Ny familjemedlem..

#1 - 19 januari 2010 15:59
Vi har köpt/bokat en av de här små krabaterna idag. Han är fortfarande hos uppfödaren och blir färdig för flytt om en månad ungefär.. en kompis för livet. :)
#2 - 19 januari 2010 16:06
Ouscazz skrev:
Vi har köpt/bokat en av de här små krabaterna idag. Han är fortfarande hos uppfödaren och blir färdig för flytt om en månad ungefär.. en kompis för livet. :)

vad koolt hur mycket kosta den? skulle ha köpt 1 fast då började jag med akvarium istället :P :)
#3 - 19 januari 2010 16:26
Häftigt!
Är det såna som snackar?
Hårdrock får han ju lära sig isåfall! :)
#4 - 19 januari 2010 18:22
Vad den kostar spelar mindre roll. Är man seriöst intresserad vet man priset. ;)

Du kan tro den ska lära sig några Dream Theater texter NIC... XD
#5 - 19 januari 2010 18:27
Hur gamal kan en sån pippi bli om man får fråga?
#6 - 19 januari 2010 18:28
Ouscazz skrev:
Vad den kostar spelar mindre roll. Är man seriöst intresserad vet man priset. ;)

Du kan tro den ska lära sig några Dream Theater texter NIC... XD
Tror han menade riktig Hårdrock och inget glamorband:d:d
#7 - 19 januari 2010 18:37
Grattis till en fantastiskt fin fågel! Hoppas ni har gott om tid för den lär kräva en hel del uppmärksamhet. :)

Patrik Steen: De blir i alla fall 50 år.
#8 - 19 januari 2010 18:43
De blir runt 80 år...

Glamour..?. aahh.. jag lyssnar på musik där bandmedlemmarna klämmer ur sina instrument precis allt man kan klämma ur dem, teknisk och musikalisk fulländning.. inget bank, growl, ringar i näsan eller annat skit...
#9 - 19 januari 2010 18:44
Owaow!! GRATTIS!!!

Coolt med en sån fågel! Vad ska den heta?
Hur stora burar har man till en sån fågel?
Hade nymfparakit när jag bodde hemma, han vart 14 år! inget jämfört med en Ara :)
#10 - 19 januari 2010 18:45
en sån fin fågel :), får lära den att prata eller iaf säga några ord :).
#11 - 19 januari 2010 19:08
Ouscazz skrev:
De blir runt 80 år...

Glamour..?. aahh.. jag lyssnar på musik där bandmedlemmarna klämmer ur sina instrument precis allt man kan klämma ur dem, teknisk och musikalisk fulländning.. inget bank, growl, ringar i näsan eller annat skit...
80år det är ett antal år det;)Dream Theater är som du säger ett av dem mest musikaliska Hårdrocksbanden i vår historia det är nästan man fick rysningar när man lyssnade på dem för ett antal år sedan,sen när man skulle göra cover på nån låt gjorde det inte bättre då det var omöjligt att ta ut accorden då det var ett ex antal i en låt:D

Ska ni göra så den inte kan flyga, eller sånt gör man kanske inte på en sån skönhet?:)
#12 - 19 januari 2010 19:11
Mm.. har levt med Rush sedan 1974 och Dream Theater sedan ett antal år tillbaka.
Vet inte hur vi ska göra med vingarna..

Han ska heta Ozzy.
#13 - 19 januari 2010 19:38
Ouscazz skrev:
Mm.. har levt med Rush sedan 1974 och Dream Theater sedan ett antal år tillbaka.

Han ska heta Ozzy.

Coool pippi med coolt namn :D
#14 - 19 januari 2010 19:42
Ouscazz skrev:

Han ska heta Ozzy.
Grannen på andra sidan skogen har en sån och det flyger vilt här omkring och ibland sätter den sig ner om man äter ute och pratar med en:dfast man måste akta sig och inte försöka ta bort maten ifrån den då blir den sjövild den heter Anton för det brukar den säga,tycker den skulle vingklippas men ändå inte då den verkar stormtrivas på det sätt som den lever då den alltid kommer hem fast den kan dröja ibland,sen kanske man inte kan vingklippa en så gamal iheller kanske:)
#15 - 19 januari 2010 19:57
Ouscazz skrev:

Han ska heta Ozzy.

Ozzy ?? Tycker de har punkfrillor så den borde heta Clash :d
#16 - 19 januari 2010 20:04
Skaffa ett stort SA akvarium bredvid buren så känner den sig hemma :). Eller rättare sagt ställ dit ditt scalare akvarium.

Har inte aror ett av de största flygbehoven av alla papegojor och börjar ofta plocka sig själv om inte behovet tillfredställs. Dvs om man vingklipper en ara är det stor risk för en olycklig fågel som plockar sig.

Jag var väldigt sugen på en alba kackadua när jag var i 20-års åldern men passade och jag är både glad och ledsen över detta. Det är fantasiska fåglar, men kräver enormt mycket. Kräver mer sällskap än en hund skiter överallt och väsnas som galningar kvällstid.

När jag var i australien så satt vi i en by som heter Bundaberg (tror jag det var) och på kvällen kom tusentals rosenkackaduor och satte sig i träden runt baren vi satt i. Snacka om overklig upplevelse. För mig mer eller mindre stannade välden då. Jag kunde njuta av "skränet" och synen av dessa underbara varelser i en tropisk utomjordisk atmosfär. Minne för livet.

En lokal kille berättade att de ställer till sådana skador på majsfälten att de fångar tusentals i nät och skjuter dem i nätet med hagelbössa.

Edit: oops spårade ur lite såg jag. Sorry.
#17 - 19 januari 2010 20:49
Wow!! grattis till ett präktigt djur!!!
Ska ni börja dresera på sturt eller ska han leva med familjen tills han själv vet vad han vill?

En Ara har jag drömt om länge!Och det pendlar mellan rödryggad dvärgara och den sälsyta hyacintaran men jag kommer nog aldrig skaffa mej en ara.

Andra fåglar som jag drömmer om är såklart gultofskakadua och grå jako, men jag vill nog vara mer erfaren och ha mer tid innan jag skaffar nån av dessa.

Fåglar som jag kan tänka mej att skaffa är. Beo-stare (den stora varianten), rödpannad kakariki, indisk halsbandparakit (orginalfärg såklart)
Svarthuvad vitbukspapegohja, meyerspapegoja (favoruten) och morhuvad papegoja.
#18 - 19 januari 2010 20:58
Grattis till en riktigt fin fågel :)
Är uppvuxen med fåglar och har alltid velat ha en i den storleken (antingen blågul ara eller kakadua) men det får bli om några år.
#19 - 19 januari 2010 21:52
kaj.p skrev:
Ozzy ?? Tycker de har punkfrillor så den borde heta Clash :d

Oh..no.. Jag var etablerad hårdrockare när punken kom 1976 eller vad det var... har aldrig gillat punk. :d

Ozzy blir bra, hoppas bara den här blir smartare än sin namne..
#20 - 19 januari 2010 21:54
Hyacintara? Jo tjena... 100.000-150.000:-/st. ...minst...
Vet en i Lomma som har 6 par = 12 st...
#21 - 19 januari 2010 22:34
Ouscazz skrev:

Woow!! som sagt jag varken kan (eller vill) skaffa en ara. Vet att jag inte kan ta hand om en sådan fågel!
Jag nöjer mej med bilder på dom eller att besöka dom på djurparken;)

Hur fasiken Har man råd med 6 par??:O människan gillar hyacinter!
#22 - 20 januari 2010 08:43
karrokaja skrev:
Hur fasiken Har man råd med 6 par??

