställt till 5.200 exkl glugg. Så med ett Tamron 90 och ett Sigma 17-70 landar man på dryga 12.000.

Annons