Ny här

#1 - 15 oktober 2008 08:21
Det är så att min slöjstjärt har fått vita prickar på sina fenor.. Är detta vad alla kallar för vita prick? Jag har aldrig haft detta på mina fiskar förr så jag undrar, vad är vita prick och varför får den det? Och hur gör jag?
Tacksam för svar
#2 - 15 oktober 2008 08:25
#3 - 15 oktober 2008 08:27
Det låter som vita prick och du har antagligen upptäckt sjukdomen i ett tidigt skede, så det är därför de inte har fått prickar på kroppen ännu. Kolla efter noga så kanske du ser det kanske på kroppen med, men jag skulle nog ändå tro att det är vita prick.
Fiskar får det ofta om de råkat ut för något, flytt, tempväxlingar, stress, ny fisk i karet mm mm. Det finns bra medicin mot detta, men trots att du upptäckt det i tid så finns risken att du måste medicinera i två omgångar.

Och välkommen hit:)!
#4 - 15 oktober 2008 12:46
ansjo skrev:
Det finns bra medicin mot detta, men trots att du upptäckt det i tid så finns risken att du måste medicinera i två omgångar.

Och välkommen hit:)!

Japp, välkommen! :)

-Och ibland krävs det ännu flera omgångar med medicinen...jag har fått köra 4 st som mest.
#5 - 15 oktober 2008 13:36
och ibland hjälper inte ens det.

fick pricken i mitt endlerskar, förmodligen pga extrem överbelastning----typ 200 st i ett 60 liters, körde 1-2-3-4 ggr....försvann på alla fiskar utom två....körde 2-3 ggr till, men de ville inte försvinna de eländiga prickarna...de blev inte fler...men försvann inte...

tog till slut ut de två med prickar och "nackade" dom.....
#6 - 15 oktober 2008 14:04
Japp - om man har en katt så kan den få sig lite "snacks".
#7 - 15 oktober 2008 21:24
Kensa skrev:
och ibland hjälper inte ens det.

fick pricken i mitt endlerskar, förmodligen pga extrem överbelastning----typ 200 st i ett 60 liters, körde 1-2-3-4 ggr....försvann på alla fiskar utom två....körde 2-3 ggr till, men de ville inte försvinna de eländiga prickarna...de blev inte fler...men försvann inte...

tog till slut ut de två med prickar och "nackade" dom.....

uuyy, måste man döda dom annars? Smittar det av på dom andra?
Jag har 2 nya slöjstjärtar o en gammal. Det är den ena nya som har fått det och det hände efter jag gjorde rent i akvariumet.
Tack för välkomnandet :)
#8 - 15 oktober 2008 21:39
När du gjorde rent akvariumet, hur gjorde du då?

Nej, du behöver inte döda fisken om den inte botas med en gång, utan antingen byter du medicinsort eller fortsätter med ytterligare en behandling så kommer den säkert att bli bra:).
Och ja, det smittar ganska duktigt.
#9 - 15 oktober 2008 21:42
det kan också röra sig om svamp/röta på fenorna och det kan man ofta komma tillrätta med ganska enkelt genom att tillsätta salt och sköta sina delvattenbyten!
#10 - 15 oktober 2008 21:45
Har läst att man ska höja temperaturen i akvariumet, hur ska jag göra det?
#11 - 15 oktober 2008 21:46
Med hjälp av en doppvärmare som finns att köpa för någon hundring i en zoobutik.
#12 - 15 oktober 2008 21:47
ansjo skrev:
När du gjorde rent akvariumet, hur gjorde du då?

Nej, du behöver inte döda fisken om den inte botas med en gång, utan antingen byter du medicinsort eller fortsätter med ytterligare en behandling så kommer den säkert att bli bra:).

Och ja, det smittar ganska duktigt.