Enkelt, om man jobbar på som en dåre - [SIZE=1]istället för att häcka på Zoopet och skriva en massa strunt hela dagarna [/SIZE]- kommer man för eller senare att ha råd att förverkliga sin dröm.

Jag lever ut mina drömmar... men jobbar en och annan timme för att ha råd... ;)
#23 - 20 januari 2010 10:11
Ouscazz skrev:
Enkelt, om man jobbar på som en dåre - [SIZE=1]istället för att häcka på Zoopet och skriva en massa strunt hela dagarna [/SIZE]- kommer man för eller senare att ha råd att förverkliga sin dröm.

Kan man inte göra bägge sakerna samtidigt på jobbet;)frugan undrade igår vilken sort du har fått tag i hon kunde inte bedömma färgerna riktigt?det fanns tydligen ett antal
#24 - 20 januari 2010 10:17
Blågul Ara från erkänt seriös odlare.

Han intervjuade mig i nästan 20 minuter innan han ens antydde att vi fick köpa en fågel av honom.
#25 - 20 januari 2010 10:21
Ouscazz skrev:
Blågul Ara från erkänt seriös odlare.

Han intervjuade mig i nästan 20 minuter innan han ens antydde att vi fick köpa en fågel av honom.
Ok hon trodde nån Gul aktig så lite rätt hade hon då,hon sysslade en del med det för några år sedan att hålla sådana om jag inte minns fel,hon tyckte det var en skönhet ialla fall:) och att du skulle vara försiktig med näbben;)
#26 - 20 januari 2010 10:51
Ingen fara med näbben Patrik, vi är inte nybörjare.. :p
#27 - 20 januari 2010 11:30
Kan inte mycket om papegojor men måste man inte hålla dessa i par numera?

Tobbe
#28 - 20 januari 2010 21:42
Tobbe R skrev:
Kan inte mycket om papegojor men måste man inte hålla dessa i par numera?

Tobbe

Trots att detta är ett debattlystet gäng är det ingen som velat kommentera detta. Gläder mig för det visar att man är medveten om djurskyddslagstiftningen, även om denna krockar med egna önskningar. Lagen är tydlig här, man ska ha minst ett par om man inte kan utgöra motsvarande sällskap själv vilket lär bli svårt om man har ett jobb att sköta.
Jag har svårt att se hur man kan ha dessa stora fåglar som sällskapsdjur som privatperson, om Ouscazz har sådana förutsättningar vet jag naturligtvis inte.
Tobbe
#29 - 1 februari 2010 13:29
Sorry, har inte tittat i tråden på några dagar.

Du har helt rätt Tobbe, man skall enligt den nya lagstiftningen hålla papegojor i par, eller fler. Om sedan lagstiftningen är rätt eller fel är upp till var och en att bedömma, jag tycker att den i de flesta fall är uppåt väggarna fel men förstår samtidigt varför den har anstiftats. Tyvärr finns det alltför många som skaffar sig en stor papegoja, ja liten också för den sakens skull, som får sitta ensam hela dagarna när husse/matte är på jobbet. Det är självklart inte bra och det gränsar till djurplågeri.

Vi har självklart tänkt igenom det här beslutet mycket noggrannt och hade inte tagit det om det inte var för att vi är i den lyckligt lottade situationen att min kära hustru inte behöver jobba. Hon går hemma med alla djuren varje dag, så vår papegoja kommer att få all stimulans den behöver. Uppfödaren hade inte sålt aran till oss om vi inte kunde möta upp mot detta krav, och många andra krav han hade på köpare av hans papegojor.

Jag kan garantera dig Tobbe, att den här gojan inte kommer att bli understimulerad.. :)

Lite nytagna bilder vi fick från uppfödaren igår.
#30 - 1 februari 2010 13:31
Sket sig med bilderna där...
#31 - 1 februari 2010 13:47
Ouscazz skrev:

Han ska heta Ozzy.

Ozzy är ett klockrent namn :) Det heter även min son hehe
#32 - 1 februari 2010 16:23
Jag kan förstå den där lagen eftersom så många papegojor tycks hamna på blocket och andra säljsidor eftersom folk inte har tid med dem. Kul att det finns så pass seriösa uppfödare som ser till att fåglarna hamnar i bra hem.
#33 - 2 februari 2010 09:41
Dessa fåglar är helt underbara och personliga med för den delen. Och det är riktigt kul att se dessa individer, för dessa har inte plockat av sig sina fjädrar. Tycker man ser väldigt mycket annonser där man försöker sälja sina gojor som börjat eller redan har plockat av sig sina fjädrar. Lycka till med en otroligt vacker ara! :)
//Camilla
#34 - 3 februari 2010 23:20
Otroligt vacker fågel! Jag har precis börjat om med mitt fågelintresse som legat nere i några år. Den här gången blir det "bara" finkar till en början, jag inser mina begränsningar. :D
När jag senare bor lite större kan det nog tänkas flytta in en eller annan parakit. Jag är sugen på rosellor igen. Mina stora favoriter. Har även planer på eventuellt en mindre voljär med katarinaparakiter och kanske splendidparakiter. I lägenhet får man nöja sig med lite mer tystlåtna och lättskötta fjäderfän.
En ara förblir nog bara en avlägsen dröm för mig. Mäktiga är dom. Fantastiska fåglar! Vilken lycka att ni har möjlighet att ta hand om en! Grattis!
#35 - 21 februari 2010 21:35

Vadå 100- 150 000kr/st?! 0: :0 -.-
http://www.torggubben.se/annonser/visa_annons.asp?annons_id=1659
Bilagor:
#36 - 22 februari 2010 08:47
Baf2 skrev:

Vadå 100- 150 000kr/st?! 0: :0 -.-

http://www.torggubben.se/annonser/visa_annons.asp?annons_id=1659

Dooh... läs den där annonsen igen, berätta sen för mig om den är inlagd via ett översättningsprogram eller inte... känns den seriös tycker du?

Det krävs tillstånd från myndigheter för att överhuvudtaget sälja en Hyacintara.
#37 - 22 februari 2010 08:49
Igår hämtade vi Ozzy hos uppfödaren i Onsala. Allt gick bra, han var lugn och fin hela vägen hem och är inte stressad här hemma.
#38 - 22 februari 2010 08:53
Oj så fin! Grattis :) En riktigt präktig herre ser det ut som.
#39 - 22 februari 2010 08:56
Fantastiskt ståtlig fågel. Det måste nästan vara som att komma hem från BB. ; )
#40 - 22 februari 2010 09:42
otroligt vacker dräkt!! inte sådär blek och halvplockad som det flesta fåglar man ser. men han är ganska ung också dom kanske har finare dräkter då?
Hur länge ska han sitta innan ni börjar tämja honom? för han ska väl känna in sej lite i början?

Gud vad vacker den är WOOW
#41 - 22 februari 2010 09:59
Det där med fjäderplocking beror i de allra flesta fall brist av stimulans. Papegojor behöver väldigt mycket stimulans annars hittar de lätt på en massa skit, t.ex. plocka sina egna fjädrar. Inga problem för vår ara eftersom här finns folk hemma nästan dygnet runt.

