Ny inredning :)

#1 - 11 december 2004 16:09
Hejsan!

Jag har nu gjort ett försök till att inreda mitt akvarium. Jag tycker slut resultatet vart ganska bra. Men jag behöver lite kritik för att må bra :D (bra sådan :P)

Jag undrar kan de va som det är eller ska jag satsa på att sätta in 2 stycken stora svärdplantor i varsit hörn?

Jag försöker göra en amazonas biotop(där skalarer lever för det är den fisken jag har)

Som sakt tyck till om min inredning så är ni snälla
Nu har jag en osuddig bild WEEE Här e länk:
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=290186&gid=290241
#2 - 11 december 2004 16:16
Ser riktigt snyggt ut, får du dessutom i någon/några växter så kommer det se kanon ut :)
#3 - 11 december 2004 16:20
välidgt mycket rötter o väldigt lite växter.....eller så är det jag som inte ser några bara... e juh lite otydliga bilder....Scalarer gillar juh faktiskt växter o vill du nånsin att de ska leka så är det ett måste..... bredbladiga sådana som svärdplantor som du själv sa..... Vill du ha i svärdplantor i hörnen så gör det... mina har dock aldrig lekt på de plantorna som är i hörnen.... däremot på de som är i mitten..... men det är mina det...
#4 - 11 december 2004 16:23
Jo nu när det är 2 som säger in me växter så! in me växter :D
okej Maya men om jag försöker placera dem lite mer centralt. Mina skalarer kanske är lika kräsna som dina ;)

Varför bilderna är så oskarpa vet jag inte. Dålig kamera antar jag. Men det blir hyper skärpa när jag tar med blixt men dock så ser man allt runtom akvariet inte innuti :( ingen som har lösningen på hur man får fina bilder utan blixt?

tack för svaret
#5 - 11 december 2004 16:36
Är långt ifrån nån expert på "design" när det gäller akvarium men jag hade nog satt några växter i bakgrunden ocj givervis i hörnen.... sedan hade jag nog satt nån form av solitärväxt precis i mitten "framför" rötterna, där de ser ut som om att det går lite innåt/bakåt.... hopppas att du fattar vad jag menar....

Det är juh givetvis ditt akvarium så du gör som du själv tycker... men det hade jag iaf gjort...
#6 - 11 december 2004 16:55
Ursprungligen skickat av niclas89

Varför bilderna är så oskarpa vet jag inte. Dålig kamera antar jag. Men det blir hyper skärpa när jag tar med blixt men dock så ser man allt runtom akvariet inte innuti :( ingen som har lösningen på hur man får fina bilder utan blixt?

tack för svaret

Lösningen heter: Stativ! Om du tar på fri hand utan blixt då ljuset inte riktigt räcker så är det väldigt svårt att hålla tillräckligt stilla. Med ett stativ och helst en automatik på kameran som gör att du kan ställa in en fördröjning på några sekunder innan bilden tas från du trycker blir bilderna skarpa. Du kan testa genom att rigga upp kameran på något fast föremål, som en stol med kanske böcker ovanpå och ställa in fördröjning (om det går).
För att slippa reflexer är det bra att vara så nära akvariet som möjligt och ha mörkt i rummet och ljuset på i akvariet.
#7 - 11 december 2004 17:11
okej så ett stativ är lösningen :D Då försöker jag med det så kanske ni får se på ett osuddigt resultat :D

tack för svaret sonja!
#8 - 12 december 2004 23:02
snygga rötter!

Ville bara ge lite annan input än vad andra har gett dig här. Läste mycket om "hörn" och "mitten", vilket fick mig att se ett akvarium som är helt symmetriskt uppbyggt vad gäller placering av växter och rötter osv. Symmetri är, enligt många (inkl. mig), att absolut undvika när det gäller denna typ av design.

