Ouscazz skrev:Vi har köpt/bokat en av de här små krabaterna idag. Han är fortfarande hos uppfödaren och blir färdig för flytt om en månad ungefär.. en kompis för livet. :)
Tror han menade riktig Hårdrock och inget glamorband:d:dOuscazz skrev:Vad den kostar spelar mindre roll. Är man seriöst intresserad vet man priset. ;)
Du kan tro den ska lära sig några Dream Theater texter NIC... XD
80år det är ett antal år det;)Dream Theater är som du säger ett av dem mest musikaliska Hårdrocksbanden i vår historia det är nästan man fick rysningar när man lyssnade på dem för ett antal år sedan,sen när man skulle göra cover på nån låt gjorde det inte bättre då det var omöjligt att ta ut accorden då det var ett ex antal i en låt:DOuscazz skrev:De blir runt 80 år...
Glamour..?. aahh.. jag lyssnar på musik där bandmedlemmarna klämmer ur sina instrument precis allt man kan klämma ur dem, teknisk och musikalisk fulländning.. inget bank, growl, ringar i näsan eller annat skit...
Grannen på andra sidan skogen har en sån och det flyger vilt här omkring och ibland sätter den sig ner om man äter ute och pratar med en:dfast man måste akta sig och inte försöka ta bort maten ifrån den då blir den sjövild den heter Anton för det brukar den säga,tycker den skulle vingklippas men ändå inte då den verkar stormtrivas på det sätt som den lever då den alltid kommer hem fast den kan dröja ibland,sen kanske man inte kan vingklippa en så gamal iheller kanske:)Ouscazz skrev:Mm.. har levt med Rush sedan 1974 och Dream Theater sedan ett antal år tillbaka.
Vet inte hur vi ska göra med vingarna..
Han ska heta Ozzy.
Ouscazz skrev:Hyacintara? Jo tjena... 100.000-150.000:-/st. ...minst...
Vet en i Lomma som har 6 par = 12 st...
karrokaja skrev:Hur fasiken Har man råd med 6 par??
Kan man inte göra bägge sakerna samtidigt på jobbet;)frugan undrade igår vilken sort du har fått tag i hon kunde inte bedömma färgerna riktigt?det fanns tydligen ett antalOuscazz skrev:Enkelt, om man jobbar på som en dåre - [SIZE=1]istället för att häcka på Zoopet och skriva en massa strunt hela dagarna [/SIZE]- kommer man för eller senare att ha råd att förverkliga sin dröm.
Ok hon trodde nån Gul aktig så lite rätt hade hon då,hon sysslade en del med det för några år sedan att hålla sådana om jag inte minns fel,hon tyckte det var en skönhet ialla fall:) och att du skulle vara försiktig med näbben;)Ouscazz skrev:Blågul Ara från erkänt seriös odlare.
Han intervjuade mig i nästan 20 minuter innan han ens antydde att vi fick köpa en fågel av honom.
Tobbe R skrev:Kan inte mycket om papegojor men måste man inte hålla dessa i par numera?
Tobbe
Baf2 skrev:Hyacintara? Jo tjena... 100.000-150.000:-/st. ...minst...
Vet en i Lomma som har 6 par = 12 st...
Vadå 100- 150 000kr/st?! 0: :0 -.-
http://www.torggubben.se/annonser/visa_annons.asp?annons_id=1659
Patrik Steen skrev:En liten fråga bara..dem gojjorna på zoo-giganten som är i den gigantiska buren vid utefiskarna vad är det för art?eller är det sådana Aror som du har Mats
Dre skrev:En fråga om plockning. Är det inte så att papegojor som har långa stjärtfjädrar är fåglar med stort behov av att flyga och det mycket. Detta gäller speciellt aror om jag inte är ute och cyklar. Dvs stimulans för dem är inte bara sällskap utan också möjligheten till flygning. Utan detta riskerar man att de plockar sig. Det var vad jag lärde mig då jag studerade papegojor en gång tiden. Jag skaffade aldrig någon just på grund av risken för att de skulle vantrivas.
BTW: Jag tycker inte heller om det faktum att man måste betala för att kunna posta bilder.
Får man köpa dessa vildfångande?har för mig att dessa får man bara köpa odlade eller är jag helt ute och cyklar[:o]så priset som du nämner är det skillnad odlade vs Vildfångande.Ouscazz skrev:Hyancintaror, 140.000:- st... Thomas har sex par hyacinter... [:o]
Patrik Steen skrev:Får man köpa dessa vildfångande?har för mig att dessa får man bara köpa odlade eller är jag helt ute och cyklar[:o]så priset som du nämner är det skillnad odlade vs Vildfångande.