Vi har nog haft tur för uppfödaren berättade att han under sina 25 år som arauppfödare aldrig tidigare har sett en kull med så skarpa färger som de här tre unga herrarna har.

Han är tam och vi kelade en stund med honom hos uppfödaren igår. Nu går det inte att ta honom, han får vänja sig vid sin nya miljö och familj. Han äter dock fint ur handen utan att nypas men om man vill röra vid honom tar han tag i handen och nyps till. Inget allvarligt men det måste stävjas.
#42 - 22 februari 2010 10:11
En vän för livet. :) Åter igen Grattis till en underbart vacker ara!! Ser fram emot bilder framöver på honom.
//Camilla
#43 - 22 februari 2010 11:14
Tack, bilder kommer.

Dock kommer jag att lämna in som goldmedlem på Zoopet om några dagar, gillar inte idén att man ska betala för att nyttja ett forum.

Så bilderna visar jag i mitt fotoalbum istället.
#44 - 22 februari 2010 15:37
Då får man ta och gratulera till den nya Familjemedlemmen:)
#45 - 22 februari 2010 15:39
En liten fråga bara..dem gojjorna på zoo-giganten som är i den gigantiska buren vid utefiskarna vad är det för art?eller är det sådana Aror som du har Mats
#46 - 22 februari 2010 19:57
En fråga om plockning. Är det inte så att papegojor som har långa stjärtfjädrar är fåglar med stort behov av att flyga och det mycket. Detta gäller speciellt aror om jag inte är ute och cyklar. Dvs stimulans för dem är inte bara sällskap utan också möjligheten till flygning. Utan detta riskerar man att de plockar sig. Det var vad jag lärde mig då jag studerade papegojor en gång tiden. Jag skaffade aldrig någon just på grund av risken för att de skulle vantrivas.

BTW: Jag tycker inte heller om det faktum att man måste betala för att kunna posta bilder.
#47 - 22 februari 2010 20:24
En liten fråga bara..dem gojjorna på zoo-giganten som är i den gigantiska buren vid utefiskarna vad är det för art?eller är det sådana Aror som du har Mats

Hyancintaror, 140.000:- st... Thomas har sex par hyacinter... [:o]
#48 - 22 februari 2010 20:27
Dre skrev:
En fråga om plockning. Är det inte så att papegojor som har långa stjärtfjädrar är fåglar med stort behov av att flyga och det mycket. Detta gäller speciellt aror om jag inte är ute och cyklar. Dvs stimulans för dem är inte bara sällskap utan också möjligheten till flygning. Utan detta riskerar man att de plockar sig. Det var vad jag lärde mig då jag studerade papegojor en gång tiden. Jag skaffade aldrig någon just på grund av risken för att de skulle vantrivas.

BTW: Jag tycker inte heller om det faktum att man måste betala för att kunna posta bilder.

Sök på "macaw" på youtube, bland alla vingklippta och välstimulerade aror man hittar där finns det inga fjäderplockare.. det blir vad man gör det till.

Att tvingas betala för att kunna posta bilder suger giraffballe! [:(!]
#49 - 22 februari 2010 21:37
Men va fasen det var väl ett jädra gnäll om betalande nu då ;)
Gör som jag, ställ upp i fototävlingen och vinn en månad om året och så välj att uppdatera medlemskapet så är det löst :D

Själv är man f.ö guldmedlem till 2019 numera :D :D :D

Men hur som helst så ser vi fram emot snygga pippikort framöver så länka sen istället till nån sajt du lägger upp dom på mats ;)
Bilagor:
#50 - 23 februari 2010 10:13
Ouscazz skrev:
Hyancintaror, 140.000:- st... Thomas har sex par hyacinter... [:o]
Får man köpa dessa vildfångande?har för mig att dessa får man bara köpa odlade eller är jag helt ute och cyklar[:o]så priset som du nämner är det skillnad odlade vs Vildfångande.
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 23 februari 2010 10:45
Får man köpa dessa vildfångande?har för mig att dessa får man bara köpa odlade eller är jag helt ute och cyklar[:o]så priset som du nämner är det skillnad odlade vs Vildfångande.

Exakt samma regelverk gäller för vildfångade fåglar som för odlade. Är det en A-listad fågel (vilket många papegojor är) så skall man alltså ha ett CITES-intyg oavsett om det gäller en vildfångad eller odlad. Om man t.ex. har en korsning mellan en A-listad och en B-listad (eller en som inte är listad alls) fågel så gäller A-listningen för korsningen.

Vad du kanske har blandat ihop det med det jag nämnde när jag höll mitt miljöföredrag på MAF-mötet. I EU infördes nämligen i oktober 2005 ett förbud på import av vildfångade fåglar samt ett förbud mot import av odlade fåglar om de inte kom från en godkänd anläggning (finns ca. 10 sådana i hela världen). Allt detta pga av fågelinfluesan - en korkad lag, men det handlar ju inte denna tråd om.

Trots importförbudet så blir ju papegojor väldigt gamla så det finns säkert fortfarande mängder kvar inom EU och för dessa gäller samma regler som för de odlade.
#52 - 23 februari 2010 12:12
Patrik,

Om du tycker att ämnet är intressant, kolla här http://www.cites.org/eng/resources/species.html

Ara heter Macaw på engelska.
#53 - 23 februari 2010 12:16
Förresten,

Det tog knappt två dagar och ett antal skarpa bett i handen.. nu är Ozzy handtam och sitter på min hand och han älskar att bli kliad över hela kroppen. :o)

Återkommer med bilder.
#54 - 23 februari 2010 14:09
Vacker kille! (jag menar fågeln alltså) :D
#55 - 23 februari 2010 14:31
Några bilder på dagens framsteg. Det har kostat ett antal rejäla nyp i handen men det var väl värt priset. :)
#56 - 23 februari 2010 15:06
Ouscazz skrev:
Patrik,

Om du tycker att ämnet är intressant, kolla här http://www.cites.org/eng/resources/species.html

Ara heter Macaw på engelska.
Du har ingen bra länk som står på Svenska om man vill veta mer om Aror det skulle vara roligt att läsa,den du gav mig vet jag inte vad det är eller hur den funkar:D

Har till och med gått i tankarna att skaffa mig nåt liknande här hemma jag blev helt frälst i din Ara Mats,men frun tycker inte det så jag bara kommer nysa säger hon då jag är hyperkänslig mot allt som heter djur ovan land;):)
#57 - 23 februari 2010 16:45
Ouscazz skrev:
Några bilder på dagens framsteg. Det har kostat ett antal rejäla nyp i handen men det var väl värt priset. :)

Way to go mats :)
#58 - 23 februari 2010 17:48
drd skrev:
Way to go mats :)

Fan du Matte, det känns rätt läbbigt när den där stora näbben tar tag i en.. Men det är bara att hålla igen.. drar man undan handen när han bits är det kört och gojan klättrar upp ett steg på rangskalan... fullt av hål i handen nu... :eek:
#59 - 23 februari 2010 18:24

Har till och med gått i tankarna att skaffa mig nåt liknande här hemma jag blev helt frälst i din Ara Mats,men frun tycker inte det så jag bara kommer nysa säger hon då jag är hyperkänslig mot allt som heter djur ovan land;):)

Nakenkatt??:p:d:d:p
#60 - 23 februari 2010 18:30
karrokaja skrev:
Nakenkatt??:p:d:d:p
Aldrig!!fan bruden du ger mig mardrömmar när du nämner nåt sådant:d
#61 - 23 februari 2010 19:02
Du får komma hit och testa näsan Patrik. :o)
Jag har inte hittat någon bra sida, förvånansvärt lite pagegojinfo på svenska.. länken jag postade är CITES artlista.

