ny fisk?

#1 - 5 februari 2006 19:37
8 guppies har nyss dött för mig, ska köpa ny fisk om nån månad, förslag? har en kampfiskhane, 3 pansarmalar, 8 neontetror(men kamphanen gör snart slut på dom), 4 ancistrusbebisar(som förr eller senare ska bort), 2 borneo suckers o 2 hästnosmalar(ska också bort när dom inte får plats). funderar på att köpa 3 honor till kamphanen, är det en dålig idé:confused: akvariumet är på 65L.
#2 - 5 februari 2006 19:40
varför dör fiskarna för dig?? du borde ju inte köpa fler innan du vet varför dom dör..
annars tycker ja de låter som du har fullt i ditt akvarium.
men om du nu ska köpa så tycker ja inte att du ska köpa en sort till. köp hellre fler av en sort.. blir lätt väldigt plottrigt annars
#3 - 5 februari 2006 19:43
jag vet inte varför dom dör, har testat vattnet, o det är inget fel på det. o några fiskar ska ju som jag sa, bort(säljas/skänkas bort)när jag inte har plats längre. kampfiskhonorna är ju inte en "sort" till?
#4 - 5 februari 2006 19:47
vad för typ av test har du?? ja skulle aldrig sätta i mer fisk innan ja visste va som va fel i alla fall..

nej kampfisk honorna är ju inte en sort till, o där har du ju svaret då.. köp fler sånna då
#5 - 5 februari 2006 19:49
Jag tycker idéen med att skaffa några kampfiskhonor är en bra idé, men jag tycker du ska vänta tills du har gjort dig av med dom fiskarna du inte ska ha kvar först. Du kanske kan prata med din zooaffär om dom kanske kan ta dina fiskar i inbyte.
#6 - 5 februari 2006 19:49
har såna där stickor(jag vet att dom inte är bra, men det fanns inget annat), o dom har inte visat något konstigt.
ska iaf vänta minst en månad med att sätta i ny fisk, ville bara ha lite tips :(

kampfiskhonorna tänkte jag mest på för att min hane skulle få nåt annat att tänka på än att mörda mina neoner :(
#7 - 5 februari 2006 19:51
då kanske dina vatten värden inte är så bra ändå eftersom du använder stickor.. att köpa dropptest tycker ja är en väldigt bra investering.

lycka till
#8 - 5 februari 2006 19:53
[quote=andreassofus]då kanske dina vatten värden inte är så bra ändå eftersom du använder stickor.. att köpa dropptest tycker ja är en väldigt bra investering.

lycka till[/quote]

har testat det med, o det visar samma som stickorna gör. har även gjort vattentest på zooaffären, inget konstigt där heller, så jag är ganska clueless just nu :(
#9 - 5 februari 2006 20:02
Hej ! vänta du ett tag till, så att inga fler fiskar dör för dej, sen om du vill ha fler fiskar när dom är borta som du skall ge bort så tycker jag att du kan ta nån mer kamphona, och kanske dubbla neontetrastimmet, 8 är lite lite,
hälsn. Börge
#10 - 5 februari 2006 20:03
ska ju vänta minst en månad har jag bestämt. hade fler neoner innan, men kamphanen mördar dom :( han har förmodligen hunnit ta ihjäl alla inom nån vecka ändå.
#11 - 5 februari 2006 20:06
[quote=Lilla_Cilla]ska ju vänta minst en månad har jag bestämt. hade fler neoner innan, men kamphanen mördar dom :( han har förmodligen hunnit ta ihjäl alla inom nån vecka ändå.[/quote]

du kanske skulle göra dig av med kamphanen istället.. han verkar ju inte trivas eftersom han håller på så där.
#12 - 5 februari 2006 20:09
jag vill ju hellre ha kamphanen kvar än neonerna :(
#13 - 5 februari 2006 20:10
du kanske skulle prova med andra labyrintfiskar då som trivs bättre ihop?
#14 - 5 februari 2006 20:19
[quote=Lilla_Cilla]jag vill ju hellre ha kamphanen kvar än neonerna :([/quote]Har du täta växter eller andra gömställen som neonerna kan gömma sig i när kampishanen är på stridsstigen? Det är väldigt bra om du har det.
#15 - 5 februari 2006 20:20
[quote=Marie J]Har du täta växter eller andra gömställen som neonerna kan gömma sig i när kampishanen är på stridsstigen? Det är väldigt bra om du har det.[/quote]

jodå, har en döskalle o ett hörn fullt med hornsärv, men neonerna håller sig mitt ute i akvariumet ändå, fast dom kan gömma sig[:(!]
#16 - 5 februari 2006 20:25
[quote=Lilla_Cilla]jodå, har en döskalle o ett hörn fullt med hornsärv, men neonerna håller sig mitt ute i akvariumet ändå, fast dom kan gömma sig[:(!][/quote]Ibland kan det löna sig att möblera om lite med växterna. Kanske du borde ha en stor yvig växt i mitten med där neonerna vill vara? Jag vet att en del kampfiskar kan vara rabiata men jag tror du kan rädda dina neoner med lite fler täta väkter.
#17 - 6 februari 2006 10:08
snart har den växten jag har växt till sig så jag kan dela på den, så det verkar som om det kommer lösa sig ändå :)

kamphanen försöker bygga skumbo btw. får ändra utblåset på pumpen så det inte blåser bort då.

Annons