Ny införskaffad Axolotl

#1 - 19 maj 2009 20:06
Tjenare,

Jag har nyligen skaffat en brun axolotl (Igår). Jag funderar lite kring matandet? Jag har testat mata den med Sniglar men den kommer bara fram och tittar på dom, kan de ha med temperaturen att göra? eller kanske miljöombytet? eller kanske till och med maten? Min nuvarande termometer visar +22 C men den är rätt kass då skalan bara visar varannan grad så ska dit med en ny. Såg dessutom att djuraffären hade aldeles för varmt i sitt akvarium (+26-27 C)

Jag misstänker också att gruset i akvariet kan vara något för litet/stort, på han i djuraffären lät det som att det inte skulle vara någon större fara så länge det inte var några vassa kanter. Men såg att Axolotln var och bökade i gruset och drog i sig nån sten då och då och ibland spottade ut dom. Vad rekomenderar ni?

Jag är som ni märker ny på den här arten så all information känns nyttig, jag vill inte att den ska råka dö bara för att man är okunnig, därför vänder jag mig till er med lite mer erfarenthet ;) Tacksam för svar!
#2 - 19 maj 2009 20:19
Såg nu att min nya termometer visar runt +24 så misstänker att temperaturen e orsaken till sänkt aptit? så ska testa sluta köra med akvarielampan och hälla i lite svalare vatten!
#3 - 31 maj 2009 23:16
22 grader funkar men dem gillar temperaturer under 20 grader. Jag matar mina nästan bara med frysta räkor (som jag tinar upp under varm vatten innan). Ibland skickar jag ner en mask eller köttfärs så dem får i sig lite mer protein.

Många akvariehandlare som säljer Axolotler har ingen aning om hur man sköter dem. 25-26 grader är på tok för hög temperatur. Axolotlerna blir stressade, kräver mer mat och mår inte bra i sån temperatur.

Om du har problem med att dem inte tar maten så testa att variera den för att se vad dem gillar bäst. Rå köttfärs brukar mina älska. Om du handmatar dem brukar också hjälpa deras aptit (Då man kan få maten att röra sig lite).

Angående ditt grus: Hur stora är dina gruskorn? Om man ska ha grus så ska man ha ca 3cm stora eller större. Annars finns risken att axolotlerna får i sig gruset då dem äter och sen kan gruskornet sätta sig på tvären i tarmarna. Själv kör jag med vanlig brun sand.

Kan rekomendera att du kollar på axolotl.org. Där finns ett jättebra forum plus all information du kan behöva.

Detta forum är rätt värdelöst om man vill ha information om axolotler
#4 - 31 maj 2009 23:58
Värdelöst är väl lite hårt att säga. Finns t ex en som fått ungar av dom här på Zoopet. Men specialforum är aldrig fel att hitta och läsa på som sagt.
#5 - 1 juni 2009 18:09
Ne ok, kanske överdrev i orden. Men har tyvärr inte fått mkt hjälp här för mina axolotler så jag rekomenderar axolotl.org
#6 - 2 juni 2009 13:28
-.-´

den optimala temperaturen för axolotls är mellan 16 ° C och 18 ° C (60-64 ° F).Lägre temperaturer leder till trög beteende, långsammare metabolism och minskad aptit.
#7 - 2 juni 2009 20:41
köpte idag en 12V fläkt... har precis satt igång den så vet inte hur temperaturen kommer bli men hört att den går ner till runt 16 vilket bli perfekt nu i sommar :)
#8 - 3 juni 2009 14:00
Ask

Em fråga....Hur många L behöver en söööööt å kry liten axelotl!!!??:)
#9 - 3 juni 2009 21:42
En ensam behöver inte så mkt. Jag har 2st i ett 70 liters akvarium. Dock gillar dem inte att vara själva så fundera på ifall du kanske skulle klara av att ha en kompis till den. Gärna motsatta könet så dem kan få små bebisar. Dem är relativt lätta att föda upp
#10 - 4 juni 2009 22:31
Tack för alla svar! temperaturen jag har nu ligger runt 20-21, funderar på att skaffa en liten fläkt eller något för att hålla tempraturen nere varmare dagar. Min Axolotl såg stressad ut så jag byggde ett provisoriskt strilrör till pumpen i väntant på att dom ska få hem ett ordentligt på djuraffären så nu ser den mycket kryare ut. Väntar även på en till Axolotl (Vit) som borde komma ungefär samtidigt!