Nakenkatter kan väl diskuteras i nå'n tjattertråd..
#62 - 23 februari 2010 19:24
myslas skrev:
Vacker kille! (jag menar fågeln alltså) :D

Ja helt underbart vacker, vilka färger! Wow
#63 - 23 februari 2010 19:56
Aldrig!!fan bruden du ger mig mardrömmar när du nämner nåt sådant:d

Jag får mardrömmar när jag tänker på en nakenkarro jag :D:D:D hehehehehe

Skojar bara snäckan ;) [:o]
#64 - 23 februari 2010 20:02
En lite fråga bara..vi tänker oss tanken att i mitt fall jag hade gjort en bur inomhus med en kattlucka till en utomhus bur kan detta funka?är det ok på vintern också att dem är ute då och då eller dem bör vara inne på vintern?
#65 - 23 februari 2010 20:54
En lite fråga bara..vi tänker oss tanken att i mitt fall jag hade gjort en bur inomhus med en kattlucka till en utomhus bur kan detta funka?är det ok på vintern också att dem är ute då och då eller dem bör vara inne på vintern?

Farsan hade ett antal parakiter, (tror jag det hette) i en utomhusbur med "kattlucka" in till förrådet och det funkade bra även vintertid. Vet inte om dessa ståtliga rackare är känsligare än parakiter. (tror jag det hette)
#66 - 23 februari 2010 21:14

Funkar, de klarar kylan bara de kan gå in i värme när de behöver det.
#67 - 24 februari 2010 06:37
En f.d jobbkompis har ett par grå jakos som e heltama och sprattlar omkring hemma i kåken och snackar hejvilt :D
Dom e oxå trevliga men inte hälften så vackra som ozzy dock ;)
#68 - 24 februari 2010 09:00
Grymt avundsjuk är jag!!:d
#69 - 24 februari 2010 10:16
drd skrev:
En f.d jobbkompis har ett par grå jakos som e heltama och sprattlar omkring hemma i kåken och snackar hejvilt :D

Dom e oxå trevliga men inte hälften så vackra som ozzy dock ;)

Vi var inne på Grå Jako först, men uppfödaren som föder upp ara/jako/amazon rekommenderade Blågul Ara p.g.a. det trevliga temperamentet. Vi var lite skeptiska först, man har ju mycket respekt för en så stor papegoja som faktiskt kan skada en människa rejält om den vill.
Uppfödaren incisterade dock och med facit i hand kan jag bara intyga att han hade rätt.

Idag har jag inte fått ett enda bett, allt har funkat och det är inte långt till att han kliver upp på våra händer frivilligt.

Man ska dock tänka över det mer än en gång innan man skaffar en ara, de kräver mycket tid, inga grannar, stor plats, stort engagemang och tålamod.
#70 - 24 februari 2010 10:52
Stora gojor är kul men kräver som många sagt väldigt mycket tid. Man har läst hur många jämför det med att skaffa ett barn som aldrig växer upp. :D

En f.d. flickvän till mig har en mor som fick en kakadua i present av sin man. Hon slutade i stort sett jobba och tillbringade massor av tid med fågeln. En rätt trevlig prick på avstånd men oj så revirhävdande. En gång var föräldrarna iväg på semester och jag och flickvännen fick i uppgift att sköta om henne. En gång när vi skulle ge den mat så var det något som tydligen inte passade och hon högg till i mitt ena finger så blodet började spruta. Tror inte hon tyckte om att jag umgicks med hennes familj så mycket som jag gjorde. :D

En annan gång flög hon och satte sig på min axel och gav mig ett litet nyp i nacken innan hon flög iväg igen. Så jag var väl inte favoritpersonen även om hon för det mesta stod ut med mig. :)

Jag håller mig till mina undulater, det verkar bäst så. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#71 - 24 februari 2010 11:03
myslas skrev:
Stora gojor är kul men kräver som många sagt väldigt mycket tid. Man har läst hur många jämför det med att skaffa ett barn som aldrig växer upp. :D

Jag hade ju affär på 80-talet och sålde då rätt mycket papegojor (vi hade ett 20-tal stora voljärer för papegojorna) och vi talade om för alla köpare just det som du skriver - dvs att skaffa en paegoja är som att skaffa ett barn som aldrig blir vuxet. Tyvärr trodde många inte på oss (även om de inte sa det till oss) utan köpte papegojor som de inte var kapabla att ta hand om. Detta var ett jättestort problem och alldeles för många kom tillbaka med fågeln efter en tid och påstod att de blivit allergiska och inte kunde ha kvar fågeln. De kunde inte med att säga att de inte hade trott på våra råd och då skyllde de istället på allergin.

Papegojor är fantastiska djur, men är enormt krävande och bara ytterst få är lämpade för att hålla dom.
#72 - 24 februari 2010 12:01
Kan tänka mig att man inte bör ha några grannar,då det är längre ner på Gatan som har en Ara som flyger fritt på området och går ute på sommaren,där fick grannarna flytta på grund av en massa skrik ifrån Anton den heter så.Ska ni har er fritt i huset Mats?
#73 - 24 februari 2010 13:32
Vår närmsta granne bor 200 meter bort så det blir inga problem med att Ozzy är högljudd. Araskrik tränger genom märg och ben, otroligt vilken röstkapacitet han har. Vi får hoppas att vi gör rätt och stävjar skrikandet, uppfödaren har gett klara instruktioner hur vi ska gå tillväga med det också.

Ozzy kommer inte att få¨röra sig fritt i huset men ska självklart vara med mest hela tiden. Ska fixa ett klätterträd i vardagsrummet så att han kan vara med när vi befinner oss där.

Idag har Ozzy övervunnit sin misstänksamhet gentemot oss, han hoppar nu upp på handen när man sticker in den i buren och ger rätt kommando. Framstegstakten är otroligt snabb, jag jobbade med honom i tio minuter i morse innan han tog steget och klev upp på min hand. Ringde och pratade med uppfödaren som tyckte att det hade gått ovanligt fort. Det verkar som om vi har haft tur och fått tag i en supergoja. =)

Inga bett idag...
#74 - 24 februari 2010 14:03
Ouscazz skrev:
Vår närmsta granne bor 200 meter bort så det blir inga problem med att Ozzy är högljudd. Araskrik tränger genom märg och ben, otroligt vilken röstkapacitet han har. Vi får hoppas att vi gör rätt och stävjar skrikandet, uppfödaren har gett klara instruktioner hur vi ska gå tillväga med det också.

Ozzy kommer inte att få¨röra sig fritt i huset men ska självklart vara med mest hela tiden. Ska fixa ett klätterträd i vardagsrummet så att han kan vara med när vi befinner oss där.

Idag har Ozzy övervunnit sin misstänksamhet gentemot oss, han hoppar nu upp på handen när man sticker in den i buren och ger rätt kommando. Framstegstakten är otroligt snabb, jag jobbade med honom i tio minuter i morse innan han tog steget och klev upp på min hand. Ringde och pratade med uppfödaren som tyckte att det hade gått ovanligt fort. Det verkar som om vi har haft tur och fått tag i en supergoja. =)

Inga bett idag...

