Ny btn slimline

#1 - 22 april 2015 18:45
Hej!
Först och främst ber jag om ursäkt om detta är postat fel.
Men till min fråga jag har idag ett 175 liters akvarium med fiskar i.
Har två btn slimline plattor som inte sitter så jättefint.
Skulle vilja göra om detta på ett smidigt sätt.
Min tanke vart att skaffa en regntunna från harald nyborg och förvara vattnet och fiskar i under tiden jag sätter dit den tillsammans med pump så det hålls igång.
Men grusen kommer fortfarande vara blöt och helst vill jag inte plocka upp den?
Måste först skära bort en av plattorna och sätta den direkt på bakrutan eftersom den sitter mitt i akvariet nu för att dölja filter, det ska byggas en filterhörna istället.

Tips och ideer hur man genomför detta smidigast mottages gärna , samt tips om hur man kan få bort silikonen på smidigast sätt
#2 - 22 april 2015 19:22
Om jag vore du, så hade jag gjort så här:
Spar pengarna du tänker lägga på en tunna. Lägg till några hundralappar och leta upp ett begagnat 160-200 liters på blocket. Finns ju från 300-700kr beroende på utrustning och hur tuff du är i prutningen.
Jag tror nämligen att både du och fiskarna kommer att uppleva stress i din "planerade" manöver. Det tar ju ändå 2-5 dagar att tömma, städa rent, skära bort gammalt silikon, montera/silikona btn plattorna och låta dem härda.
Kort och gott, skaffa ett akvarium, fixa till det i lugn och ro. Gör sedan en smidig överflyttning mellan akvariumen. Ditt nuvarande akvarium kommer ändå till nytta förr eller senare. Kanske utmärkt att ha yngel i framöver.
#3 - 22 april 2015 19:29
Ikea har utmärkta baljor för några tior som räcker gott de dagarna:).
Tömmer du karet kan du lika gärna även ta upp gruset och skölja rent det, bakterierna kommer troligen ändå inte att överleva den tiden...

Är det silikonet på sidorutan du är orolig över?
#4 - 23 april 2015 17:12
Ja precis det är sidorutan. men det lär iof döljas av filterhörnan.
Att köpa ett nytt akvarie är uteslutet, dels för det inte fick plats och dels för sambon gav mig detta.

Tror ni fiskarna klarar av denna flytt
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 23 april 2015 18:04
Nu skriver du ju inget om vad för fiskar det är, hur många och hur stora.
Men normalt så skall det inte var något problem
#6 - 23 april 2015 19:18
Hej!
Fiskarna är
4 Paracyprichromis brieni
4 neolamprologus caudopunctatus
2 Altolamprologus calvus
10 Lamprologus multifasciatus

Dock är där en 7-9 lamprologus multifasciatus yngel så det får nog skjutas på framtiden
#7 - 25 april 2015 07:57
Projektet påbörjades igår.
Köpte en balja på ikea på 130 liter, fyllde upp en till hälften med akvarievatten sen tömde jag resten och flytta fiskar , pumpar och doppvärmare till baljan.
Sen skar jag loss btn slimline och skar sedan bort silikonen och tvättade med kemisk ren bensin.
Sedan silikonera jag dit dem nya.
Ska scapa idag och hälla på ny sant.
Sen imorgon blir det att fylla på det igen.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 25 april 2015 08:44
Lycka till :D
#9 - 25 april 2015 08:55
Lycka till :D

tack, kommer före och efter bilder sedan är tanken
#10 - 26 april 2015 13:20
Nåväl det blev ganska bra, bara orolig för en sak.
Har två 50 mm raster som jag satte dit, pumpens utblås vill hellre blåsa i en "spricka" mellan glas och btn.
Detta gör att det knappt är någon ytrörelse mer än i filterkammaren
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 26 april 2015 13:49
fistelfat skrev:
Nåväl det blev ganska bra, bara orolig för en sak.

Har två 50 mm raster som jag satte dit, pumpens utblås vill hellre blåsa i en "spricka" mellan glas och btn.

