snygga rötter!
Ville bara ge lite annan input än vad andra har gett dig här. Läste mycket om "hörn" och "mitten", vilket fick mig att se ett akvarium som är helt symmetriskt uppbyggt vad gäller placering av växter och rötter osv. Symmetri är, enligt många (inkl. mig), att absolut undvika när det gäller denna typ av design.
En föreläsare i formlära som jag har haft kallar mittpunkten på ett papper, ark, duk, vad ni vill, för "döden". Där händer ingenting, det blir ingen spänning. Jämför gärna själv med att sätta en prick i absoluta mittpunkten på ett tomt papper och jämför detta med ett papper där punkten ligger strax innanför kanten. Vilken komposition ger mer spänning? Likaså när det gäller att sätta två stora plantor i vardera hörnet, det kommer ge en ganska orolig design där ögat inte riktigt vet var det ska vila någonstans.
Jag hade valt att flytta rötterna/roten lite off-center och då skapa ett lite mer trångt "rotområde" och ett mer öppet område med fritt simutrymme. Om du vill ha ett par svärdsplantor så tycker jag det hade varit kul att ha någon annan växt med kontrasterande bladverk eller färg, kanske finflikigt, i samband med svärdsplantorna för att framhäva de ännu mer.
Lycka till, och hoppas inte jag har satt fler griller i huvudet på dig! hehe
/Kalle
P.s. Om du vill göra som de gamla renässansmålarna så dela akvarielängden med 1.618 och sätt dina rötter där. Då har du designat ditt kar utifrån ett längdförhållande som är bestämt av gudarna, nämligen det gyllenesnittet. :) Om man nu vill bekänna sig till de teorierna, vilket man kanske inte vill... d.s.