En föreläsare i formlära som jag har haft kallar mittpunkten på ett papper, ark, duk, vad ni vill, för "döden". Där händer ingenting, det blir ingen spänning. Jämför gärna själv med att sätta en prick i absoluta mittpunkten på ett tomt papper och jämför detta med ett papper där punkten ligger strax innanför kanten. Vilken komposition ger mer spänning? Likaså när det gäller att sätta två stora plantor i vardera hörnet, det kommer ge en ganska orolig design där ögat inte riktigt vet var det ska vila någonstans.

Jag hade valt att flytta rötterna/roten lite off-center och då skapa ett lite mer trångt "rotområde" och ett mer öppet område med fritt simutrymme. Om du vill ha ett par svärdsplantor så tycker jag det hade varit kul att ha någon annan växt med kontrasterande bladverk eller färg, kanske finflikigt, i samband med svärdsplantorna för att framhäva de ännu mer.

Lycka till, och hoppas inte jag har satt fler griller i huvudet på dig! hehe

/Kalle

P.s. Om du vill göra som de gamla renässansmålarna så dela akvarielängden med 1.618 och sätt dina rötter där. Då har du designat ditt kar utifrån ett längdförhållande som är bestämt av gudarna, nämligen det gyllenesnittet. :) Om man nu vill bekänna sig till de teorierna, vilket man kanske inte vill... d.s.
#9 - 12 december 2004 23:33
Tycker det vart grymt fint! Snygga rötter du fått tag i dessutom.

För övrigt en intressant annalys av Tottofagrin!!
#10 - 13 december 2004 10:33
Väldigt snygga rötter! Men jag håller med Tottofagrin beträffande symetri. Det ger ett stelt och onaturligt intryck.

Jag har själv försökt återskapa en sydamerikansk biotop i mitt akvarium. Förutom mangroverötter och svärdsplantor har jag även Hydrocotyle leucocephala (http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=45) som jag tycker konstraterar fint med svärdsplantorna och är lättskött. Har även planterat Sagittaria subulata som det är tänkt ska sprida sig som undervegetation. Den har dock inte kommit igång än.

Lycka till!
Lucas_no1
#11 - 13 december 2004 12:02
Jag skulle vilja ge lite kritik jag med. :-)
Ifall jag får säga det så tycker jag du ska göra lite nivåskillnader på botten så att det inte bara är platt.
Det blir mycket mer levande om det är lite olika höjdnivåer på botten.
Sen finns det ju ett tips till när du ska plåta akvariumet.
Fast det fungerar ju bara om du har en "vanlig" kamera dvs inte digital.
Sätt i en snabbare film typ 800.
Då får du fiskarna skarpare eftersom slutartiderna blir betydligt kortare.

Har också uppdaterat mina akvarium så kika gärna på dom med om ni vill.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=305624

Hälsningar Lucas
#12 - 13 december 2004 12:21
"snabbare"? nej, nu måste amatörfotgrafen/besserwiassern i mig säga ifrån.

du menar väl att han ska ha en film med ISO 800, alltså en film med högre ljuskänslighet som alltså tillåter kortare slutartider.
ISO kan man dessutom ställa in på endel lite mer avancerade digitalkameror.

vad det gäller akvariedesignen så tycker jag för det första, att det var jäkligt snygga rötter. i övrigt håller jag med om att man inte ska göra det för symetriskt, samt att det blir snyggast om man har högre med sand mot baksidan till.
VAd det gäller växter så¨tycker jag itne att du ska känna dig pressad att ha växter om du itne tvunget vill ha det, det finns många snygga kar utan växter, det är dessutom naturtroget för en amazonasbiotop, och då kan amn dessutom ha andra roliga detaljer som löv och barkbitar i också.

#13 - 13 december 2004 14:02
jag hade nog satt några växter i bakgrunden ocj givervis i hörnen.... sedan hade jag nog satt nån form av solitärväxt precis i mitten "framför" rötterna, där de ser ut som om att det går lite innåt/bakåt.... hopppas att du fattar vad jag menar....

Jag är inte heller någon höjdare på att desajna akvarium, men borde det inte gälla ungefär samma principer som när man fotograferar?
Det jag menar är - tror du inte att det finns en risk i att det ger ett lite för "platt" intryck? Är det det inte bättre att skruva lite på perspektivet och kanske flytta centrum av "bilden" något åt endera hållet i akvariumet, så att det ger ett något mer levande intryck?

