Ny igen

#1 - 12 juli 2004 14:53
Nu vill jag börja med fiskar igen. Är ganska säker på att jag vill ha Guppy.
Men har hört att man inte skall ha för stort akvarium till dem, jag vill ju gärna ha minst 200 Liter. Är det för stort. Jag kommer ha mycket växter för vill spara några av ungarna.
Kommer även köpa lagätare kanske två sånna där stora malar.

Sedan har jag en fråga om pumpen är det vanligt att ynglena simmar in där. När jag hade fiskar innan så gjorde dem det jämt jag fick tömma pumpen varje dag. Har ungarna någon chans att simma ut därifrån igen. Är det kanske bra att dom simmar in där så dom har skydd från föräldrarna.
Om de nu kommer ut innan de blir för stora så de inte kommer ut ur springorna.
Vad gör man åt en sån sak. Kanske kan man sätta en vit tyg för springorna eller nåt ??
#2 - 12 juli 2004 15:19
ja det är ganska varnligt att ynglerna simar in i pumpen men du köp anra fiskar med o inte bara guppy e.x.p svärdbärare molly och en massa växter så sätt några fraför pumpen på ett ställe så slipper du ha yngel i pumpen men du får pricis lika mycket efekt av pumpen som när du inte har växter fraför mvh pierre
#3 - 12 juli 2004 15:26
Annars fungerar en nylonstrumpa fint. Du drar den över pumpen och knyter över.
#4 - 12 juli 2004 17:22
Testar med en nylonstrumpan. Vill helst bara ha guppysar, kanske blir svärdisar , platys och molly men först guppy
#5 - 12 juli 2004 21:50
Glömde säga att nylonstrumpan är så tät att inte mycket släpps igenom. Mycket växtrester mm kommer att sätta sig vid insugen och du måste rengöra strumpan ganska ofta så inte pumpens kapacitet avtar.
#6 - 13 juli 2004 12:18
Hellre göra rent strumpan ofta än att ta ut pumpen varje dag och leta efter yngel. Men det kanske bara är bra att det sätter sig där då sugs ju inte så mycket in i pumpen och man kanske inte behöver göra rent den lika ofta.

Annons