Ny art på Hornbach?

#1 - 6 november 2008 11:27
I byggmarknaden Hornbachs senaste reklamutskick: http://bit.ly/1RuXPS finns en svärdbärare (Xiphophorus helleri) som kallas Xiphophorus Ljuseri.Se: http://i36.tinypic.com/xe3mkg.jpg
Har någon förväxlat latin med tyska och försökt översätta till svenska?"Hell" på tyska kan ju betyda "ljus" på svenska.
<<<(^:>*
#2 - 6 november 2008 11:47
Vad är Hornbach för oss som inte vet? en byggmarknad som säljer fiskar? vartdå? :confused::)
#3 - 6 november 2008 12:20
det är en byggmarkand med zooavdelning,,,finns i malmö och göteborg.
#4 - 6 november 2008 12:30
och stockholm ..
#5 - 6 november 2008 12:42
harbard skrev:
I byggmarknaden Hornbachs senaste reklamutskick: http://bit.ly/1RuXPS finns en svärdbärare (Xiphophorus helleri) som kallas Xiphophorus Ljuseri.Se: http://i36.tinypic.com/xe3mkg.jpg

Har någon förväxlat latin med tyska och försökt översätta till svenska?"Hell" på tyska kan ju betyda "ljus" på svenska.

<<<(^:>*

Det ÄR ju en tysk kedja så troligen är det något automatöversättningsprogram som har gått fel:D....det finns ju som sagt ingen art med det namnet.:p:) Teknik är inte bättre än dess programmerare. Vilket härmed är bevisat!:rolleyes:
#6 - 6 november 2008 20:29
Haha, köpte min Ancistrus där =)
#7 - 10 november 2008 21:45
Hornbachs akvarieavdelning var riktigt fin! Bra kvalitét på fisken och vid minsta tveksamhet stängde de de berörda akvarierna för försäljning. "Tyvärr, två av fiskarna från det här akvariet dog inatt, så jag kan inte sälja nån fisk från det här karet till dig." Guld! Ett par av mina guppies kommer därifrån. (Stockholm) Billiga som sjutton oxå på fisk och växter. Även akvarier och filter mm har rimliga priser. Ehum... Liten instickare om hornbach bara. :) Är väldigt nöjd med mina inköp och den service jag fått där. Även kunnigheten hos personalen.
#8 - 10 november 2008 22:10
Nån som vet vad "adaz" betyder?
#9 - 11 november 2008 16:08
Nån som vet vad "adaz" betyder?

Ingen aning! Var har du hört/läst det? I vilket sammanhang?
#10 - 11 november 2008 17:33
tummen skrev:
Ingen aning! Var har du hört/läst det? I vilket sammanhang?

Det står efter några av Hornbachs arter. T ex "Fantomtetra svart Megalmphodus megalopterus adaz".
#11 - 12 november 2008 09:45
Coplins skrev:
Hornbachs akvarieavdelning var riktigt fin! Bra kvalitét på fisken och vid minsta tveksamhet stängde de de berörda akvarierna för försäljning. "Tyvärr, två av fiskarna från det här akvariet dog inatt, så jag kan inte sälja nån fisk från det här karet till dig." Guld! Ett par av mina guppies kommer därifrån. (Stockholm) Billiga som sjutton oxå på fisk och växter. Även akvarier och filter mm har rimliga priser. Ehum... Liten instickare om hornbach bara. :) Är väldigt nöjd med mina inköp och den service jag fått där. Även kunnigheten hos personalen.

stämmer inte helt med malmö. som sagt var, bra priser på växter och teknik.

visst, bra priser på fisk, men kvalitén är....tveksam.
kunskapen på personalen är hopplös.
eller vad sägs om följande kommentar när man frågade om de hade
tillgång på naturformen av scalarer, dvs inte svarta/oranga/vita, utan den vanliga naturformen:

"Den finns inte längre, den är utrotad"

Jaha.....det var ju en nyhet för mig.

Två veckor senare simmar det ett gäng riktigt fina naturformer i deras stora utställningskar. Jag kan inte låta bli att fråga...var inte den utrotad ?

