Ny fisk = saltbad

#1 - 13 november 2010 06:53
Hej vet att jag har läst det här men kan inte hitta det igen.
ist vi köpte fisk så saltbadade vi dom inte, tänkte samma affär spelar ingen roll.
följden blev sjukdom i karet, svamp med stor sannolikhet eller parasit svårt att säga.

vet att jag läste att man kan ta vatten från det tänkte akvariumet i en egen bytta och salta detta, sen indroducera fiskarna här i 30 minuter innan dom får komma till det stora?

nån som kan beskriva hur ni gör och vilket koncentration av salt ni använder.
#2 - 13 november 2010 06:56
Det har jag aldrig gjort under de 35 åren jag hållt på med akvarium, förstår inte riktigt vad man kan vinna på det?
Däremot är det inte fel att ha ett karantänskar som de får gå en tid innan de släpps in i det tänkta karet för att minimera sjukdomsrisken.
#3 - 13 november 2010 07:10
ett helt inrett kar menar du som man har igång med t ex bara växter eller ?
#4 - 13 november 2010 07:35
Egentligen ett helt tomt kar som du bara har ett filter i, och som du använder för nyinköpta fiskar under en tid. Grus är kanske alltid trevligt, och h ar man gott om växter kan man alltis peta ner en sådan med, men det är mest för syns skull. Använder man inte detta kar så ofta så får man ösa ur allt mellan gångerna.
Risken med ett sådant kar är att de brukar inte bli så långlivade som karantänskar, då man tycker det är onödigt att ha ett tomt kar ståendes och då pytsar i fisk som kan gå där så länge. Joooomen, säkert:p!
Så får man leta efter ett nytt karantänskar:D....
#5 - 13 november 2010 08:00
har ett 14 liters som skulle funka. men risken finns att det hamnar lite räkor däri....
hur länge är lämpligt att ha dom i karet ?

vi har haft maximal otur med sjukdom därför vill jag ta det säkra för det osäkra, 2 gurami och 6 guppy och ett gäng tetror har dött i omgångar vid inköp.
#6 - 13 november 2010 08:07
Minst en vecka iaf...
#7 - 13 november 2010 08:11
Bitte!
Föresten anjso
Ett eheim proffesional, vettigt till 125 liter?
köpte ju nytt igår med skalare m.m. fick med ett år gammalt eheim proffesional ytterfilter.

lite smånörjd är jag, fick ju 3 kulii, 3 malar, 2 skalare, pumpen, värmare, otroligt mycket prylar för skötsel. mat, aquasafe (ny) m.m allt till det ringa priset av 700 kr. ( fick givetvis akvariumet med :) )
#8 - 13 november 2010 08:17
Det finns ett flertal proffessional i olika storlekar så det är lite svårt att säga ja eller nej på din fråga, men det blir troligen toppen med det filtret:)!

Annons