Kör ni klickerträning med honom?
#75 - 24 februari 2010 14:09
Nä, tycker det är trams..
Bilagor:
#76 - 24 februari 2010 14:15
Fråga 1 hur gör man för att vänja av den med att hacka/tugga sönder allt när den går lös?
Fråga 2 går det att få en sån "rumsren"så han gör sina behov i buren och inte där den behagar?

Hade en kollega i Svedala han hade nåt liknande som gick fritt i lägenheten han rev av all tapet tuggade sönder div sladdar och hela deras soffa såg ut som en ihålig ost hahaha fast han hade en massa leksaker som den skulle tugga på och utförde sina behov när han kände för det
#77 - 24 februari 2010 14:26
Uppfostran, det går att tillrättavisa en papegoja och lära den vad den får och inte får göra. Rumsren, jag har hört att det går men vet inte hur man ska lyckas med det.. hade ju varit rätt skönt, det är ju inga undulatpluttar som kommer ut därbak ifrån.
#78 - 24 februari 2010 14:32
Ouscazz skrev:
Uppfostran, det går att tillrättavisa en papegoja och lära den vad den får och inte får göra. Rumsren, jag har hört att det går men vet inte hur man ska lyckas med det.. hade ju varit rätt skönt, det är ju inga undulatpluttar som kommer ut därbak ifrån.
Han brukade slå till den på näbben när det bet på fel saker,fick känslan att den styrde hela familjen faktiskt om den inte fick vad den ville så bet han alltid nån:d:dmen denna var inte en Ara det var nog nåt lite mindre och den var även vingklippt har jag för mig:)
#79 - 24 februari 2010 15:08
Dumt att slå på ett djur, skapar bara negativa energier som är svåra eller omöjliga att senare arbeta bort. Bättre att ta ett stadigt tag om näbben och ruska om väldigt milt, det funkar utmärkt.

Om man inte är konsekvent i sin uppfostran tar en papegoja snabbt över familjen och gör sig själv till en renodlad huligan. Den testar hela tiden var gränserna går och om den kan flytta upp ett steg på rangskalan, det är ett livslångt arbete. Om en papegoja klättrar upp ett steg i hierarkin är det väldigt svårt att få den att klättra ned igen så det gäller att hålla den lägst i rang i familjen. Det kräver ständig passning men är ack så lätt om man bara är... konsekvent. Det handlar om några sekunders arbete varje dag, svårare än så behöver det inte vara.

Vi gjorde hela det grundläggande arbetet igår och i förrgår. Det kostade som sagt var sargade händer efter ett stort antal hårda bett, men idag är det värt priset. Jag har just avslutat ett 15 minuter långt träningspass och Ozzy kliver nu obehindrat mellan mina händer utan att jag behöver locka med godis. Lite läskigt tycker han att det är men det beror helt och hållet på hans ganska dåliga motorik och koordinationsförmåga, han är ju trots allt fortfarande bara en väldigt ung pojke, nyss utflugen ur boet.
#80 - 24 februari 2010 16:10
Gå jako och amazoner är annars rätt lämpliga husdjur då det inte kräver flygvoljärer utan kan springa på golvet och klättra.

Dock kan nog Jakos vara ganska tjuriga. De blir väldigt frälsta vid en ägare och kan vara rätt elak mot andra. Jag läste om en person som hade en grå Jakob och han hade åtminstone en gång sprungit längs golvet och upp längs benet på en nyinkommen gäst rykt bort knapparna på tröjn den personen hade. Allt på 10 sekunder :p
Bilagor:
#81 - 24 februari 2010 16:20
Dre skrev:
Gå jako och amazoner är annars rätt lämpliga husdjur då det inte kräver flygvoljärer utan kan springa på golvet och klättra.

Var har du fått det påståendet ifrån? Vilka kräver enligt dig flygvoljär och vilka gör det inte? De flesta/alla papegojor rör sig ganska lätt på golvet och är goda klättrare.

Dre skrev:

Dock kan nog Jakos vara ganska tjuriga. De blir väldigt frälsta vid en ägare och kan vara rätt elak mot andra. Jag läste om en person som hade en grå Jakob och han hade åtminstone en gång sprungit längs golvet och upp längs benet på en nyinkommen gäst rykt bort knapparna på tröjn den personen hade. Allt på 10 sekunder :p

Oansvarig ägare som inte håller sin folkilskna goja i buren när det kommer gäster. Samma sak med vaktande hundar.

Grå Jako är väl sisådär hyfsat sociala, Amazoner däremot är som regel väldigt tjuriga mot andra än den de har valt ut som favorit.
#82 - 24 februari 2010 17:58
Det jag skrev är taget ur en bok om papegojor och deras lämplighet som husdjur, det var iofs länge sedan jag läste den men men brukar (mig veterligen) rekommendera att ge papegojor med naturligt stort flygbehov tillgång till voljär. Gojjor med långs stjärtfjädrar är ett bra tips, de har just dessa långa fjädrar för att kunna manövrera i luften. Dvs de flyger mycket naturligt. Ser man på jako och amazoner så har de väldigt korta fjädrar och om man studerar dem villt så klättrar de mer än flyger, givetvis med marginal för tolkning. Många kakaduor och aror har långa fjädrar och flyger mer än andra. Givetvis klättrar även de och vice versa. Det är mer mängden av de olika som skiljer väldigt mycket.

Exemplet med en jako med det beteendet var också ur samma bok.

Jag blir lite sugen att leta rätt på den på vinden... Det är onekligen fantastiska djur.
#83 - 24 februari 2010 18:36
Dre skrev:
Gojjor med långs stjärtfjädrar är ett bra tips, de har just dessa långa fjädrar för att kunna manövrera i luften. Dvs de flyger mycket naturligt.

Köper inte det påståendet, har aldrig sett en uggla eller annan mästerflygare med långa stjärtfjädrar. Den där boken har nog ett antal år på nacken va?
#84 - 24 februari 2010 19:55
Ouscazz skrev:
Köper inte det påståendet, har aldrig sett en uggla eller annan mästerflygare med långa stjärtfjädrar. Den där boken har nog ett antal år på nacken va?

Jodå, just detta gäller. Alla skickliga flygare har ett rejält roder det tvekar jag inte att med säkerhet hävda.

Hur som hellst tvekar inte på att du kommer att skapa ett mycket bra hem åt denna fantastiska ara.
Bilagor:
#85 - 24 februari 2010 21:31
drd skrev:
Jag får mardrömmar när jag tänker på en nakenkarro jag :D:D:D hehehehehe

Skojar bara snäckan ;) [:o]

Hahaha!!! inte då!!