"Det är den, detta är en odlad form som blir mindre är den ursprungliga"

.
#12 - 12 november 2008 11:13
Kensa skrev:

eller vad sägs om följande kommentar när man frågade om de hade

tillgång på naturformen av scalarer, dvs inte svarta/oranga/vita, utan den vanliga naturformen:

"Den finns inte längre, den är utrotad"

Jaha.....det var ju en nyhet för mig.

Två veckor senare simmar det ett gäng riktigt fina naturformer i deras stora utställningskar. Jag kan inte låta bli att fråga...var inte den utrotad ?

"Det är den, detta är en odlad form som blir mindre är den ursprungliga"

.

Det kan vara både rätt OCH fel på samma gång, det kan mycket väl vara en odlingsvariant de hade inne(den kan vara väldigt lik "riktiga" vildscalarer), men de har naturligtvis samtidigt lika fel i att vanliga scalarer skulle vara utrotade...:p Jag skulle inte lita på personalen på Hornbach för fem öre....
Men nu har nog tråden spårat ur lite grann, eller vad säger ni?
#13 - 12 november 2008 11:13
Det står efter några av Hornbachs arter. T ex "Fantomtetra svart Megalmphodus megalopterus adaz".

Kanske att det kan vara en fyndplats?:confused:
Bilagor:
#14 - 12 november 2008 11:26
Kensa skrev:

Stämmer inte alls in på all personal där. Det jobbar åtminstone en person där sedan en tid tillbaka som är en mycket kunnig akvarist, och som tidigare var mycket aktiv på det här forumet.
#15 - 12 november 2008 11:30
Stämmer inte alls in på all personal där. Det jobbar åtminstone en person där sedan en tid tillbaka som är en mycket kunnig akvarist, och som tidigare var mycket aktiv på det här forumet.

Det låter ju mycket trevligt! När jobbar han/hon då? Så man vet om man skall lita på råden eller inte.....:p:D
#16 - 16 november 2008 13:49
En liten varning bara... Till Göteborgarna.

Vi köpte våra fiskar där, jättenöjda.
Billigt o bra tyckte vi.

Ända tills dagen efter då vi märkte att dom hade vitapricken.
Vi fick medicin av butiken(vilket var det minsta vi kunde begära, när vi såg att dom i butiken också var sjuka).
Efter att nästan alla våra fiskar dött och flera återbesök, då vi märkte att minst 2 akvarier varit avstängda p.g.a "förkylning", fick vi tillgodo på nya fiskar.

Vi löste inte ut nya....

Flera personer vi känner, varav min syster fick hela akvarier utslagna efter att ha köpt fiskar på hornbach.

Visst ganska "kunnig" peronal m.m. men ingen bra kvalite' på fisken.
#17 - 17 november 2008 13:27
Som alltid gäller det att vara påläst så man kan värdera de råd butikerna ger.....tråkigt men inte desto mindre sant!
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 17 november 2008 13:35
EoT skrev:

Flera personer vi känner, varav min syster fick hela akvarier utslagna efter att ha köpt fiskar på hornbach.

Utan att uttala mig specifikt i denna fråga vill jag återigen uppmana alla till att ha ett karantänsakvarium och aldrig släppa i nyinköpta fiskar i ett igångvarande akvarium med fisk.

dels så finns det fisk som kan vara sjuka vid inköpet.
dels så är transporten i sig stressig och det kan göra fiskarna sjuka
dels så är de nya fiskarna inte vana vid det nya vattnet, den nya bakterikultur som finns i hemmaakvariet etc.
dels är de gamla fiskarna inkörda i akvariet och då finns det risk för att de attackerar nykomlingarna.

