Ny Guppy fråga

#1 - 2 september 2003 11:04
Hej igen nu har jag en ny guppy fråga igen...
eftyersom jag utökade min stam med två gravida honor igår Gul/Oranga
så undrar jag om färgen på dessa nya guppy yngel kommer att vara Gul/Orange eller fortfarande mörk grå nu menar jag när de föds alltså !

Tacksam För Svar
MVH Henric
#2 - 2 september 2003 11:09
Vad jag vet så är alla Guppy-yngel gråa och trista i början men allt eftersom tiden går växer de och får sina vackra färger. Så med lite tålamod så kommer färgerna snart[:D]
#3 - 2 september 2003 11:10
Hej!
Förstår inte riktigt.. läste inte ditt förra inlägg. Om honorna är gul och orange så kommer ungarna troligen bli gula och oranga, beroende på hur deras pappor såg ut.. men det dröjer ju ett tag innan guppyungarna får färg eller mönster...
#4 - 2 september 2003 11:11
OK !då vet jag !Tackar
#5 - 2 september 2003 12:59
... uppfatat ...
#6 - 2 september 2003 14:55
Det var alltså så som du hade förstått saken från början jag bara tyckte att det var konstigt att oranga honor föder gråa yngel men nu vet jag att så är det!
#7 - 2 september 2003 16:08
Det är inte sant att alla yngel är gråa! Guppys kan ha olika bottenfärger, grått, gult, eller rosa vad jag vet. Genen som ger det gråa är dominant, alltså är den väldigt vanlig, och om en av föräldrarna är grå eller svart är det troligt att även ynglen blir det. Men med gula föräldrar blir det gula yngel. Jag har till och med fått gula yngel från gråa föräldrar! Kolla SGS hemsida: http://hem.passagen.se/mikeno/index.htm

Lisa
#8 - 2 september 2003 16:14
Men Lisa Är det då inte underligt att mina gul/orange honor får gråa yngel... ? alltså enbart gråa nu iallafall de är bara ett dygn men .. ?
#9 - 2 september 2003 19:38
de får ju inte färger förrän 3-4 veckor....
#10 - 2 september 2003 19:57
Ledsen att behöva ställa till det men färgerna kan bli vad som helst.
I det vilda har guppyn massor med olika färger beroende på i vilken population den tillhör.
Sedan när man odlar guppyn använder man föräldrar och anfäder från olika populationer och färgerna ligger dolda i generna och kan frän generation till generation popa upp med nya kombinationer.

Har man medvetet i flera generationer odlad guppyn med en bestämd färg så är den färgen relativt stabil från generation till generation, men så fort man korsar dessa guppyn med en annan färg så dyker nya kombinationer upp och man kan få vad som helst grå, albino, kombifärger.

Iregel blir dessa färger mattare och inte så intensiva som på de naturliga eller medvetet odlade, i princip gäller samma sak för fenornas form.
mvh
hans-göran
#11 - 2 september 2003 20:38
Det var ju en J*vla röra =) men okej nu vet jag iallafall... men är ynglena alltid mörka i början oavsett vilken färg mamman och pappan har ?
#12 - 2 september 2003 20:45
Nix, kan också vara ljusa :o)
Det tar en viss tid för alla fisk yngel att färga ut finns tex en svärdbärare som får sina rätta färger efter 12 månader
h-g
#13 - 2 september 2003 20:48
OK !End of discussion ! bra nu vet jag !Tack !=)

Annons