Du har ingen bra länk som står på Svenska om man vill veta mer om Aror det skulle vara roligt att läsa,den du gav mig vet jag inte vad det är eller hur den funkar:DOuscazz skrev:Patrik,
Om du tycker att ämnet är intressant, kolla här http://www.cites.org/eng/resources/species.html
Ara heter Macaw på engelska.
drd skrev:Way to go mats :)
Patrik Steen skrev:
Har till och med gått i tankarna att skaffa mig nåt liknande här hemma jag blev helt frälst i din Ara Mats,men frun tycker inte det så jag bara kommer nysa säger hon då jag är hyperkänslig mot allt som heter djur ovan land;):)
Aldrig!!fan bruden du ger mig mardrömmar när du nämner nåt sådant:dkarrokaja skrev:Nakenkatt??:p:d:d:p
Patrik Steen skrev:Aldrig!!fan bruden du ger mig mardrömmar när du nämner nåt sådant:d
Patrik Steen skrev:En lite fråga bara..vi tänker oss tanken att i mitt fall jag hade gjort en bur inomhus med en kattlucka till en utomhus bur kan detta funka?är det ok på vintern också att dem är ute då och då eller dem bör vara inne på vintern?
Patrik Steen skrev:En lite fråga bara..vi tänker oss tanken att i mitt fall jag hade gjort en bur inomhus med en kattlucka till en utomhus bur kan detta funka?är det ok på vintern också att dem är ute då och då eller dem bör vara inne på vintern?
drd skrev:En f.d jobbkompis har ett par grå jakos som e heltama och sprattlar omkring hemma i kåken och snackar hejvilt :D
Dom e oxå trevliga men inte hälften så vackra som ozzy dock ;)
myslas skrev:Stora gojor är kul men kräver som många sagt väldigt mycket tid. Man har läst hur många jämför det med att skaffa ett barn som aldrig växer upp. :D
Ouscazz skrev:Vår närmsta granne bor 200 meter bort så det blir inga problem med att Ozzy är högljudd. Araskrik tränger genom märg och ben, otroligt vilken röstkapacitet han har. Vi får hoppas att vi gör rätt och stävjar skrikandet, uppfödaren har gett klara instruktioner hur vi ska gå tillväga med det också.
Ozzy kommer inte att få¨röra sig fritt i huset men ska självklart vara med mest hela tiden. Ska fixa ett klätterträd i vardagsrummet så att han kan vara med när vi befinner oss där.
Idag har Ozzy övervunnit sin misstänksamhet gentemot oss, han hoppar nu upp på handen när man sticker in den i buren och ger rätt kommando. Framstegstakten är otroligt snabb, jag jobbade med honom i tio minuter i morse innan han tog steget och klev upp på min hand. Ringde och pratade med uppfödaren som tyckte att det hade gått ovanligt fort. Det verkar som om vi har haft tur och fått tag i en supergoja. =)
Inga bett idag...
Han brukade slå till den på näbben när det bet på fel saker,fick känslan att den styrde hela familjen faktiskt om den inte fick vad den ville så bet han alltid nån:d:dmen denna var inte en Ara det var nog nåt lite mindre och den var även vingklippt har jag för mig:)Ouscazz skrev:Uppfostran, det går att tillrättavisa en papegoja och lära den vad den får och inte får göra. Rumsren, jag har hört att det går men vet inte hur man ska lyckas med det.. hade ju varit rätt skönt, det är ju inga undulatpluttar som kommer ut därbak ifrån.
Dre skrev:Gå jako och amazoner är annars rätt lämpliga husdjur då det inte kräver flygvoljärer utan kan springa på golvet och klättra.
Dre skrev:
Dock kan nog Jakos vara ganska tjuriga. De blir väldigt frälsta vid en ägare och kan vara rätt elak mot andra. Jag läste om en person som hade en grå Jakob och han hade åtminstone en gång sprungit längs golvet och upp längs benet på en nyinkommen gäst rykt bort knapparna på tröjn den personen hade. Allt på 10 sekunder :p
Dre skrev:Gojjor med långs stjärtfjädrar är ett bra tips, de har just dessa långa fjädrar för att kunna manövrera i luften. Dvs de flyger mycket naturligt.
Ouscazz skrev:Köper inte det påståendet, har aldrig sett en uggla eller annan mästerflygare med långa stjärtfjädrar. Den där boken har nog ett antal år på nacken va?
drd skrev:Jag får mardrömmar när jag tänker på en nakenkarro jag :D:D:D hehehehehe
Skojar bara snäckan ;) [:o]
Ouscazz skrev:Jag läser inte så mycket om djur, varken böcker eller på nätet. I synnerhet inte på nätet eftersom den mesta information man finner där är godtycklig, okontrollerad och dessvärre alltför sällan med verkligheten överensstämmande.
Nästan 40 års praktisk erfarenhet av djurhållning räcker för att jag ska kunna avgöra vad som är sunt eller inte för mina/våra djur.
Så, dina pekpinnar behövs inte i det här fallet..
Slingersvans skrev:Vilda djur ska inte vara i fångenskap! De är INTE husdjur!
