Det är så att min slöjstjärt har fått vita prickar på sina fenor.. Är detta vad alla kallar för vita prick? Jag har aldrig haft detta på mina fiskar förr så jag undrar, vad är vita prick och varför får den det? Och hur gör jag?
Tacksam för svar
ansjo skrev:Det finns bra medicin mot detta, men trots att du upptäckt det i tid så finns risken att du måste medicinera i två omgångar.
Och välkommen hit:)!
Kensa skrev:och ibland hjälper inte ens det.
fick pricken i mitt endlerskar, förmodligen pga extrem överbelastning----typ 200 st i ett 60 liters, körde 1-2-3-4 ggr....försvann på alla fiskar utom två....körde 2-3 ggr till, men de ville inte försvinna de eländiga prickarna...de blev inte fler...men försvann inte...
tog till slut ut de två med prickar och "nackade" dom.....
ansjo skrev:När du gjorde rent akvariumet, hur gjorde du då?
Nej, du behöver inte döda fisken om den inte botas med en gång, utan antingen byter du medicinsort eller fortsätter med ytterligare en behandling så kommer den säkert att bli bra:).
Och ja, det smittar ganska duktigt.
du måste ha en doppvärmare som du ökar värmen på! värmen snabbar på parasitens livssykel! Hur ser de vita prickarna ut? som små saltkorn eller bara vita fläckar?Sandrasays skrev:Har läst att man ska höja temperaturen i akvariumet, hur ska jag göra det?
Det är förkastligt att byta ALLT vatten på en gång även om det har gått bra, tills nu då;) man ska bara byte en del av vattnet för att fisken inte ska behöva uppleva stora förändringar!Sandrasays skrev:Jag tömmer hela akvariumet på vatten och tillsätter nytt. Det har aldrig varit några problem förr.
ansjo skrev:Nej, men det har blivit det nu:). Du får ingen balans i karet om du fortsätter göra på det viset, och du har heller inte så mycket goda bakterier som bryter ner avfall från fiskar och växter.
Gör istället ett delvattenbyte på ca 20% varje vecka så kommer karet att stabilisera sig och du slipper förhoppningsvis sjukdomar:).
åheim skrev:Det är förkastligt att byta ALLT vatten på en gång även om det har gått bra, tills nu då;) man ska bara byte en del av vattnet för att fisken inte ska behöva uppleva stora förändringar!
ansjo skrev:Gör en medicinering och följ rekomendationerna på paketet så kommer den säkert att bli frisk igen.
Att det är mycket med akvarium kan man hålla med om, men det finns mycket att läsa sig till som tex här på Zoopet, och ställ gärna frågor:).
Sandrasays skrev:Men vet man inget utan har fått höra att det är så man ska göra så gör man ju så. Sen är det inte lätt att få rent ett akvarium om man inte tömmer vattnet för glaset blir ju skitigt. Så det vet ja inte hur ja ska göra där