Ny filtermedia till Fluval 4

#1 - 11 juni 2008 16:35
Har läst runt på forumet om hur man kan öka kapaciteten på ett Fluval 4 och har läst till mig till att det bästa är att byta ut filtermediat som är standard till blå filtermatta 10 ppi. Så nu har jag köpt blå filtermatta 10 ppi :)

I och med detta har det dykt upp 2 frågor...

1. Behöver jag koka filtermattan? Eller på annat sätt göra ren den?

2. Hur gör jag lättast vid bytet? Jag har bara 1 innerfilter och man ska väl ta tillvara på de goda bakterierna som finns däri, men nu byter jag ju till ett nytt?

Tacksam för snabba svar och åsikter då jag tänkte göra bytet idag :)
#2 - 11 juni 2008 17:07
Krama ur den nya mattan i ljummet vatten sen när du kört igång filtret kan du krama ur de gamla mattorna i närheten av insuget så filtret suger upp lite gojs sedan kan du lämna mattorna vid insuget och låta dem ligga där ett par veckor!
#3 - 11 juni 2008 17:15
Mitt innerfilter hänger en bit upp så det blir svårt att låta de gamla filtermattorna ligga bredvid?
#4 - 11 juni 2008 17:28
vik den runt insuget och håll fast dem med tex en gummisnodd bara använda fantasin:)
#5 - 11 juni 2008 17:30
Ibland tryter fantasin tydligen :P

Tack för snabba svar!
#6 - 11 juni 2008 18:51
Det blev rejält drag i karet iaf :) Fast det där med att sätta fast det gamla filtret runt, det lär ju bli rätt så rejält skitigt... Jag har kramat ur det gamla filtret över det nya efter att jag satte i det nya filtret tillsammans med vatten från karet, kan det räcka tro?
#7 - 11 juni 2008 19:00
Ursäkta om jag snor tråden Ludde, hoppas det går bra.

Är det nödvändigt att byta ut den vita filtermattan man får med i Fluval 405 till en blå?
Tänkte ha makaroner i övriga korgar.

MVH Johan
#8 - 11 juni 2008 19:05
Johanski skrev:

Är det nödvändigt att byta ut den vita filtermattan man får med i Fluval 405 till en blå?

MVH Johan

Det går absolut bra :)
#9 - 11 juni 2008 20:04
Johanski skrev:

MVH Johan
det är absolut inte nödvändigt men vill du byta till den grova blå så har jag tips;) den vita är 2 cm tjock och blåmattan är 3, 5 eller10cm så det blir problem MEN gör som så att ersätt hela filterkassetten med en 5cm tjock matta som du skär till samma storlek som kassetten (typ 15 x 30cm) och placerar den som kassetten satt!
#10 - 11 juni 2008 22:58
Ludde__ skrev:
Det går absolut bra :)

Sorry Ludde snor lite tråd jag med här om det går bra ?? [:o]

Har ett Fluval 3 med orginal filtermattan (vitt) har bekymmer med lätt brun färgat vatten. Funderar på att ta når mer finmaskit eller har ni några tips på annat filter man kan använda för att få klarare vatten i karet. Byter ca 1/3 vatten var 14 dag av 200l.
#11 - 11 juni 2008 23:07
Mick13 skrev:
Sorry Ludde snor lite tråd jag med här om det går bra ?? [:o]

Har ett Fluval 3 med orginal filtermattan (vitt) har bekymmer med lätt brun färgat vatten. Funderar på att ta når mer finmaskit eller har ni några tips på annat filter man kan använda för att få klarare vatten i karet. Byter ca 1/3 vatten var 14 dag av 200l.