Har läst igenom tråden och jag kan bara sitta och gapa!! vilken otrolig goja ni har hittat!
Han verkar villig att lära annars hade det inte gått så fort;)

Rumsren kan faktiskt gojor bli. nu har jag bara en nymfkakadua att jämföra med. men men.
Min lille rambo som alltid satt på tröjan under min haka (så att hans huvud slog i hakan) och myste, han gillade att krypa in i mörka små vråer.
Hade på mej mysbyxor en dag och klättrade in i fickan och somnade;):D

Jaja. denne lille rambo var i allafall rumsen. när han satt på mej och kände sej nödig så flög han helt enkellt till buren och droppade. ibland hoppade han bara ner på marken, gjorde sitt och sen upp på mej igen.
Aldrig att en skit hamnade på mej:d
#86 - 26 februari 2010 18:52
Intressant läsning här :)
Gå gärna in på Fågelhobby, där kan du hitta en lokalförening nära dig om du vill lära känna andra fågelintresserade :)

P.S jag är webmaster på sidan ;)
#87 - 27 februari 2010 16:58
Det var då en söt pippi ni fått hem. :)

Men jag måste bara säga att buren är alldeles för liten - en blågul ara ska ha en bur på minst 360x180x180 cm, enligt lag. De ska också vara minst två, såvida man inte är med dem jämt. Tro inte att man måste vara med dem "2-3 timmar om dagen" som så många säger, i det vilda är de aldrig ensamma, de är med sin partner och resten av flocken ständigt. De är mer sociala än vi och vill inte vara ensamma i en bur tjugo timmar om dygnet!
Såvida man inte kan vara med dem _jämt_, prata med dem på deras språk och göra allt med dem ska man ha minst två.

Låt pippin behålla vingarna. :) Vissa säger att papegojor behöver inte flyga för "de är klätterfåglar" - det är inte sant! Och just aror är de bästa flygarna av de stora papegojorna. De kan flyga miltals varje dag i det vilda och - precis som alla andra flygande fåglar - är hela deras väsen skapat för det. En fågel som inte får flyga är som en häst som aldrig får springa. Den kanske kan se ut att må bra på utsidan, men nog skulle den må mycket bättre om den fick springa/flyga?
Det är mycket viktigt både för den psykiska och fysiska hälsan, och för ungfåglar är flygandet också mycket viktigt för självförtroendet.

Läsvärda artiklar:
"Parrots and people - a relationship conflict" - http://www.avianwelfare.org/issues/articles/conflict.htm
"Bör min papegojas vingar vara klippta?" - http://www.papegojprat.se/modules/smartsection/item.php?itemid=21
"Feathers, flight and parrot keeping" - http://www.indonesian-parrot-project.org/Library/pam2.html
"Handmatning" - http://www.papegojprat.se/modules/smartsection/item.php?itemid=36
"Vingklippning - är det verkligen för fåglarnas skull?" - http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=2620813
(Den har jag skrivit ;))

Sedan kan man inte uppfostra papegojor som hundar - det är inte att drömma om. Jag har en Meyers papegoja (letar partner åt henne men det är inte lätt och jag har just fått hem en till fågel) och två gultofskakaduor, och har tidigare haft två nymfkakaduor, en dvärgpapegoja och tagit hand om ett tiotal undulater.
Det går INTE att lära dem att inte tugga på saker. En papegoja bryr sig inte för fem öre om hur värdefull en sak är för dig, är den av ett tuggvänligt material kommer den gå sönder. Det enda en stor goja inte kan ta sönder är riktigt tuff metall - jag vet en hyacintara som hade den starkaste buren på marknaden, men det gick inte att stänga in henne i den. Ville hon ut böjde hon upp gallren och tog sig ut. (Men då har hyacintaran den starkaste näbben av alla fåglar)

Det GÅR däremot att potträna en fågel att t.ex. skita på kommando, eller, hellre, i buren eller vid klätterträdet. Det har varnats om att lära dem skita på kommando då det hänt att fåglar mer eller mindre förstört insidan (de har väldigt klen byggnad) då de hållit sig i väntan på kommando, eller då de försökt klämma ut något som inte fanns där. Låt fågeln skita när den vill istället.

Kommer också att tänka på ett inlägg jag skrev i en tråd på Zoonen i somras, ang. en som eventuellt vill skaffa blågula aror. (Jag heter Sagagojan där)
http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=2423683

Sedan finns det många som önskar sig en rolig, tam, tystlåten, gärna talande fågel som är lätt att lära tricks, som inte är aggressiv och som inte skräpar ned så mycket.
Det enda jag har att säga då är - köp inte en papegoja. Du kommer bli besviken och fågeln kommer hamna på Blocket.
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=2620862
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=2621073
#88 - 1 mars 2010 09:51
.....

Du har läst många böcker va?
#89 - 1 mars 2010 13:43
Nja, papegojböcker (speciellt de svenska) innehåller bara gammal fakta som att en papegoja måste sitta ensam i en pytteliten bur, helst handmatad (i ännu äldre böcker står det nästan bara om viltfångade fåglar), annars får man inte en tam, talande fågel. Jag läser på internet istället, har gjort det i sju år nu och lärt mig en del. (Gillar framförallt Papegojprat.se och Mytoos.com, är/har varit medlem på många andra forum men på de allra flesta är det bara "gulligull" och inga seriösa diskussioner om viktiga ämnen)

Svenska papegojböcker är som sagt inte värt mer än brasved, och den amerikanska fågelhållningen hoppas jag att vi inte tar efter. (Vingklippning och handmatning nästan obligatorisk, parhållning extremt ovanligt utanför uppfödningssyften, hybridisering och förmänskligande till höger och vänster, och inte heller några bestämmelser om hur stora burar man ska ha - där är det helt ok att ha en ara på en meter i en bur som är nittio centimeter bred)
#90 - 1 mars 2010 14:58
Jag läser inte så mycket om djur, varken böcker eller på nätet. I synnerhet inte på nätet eftersom den mesta information man finner där är godtycklig, okontrollerad och dessvärre alltför sällan med verkligheten överensstämmande.

Nästan 40 års praktisk erfarenhet av djurhållning räcker för att jag ska kunna avgöra vad som är sunt eller inte för mina/våra djur.

Så, dina pekpinnar behövs inte i det här fallet..
#91 - 1 mars 2010 16:21
Ouscazz skrev:

Nästan 40 års praktisk erfarenhet av djurhållning räcker för att jag ska kunna avgöra vad som är sunt eller inte för mina/våra djur.

"Aaaaaaaaoch" :D
Kjell Fohrman
Administrator
#92 - 1 mars 2010 17:41
Ouscazz skrev:
Jag läser inte så mycket om djur, varken böcker eller på nätet. I synnerhet inte på nätet eftersom den mesta information man finner där är godtycklig, okontrollerad och dessvärre alltför sällan med verkligheten överensstämmande.

Håller med - har ju också 40 års erfarenhet så jag behöver inte heller lära mig något av någon annan. Ni borde alla vara överlyckliga över att få ta del av min fantastiska visdom:p

Uppriktigt sagt så tycker jag snarare att verkligheten är precis tvärtom - ju mer man pysslar med djur, desto mer kommer man underfund med att man har kvar att lära.
#93 - 2 mars 2010 08:54
Jag läser din sarkasm Kjell.. du lägger ribban så "be my guest"! [:-159]

Självklart är det så att all djurhållning är ett ständigt lärande, en livslång utveckling och det är en del av tjusningen. Men, när någon med långt mindre erfarenhet av djurhållning citerar diverse artiklar om nya läror, regler och lagar som vederbörande har läst och samtidigt smäller pekpinnar på mina fingrar blir det lite konstigt.
#94 - 2 mars 2010 11:10
Det var då en trevlig attityd. Så du tror på allvar att ett vilt, mycket intelligent djur som en ara trivs i fångenskap, i en bur som den knappt kan sträcka ut vingarna i? Du kan ha hundra års erfarenhet, det spelar ingen roll om man inte har ett gott omdöme och inte är villig att lära sig nya saker.
"Thinking outside the box" - har du hört det någon gång?
Ska du inte stympa fågelns vingar, sätta fotring på den och bara mata honom med jordnötter också?

