Ny balja! Temp osv?

#1 - 25 oktober 2006 17:13
Tjo alla glada!

Skulle börja med att tacka för all den fin fina infon ni postar på denna sida och i dess forum!

Jag har precis startat upp en balja (150l) som jag hade igång när jag var i mina yngre dar. Intresset och tiden har börjat dyka upp igen så jag tänkte göra ett försök. jag har lite frågor som antagligen är av väldigt nybörjaraktig karaktär.

I balja går nu: 1 palett par, 4 guppys, 4 siamesalgätare samt 4 botias.

vad tycker ni jag ska lägga tempen på?
pht? osv osv. Om jag skulle behöva sänka ph i nästkommande akvarie hur skulle jag göra då?
jag har köpt in frysta larver, fling och ärtor.. ngt mer foder ni kan rekommendra?

allmäna tips vore jag väldigt glad över med!

tack i förhand! //Fredde
#2 - 25 oktober 2006 17:35
Hej jiddra och välkommen till zoopet.

Om du kollar på förstasidan så finns det till höger en länk till artbeskrivningarna. Kolla där efter rekomendationerna angående temperatur för varje av dina fiskar och försök att lägga dig på en temperatur som passar alla.

Att mickla med ph är kanske kul för en kemist, men för akvarister räcker det med det ph du har i kranen. Undantaget är vid odling av extremt survattenlevande fiskar. Faktum är att fiskarna trivs bättre i ett stabilt högt ph än ett ostabilt lågt ph. All ph justering neråt leder till ett ostabilare värde. Nybörjarrekomendationen är att höja kh (karbonathårdheten) till över 4 med hjälp av bikarbonat och sedan acceptera det ph man får. Då har du ett stabilt vatten med liiite högre slarvmarginaler.
MVH
Magnus
#3 - 25 oktober 2006 19:57
Man tackar!

Artbeskrivningarna trodde jag bara goldmembers hade tillgång till?
#4 - 25 oktober 2006 20:00
Nä, alla har tillgång till artbeskrivningarna. Men det finns vissa arter som bara goldmembers kan nå, dvs de med en guld fisk framför :)
#5 - 26 oktober 2006 17:29
Varför får inte vi "vanliga" se de artbeskrivningarna då?? :P
#6 - 27 oktober 2006 13:07
Från en nybörjare till en annan... Jag tänkte på det du skrev om att karet var från dina "yngre dar". Är silikonfogen fortfarande OK? Den torkar ju visst rätt snabbt?

Vänliga hälsningar, Anemon.
#7 - 27 oktober 2006 13:10
Hitills har inte silikonet stött på några problem, dock så jagar paletthannen halv ihjäl honan, ngn som har tips på hur jag ska undvika det?
#8 - 27 oktober 2006 13:11
Ok, det låter som att du redan har koll på silikonet :)

Din andra fråga har jag dessvärre inget svar på.

Lycka till med karet! :)
#9 - 27 oktober 2006 13:33
PetitJolie skrev:
Varför får inte vi "vanliga" se de artbeskrivningarna då?? :P

För att ni ska bli guldmedlemmar :):D:)

Annons