skaffa inte finmaskigt..det sätts igen så snabbt..ta och köp en grov blå filtermatta som tar mer skit^_^
#12 - 11 juni 2008 23:18
Tack för tipset macke fisk
Jeps skall prova det grövre materialet, för det nuvarande tappar effekten rätt snabbt har jag märkt typ bara på en vecka får man dra sprutet från min till 1/2 för att behålla turbulensen i ytan.
Läste någonstans att man skulle kunna byta en halva i taget av materialet för att få med dom goda baciluskerna från den gamla halvan till den nya. Är det någon substans i det resonemanget ??
#13 - 12 juni 2008 07:57
Jajamen, byt halva i taget, så kommer bacillerna finnas kvar!!
#14 - 12 juni 2008 10:38
Om man sedan har problem med att få klart vatten kan man "rensa" vattnet med ett finare filter. Man kan använda vadd som man stoppar kläder med som kan köpas billigt på meterlängd i sybehörsbutiker. Sedan kan man vira det runt ett motorfilters insug och binda fast med gummisnoddar. Efter några dagar /veckor är vadden smutsig och kan då kasseras.
Se<detta exempel http://www.cichlid-forum.com/articles/diy_powerhead_filter.php
#15 - 12 juni 2008 19:31
MattiasL skrev:
Om man sedan har problem med att få klart vatten kan man "rensa" vattnet med ett finare filter. Man kan använda vadd som man stoppar kläder med som kan köpas billigt på meterlängd i sybehörsbutiker. Sedan kan man vira det runt ett motorfilters insug och binda fast med gummisnoddar. Efter några dagar /veckor är vadden smutsig och kan då kasseras.

Se<detta exempel http://www.cichlid-forum.com/articles/diy_powerhead_filter.php
vet vet du bestämt att den sortens filtervadd inte innehåller något skadligt för fisken? (används ofta kemikalier vid framställning av produkter för textilindustrin)
#16 - 16 juni 2008 22:41
Funderade på om man inte kunde använda vanligt gammallt hederligt filtervadd i burken istället för kudd/ klädstopningen eller är det för fint ?? För jag vett att ny beredda textilier är feta av oljor och annat som används i beredningen före de tvättats och syts upp till kläder.
#17 - 17 juni 2008 05:32
När jag bytte till blå filtermatta på min fluval så "satte" la jag den nya blåa filtermattan mot pumpen en vecka typ innan jag bytte ut den gammla, kanske inte såg så snyggt ut men vad gör man inte :P
#18 - 18 juni 2008 16:59
Det var inge dålig ide det heller med att sätta filter mattan utanför =)
#19 - 25 juni 2008 21:38
Dåså var mattan inköpthåller tråden i gång om hur det gått.
Köpte ett "block" med blått filter materia då det inte fans färdig skurna till fullval3+. Bytt till det grövre materialet på ena halvan av filtret Lite brunt grums i form av filter bacilusker susar runt i vattnet ff efter 1½timma.
#20 - 26 juni 2008 19:55
åheim skrev:
vet vet du bestämt att den sortens filtervadd inte innehåller något skadligt för fisken? (används ofta kemikalier vid framställning av produkter för textilindustrin)

Den skall vara helt syntetisk. 100% polynånting. Hur som helst funkar det utmärkt i mitt filter under två år nu. Helt ofarligt. Det är framförallt bomull som är fruktansvärt impregnerad med gifter och bekämpningsmedel.
Bilagor:
#21 - 27 juni 2008 23:32
Klarare vatten i karet redan nu efter tre dagar och mera drag skall göra ett titta i filtret på söndag hur mycket nyttigt goijs det blivit i den blåa halvan =)

Ja matte det stämmer nog MattiasL jag läste i något miljö magasin att klädstopning gjordes bla av gamla PET flaskor =) Har det gåt bra i ditt filter i två år utan mystiska från fällen i firre stammen så är nog lösningen bra.
#22 - 6 juli 2008 22:12
Hops vad tiden gått har idag avlägsnat den sista original filtret , har klarare vatten och bättre cirkulation i karet. Den bruna nyansen i vattnet är kvar men inte lika mörkbrun, har inte gjort något del vatten byte på 3 veckor låtit vattnet "mogna" för att få i gågn de nya filter mattorna.

Annons