Detta gör att det knappt är någon ytrörelse mer än i filterkammaren

Nu förstår jag inte riktigt - utblåset kan man ju rikta
#12 - 26 april 2015 18:24
Nu förstår jag inte riktigt - utblåset kan man ju rikta

Filtret sitter moterat på bakrutan, har sedan ca 20 cm till rastern hur jag än riktar utblåset på pumpen går det inte genom rastern utan skapar mest vattenrörsle bakom btn

EDIT: löste det genom att klippa till "silikonrör och fäste på pumpens utblås och la den mot rastern
#13 - 26 april 2015 20:28
fistelfat skrev:
Filtret sitter moterat på bakrutan, har sedan ca 20 cm till rastern hur jag än riktar utblåset på pumpen går det inte genom rastern utan skapar mest vattenrörsle bakom btn

EDIT: löste det genom att klippa till "silikonrör och fäste på pumpens utblås och la den mot rastern

Ofta har man rastret för att få in vatten bakom bakgrunden till filtermaterialet och då sedermera pumpens ingång, utgången på pumpen har man rör eller slang och borrar ett (eller flera) hål i bakgrunden så röret/slangen precis går igenom och skickar ut det filtrerade vattnet i fiskdelen igen.
Med bra riktning på utblåset kan du få fin ytrörelse och cirkulation i akvariet.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 26 april 2015 20:33
I punkt 3 ser du hur man drar en slangbit från pumputloppet ut genom bakgrunden.
#15 - 26 april 2015 23:37
fistelfat skrev:

Som redan påpekats så ska slangen från utblåset sitta i ett hål i bakrunden. Som du gjort så kommer ju det mesta vattnet smita in runt om utblåset (som du bara riktat bakom ett raster..) och förbli ofiltrerat! Eller har du inte filtermatta bakom?
#16 - 27 april 2015 11:43
simpson skrev:
Ofta har man rastret för att få in vatten bakom bakgrunden till filtermaterialet och då sedermera pumpens ingång, utgången på pumpen har man rör eller slang och borrar ett (eller flera) hål i bakgrunden så röret/slangen precis går igenom och skickar ut det filtrerade vattnet i fiskdelen igen.

Med bra riktning på utblåset kan du få fin ytrörelse och cirkulation i akvariet.

Jo så går det när man har för bråttom för min del.
Kanske man kan lösa detta ändå fast jag fyllt på med vatten.
Nu är där ytrörelse iallfall när jag dragit en slang och lagt mot rastern

I punkt 3 ser du hur man drar en slangbit från pumputloppet ut genom bakgrunden.

Tack, som jag skrev, lite fel gjorde jag allt , tacksam för all hjälp från dig Kjell!

åheim skrev:
Som redan påpekats så ska slangen från utblåset sitta i ett hål i bakrunden. Som du gjort så kommer ju det mesta vattnet smita in runt om utblåset (som du bara riktat bakom ett raster..) och förbli ofiltrerat! Eller har du inte filtermatta bakom?

Just nu ingen filtermatta utan ett innefilter, ska slänga in klippta filtermattsbitar senare idag, men nu är där cirkulation , får se om jag kan borra ett mål nu.
#17 - 27 april 2015 13:20
fistelfat skrev:
Jo så går det när man har för bråttom för min del.

Kanske man kan lösa detta ändå fast jag fyllt på med vatten.

Nu är där ytrörelse iallfall när jag dragit en slang och lagt mot rastern

Tack, som jag skrev, lite fel gjorde jag allt , tacksam för all hjälp från dig Kjell!

Just nu ingen filtermatta utan ett innefilter, ska slänga in klippta filtermattsbitar senare idag, men nu är där cirkulation , får se om jag kan borra ett mål nu.

Det är väl bara att tappa ur 10-15cm av vattnet så borde du kunna borra utloppet på plats. Om du dessutom använder en sladdlös (batteri)maskin så är det ju ingen risk för att du får en bautastöt av att doppa maskinen i vattnet...
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 27 april 2015 13:47
Man skall ju ändå rikta utblåset lite uppåt och har man ett någorlunda långt kort borr så är det bara att borra på. Har borrat många gånger i bakgrunder där vattnet varit helt uppfyllt. Böset som blir flyter ju så det är bara att håva upp

Annons