Om någon har synpunkter kring mina funderingar, så tas det välkommet emot! Vill lära mig mer... alltid! =)
#14 - 13 december 2004 14:33
SOM sagt jag skrev att JAG INTE är nån expert på design... jag skrev vad JAG skulle ha gjort... inte hur han ska inreda SITT akvarium... JAG är INTE expert på fotografering och vilka principer man använder där har JAG inte en susning om....

Läser du hela inlägget utan att snöa in dig på mitt så ser du att det är flertalet råd, förslag och tips på hur man inreder....även jag har fått lära mig lite av dem vilket är superkul.... sitter själv nu och funderar på hur jag ska omarrangera i mitt akvarium.
#15 - 13 december 2004 14:58
http://www.finarama.com/gallery/amano.htm

Bilder på scalarer i deras naturliga mijö.
#16 - 13 december 2004 15:14
Tack för all den fina kritiken ;) Jag ska nog prova de där Totofagrin skrev. Att jag inte gör det så symetriskt. Och det där att jag e tvingad :D till att ha växter. Det är jag inte :P Men jag fick rådet att skalarer ska ha växter för att kunna lägga ägg. Och jag vill såå klart att mina gulle ungar ska få lite mer gulleungar :D men jag måste dock säga det är ganska fint med lite grönt i karet ;)

Glajdarn det lät som ett bra förslag. Att det inte ser så sterilt ut att allt är platt. Det kan ju liva upp stämmningen i karet :D Och jag har faktiskt mer sand i bakkant :D Men jag e så trög att jag fåttar övanifrån så det ser ut som de är lika mycket överallt. Men jag har en påse blästersand som skräpar kanske ska andvända ;)

Och växten som batski nämde. Den var ju ur läcker! och från Sydamerika ;)

Lucas_no1 Mycket fint kar du hade! du hade verkligen lyckats med inredningen tycker jag. Sättet du hade satt stocken till vänster och stenarna. Såg vilt ut på nått sätt toppen snyggt! :
Tack för alla bra svar!!! mycket tacksam!
#17 - 13 december 2004 16:10
Maya:
Det var inte tänkt som ett påhopp eller en klapp på huvudet på något sätt, så jag hoppas att du inte tog alltför illa vid dig...
Som jag påpekade är inte jag heller någon expert, utan hade bara vissa funderingar.
Lucas_no1
#18 - 13 december 2004 16:16
Tjena!

Kul att du gillade det! :-)

Jag har ett tips till.
Ifall du vill bygga upp lite höjd och har blästersand i karet så är risken rätt stor att sanden bara vill rinna ner och planas ut.
Själv har jag placerat ut större stenar blandat med lite mindre i botten i bakkant för då stannar sanden bättre på sin plats.

Det där om foto/film så är det ju såklart en ljuskänsligare film jag menar men man kan ju faktiskt säga att den filmen med iso 800 är snabbare eftersom den kräver mindre ljus.
Ljuskänsligare film = snabbare slutartider om man inte ökar på skärpedjupet.

Här är mina fotosidor om ni vill se lite vackra naturbilder jag plåtat.
Det hör ju inte till ämnet här men alltid kul att visa upp vad man kan göra som amatörfotograf. :-)

http://hem.passagen.se/lucasfotosida/

#19 - 13 december 2004 16:23
Jo det har jag märkt(angående sanden) Den vill inte riktigt hålla sig på plats. Kanske ska köpa lite engelsk sjösten dåra så jag lättare kan bilda kullar mm. :D
Lucas_no1
#20 - 13 december 2004 16:44
Ta större sten!
Jag har bumlingar i bakkant.
Bara att plocka ute och tvätta och koka men se till att dom inte avger gift.

#21 - 13 december 2004 16:49
oj då! stora stenar har jag över allt här :P(bor bredvid ett sprängt berg :P) Okej men då är det bara o verkställa o se hur det ser ut ;)

tack för svaret!

Annons