Ny art utav ormhuvud?

#1 - 31 maj 2009 09:05
Var på Djurmagasinet i Jönköping igår. Där hade de fått in fyra exemplar utav "channa ornatipinnis".

Är detta en ny art? Någon som vet storleken på denna?
#3 - 31 maj 2009 09:10
Vilken är egentligen den minsta utav alla channa arter?
#4 - 31 maj 2009 09:18
#5 - 31 maj 2009 09:30
Guy Palm skrev:

Får inte den länken att fungera.

Den minsta som jga hittar är: "Channa harcourtbutleri" blir ca 15cm. finns det ännu mindre?
#6 - 31 maj 2009 09:45
Har ändrat, pröva den länken scrolla ner och klicka i ringen för längd
#7 - 31 maj 2009 09:54
Guy Palm skrev:
Har ändrat, pröva den länken scrolla ner och klicka i ringen för längd

Tack för hjälpen. Det blir nog att införskaffa sig [I]"Channa bleheri" eller [/I][I]"Channa pulchra"[/I]
#8 - 31 maj 2009 10:03
Eller så får du skaffa denna obeskrivna arten från Indien:
http://www.snakeheadsuk.com/assamcaresheet.htm
#9 - 31 maj 2009 10:05
Channa bleheri är relativt vanlig och går nog att få tag i. C. pulchra och den där obeskrivna arten är nog betydligt knepigare att hitta.
#10 - 31 maj 2009 10:22
Channa bleheri får det bli då. Hur stort kar ska man ha till dessa små? Hade tänkt mig ett par eller en ensam, men de trivs väl bäst tillsammans?. Räcker 200l eller vill de ha större? vill vara säker så jag inte köper förr litet kar.
#11 - 31 maj 2009 16:49
Jag har en assam på 12 cm ungefär, den blir kanske lite över 15 skulle jag tro.

Har en ornatipinnis på ca 20 cm och den blir väl nästan 30.

Har även en pulchra på knappa 10, och den blir också runt 30.

Bleherin blir väl runt 18-20 skulle jag tro, de minsta channorna är assam eller orientalis tror jag.

Ornatipinnisen är nog en av de snyggaste channorna men det är ju en ny art och inte jätte vanlig ännu.
#12 - 31 maj 2009 19:12
jockson skrev:

Bleherin blir väl runt 18-20 skulle jag tro, de minsta channorna är assam eller orientalis tror jag.

Ornatipinnisen är nog en av de snyggaste channorna men det är ju en ny art och inte jätte vanlig ännu.

Ornatipinnis hade de i jönköping för 329kr styck. Men de sa till mig att de bara blev 20cm. 30cm känner jag att det skulle bli för långt.

Är assam lätt att få tag på? Vill inte behöva betala flera tusen för ett par utav dem :P
#13 - 31 maj 2009 19:19
Micke_nes skrev:
Ornatipinnis hade de i jönköping för 329kr styck. Men de sa till mig att de bara blev 20cm. 30cm känner jag att det skulle bli för långt.

Är assam lätt att få tag på? Vill inte behöva betala flera tusen för ett par utav dem :P

Jag vet folk som håller ornatipinnis som är runt 27 och förmodligen fortfarande växer... Men zoohandlare brukar ljuga om storleken på fisk för att få dem sålda.

Åleds har assam för 200kr de heter cf bleheri hos dem.
#14 - 31 maj 2009 20:25
jockson skrev:
Jag vet folk som håller ornatipinnis som är runt 27 och förmodligen fortfarande växer... Men zoohandlare brukar ljuga om storleken på fisk för att få dem sålda.

Åleds har assam för 200kr de heter cf bleheri hos dem.

Tyvärr så bor jag inte i närheten där. Bor i mörkaste småland (vetlanda) Får ta och höra ifall de skulle kunna beställa någon Channa på Djurmagazinet. De kan ta in Arowana så det är nog ingen omöjlighet.
#15 - 31 maj 2009 20:48
Micke_nes skrev:
Tyvärr så bor jag inte i närheten där. Bor i mörkaste småland (vetlanda) Får ta och höra ifall de skulle kunna beställa någon Channa på Djurmagazinet. De kan ta in Arowana så det är nog ingen omöjlighet.

- Åleds skickar med buss. Köpte själv 6 Channa Assam av dem för några veckor sedan. Fick dem samma dag.
#16 - 1 juni 2009 08:12
perfetto skrev:
- Åleds skickar med buss. Köpte själv 6 Channa Assam av dem för några veckor sedan. Fick dem samma dag.

Tar de någonting i frakt? Hittar inte att de skickar fisk någonstans på deras hemsida.

Har inte riktigt fått något svar vilken storlek på akvarium man skulle behöva för ett par utav dessa.
#17 - 1 juni 2009 10:18
Micke_nes skrev:
Tar de någonting i frakt? Hittar inte att de skickar fisk någonstans på deras hemsida.

Har inte riktigt fått något svar vilken storlek på akvarium man skulle behöva för ett par utav dessa.

- Det är bussfrakten som tillkommer. 260 kr har jag för mig att jag betalade.

Enklast är om du ringer Åleds direkt.

200 liter räcker till Channa Bleheri/Assam.......givetvis beroende på hur många du ska ha. Själv har jag 375 liter till 6 st. och det räcker o blir över.
#18 - 1 juni 2009 17:16
Micke_nes skrev:
Channa bleheri får det bli då. Hur stort kar ska man ha till dessa små? Hade tänkt mig ett par eller en ensam, men de trivs väl bäst tillsammans?. Räcker 200l eller vill de ha större? vill vara säker så jag inte köper förr litet kar.

C.bleheri funkar bra i grupp och 200L räcker till flera .
#19 - 2 juni 2009 21:31
Akvarieteknik har pulchra inne, så om din affär köper av dem så kan du nog få in någon därifrån. De hade även en del andra sorter som är snygga, kliar i fingrarna!
#20 - 11 juni 2009 16:25
jockson skrev:

pulchra blir väll runt 50?
#21 - 11 juni 2009 18:53
Danne_K skrev:
pulchra blir väll runt 50?

Verkligen inte, men akvarieteknik verkar tro det =)

Annons