Slingersvans skrev:Det var då en trevlig attityd. Så du tror på allvar att ett vilt, mycket intelligent djur som en ara trivs i fångenskap, i en bur som den knappt kan sträcka ut vingarna i? Du kan ha hundra års erfarenhet, det spelar ingen roll om man inte har ett gott omdöme och inte är villig att lära sig nya saker.
"Thinking outside the box" - har du hört det någon gång?
Ska du inte stympa fågelns vingar, sätta fotring på den och bara mata honom med jordnötter också?
Jag bryr mig om FÅGLARNA först och inte oss människor. Köper man en papegojunge bryr man sig om SIG SJÄLV i första hand, och bara sig själv. För för vems skull köper du papegojan? Din egen. Inte fågelns. Den fågeln kommer vara omplacerad om några år, och dess framtida syskon kommer möta samma öde. Kastas från hem till hem i över femtio år, i ett ovärdigt liv för ett så intelligent, frihetsberoende djur - och du har mage att snacka om "erfarenhet". Det spelar INGEN roll om man går runt med ögonbindel.
Stackars fågel är allt jag kan säga, och stackars de som kommer efter honom, för det kommer det göra. Så länge vi fortsätter köpa papegojungar kommer bara fler komma in i ett liv som inte är värdigt. Vilda djur ska inte vara i fångenskap! De är INTE husdjur!
Kjell Fohrman skrev:Konstig generell inställning. Det finns vildfångade djur som inte passar som husdjur, men det finns också odlade djur som inte passar.
Dessutom finns det vildfångade djur som passar alldeles utmärkt som husdjur.
Tycker som sagt att det är en lite konstig inställning som du har som generellt sågar hållandet av vildfångade djur. Om ett djur är lämpligt som husdjur eller inte måste ju vara avhängigt av artens specifika beteende.
Förövrigt så har det ju nu i åtskilliga år varit förbud mot import av vildfångade fåglar till EU.
Slingersvans skrev:Köper man en papegojunge bryr man sig om SIG SJÄLV i första hand, och bara sig själv. För för vems skull köper du papegojan? Din egen. Inte fågelns. Den fågeln kommer vara omplacerad om några år, och dess framtida syskon kommer möta samma öde. Kastas från hem till hem i över femtio år, i ett ovärdigt liv för ett så intelligent, frihetsberoende djur
Slingersvans skrev:
Saga, Meyers papegoja, hona, sex år gammal [COLOR=red](kläckt augusti 2003):[/COLOR] http://www.zoonen.com/res/forum/2604421/p1030598.jpg
[COLOR=red]Kom hem till mig den 19/10-03[/COLOR].
myslas skrev:Öhh, det blev en väldigt konstig diskussion nu. Angående Ouscazz lämplighet som papegojägare så känner jag inte honom men någon mer seriös djurhållare på det här forumet verkar inte finnas när man läser vad han och andra som träffat honom skriver.
Ouscazz skrev:Det är rätt kul att någon försöker smälla en annan djurhållare på fingrarna men själv har en så'n här sig-line --> [SIZE=1][COLOR=blue]fd. fiskägare men gav upp våren 2006 då mitt nyuppstartade kar totaldog efter att en ny liten firre introducerats.[/COLOR][/SIZE]
[COLOR=black]Nog om detta, tror nog slingersvansen gör klokt i att hålla sig borta från den här tråden framöver..[/COLOR].
Kjell Fohrman skrev:Jamen lägg av nu va.
Alla har rätt att framföra sina åsikter och alla har rätt att kritisera dom. Om nu slingersvansen misslyckades med sitt akvarium så kan han ju ändå ha rätt i sin syn på aror.
Skall han bemötas så bemöt istället hans åsikter istället för personen ifråga - du låter som en politiker.
Min grundläggande syn är att det bästa vore om det blev ett förbud (eller åtminstone restriktioner) på att sälja djur som paroonhajar, red tailmalar, aror etc. Detta pga av att de är mycket svårskötta djur som och att det är ytterst få människor som har kunskap, pengar, utrymme och tid nog för att sköta djur som dessa. Visst - det finns några få människor som har dessa förutsättningar (har inte en susning om du har detta så denna åsikt är mer generell och absolut inte riktad mot dig) men de är försvinnande få så det är fel att basera lagstiftningen på dessa få. Kanske vore det istället bättre med ett restriktionssystem för denna typ av djur.
Kensa skrev:licenser kanske för vissa djurarter.....?
finns väl för en del andra mer eller mindre sällsynta djur....
.
Kjell Fohrman skrev:Detta pga av att de är mycket svårskötta djur som och att det är ytterst få människor som har [COLOR=darkred]kunskap, pengar, utrymme och tid nog[/COLOR] för att sköta djur som dessa. Visst - det finns några få människor som har dessa förutsättningar (har inte en susning om du har detta så denna åsikt är mer generell och absolut inte riktad mot dig)
Ouscazz skrev:Tack för återgången till ämnet!
Jupps, han är helt fantastisk Sultanen!
Ozzy var på världens bästa humör ikväll när jag kom hem från jobb. Jordnötter är favvosnacks. :)