Ang. mat problemet så köpte jag fluglarver(Maggots) som används vid pimpel fiske och han/hon hugger som fan på dom!
#11 - 4 juni 2009 22:59
Det är nog en bra diet, mkt protein i sån mat. Dem kostar väl inte så mkt heller antar jag? Kom ihåg att en axolotl som mår bra e en som inte rör sig så mkt :P
Roligare att titta på en som e stressad men man ska ju inte medvetet utsätta dem för sånt :)

Bli medlem på axolotl.org's forum ifall du vill ha mer professionella frågor. Finns en hel del vetrinärer där också som brukar hjälpa folk när axolotlerna blir sjuka
#12 - 5 juni 2009 05:11
Cts skrev:
Tack för alla svar! temperaturen jag har nu ligger runt 20-21, funderar på att skaffa en liten fläkt eller något för att hålla tempraturen nere varmare dagar. Min Axolotl såg stressad ut så jag byggde ett provisoriskt strilrör till pumpen i väntant på att dom ska få hem ett ordentligt på djuraffären så nu ser den mycket kryare ut. Väntar även på en till Axolotl (Vit) som borde komma ungefär samtidigt!

Ang. mat problemet så köpte jag fluglarver(Maggots) som används vid pimpel fiske och han/hon hugger som fan på dom!

Om jag förstått det rätt när jag läst på axolotsidan så kan de inte smälta skelettet maggotsen är uppbygd av, vilket kan sätta igen pumpar i karet. Försök att få tag i daggmask istället. Oxhjärta är bra finns att köpa fryst i zooaffärer. Fryst artemia är också bra. Småfisk är också mums.

Ge bara mat varannan till var 3:e dag.

Den nya Axolotlen bör vara i samma storlek annars riskerar den bli uppäten.

Jag har en kylanläggning till mina, men en fläkt går alldeles utmärkt det med.

Rikta även pumpen mot akvarieglaset så det inte blir för mycket rörelse i vattnet, det gillar de inte heller.

Mitt kar
#13 - 5 juni 2009 07:33
precis som miluhe säger så får du se till att vattenflödet inte är för starkt. Jag kör den minsta varianten av innerfilter från fluval till mitt 70 liters akvarium. Har utblåset precis vid ytan så att det rubbar ytspänningen.
Hade ett 1000 L/h filter först när jag köpte akvariet vilket var alldeles för starkt, det jag fick göra tillsvidare var att lägga det på botten och rikta utblåset rakt uppåt så det inte blev för starka strömmar.

Nått jag brukar rekomendera när det gäller att mata axolotler är att mata dem med frysta räkor som du sköljer under varmt vatten innan så det tinar (går på 10 sec). Dela gärna räkan i mindre delar beroende på hur stora axolotler du har. Mina är runt 15cm långa och dem får en halv räka var, var annan till var tredje dag. För stora bitar kan bli svåra att svälja för dem
#14 - 5 juni 2009 14:23
Okej tack för tipset om maggot, jo de har varit för strömt i vattnet och den såg stressad ut därav strilröret, har en fluval 2 plus till ett 75L akvarium så det strömmade lite för mycke på lägsta effekt men nu är det mycke bättre.

Vad är det för typ av kyl system du använder Miluhe? Har hört att att dom kan vara extremt dyra :S

Vad är det för räkor du pratar om vidofner? är det vanliga frysta man köper på t.ex ica eller speciella från någon zooaffär?
#15 - 5 juni 2009 15:08
Ja precis, vanliga räkor :) Axolotler äter ju det mesta och mina axies älskar räkor, plus att det är väldigt billigt med frysta räkor med tanke på hur länge en påse räcker. Kan vara bra att variera dock eftersom kött innehåller mer protein.

