Jag funderar på att i samband med en flytt göra om min filterlösning i akvariet (Juwel Vision 450 liter), som det ser ut nu så sköts filtreringen av Juwels inbyggda Biofilter (8 liters behållare med pumpkapacitet på 1500 liter/timme) plus ett Tetratec EX 1200 ytterfilter på 12 liter med 1200 liters pumpkapacitet. Då jag tänker byta bakgrund i samband med flytten så funderar jag på om det kan vara en bra idé att bygga ett filterhörn istället?
Det jag tänker mig är en slimline-bit som snedställs i ena hörnet, hela vägen från där framsidans glas möter gaveln och sen in mot akvariets bakruta, om jag räknat rätt borde det bli en filtervolym på närmare 50 liter. I filterhörnet tänker jag sen placera Juwel-pumpen på 1500 liter och ett Aquaclear 70 på 1500 liter för en teoretisk cirkulation på 3000 liter. Sedan tänker jag mig antingen raster eller en överrinningskam högst upp på slimline-biten och pumparna i botten så att allt vatten måste ned genom filtermaterialet innan det når pumparna och pumpas ut igen.
Här är jag lite osäker på några saker, dels om det räcker med ett filterhörn enligt ovan i ett akvarium som är 150 cm långt? Det vill säga om flödet räcker till för att också ta med sig skräp från andra änden akvariet. Sen funderar jag också över om det räcker med intag bara i ovankant av filterhörnet? Varför jag valt den lösningen är för att Juwels innerfilter är byggda så och verkar fungera bra och att det känns som om det blir lättare att säkerställa att vattnet verkligen passerar filtermaterialet om det kommer uppifrån och pumparna finns i botten.
Så om någon nu orkat läsa igenom allting så vill jag gärna få ta del av era tankar och erfarenheter kring liknande lösningar?:)