Allt detta gör att risken för att nyinköpta fiskar skall bli sjuka är mycket hög och därmed också smitta de gamla.
Så återigen släpp ALDRIG ner nyinköpta fiskar i ett gammalt akvarium. Hos mig får de alltid gå minst 2 veckor i ett karantänsakvarium som innehåller samma vatten som huvudakvariet innan de flyttas till huvudakvariet.
#19 - 17 november 2008 13:37
Ett väldigt bra tips Kjell, men tyvärr funkar det ju bara om man har ett akvarium extra, vilket väldigt få personer har....jag brukar istället vara extremt kräsen med vilka fiskar jag köper, verker de det minsta klena/hängiga så köper jag dem inte.....
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 17 november 2008 13:51
tummen skrev:
Ett väldigt bra tips Kjell, men tyvärr funkar det ju bara om man har ett akvarium extra, vilket väldigt få personer har.......

Att köpa ett 50-liters helglasakvarium, en luftpump, en syresten och en liten (ej termostat) kostar väl ca. 350 spänn. Detta behöver inte var igång kontinuerligt utan man startar det vid inköpet och stänger av det efteråt.
Så det tar minimalt med plats och pengarna tjänar man igen med råge efter första "smällen" i akvariet pga att man inte hållit karantän.
Att inte ha ett karantänsakvarium är dumsnålhet
#21 - 17 november 2008 16:44
Att köpa ett 50-liters helglasakvarium, en luftpump, en syresten och en liten (ej termostat) kostar väl ca. 350 spänn. Detta behöver inte var igång kontinuerligt utan man startar det vid inköpet och stänger av det efteråt.

Så det tar minimalt med plats och pengarna tjänar man igen med råge efter första "smällen" i akvariet pga att man inte hållit karantän.

Ett litet tips: Med plastbacken Samla från Ikea (eller liknande) får man ner priset ytterligare, 45 liter för 59 spänn. Då jag inte har badkar används den även när kattkissade mattor och flytande rötter behöver blötläggas, eller så kan man ha andra prylar i den. Mycket praktiskt! Skulle jag sedan behöva ett litet extrakar är det bara att plocka fram den och fylla.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 17 november 2008 17:31
Ett litet tips: Med plastbacken Samla från Ikea (eller liknande) får man ner priset ytterligare, 45 liter för 59 spänn. Då jag inte har badkar används den även när kattkissade mattor och flytande rötter behöver blötläggas, eller så kan man ha andra prylar i den. Mycket praktiskt! Skulle jag sedan behöva ett litet extrakar är det bara att plocka fram den och fylla.

En fördel med ett akvarium är dock att den är genomskinlig och det absolut viktigaste under karantänen är att kunna studera fiskens beteende vilket är svårt i en plastback.
Även svårt att upptäcka sådant som vita prick
#23 - 17 november 2008 17:57
Det har du ju rätt i. Men det är faktiskt genomskinlig plast i den jag har, inte riktigt lika klar som glas förstås, men man ser invånarna utan problem. Men det är säkert svårare att se små vita prickar, och andra pyttegrejer på dem.
#24 - 18 november 2008 16:18

Håller med dig till fullo, problemet för mig är snarare att sådana akvarier tenderar att bli permaneta akvarier och så står man där utan karantän i alla fall, men det kanske bara handlar om dålig karaktär??....:D
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 18 november 2008 16:23
tummen skrev:
Håller med dig till fullo, problemet för mig är snarare att sådana akvarier tenderar att bli permaneta akvarier och så står man där utan karantän i alla fall, men det kanske bara handlar om dålig karaktär??....:D

Det handlar absolut om dålig karaktär:p
#26 - 21 november 2008 14:08
Det handlar absolut om dålig karaktär:p

Jag har alltid föredragit att kalla det för "akvariefeber"....:p;):D

Fast just nu har jag faktiskt ett 72-liters "extra" akvarium som jag plockar fram vid behov, som t.ex. när jag "måste" bygga om eller limma i bakgrunder i nå´t av de andra akvarierna. Men hade jag haft en lokal så hade det säkerligen varit ett "permanentakvarium"....:)
Men "tyvärr" så orkar jag inte plocka fram det "bara" för att ha det som karantän....jag är noga med var jag handlar istället....och det har funkat i många år nu utan sjukdomsutbrott, men då har jag ju som sagt inte handlat på H-bach heller. :D

Annons