På tal om stress... man kan väldigt tydligt se på axolotler ifall dem är stressade av vattenflödet. Om deras gälar är framåtböjda eller ifall svanstippen är böjd så är det tydliga tecken på stress.
#16 - 5 juni 2009 15:11
Jag brukar variera med att frysa in lite köttfärs innan jag gör min grymma chiligryta ;)
Ända nackdelen med köttfärs är att det ofta innehåller mkt fett vilket gör att köttfärsen flyter på ytan
#17 - 5 juni 2009 15:47
Cts skrev:
Okej tack för tipset om maggot, jo de har varit för strömt i vattnet och den såg stressad ut därav strilröret, har en fluval 2 plus till ett 75L akvarium så det strömmade lite för mycke på lägsta effekt men nu är det mycke bättre.

Vad är det för typ av kyl system du använder Miluhe? Har hört att att dom kan vara extremt dyra :S

Vad är det för räkor du pratar om vidofner? är det vanliga frysta man köper på t.ex ica eller speciella från någon zooaffär?

Det var några år sedan vi köpte den, så jag kommer inte ihåg namnet. Det står inte på den heller. Men vi gav ca 4500:- för den.

Allra mest får mina daggmask, som jag köper i burkar i en fiskeaffär som säljer metspö.

Våra är ca 25cm långa nu.
#18 - 5 juni 2009 15:59
Lite annat också. De brukar bli runt 15 år. Men den äldsta man vet blev 25 år.
Mina är runt 4 år.
#19 - 5 juni 2009 21:28
Jo det stämmer som du sa vidofner, gälarna och svanstippen var böjda men de gick till sig med mitt provisoriska strilrör så det kommer nog bli ännu bättre när jag får tag i det riktiga :)

Verkar som att jag får ta och investera i frysta räkor och daggmask också ;)

Min nuvarande är bara 11cm än ungefär så jag hoppas att den vita som borde komma nu på onsdag kommer vara i ungefär samma storlek annars får jag klura på någon bra lösning där också
#20 - 6 juni 2009 00:11
enklaste om du vill fixa kylning så rekomenderar jag en fläkt. Den jag köpte kostade 500, men du kan få tag i den mkt billigare från USA om du vet vilken du vill ha. (kostar runt 200kr plus frakt då). Dem är relativt tysta med dem låter iaf mer än pumpen. Om du har ditt akvarium i vardagsrummet eller liknande där det kan störa så köp en timer på IKEA (kostar typ 50kr för 2st) och ställ in tiden att den ska köra då du inte e hemma eller då du sover.

Min temperatur e nere i 18 grader nu vilket är perfekt! Plus att den är 12 volt så den drar typ inge ström. Nu vet jag ju inte men jag gissar att köper man kylsystem till akvariet så går den väl på 230 volt som pumpar gör (varöfr gör dem det föresten?) så ett kylsystem kommer ju springa iväg i pris med tiden
#21 - 9 juni 2009 22:02
Jo jag såg att biltema hade riktigt billiga 12V fläktar med klämma så att den är lätt att fästa, de knepiga blir ju att man måste ha en adapter från 230V eluttag till 12V Tändarkontakt.

Vad tror ni om biltemas blästersand som bottenmaterial? Har märkt att de verkar vara väldigt poppis i akvarier, men undrar om den innehåller några skadliga ämnen? Kanske är bättre att ta fin sand från någon sandstrand, det borde väl inte vara någon fara?
#22 - 10 juni 2009 13:04
Var in på Djuraffären idag och fick höra att hon jag pratade med tidigare hade glömt(!) att beställa den vita axolotln och även min kompis Mjölksnok så de blev en besvikelse när man fick höra att man måste vänta 2 veckor till! Men ingen är ju mer än människa, de ger mig iallafall lite mer tid att fixa lite i karet.
Bilagor:
#23 - 10 juni 2009 17:22
Hej,vilket fint kar milhue,undrar...behöver dom ingen landdel,det trodde jag.Om de inte behöver det blev jag sugen.....(gillar inte halvfulla kar,hade sköldis förut)
#24 - 10 juni 2009 18:25
Hej,vilket fint kar milhue,undrar...behöver dom ingen landdel,det trodde jag.Om de inte behöver det blev jag sugen.....(gillar inte halvfulla kar,hade sköldis förut)

De är helt vattenlevande. Så ingen landdel alls.

