Ny Diskuslek!

#1 - 20 april 2007 16:22
Mitt Marlboro red par har lekt för tredje gången de senaste två veckorna.
Tidigare har mina glupska Ancistrusar glufsat i sig men den här gången har de lagt äggen på pumphuvudet, mot glaset, finns en chans att de överlever...

Är det någon som vet hur lång tid det tar innan äggen kläcks, 3-4 dagar eller...?
#2 - 20 april 2007 16:50
Vi får hoppas att de överlever, sedan skall de ju förflyttas när de har kläckts... har du tetror och grejer i karet också?

En 3-4 dagar är nog ganska normalt för kläckning!

Hoppas det går bra:)
#3 - 20 april 2007 17:02
Har lite Kardinaltetror mm i karet, får väl se hur det artar sig.
Vet iofs att jag borde ha flyttat över dem till lekakvarie så snart tecknen började visa sig men vi är mitt uppe i ett husbygge/försäljning med allt vad det innebär så jag har väl mer eller mindre intagit en "låt gå" mentalitet för tillfället...
#4 - 20 april 2007 17:08
Tja... du kan ju ta en titt på mina Discuslektrådar:D
Först efter två år av tetra-uppätna Discusyngelsvärmar har jag fått fart på Lek-kars-bestyren.
Ta det med ro!
Men, som sagt, hoppas verkligen det går bra!:)
#5 - 20 april 2007 17:30
Som du säger, vi får väl se...
Har en 50x50x50 kub som kommer att komma väl till pass i det nya huset till hösten.
#6 - 22 april 2007 14:51
Nu har det gått två nätter och rommen är fortfarande intakt.
Honan har stått och fläktat dag och natt, hanen har hållit vakt och kört bort alla andra.

Jag såg just att äggen ändrat färg från "laxrosa" till vitaktiga, är det normalt eller innebär det att de har dött...?
#7 - 22 april 2007 16:47
Om dom blir kritvita är det nog så att de inte befruktats. Normalt blir äggen, liksom genomskinliga efter ett par dagar/nätter. Har man äggen, så att säga, nära - blickmässigt - kan man skönja lite strukturer, alltså att man ser att det finns något i dom. Vi får la se hur det går och vi hoppas på det bästa:)
#8 - 27 april 2007 21:02
MaxB skrev:
Om dom blir kritvita är det nog så att de inte befruktats. Normalt blir äggen, liksom genomskinliga efter ett par dagar/nätter. Har man äggen, så att säga, nära - blickmässigt - kan man skönja lite strukturer, alltså att man ser att det finns något i dom. Vi får la se hur det går och vi hoppas på det bästa:)

Det blev inget förra gången, men igår lekte samma par igen... samtidigt som två siameser samt ett ancistruspar. Tja, vi får väl se...
#9 - 28 april 2007 08:06
Hej!

När det kläcks beror lite på tempen i karet men det brukar från 48 timmar till 60 timmar.
Hos mig kläcks alltid rommen på alla mina par efter nästan exakt 48 timmar men ibland har det hänt att det kläcks på morgonen därefter.
Från larv till yngel brukar det ta några dagar till.
Men det låter lönlöst att försöka sig på yngel i ett kar med siameser och cardinaler.

Men hoppas på kläckning så du vet att dom grejar det.

VH
#10 - 3 juni 2007 18:15
Verkar att ha samma "problem" som MaxB skrivit om...
Har två Diskuspar samt 2 honor, dessa har lekt ca 20 ggr sedan jag skrev första inlägget... Även Siamerserna, ancistrusarna mm har gökat hela tiden.
Man skulle nästan tro att det är hormoner i kranvattnet:p

Dock inget resultat, det bästa jag lyckats åstadkomma är frisimmande yngel som blev ca 20 min gamla innan kardinalerna knep dem.
Nästa vecka skall lekkuben baske mig upp, känns som ett dyrt sätt att utfodra tetror.

Kan någon tipsa om ett bra filter för en 50x50x50 lekkub, har hört att luftdrivna skumfilter skall vara ok? Vilket märke är bra?
Bilagor:
#11 - 3 juni 2007 19:39
Det är ju en del vattenbyten i ett lekkar så några större filteranordningar är onödigt.

Kör svampfilter som drivs med luftpump.
www.bldiscus.com har skit bra filter och du får dom på några dagar och filterstartbakterier medföljer.
Jag körde HH-03 till min 50x50x50kub med friska fina discus yngel som resultat vid flera tillfällen.

Här är en direktlänk till filtret på bldiscus.

http://www.bldiscus.com/content/se_sv/index.php?page=filter

mvh
#12 - 3 juni 2007 20:15
Det är ju en del vattenbyten i ett lekkar så några större filteranordningar är onödigt.

Kör svampfilter som drivs med luftpump.

www.bldiscus.com har skit bra filter och du får dom på några dagar och filterstartbakterier medföljer.

Jag körde HH-03 till min 50x50x50kub med friska fina discus yngel som resultat vid flera tillfällen.

Här är en direktlänk till filtret på bldiscus.

http://www.bldiscus.com/content/se_sv/index.php?page=filter

mvh

Tack för tipset, skall beställa ett par sådana!
Vilken luftpump behöver jag ha för att driva det?

//Martin

Annons