Jag bryr mig om FÅGLARNA först och inte oss människor. Köper man en papegojunge bryr man sig om SIG SJÄLV i första hand, och bara sig själv. För för vems skull köper du papegojan? Din egen. Inte fågelns. Den fågeln kommer vara omplacerad om några år, och dess framtida syskon kommer möta samma öde. Kastas från hem till hem i över femtio år, i ett ovärdigt liv för ett så intelligent, frihetsberoende djur - och du har mage att snacka om "erfarenhet". Det spelar INGEN roll om man går runt med ögonbindel.

Stackars fågel är allt jag kan säga, och stackars de som kommer efter honom, för det kommer det göra. Så länge vi fortsätter köpa papegojungar kommer bara fler komma in i ett liv som inte är värdigt. Vilda djur ska inte vara i fångenskap! De är INTE husdjur!
Kjell Fohrman
Administrator
#95 - 2 mars 2010 11:20
Vilda djur ska inte vara i fångenskap! De är INTE husdjur!

Konstig generell inställning. Det finns vildfångade djur som inte passar som husdjur, men det finns också odlade djur som inte passar.
Dessutom finns det vildfångade djur som passar alldeles utmärkt som husdjur.

Tycker som sagt att det är en lite konstig inställning som du har som generellt sågar hållandet av vildfångade djur. Om ett djur är lämpligt som husdjur eller inte måste ju vara avhängigt av artens specifika beteende.

Förövrigt så har det ju nu i åtskilliga år varit förbud mot import av vildfångade fåglar till EU.
#96 - 2 mars 2010 11:39
Det var då en trevlig attityd. Så du tror på allvar att ett vilt, mycket intelligent djur som en ara trivs i fångenskap, i en bur som den knappt kan sträcka ut vingarna i? Du kan ha hundra års erfarenhet, det spelar ingen roll om man inte har ett gott omdöme och inte är villig att lära sig nya saker.

"Thinking outside the box" - har du hört det någon gång?

Ska du inte stympa fågelns vingar, sätta fotring på den och bara mata honom med jordnötter också?

Jag bryr mig om FÅGLARNA först och inte oss människor. Köper man en papegojunge bryr man sig om SIG SJÄLV i första hand, och bara sig själv. För för vems skull köper du papegojan? Din egen. Inte fågelns. Den fågeln kommer vara omplacerad om några år, och dess framtida syskon kommer möta samma öde. Kastas från hem till hem i över femtio år, i ett ovärdigt liv för ett så intelligent, frihetsberoende djur - och du har mage att snacka om "erfarenhet". Det spelar INGEN roll om man går runt med ögonbindel.

Stackars fågel är allt jag kan säga, och stackars de som kommer efter honom, för det kommer det göra. Så länge vi fortsätter köpa papegojungar kommer bara fler komma in i ett liv som inte är värdigt. Vilda djur ska inte vara i fångenskap! De är INTE husdjur!

Errhhmm... Jag ser nu väldigt tydligt att ditt första inlägg var en samling citat, precis som jag misstänkte. När det blev skarpt läge blev allt osammanhängande och bara skrik och skrän... vi kan fortsätta den här diskussionen när du har blivit vuxen.
#97 - 2 mars 2010 11:40
Konstig generell inställning. Det finns vildfångade djur som inte passar som husdjur, men det finns också odlade djur som inte passar.

Dessutom finns det vildfångade djur som passar alldeles utmärkt som husdjur.

Tycker som sagt att det är en lite konstig inställning som du har som generellt sågar hållandet av vildfångade djur. Om ett djur är lämpligt som husdjur eller inte måste ju vara avhängigt av artens specifika beteende.

Förövrigt så har det ju nu i åtskilliga år varit förbud mot import av vildfångade fåglar till EU.

Amen!
#98 - 2 mars 2010 12:29
I den här tråden tycker du..

Köper man en papegojunge bryr man sig om SIG SJÄLV i första hand, och bara sig själv. För för vems skull köper du papegojan? Din egen. Inte fågelns. Den fågeln kommer vara omplacerad om några år, och dess framtida syskon kommer möta samma öde. Kastas från hem till hem i över femtio år, i ett ovärdigt liv för ett så intelligent, frihetsberoende djur

I en annan tråd skriver du glatt..

Saga, Meyers papegoja, hona, sex år gammal [COLOR=red](kläckt augusti 2003):[/COLOR] http://www.zoonen.com/res/forum/2604421/p1030598.jpg

[COLOR=red]Kom hem till mig den 19/10-03[/COLOR].

Vem står med huvudet under armen nu?
#99 - 2 mars 2010 13:58
Öhh, det blev en väldigt konstig diskussion nu. Angående Ouscazz lämplighet som papegojägare så känner jag inte honom men någon mer seriös djurhållare på det här forumet verkar inte finnas när man läser vad han och andra som träffat honom skriver.

Och att man skaffar en papegojunge för sin egen skull är det väl inte någon som sagt något annat om? Är det någon skillnad när man skaffar barn? Det är precis lika egoistiskt. Konstig förhållning till saker och ting måste jag säga.
#100 - 2 mars 2010 14:51
Tack myslas! :)

Det är rätt kul att någon försöker smälla en annan djurhållare på fingrarna men själv har en så'n här sig-line --> [SIZE=1][COLOR=blue]fd. fiskägare men gav upp våren 2006 då mitt nyuppstartade kar totaldog efter att en ny liten firre introducerats.[/COLOR][/SIZE]
[COLOR=black]Nog om detta, tror nog slingersvansen gör klokt i att hålla sig borta från den här tråden framöver..[/COLOR]

-----------------------------------------------------------------------

Jag kan berätta att Ozzy nu är helt tam, det tog oss åtta dagar att nå dit. I morse kunde jag för första gången sträcka mig in och ta honom mot hans vilja utan att han visade dominant beteende vilket bevisar att han vet att jag inte vill honom något ont... han litar m.a.o. på mig som flockledare.
#101 - 2 mars 2010 14:56
myslas skrev:
Öhh, det blev en väldigt konstig diskussion nu. Angående Ouscazz lämplighet som papegojägare så känner jag inte honom men någon mer seriös djurhållare på det här forumet verkar inte finnas när man läser vad han och andra som träffat honom skriver.

Om det nu verkligen behövs kan jag personligen intyga att Herr. Ouscazz inte verkar vara någon idiot som skaffar djur utan kunskap!
#102 - 2 mars 2010 15:02
Glömde bilden... :D
#103 - 2 mars 2010 15:04
Vad fin den är :D
#104 - 2 mars 2010 15:10
Fasen jag får se till att åka o hälsa på dig snart Mats och kela lite med besten :D
Jag tycker han e så himskan söt ju så det gör inget om han nafsar ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#105 - 2 mars 2010 15:26
Ouscazz skrev:
Det är rätt kul att någon försöker smälla en annan djurhållare på fingrarna men själv har en så'n här sig-line --> [SIZE=1][COLOR=blue]fd. fiskägare men gav upp våren 2006 då mitt nyuppstartade kar totaldog efter att en ny liten firre introducerats.[/COLOR][/SIZE]

[COLOR=black]Nog om detta, tror nog slingersvansen gör klokt i att hålla sig borta från den här tråden framöver..[/COLOR].