De kan omvandlas till landlevande, hände ibland när sjöarna i Mexico torkade ut. Men allt för många dog ytterst få som klarade det. Idag finns det bara en sjö kvar med Axolotler i Mexico.
Man har även i lab gett dem hormoner som gör dem till landlevande. Det experimenteras mycket på Axolotler.
Obs de här uppgifterna har jag hittat på nätet så hur pass sanna de är har jag ingen aning om.
#25 - 10 juni 2009 18:46
Stämmer vad du säger, men Axolotler kan även genomgå metamorphis (då dem går upp på land) utan att man har torkat ut där dem bor eller ger hormoner. Dock är detta extremt ovanligt.

Cts: Blästersand funkar nog fint. Se till att tvätta det bara innan.
Att hitta adapter för 12 volts borde nog inte vara några problem heller. Finns säkert på biltema det med, annars lär väl Claes Ohlsson ha det eller liknande affär.

När du meckar med ditt akvarium så se till att det finns minst ett gömställe per axolotl. Ihåliga stenar eller krukor funkar bra
#26 - 10 juni 2009 20:56
Jo jag har en grotta i akvariet just nu som fungerar bra men funderar på att byta ut den lite senare.
Jag var tidigare till ett närliggande sandtag och hämtade vanlig brun sand, har sköljt igenom den x antal gånger nu och håller på att fylla karet, vattnet är ganska grumligt just nu men gissar att det är svårt att komma ifrån.
#27 - 11 juni 2009 07:12
Ja grumligt blir det ju alltid. Bör lägga sig inom 2 dagar
#28 - 13 juni 2009 04:43
Är det någon som vet om framåtböjda gälar kan vara tecken på något annat än stress? För allt annat verkar vara normalt förutom just att han har haft framåtböjda gälar sen igår, har försökt komma på vad det kan bero på men hittar inget svar.
#29 - 13 juni 2009 14:01
Ne asså jag hänger rätt mkt på axolotl.org och har aldrig hört om någon annan anledning till framåtböjda gälar än stress. Verkar allt bra i akvariet så se dig omkring ifall det kan vara något annat. Kanske nått som rör sig omkring akvariet som stressar axolotlen.

Hur är vattenvärdena? Gör du byten ofta? Inte för att det borde framkalla stress med dåligt vatten men ändå :)
#30 - 13 juni 2009 18:10
okej, jag böt vatten för någon dag sen när jag böt bottenmaterial så borde inte ha hunnit bli några föroreningar om de inte kan vara att vattnet är lite dammigt eller vad man ska säga, det är inte riktigt lika klart som innan helt enkelt så kanske är de som spökar? Fick göra ett vatten byte efter bara någon dag när jag hade gruset i första gången för att vattnet skulle klarna ordentligt även fast jag försökt sköljabort stenmjölet innan, så kanske måste göra likadant nu? För jag testade stänga av pumpen i någon timme och de hjälpte inte så tror inte att det är för strömt iallafall.
#31 - 13 juni 2009 20:19
Så länge du inte hade axolotlerna i medan du bytte gruset och vattnet så lär det inte vara det. Att det blir grumligt är ingen fara, ser bara fult ut :)
Jag tycker du bara ska vänta lite och låta dem vara ett tag utan att ändra massa saker så ska du nog se att gälarna åker tillbaka. Se bara till att dem har utrymmet att gömma sig i... men det tror jag du sa att du hade.
#32 - 18 juni 2009 22:58
Har låtit akvariet vara några dagar nu förutom vid matning och vid ett delvatten byte som gjordes i förrgår. Ibland är gälarna väldigt framåtböjda och ibland ser dom mer normala ut, svanstippen är böjd ibland men oftast inte. Just nu är bara en av gälarna (den längsta) och svanstippen som är böjda :p Ibland rör han sig omkring väldigt mycke och simmar och har sig och stannar även vid ytan och flyter omkring någongång då och då och sen kan han ligga still på samma ställe hur länge som helst. Äter precis som den ska och växer i 170, hugger på allt som rör sig, räcker oftast med att man viftar med ett finger precis ovanför vattenytan för att han ska simma upp och försöka få tag i det :p Brukar även komma fram till glaset och följa en med blicken om man sitter framför akvariet.

