Hej
Jag är en relativ nybörjare på det här med växtakvarium och skulle vara tacksam för hjälp av er mer erfarna. :)
Min nuvarande gödning är uppenbarligen inte rätt, då växterna visar symptom på alla möjliga brister - små hål i bladen, förkrympta, krulliga blad, genomskinliga partier osv. (brist på kalium, kalcium, bor, koppar..?).
Just nu göder jag med:
-pmdd en gång i veckan (i samband med 50% vattenbyte), efter receptet på den här sidan: http://www.pmdd.se/
-Mäsk co2
-finmalda äggskal (i brist på bättre)
Belysning:
-0,4 w per liter (osram lumilux + 2 lågenergilampor)
-Oundvikligt solljus en del av dagen (lägenheten är utrustad med många och stora fönster i varje rum)
Vattenvärden:
-Ingen aning, "akvariebudgeten" är tyvärr redan överskriden för den här gången...
Växter:
-Alternanthera reineckii (alla tänkbara brister...)
-Lilaeopsis brasiliensis & novae-zelandiae (växer faktiskt ganska okej)
-Hygrophila polysperma ''Ceylon'' (växer bra men uppvisar brist på kalium & kalcium/bor + har genomskinliga partier på vissa blad)
-Rotala rotundifolia (samma som föregående)
-Bacopa caroliniana (inga synliga brister men växer väldigt långsamt)
-riccia (mår alldeles utmärkt..)
Förövrigt så bubblar växterna helt okej precis efter vattenbyte, men detta avtar ganska snabbt. I slutet av veckan är det bara H.polysperman och riccian som envist ger ifrån sig några små bubblor.
Akvariet är på 90 l och väldigt tätplanterat. Jag har inga fiskar som skulle kunna äta på växterna.
Kan någon snäll person hjälpa mig med en ny gödningsstrategi?
De pulver jag har hemma är: Mikro Mix, Kalium Fosfat, Kaliumnitrat, Magnesium Sulfat och Kalium Sulfat.
(ber om ursäkt för det långa inlägget...)