Ny CO2-tabell

#1 - 2 september 2009 19:30
Idag har jag motionerat mitt matematiska sinne och räknat ut en ny koldioxidtabell där man har KH och CO2-nivå på axlarna och målvärde för pH-nivån i tabellen.

Tabellen finns här:
http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php

(Tryck Ctrl+F5 om ni får fram den gamla sidan)
#2 - 2 september 2009 20:53
Jag tror att jag vet varför :) Hur blir det högre upp vid pH 7,9 - 8,4 och KH på ca 8 - hur varierar koldioxidhalten då?

MVH Lasse
#3 - 2 september 2009 21:39
hur påverkas CO2 nivåerna av t e x ekbarkextrakt? Tänkte om man vill ha ner ph lite lägre än vad CO2 medger?
#4 - 3 september 2009 13:54
Matnil skrev:
hur påverkas CO2 nivåerna av t e x ekbarkextrakt? Tänkte om man vill ha ner ph lite lägre än vad CO2 medger?

Tabellen bygger på idealfallet att ph endast påverkas av CO2 samt karbonater, ju mer andra ämnen som påverkar ph man har i vattnet desto sämre stämmer tabellen.

Om du t.ex. har i andra ämnen än CO2 som sänker ph kommer du alltså i verkligheten ha en lägre CO2-halt än tabellen anger.
#5 - 3 september 2009 18:52
Ok, men hur gör man då för att inte hamna på för höga doser CO2, om t e x kör med kontroller och ställer den på en nivå som utan andra faktorer ger för höga doser CO2?
Om man har kh 3 och ph 6,5 i utgångsläge hur vet man var man ska ligga i ph för att ha lagom nivå CO? Kan man om man kör med controller sätta den på säg 6,2 och vara trygg i att nivåerna inte blir för höga?
#6 - 3 september 2009 19:01
O jag som har kH 18-20 får fortsätta att kolla på
http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm
#7 - 3 september 2009 20:15
flygrc skrev:
O jag som har kH 18-20 får fortsätta att kolla på

http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm

Eller så tar du ned KH med saltsyra.
#8 - 3 september 2009 20:22
Ouscazz skrev:
Eller så tar du ned KH med saltsyra.

Jäpp provat det, och även med RO filter, fast med saltsyran slipper man tillsätta salt i efterhand. Har t.o.m ett kar stående bara för sånt för det går inte att köra saltsyran rakt i karet.
Fast det absolut bästa är att inte behöva strula med sitt vatten.
#9 - 3 september 2009 20:25
Matnil skrev:

Mattias,

Man ska nog inte kombinera CO2 med ekbarksextrakt, tabellerna som finns på nätet gäller bara rent vatten utan buffer eller pH-sänkare.

Jag tar ned mitt KH med saltsyra nuförtiden, KH 0,5 - pH 5,4
#10 - 3 september 2009 20:30
flygrc skrev:
Jäpp provat det, och även med RO filter, fast med saltsyran slipper man tillsätta salt i efterhand. Har t.o.m ett kar stående bara för sånt för det går inte att köra saltsyran rakt i karet.

Fast det absolut bästa är att inte behöva strula med sitt vatten.

Jag har en 240L tunna, det tar ett dygn att göra 240L KH 0,5 - pH 5,4 vatten. Avluftning för att få ut överskottet av CO2 ur vattnet, sedan pH-sänkning med torvfiltrering. Utgångsvärde; KH 9 - pH 8,1.

Använder det vattnet till mina vilda.
#11 - 4 september 2009 08:39
Lysande tabell Peter! Nu slipper man ju utläsa hur mycket CO2 man löser i vattnet och kan koncentrera sig på pH istället!
#12 - 4 september 2009 09:39
Ouscazz skrev:
Jag har en 240L tunna, det tar ett dygn att göra 240L KH 0,5 - pH 5,4 vatten. Avluftning för att få ut överskottet av CO2 ur vattnet, sedan pH-sänkning med torvfiltrering. Utgångsvärde; KH 9 - pH 8,1.

Använder det vattnet till mina vilda.

Hur mäter du ett kH på 0,5?
#13 - 4 september 2009 10:39

Om du t.ex. har i andra ämnen än CO2 som sänker ph kommer du alltså i verkligheten ha en lägre CO2-halt än tabellen anger.

Då kan man köra dropchecker istället.

Ok, men hur gör man då för att inte hamna på för höga doser CO2, om t e x kör med kontroller och ställer den på en nivå som utan andra faktorer ger för höga doser CO2?

Skippa controllern och kör på bubbeltakt och droppchecker.
#14 - 4 september 2009 10:51
defdac skrev:
Då kan man köra dropchecker istället.

Skippa controllern och kör på bubbeltakt och droppchecker.

Jag har försökt det men i stort kar är det svårt att hinna räkna bubblorna.
Kör lite på ljudet men låter kontrollern hålla reda på CO2 halten ändå, dropcheckern har jag mer för att ha dubbelkoll.
#15 - 4 september 2009 11:56

Jag har försökt det men i stort kar är det svårt att hinna räkna bubblorna

Bara att öka diametern på slutet av CO2-slangen 8)
#16 - 4 september 2009 15:10
defdac skrev:
Bara att öka diametern på slutet av CO2-slangen 8)

Damn, du har svar :) intressant tänk. Tänkte bubbelstorleken var ytspänningsberoende men jag har rätt liten slang, Återkommer när jag provat:d
Den sitter även i insuget så det går rätt fort med, ska fundera på en lösning om det blir problemet.

Jag förmodar att det är timervarianten du menar man ska köra med men i så fall, då åker pH upp under natten, är inte det en nackdel? speciellt om man pendlar över och under 7pH?
#17 - 4 september 2009 18:00
flygrc skrev:
Hur mäter du ett kH på 0,5?

Jag mäter inte, jag vet exakt hur många ml saltsyra jag behöver för att sänka 100L vatten med en grad KH.
#18 - 4 september 2009 18:07
Ouscazz skrev:
Jag mäter inte, jag vet exakt hur många ml saltsyra jag behöver för att sänka 100L vatten med en grad KH.

Kom på hur man mäter.. man kan ju ta tex 10 ggt med vatten så får man bättre upplösning på dropptesten.
#19 - 4 september 2009 19:53

Jag förmodar att det är timervarianten du menar man ska köra med men i så fall, då åker pH upp under natten, är inte det en nackdel? speciellt om man pendlar över och under 7pH?

Sålänge växterna har CO2 under dagen verkar det inte spela någon större roll om pH:t åker upp lite under natten. Numera förspänner jag inte ens någon timme före utan kör ljusramp och magnetventil på samma timer.

Däremot är det känsligt att pilla på bubbeltakten så man förändrar medelnivån. Då brukar toffsalger dyka upp.
#20 - 4 september 2009 21:21
Satte också min magnetventil på samma timer som ljuset i början av sommaren när jag flyttade. Har inte märkt att de har betydelse alls. Mest skönt att slippa alla timers!
#21 - 16 september 2009 11:37
Egentligen kan man strunta i tabellen helt.
Mät bara pH utan CO2, sänk sedan pH med ett helt steg.
Tex
pH utan CO2 = 7,0 => 6,0 efter tillsatt CO2

Detta ger ~30ppm CO2 och man behöver inte bekymra sig över KH och pH mätningar.
Andra faktorer som pH buffert eller organiska syror behöver man inte heller bry sig om.

Man kan naturligtvis sänka mer eller mindre om man vill ha en annan CO2 nivå än just 30ppm.
Bilagor:

Annons