Så jag gissar att allt är som det ska och att det bara är jag som är nojjig och överanalyserar :P men är hellre på den säkra sidan än låta det rinna ut i sanden! Så just nu väntar jag på den vita som borde komma på onsdag om dom nu fått fingrarna ur och skickat iväg beställningen den här gången :p

Tack än en gång för alla svar!
#33 - 20 juni 2009 12:02
Ja låt det bara va så ska det nog bli som det ska :)
Att dem simmar mkt och ett stresstecken också. En axolotl ska vara lugna och nästan inte göra nåt
#34 - 23 juni 2009 18:34
Gjorde om lite i inredningen och nu verkar h*n trivas mycke bättre :) Imorrn kommer den vita och kommer förmodligen bygga ett kylsystem med 2 datorfläktar, borde få ner temperaturen 3-4 grader och få ett stabilt å relativt tystgående kylsystem :)
#35 - 25 juni 2009 10:48
Härligt, visa gärna bilder sen :)
#36 - 26 juni 2009 23:51
Japp har snickrat ihop det som hastigast för en testkörning nu under natten så får se vad temperaturen ligger på imorron :) Har varit extremt varmt idag å lär förmodligen bli ännu varmare imorron så hoppas att det fungerar! som de är nu surrar nätaggregatet mer än vad fläktarna gör så de går tyst iallafall. Ska försöka fixa upp lite bilder sen ;)
#37 - 28 juni 2009 00:35
Här e lite bilder

1. Alla delar, En lite snabbt ihopsnickrad brädbit, Biltemas nätaggregat, 2st 92mm xilence datorfläktar. Hela kalaset hamnade på runt 400kr och låter inte speciellt mycke alls.
http://img32.imageshack.us/i/23198938.jpg/

2. Här sitter allt ihop. Klippte bara av kontakterna som satt på fläktarna och satte dit kabelskor, gula kabeln från fläktarna är för att kunna montera någon hastighets justering.
http://img195.imageshack.us/i/11575409.jpg/

3. Så här ser det ut monterat på akvariet, en fläkt är riktad så att den blåser in och den andra ut. http://img32.imageshack.us/i/90365698.jpg/

4. Här är en bild på min första axolotl ;)
http://img3.imageshack.us/i/82761113.jpg/

5. Och här är en bild på nykomlingen :)
http://img7.imageshack.us/i/63430227.jpg/

Rumstempen har idag legat kring 25,4 och akvariet någontans mellan 21-22, så det sänker iallafall 3-4 grader :) Fick idén från en artikel på Caudata.org :)
#38 - 7 juli 2009 10:06
Sweet men varför är ena riktad utåt? Tror inte det behövs så länge det inte är helt slutet utrymme. Dina axolotl var väldigt vackra =)
#39 - 7 juli 2009 14:11
Jo de e sant, har funderat på att vända fläkten men har inte orkat efter som det fungerar bra som de är :P Däremot dunstar vattnet i 170 när man kör fläktarna dygnetrunt så får fylla på omkring 2L per dag :P

Jag var lite orolig för hur axolotlerna skulle vara tillsammans eftersom den äldre är 3cm längre och i princip dubbelt så stor som den yngre, men bortsett från att dom var livrädda för varandra i början så fungerar klockrent tillsammans som tur var :)
#40 - 8 juli 2009 15:24
Jo, väldigt sant, det dunstar sjukt snabbt :P.
Har ett munstycke till badrumskranen och en trädgårdsslang :)
Gör saker och ting väldigt smidigt
#41 - 22 juli 2009 20:33
Måste bara få fråga. Är 54 l för lite för 2 axolotler?

Efter att ha läst den här tråden blev jag sugen :)
#42 - 28 juli 2009 00:03
Ja, det är litet tyvärr
#43 - 28 juli 2009 22:35
Jo, jag har ett 75L akvarium och jag tycker de känns lite litet då dom blir ganska stora sen. Men jag skulle säga att de är värt att skaffa ett större akvarium, rätt fascinerande små varelser ;)
#44 - 21 augusti 2009 17:24
54L är för lite för 2st ja, men en borde det vara nog. jag har ett 85L för mina två. Köp på blocket eller nåt. Jag köpte mitt för 1000kr och då fick jag med ramp och pump

Annons