Jamen lägg av nu va.
Alla har rätt att framföra sina åsikter och alla har rätt att kritisera dom. Om nu slingersvansen misslyckades med sitt akvarium så kan han ju ändå ha rätt i sin syn på aror.
Skall han bemötas så bemöt istället hans åsikter istället för personen ifråga - du låter som en politiker.

Min grundläggande syn är att det bästa vore om det blev ett förbud (eller åtminstone restriktioner) på att sälja djur som paroonhajar, red tailmalar, aror etc. Detta pga av att de är mycket svårskötta djur som och att det är ytterst få människor som har kunskap, pengar, utrymme och tid nog för att sköta djur som dessa. Visst - det finns några få människor som har dessa förutsättningar (har inte en susning om du har detta så denna åsikt är mer generell och absolut inte riktad mot dig) men de är försvinnande få så det är fel att basera lagstiftningen på dessa få. Kanske vore det istället bättre med ett restriktionssystem för denna typ av djur.
#106 - 2 mars 2010 15:39
Jamen lägg av nu va.

Alla har rätt att framföra sina åsikter och alla har rätt att kritisera dom. Om nu slingersvansen misslyckades med sitt akvarium så kan han ju ändå ha rätt i sin syn på aror.

Skall han bemötas så bemöt istället hans åsikter istället för personen ifråga - du låter som en politiker.

Min grundläggande syn är att det bästa vore om det blev ett förbud (eller åtminstone restriktioner) på att sälja djur som paroonhajar, red tailmalar, aror etc. Detta pga av att de är mycket svårskötta djur som och att det är ytterst få människor som har kunskap, pengar, utrymme och tid nog för att sköta djur som dessa. Visst - det finns några få människor som har dessa förutsättningar (har inte en susning om du har detta så denna åsikt är mer generell och absolut inte riktad mot dig) men de är försvinnande få så det är fel att basera lagstiftningen på dessa få. Kanske vore det istället bättre med ett restriktionssystem för denna typ av djur.

licenser kanske för vissa djurarter.....?

finns väl för en del andra mer eller mindre sällsynta djur....

.
Kjell Fohrman
Administrator
#107 - 2 mars 2010 15:49
Kensa skrev:
licenser kanske för vissa djurarter.....?

finns väl för en del andra mer eller mindre sällsynta djur....

.

Det finns ju redan en lagstiftning som reglerar handeln med "sällsynta djur" (CITES-lagstiftningen). Detta är naturligtvis viktigt - men mitt förslag utgår snarare från djurskyddsbehovet än utifrån om arten är sällsynt eller inte.

Funderar för övrigt på detta just nu - eftersom jag håller på med ett remissvar till Jordbruksdepartementet eftersom de nu skall göra en översyn av djurskyddslagarna.
Men detta är ju en helt annan fråga än det som tråden handlar om och jag tog också upp detta tidigare i en annan tråd i forumet så det behöver inte behandlas här
#108 - 2 mars 2010 15:59
Detta pga av att de är mycket svårskötta djur som och att det är ytterst få människor som har [COLOR=darkred]kunskap, pengar, utrymme och tid nog[/COLOR] för att sköta djur som dessa. Visst - det finns några få människor som har dessa förutsättningar (har inte en susning om du har detta så denna åsikt är mer generell och absolut inte riktad mot dig)

Check på alla punkter Kjell!

Uppfödaren till vår ara sorterade hårt bland intressenterna och det var först efter ca 20-30 minuters intervju som han antydde att vi kanske skulle kunna få köpa en av hans araungar. Uppfödaren, och hans kollega som handuppmatar, är båda oerhört seriösa och välkända i fågelhobbyn med 25 års erfarenhet av arauppfödning. Vi har nästan daglig kontakt eftersom de följer upp alla "sina" fåglar efter försäljning och ger råd och tips när man har frågor.

Om du slutar kalla mig för politiker, besserwisser eller andra roliga namn ska jag försöka hålla mig på mattan..
#109 - 2 mars 2010 16:00
drd skrev:
Fasen jag får se till att åka o hälsa på dig snart Mats och kela lite med besten :D

Jag tycker han e så himskan söt ju så det gör inget om han nafsar ;)

Anytime Matte! :d
#110 - 2 mars 2010 16:03
Hipp som haver så har du fått tag i en mycket vacker och ståtlig fågel Ouscazz :)
#111 - 2 mars 2010 19:05
Sultanen skrev:
Hipp som haver så har du fått tag i en mycket vacker och ståtlig fågel Ouscazz :)

Tack för återgången till ämnet!
Jupps, han är helt fantastisk Sultanen!

Ozzy var på världens bästa humör ikväll när jag kom hem från jobb. Jordnötter är favvosnacks. :)
#112 - 2 mars 2010 19:20
Han e ju för jädra kär den där pippin men fasen när ska du klippa dig så du ser ut som folk Mats ? hehehehehehe
#113 - 2 mars 2010 19:33
Klippa mig..?. nae..
#114 - 2 mars 2010 21:35
Ouscazz skrev:
Tack för återgången till ämnet!

Jupps, han är helt fantastisk Sultanen!

Ozzy var på världens bästa humör ikväll när jag kom hem från jobb. Jordnötter är favvosnacks. :)

Vem är vackrast??:p

ärligt så var det svårt att svara på.. men tråden handlar ju om papegojan så det är väl den jag ska berömma.:p [SIZE=1](du ska inte klippa dej!!)[/SIZE]

Sista bilden är helskön.. vilket häftigt uttryck. huvudet lite på sniskan och blicken vass som ett rakblad! så ska gojor se ut!!
#115 - 3 mars 2010 08:47
drd skrev:
Han e ju för jädra kär den där pippin men fasen när ska du klippa dig så du ser ut som folk Mats ? hehehehehehe

Vadå, det där e väl inte så långt :d

Riktigt snygg bild där Mats, när han spänner ut vingarna!!
#116 - 12 mars 2010 08:10
Gillade också den... :) MKT FIN PIPPI!!!
#117 - 12 mars 2010 09:25
I morse..

#118 - 12 mars 2010 10:08
Grattis till en mycket fin fågel och vilket gött temprament den har.

Själv bor jag granne med en erfaren öppfödare av amazoner och han berättade att det finns en kille i Sarpsborg norge som har en slags hangar där arorna lever och häckar nästan som vilda. Uppe vid taket finns det en utgång där dom kan flyga ut när dom vill, året om.

Han hade sett detta och det var en mäktig syn att se dessa fåglar parvis flyga fritt ute. Dom lär ha ett revir på ca: 2km. och kom alltid tillbaka.

Fast personligen föredrar jag nog att ha dom som en familjemedlem som ni har.
#119 - 12 mars 2010 23:52
Vacker fågel minsann! Desutom ser den ut att vara en smula snällare än de kaxiga Nymfarna här hemma. Liten fågel stort humör! ;)

Jag var in på Hundman i Västerås i förrgår och kakaduan Jocke kidnappade min mössa från mitt huvud. Tur att man har en del fågelvana och vet hur man tar tillbaka saker, men jösses vad starka stora fåglar är!
#120 - 18 mars 2010 23:51
Fin liten pippi han är!

Annons