Jag tömmer hela akvariumet på vatten och tillsätter nytt. Det har aldrig varit några problem förr.
#13 - 15 oktober 2008 21:48
Sandrasays skrev:
Har läst att man ska höja temperaturen i akvariumet, hur ska jag göra det?
du måste ha en doppvärmare som du ökar värmen på! värmen snabbar på parasitens livssykel! Hur ser de vita prickarna ut? som små saltkorn eller bara vita fläckar?
#14 - 15 oktober 2008 21:49
Nej, men det har blivit det nu:). Du får ingen balans i karet om du fortsätter göra på det viset, och du har heller inte så mycket goda bakterier som bryter ner avfall från fiskar och växter.
Gör istället ett delvattenbyte på ca 20% varje vecka så kommer karet att stabilisera sig och du slipper förhoppningsvis sjukdomar:).
#15 - 15 oktober 2008 21:51
Sandrasays skrev:
Jag tömmer hela akvariumet på vatten och tillsätter nytt. Det har aldrig varit några problem förr.
Det är förkastligt att byta ALLT vatten på en gång även om det har gått bra, tills nu då;) man ska bara byte en del av vattnet för att fisken inte ska behöva uppleva stora förändringar!
#16 - 15 oktober 2008 21:55
ansjo skrev:
Nej, men det har blivit det nu:). Du får ingen balans i karet om du fortsätter göra på det viset, och du har heller inte så mycket goda bakterier som bryter ner avfall från fiskar och växter.

Gör istället ett delvattenbyte på ca 20% varje vecka så kommer karet att stabilisera sig och du slipper förhoppningsvis sjukdomar:).

Aha tack så mycket :)
Det är inte lätt det här med akvarium.
Men ja har kollat på fisken o den har bara vita prickar på fenorna o verkar pigg i övrigt. Dom andra har inget alls. Än så länge.
#17 - 15 oktober 2008 21:57
åheim skrev:
Det är förkastligt att byta ALLT vatten på en gång även om det har gått bra, tills nu då;) man ska bara byte en del av vattnet för att fisken inte ska behöva uppleva stora förändringar!

Men vet man inget utan har fått höra att det är så man ska göra så gör man ju så. Sen är det inte lätt att få rent ett akvarium om man inte tömmer vattnet för glaset blir ju skitigt. Så det vet ja inte hur ja ska göra där
#18 - 15 oktober 2008 21:57
Gör en medicinering och följ rekomendationerna på paketet så kommer den säkert att bli frisk igen.
Att det är mycket med akvarium kan man hålla med om, men det finns mycket att läsa sig till som tex här på Zoopet, och ställ gärna frågor:).
#19 - 15 oktober 2008 21:59
ansjo skrev:
Gör en medicinering och följ rekomendationerna på paketet så kommer den säkert att bli frisk igen.

Att det är mycket med akvarium kan man hålla med om, men det finns mycket att läsa sig till som tex här på Zoopet, och ställ gärna frågor:).

ja det va tur ja hitta denna sidan,synd ja inte hitta den tidigare för då hade ja kunnat få svar på frågor som man haft tidigare,
#20 - 15 oktober 2008 22:02
Sandrasays skrev:
Men vet man inget utan har fått höra att det är så man ska göra så gör man ju så. Sen är det inte lätt att få rent ett akvarium om man inte tömmer vattnet för glaset blir ju skitigt. Så det vet ja inte hur ja ska göra där

Rutan rengör du med en isskrapa av plast som man har till bilar, det låter korkat men funkar kanonbra:). Sedan gör du ditt delvattenbyte på ca 20% och fyller på med nytt någorlunda jämnvamrt vatten som karet redan innehåller.
Behöver du ibland suga rent sanden är det att föredra en avskuren PET-flaska som du sätter en slang i öppningen på, och använder denna som hävert. Sätter du ner öppningen i sanden/gruset så kommer du se ganska mycket skit som åker ur karet utan att vattnet blir speciellt smutsigt.

Nu har vi kommit utanför ämnet som du frågade efter, och för att slippa få tråden låst är det bra om du startar en ny tråd i kategorin "mitt första akvarium" eller där frågan passar in:).
#21 - 23 oktober 2008 11:02
Okej, detta är konstigt, men prickarna försvinner. Dom syns knappt längre!

Annons